بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۵۸۳

عطوان: صدور سند ۱۸ صفحه ای حماس درباره عملیات طوفان الاقصی در زمان مناسبی انجام شد

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به انتشار سند صادره حماس درباره عملیات طوفان الاقصی به تمجید از آن پرداخت و از این سند به عنوان نقشه راه حماس نام برد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به سند ۱۸ صفحه ای حماس درباره عملیات طوفان الاقصی آورده است: سندی که حماس به زبانهای عربی و انگلیسی منتشر کرد در زمانی مناسب و در واکنش به بسیاری از ادعاهای دروغین اشغالگران صهیونیست به ویژه ادعاهایی بود که در روزهای نخست این عملیات علیه حماس مطرح شد.

وی نوشت: صدور این سند، نهایت حکمت و نهایت سیاست بود و پس از صد روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به مثابه پیوند دو بال سیاسی و نظامی حماس و نشانگر وجود نخبگانی است که توان درهم شکستن ادعاهای اسرائیل را دارند.

وی از این سند به عنوان خنثی کننده همه روایات دروغ رژیم صهیونسیتی درباره عملیات طوفان الاقصی و روایات برخی کشورهای غربی نام برد.

این تحلیلگر جهان عرب در ادامه تاکید کرده، «طوفان الاقصی پیروزی بی سابقه تاریخی برای فلسطین بوده و خواهد بود، زیرا بنیان و ارکان رژیم صهیونیستی را متزلزل کرد و بازدارندگی امنیتی این رژیم را زیر سئوال برد. عملیات طوفان الاقصی از حیث طراحی و اجرا بسیار عالی بود، برای اولین بار بود که جنگ به داخل این رژیم کشیده شد».

وی بیان کرد: در جنگ های عربی و اسرائیلی معمولا تل آویو ظرف ساعات یا روزهای محدودی جنگ را به نفع خود رقم می زد، اما در این جنگ رژیم صهیونیستی در نابودی مقاومت ناکام مانده و به کشتار هزاران زن و کودک روی آورد.

عطوان در پایان نوشت: صدور سند حماس در این برهه به مثابه نقشه راه حماس و ارتباط برقرار کردن هوشمندانه با حامیانش از یکسو و درهم شکستن همه دروغ های دشمنان در وهله دوم بود و این سند بر پایگاه مردمی حماس می افزاید.

 روز یکشنبه جنبش حماس با صدور سند ۱۸ صفحه ای با عنوان «این روایت ماست...چرا عملیات طوفان الاقصی؟» درباره زمینه‌های شکل‌گیری عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: نبرد ملت ما با رژیم اشغالگر و استعمار در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) آغاز نشد، بلکه ۱۰۵ سال قبل و در نتیجه اشغالگری کلید خورد. مردم ما ۳۰ سال تحت استعمار انگلیس و ۷۵ سال تحت اشغال رژیم صهیونیستی زندگی کردند.

حماس افزود: ملت ما ده‌ها سال است که از انواع ظلم، بی‌عدالتی، مصادره حقوق اولیه و سیاست‌های آپارتاید رنج برده‌اند و نوار غزه بیش از ۱۷ سال است که از یک محاصره خفه کننده‌ رنج می‌برد، طوری که آن را به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل کرده است.

حماس اضافه کرد: نوار غزه از پنج جنگ ویرانگر رنج برد و هر بار اسرائیل آغازگر آن بود. از سال ۲۰۰۰ تا سپتامبر ۲۰۲۳، رژیم اشغالگر ۱۱ هزار و ۲۹۹ فلسطینی را شهید و ۱۵۶ هزار و ۷۶۸ نفر دیگر را زخمی کرد که اکثریت آنها غیرنظامی بودند.

در بخش دیگری از پیام حماس درباره دلایل آغاز عملیات طوفان الاقصی نیز آمده است: عملیات طوفان الاقصی گامی ضروری و پاسخی طبیعی برای مقابله با طرح‌هایی بود که برای نابودی مساله فلسطین طراحی شده بود. این عملیات همچنین برای مقابله با برنامه‌های «اسرائیل» برای تسلط بر سرزمین فلسطین، یهودی سازی آن و به دست گرفتن کنترل مسجد الاقصی بود.

حماس اضافه کرد: «طوفان الاقصی» برای پایان دادن به محاصره ناعادلانه نوار غزه و گامی طبیعی در چارچوب رهایی از اشغال ضروری بود. عملیات مقامت همچنین گامی طبیعی برای دستیابی به استقلال و آزادی مانند سایر ملل جهان و حق تعیین سرنوشت بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات