صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۳۲۲۷
قنادباشی مطرح کرد:

در آستانه فروپاشی/ وقتی غربی‌ها هم خواستار پایان جنگ هستند

یک ماه و نیم از آغاز تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه می‌گذرد؛ جنایتی که در بیش از ۳۵۰۰ کودک و ۱۱ هزار زن و مرد و پیر و جوان فلسطینی را در بمباران اسرائیلی‌ها به شهادت رساند و بزرگترین جنایت جنگی علیه کودکان و افراد و بیگناه را رقم زد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با جعفر قنادباشی

یک ماه و نیم از آغاز تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه می‌گذرد؛ جنایتی که در بیش از ۳۵۰۰ کودک و ۱۱ هزار زن و مرد و پیر و جوان فلسطینی را در بمباران اسرائیلی‌ها به شهادت رساند و بزرگترین جنایت جنگی علیه کودکان و افراد و بیگناه را رقم زد. جنایتی که نه تنها جای خالی حقوق بشر در پایان دادن به آن خالی بود بلکه کشور‌های غربی را هم در عملی متوحشانه به حمایت مالی و تسلیحاتی و حتی روانی از اسرائیلی‌ها وا داشت. اما برقراری اجلاس سران کشور‌های اسلامی در نشستی اضطراری به منظور بررسی و حل موضوع غزه هم همانند نوشدارو پس از مرگ سهراب تاکنون راه به جایی نبرده است. برای بررسی بیشتر این مهم به سراغ جعفر قنادباشی، کارشناس سیاسی رفته‌ایم.

*جناب قنادباشی! تحلیل و ارزیابی شما از آخرین اوضاع فلسطین و غزه چیست؟ شرایط فعلی اسرائیل با توجه به درگیری‌های داخلی و جبهه‌گیری افکار عمومی جهان علیه این رژیم غاصب چگونه پیش می‌رود؟
** ارتش رژیم صهیونیستی به رغم ادعا‌های فراوان و به رغم تلاش‌های بسیار و کمک‌های هنگفتی که از آمریکا دریافت کرده است در حال فرورفتن در باتلاق غزه است. آن هم به این ترتیب که نه تنها نتوانسته در عرصه زمینی پیشرفت‌های تصور شده را به دست آورد بلکه به اماکنی هم که دست پیدا کرده هیچکدام اماکن با اهمیتی نیستند و بیشتر چهره جنایتکار رژیم را ترسیم کردند. رژیم صهیونیستی در این صحنه کوشش کرد تا تسلطش بر یک و چند بیمارستان را به معنای یک پیروزی بزرگ وانمود کند و به طریقی جنابت بزرگی را که در شهر‌های بزرگ و مختلف نوار غزه مانند خان یونس، رفح و ... و بسیاری از شهرک‌های نوار غزه صورت داده را پنهان کند، اما مردم جهان با هوشمندی و تیزبینی دریافتند که رژیم صهیونیستی چه جنایاتی انجام داده و این تلاش‌هایی رژیم صهیونیستی و رسانه غرب که به کمک رژیم صهیونیستی شتافته و واقعیت‌های تلخی که در غزه وجود دارد را پنهان کند و نتوانسته جنایتکاری رژیم صهیونیستی را از انظار پنهان و بر آن سرپوش بگذارد؛ لذا می‌توان گفت در شرایط فعلی، چون رژیم صهیونیستی نتوانسته ضربه کاری به حماس وارد کند و عناصر اصلی آن‌ها را دستگیر کند و به ذخیره سلاح آن‌ها و به اسرای خود دست پیدا کند لذا در عرصه زمینی واقعا یک شکست دیگری علاوه بر شکست اولیه‌ای که در ۱۵ مهرماه تحمل کرده را متحمل شده و آنچه در عرصه آدمکشی و مجروح کردن و اعمال فشار بر مردم وارد کرده چهره این رژیم را بیشتر آشکار کرده یعنی در واقع آنچه رژیم صهیونیستی سعی می‌کرد در مورد جنایات گذشته این رژیم رویش سرپوش گذاشته امروز آن تلاش‌ها بر باد رفته چرا که مردم تاریخ فلسطین را به خوبی باور می‌کنند و آگاهند که طی این ۷۵ سال چه بر فلسطین گذشته و لحظه لحظه این جنایات و فجایع را دارند از طریق رسانه‌های نوع دوست تماشا می‌کنند و متوجه می‌شوند آنچه در خصوص جنایات صهیونیست‌ها در این سال‌ها گفته شده و در طول تاریخ آمده در واقع با واقعیت هماهنگ است.

الان رژیم صهیونیستی در فکر آتش‌بس است لیکن این خواست خودش را مبنی بر پایان جنگ و آتش‌بس پنهان می‌کند؛ از طرفی رژیم صهیونیستی دچار یک بحران اقتصادی خیلی وحشتناک و یک بحران سیاسی عجیب و فوق‌العاده است و دچار نظامی خطیری دست و پنجه نرم می‌کند به گونه‌ای که در لبه پرتگاه سقوط قرار گرفته است و از نظر جهانی هم در شرایطی است که اگر در آستانه فروپاشی قرار گیرد و یا فرو بپاشد همه ملت‌های جهان از آن حمایت می‌کنند؛ لذا اگر فلسطینی‌ها بتوانند ضربه آخری به اسرائیلی‌ها وارد کنند طرفداران بسیاری در سراسر جهان خواستار کمک‌های مختلف به حماس هستند و خواستار این هستند که حماس بیشتر مورد حمایت‌های تسلیحاتی قرار بگیرد و این فرصت و توان را با این حمایت‌های تسلیحاتی پیدا کند که ضربه کاری به رژیم صهیونیستی وارد کند.

از دیگر سوی در حال حاضر پشتیبانان رژیم صهیونیستی مانند آمریکا و انگلیس هم خواستار پایان جنگ هستند منتهی آن را پنهان می‌کنند برای اینکه موجب ضعیف‌تر شدن رژیم صهیونیستی نشود، اما در آینده این خواست رژیم صهیونیستی برای توقف این جنگ و جلوگیری از فرو رفتن بیشتر این رژیم در باتلاق علنی می‌شود و رژیم صهیونیستی با پایان دادن به جنگ از بیشتر فرو رفتن در این باتلاق جلوگیری خواهد کرد.

*پیشنهاداتی که آقای رئیسی در اجلاس سران کشور‌های اسلامی در ریاض عنوان کردند چقدر راهگشای شرایط غزه و همکاری کشور‌های اسلامی در محکومیت و قطع ارتباط با این رژیم خواهد بود؟ آیا پیشنهاد هر فلسطینی یک رای و پیشنهاد یک دولت فلسطینی مستقل در این شرایط امکان‌پذیر خواهد بود؟
** اعلام موارد ده گانه از سوی رئیس‌جمهور در ریاض در واقع به معنای درست‌ترین و کامل‌ترین شیوه‌ای است که می‌تواند رژیم صهیونیستی را از میان ببرد و اما به معنای این نیست که این کامل‌ترین شیوه و درست‌ترین پیشنهاد مورد قبول همه کشور‌ها قرار گیرد چرا که برخی از کشور‌های حاضر در آن اجلاس از وابستگان به غرب هستند و طبیعتاً با پیشنهاداتی موافقت می‌کنند که همسو با منافع غرب باشد؛ و وزارت خارجه ما هم با توجه به اینکه این پیشنهادات مورد قبول همه قرار گرفته این پیشنهاد را داده با این هدف که مواضع ذلت‌بار برخی از کشور‌ها در این اجلاس آشکار شود کما اینکه مخالفت برخی از کشور‌های عضو اتحادیه عرب و سازمان اسلامی سبب شد که در واقع مواضع دوگانه و دورویی آن‌ها در حمایت از فلسطین افشا شود و به خصوص کشور‌هایی که مسیر انتقال نفت به رژیم صهیونیستی را هموار می‌کنند مورد فشار‌های بیشتری در داخل کشورهایشان قرار گیرند؛ در واقع خواسته‌های ما به نوعی تاکید بر ضرورت درست‌ترین راه، کوتاه‌ترین راه و موثر‌ترین راه بود. جمهوری اسلامی پیش‌بینی می‌کرد که این پیشنهادات مورد قبول همه کشور‌ها قرار نخواهد گرفت بلکه دقیقاً سبب افشای چهره واقعی این کشور‌ها در انظار عمومی قرار گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات