تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۱۸۳

رسانه‌های اسرائیلی: حماس برای جشن پیروزی در غزه آماده می‌شود

رسانه‌های اسرائیلی با اعتراف به «دست‌نیافتنی بودن هدف نابودی حماس در غزه» با وجود کمک اطلاعاتی و نظامی آمریکا، از بنیامین نتانیاهو خواستند که راهی کم خسارت‌ برای اعتراف به شکست بیابد.

«غزه بیروت نیست و السنوار عرفات نیست، او دنبال پناهندگی در تبعید نیست، بلکه برای جشن پیروزی در غزه آماده می شود». نویسنده اسرائیلی ناحوم برنیع با این جملات در یادداشتی با تیتر «همزیستی با شکست» در روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت که طرف اسرائیلی پذیرفته باید به دستاوردهای محدود جنگی که ۱۰۰ روز از آغاز آن می‌گذرد، بسنده کند.

 

 

رسانه‌های اسرائیلی، این روزها با انتشار گزارش‌های متعدد از ضرورت اعتراف تل‌آویو به شکست در غزه و جلوگیری از خسارت‌ها و هزینه‌های بیشتر می‌نویسند و در عین حال می‌‌گویند چالش کنونی نتانیاهو این است که باید به گونه‌ای «شکاف بین انتظارات غیرمسؤولانه‌ای که ایجاد کرده‌ و تصمیمات دشواری که امروز باید بگیرد را پر کند». 

تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص عاموس هارئیل با اشاره به از هم پاشیدگی کابینه اسرائیل و ضعف در اداره جنگ کنونی غزه، نوشت روحیه مبارزاتی جنبش حماس همچنان پابرجاست و ارتش اسرائیل همچنان از «تحقق اهداف اعلامی‌اش و ثبت یک پیروزی» برای خود دور است و در چنین شرایطی در حال بیرون کشیدن نیروهایش از غزه است.

 


نظامیان اسرائیلی در خاک غزه

این شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم اشغالگر در غزه در حالی است که پس از عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، سازمان اطلاعاتی سیا یک گروه امنیتی ضربتی و فوری را برای جمع آوری اطلاعات درباره رهبران ارشد حماس و ارائه آن به فرماندهان ارتش تل آویو تشکیل داد که ماموریت آن  جمع‌آوری اطلاعات درباره رهبران حماس با پروازهای بیشتر پهپادی بر فراز غزه و تلاش برای رهگیری ارتباطات در میان مقام‌های حماس بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته با افشای این موضوع، اذعان کرد که با این وجود هیچ‌کدام از رهبران ارشد حماس در غزه «دستگیر و کشته نشده‌اند». امری که موجب شد تا چند روز پیش رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کند در حال انجام تلاش‌هایی «بی‌ سر و صدا» برای خارج کردن اسرائیل از غزه است. 

یدیعوت آحارانوت نیز با اشاره به زمزمه‌هایی درباره وجود یک طرح ابتکاری آتش‌بس سه‌ماهه، ابراز تاسف کرد که هر سند تبادل اسرایی، شامل ورود میزان زیادی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، بازگشت ساکنان به مناطق شمالی آن، عقب‌نشینی ارتش اسرائیل، تشکیل نهادی با بودجه بین المللی برای بازسازی نوار غزه و «از همه بدتر مشارکت حماس در کنترل این منطقه در آینده» است. 

 

روزنامه هآرتص مهمترین عوامل این شکست اسرائیل در جنگ را آمادگی مقاومت برای «جنگ چریکی»، سیستم تونل‌ها، که معلوم شد پیچیده‌تر از گمانه‌زنی‌های ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل است، دشواری مبارزه با سازمانی ایدئولوژیک، عدم تحقق پیش‌بینی تحلیلگران اسرائیلی در خصوص انقلاب ساکنان غزه علیه حماس در صورت به جهنم تبدیل شدن نوار غزه دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات