صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۷۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف، کابوس دشمن صهیونیست و حامیان آمریکایی و اروپایی آن است. طرح ناکام «معامله‌ قرن» و سپس تلاش برای عادی‌سازی روابط چند دولت ضعیف عربی با رژیم غاصب، تلاش‌های مذبوحانه برای فرار از آن کابوس است. من قاطعانه می‌گویم: این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوال رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.(۱۴۰۰/۲/۱۷)
 
▼ حرف روز
انتخابات چهلم و حرکت با شاخص
در طلیعه چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دو انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. این موضوع، یعنی رعایت کامل اصول و روندهای دموکراتیک مبتنی بر مردم‌سالاری دینی، خود از دستاوردهای انقلاب اسلامی امام(ره) برای مردم عزیز ایران اسلامی است. مردم در چهلمین حضور انتخاباتی در حالی به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت که در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در همسایگی ما خبری از اعطای قدرت تعیین سرنوشت سیاسی به مردم نیست یا اگر در برخی از کشورهای مدعی توسعه و دموکراسی هم ظاهری از دموکراسی و رجوع مستقیم به آرای مردم برای مناصب سیاسی دیده می‌شود، پشت صحنه‌های وحشتناکی از طراحی و مهندسی رأی به نام مردم و به کام قدرتمندان کارتل‌ها و تراست‌های سرمایه‌داری وجود دارد که به اصطلاح با دموکراسی هدایت شده رأی مردم را مصادره به مطلوب نظر خود می‌کنند. بنابراین، باید قدر نعمت انتخابات واقعی در جمهوری اسلامی را دانست و این قدردانی علاوه بر شکر زبانی، نیازمند اقدامات و انجام دادن کارهای عملی نیز هست. یکی از این اقدامات حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات است. در این باب هرکس باید مبلّغ و مبیّن مشارکت برای خانواده و دیگران باشد؛ چرا که این انتخابات علاوه بر حساسیت‌های همیشگی، به دلایلی از جمله تحولات در حال شکل‌گیری هندسه قدرت جهانی، روندهای تعیین‌کننده در تحولات منطقه و به‌خصوص اقدامات برنامه‌ریزی شده از سوی دشمن برای پس از انتخابات (در صورت مشارکت پایین مردم) اهمیت و حساسیتی مضاعف دارد و ضرورت مشارکت بالای مردم را بیش از پیش برجسته می‌کند. دشمن امروز خط تبلیغی و جنگ شناختی مشخصی را مبتنی بر وجود نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی که مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی دارند، در دستور کار خود قرار داده تا برگزاری انتخاباتی باشکوه و مطلوب مردم ایران را با چالش و مانع و فتنه مواجه کند؛ از این رو باید صحنه و میدان انتخابات و فعالیت دشمنان عنود جمهوری اسلامی را که در حال تبدیل کردن میدان تعیین سرنوشت مردم به صحنه جنگی دیگر هستند، خوب رصد کرد و با حضور در پای صندوق رأی که راه حل واقعی مشکلات مردم است، به دشمن پاسخ داد. البته این حضور در وهله و گام بعدی باید با رأی آگاهانه و دست زدن به انتخاب نامزدهای اصلح و ارجح که دارای برنامه برای آینده و البته کارنامه موفق و کارآمد در گذشته هستند، کامل شود. شاخص تشخیص و حرکت در این میدان حساس رهبر معظم انقلاب است که بیاناتی را در راستای راهبردهای انتخاباتی از جمله مشارکت پرشور فرموده‌اند و در روزهای آتی هم قطعاً رهنمودهای راه‌گشا خواهند داشت.       
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
تغییر پنج متغیر تأثیرگذار جهان
در سال ۲۰۲۴، متغیر‌های تأثیر‌گذار بر چگونگی نظم جهانی با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر هستند. از تغییرات ژئوپلیتیکی ایجاد شده در باب‌المندب به دست یمنی‌ها تا تحولات اقتصادی و اجتماعی که در سراسر دنیا به وجود آمده است، همگی از باز مهندسی نظم جهانی جدید خبر می‌دهد. البته این بار این نظم جهانی از سوی ملت‌های جنوب و بر اساس منافع بشری شکل خواهد گرفت. آغاز دهه هفتاد بود که رهبر معظم انقلاب طی بیاناتی مهم و استراتژیک پنج مرحله انقلاب اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، جامعه‌پردازی‌ اسلامی و در نهایت تمدن‌سازی نوین اسلامی را به عنوان هدف استراتژیک انقلاب اسلامی مطرح فرمودند. حال نگاهی به پنج متغیر اصلی تغییر یافته در سال ۲۰۲۴ نویدبخش پایان نظم استکبار جهانی و آغاز تمدن نوین اسلامی است.
اولین متغیر تغییر یافته به بن بست رسیدن نهادهای بین‌المللی تأثیرگذار در قرن گذشته است. عملکرد و کارکردی که برای سازمان‌های بین‌المللی تعریف شده بود، تقریباً همگی به بن بست رسیده است. چند وقت قبل سازمان بهداشت جهانی توانایی کنترل و زدودن همه‌گیری بیماری کرونا را از دست داده بود، شورای امنیت سازمان ملل توانایی ایجاد مصالحه و جلوگیری از جنگ را در اروپای شرقی میان روسیه و اوکراین از دست داده است، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نهایتاً از سوی رژیم جعلی صهیونیستی پذیرفته نمی‌شود و چندین مثال مختلف همگی از ناکارآمدی این سازمان‌های بین‌المللی حکایت دارد.
دومین متغیر تغییر یافته نظام پولی و بانکی مستقر پس از جنگ جهانی دوم است. آغاز و گسترش دلارزدایی در میان کشور‌های جنوب موجب از بین رفتن اقتدار و بنیان اقتصادی غرب و استکبار که بر پایه دلار تعریف می‌شد، شده است. ثروت کشور‌های جنوب که قبلا همچون گروگانی در دست دلار غرب بود، امروز در حال بازگشت به اقتصاد کشور‌های جنوب و موجب توسعه و رفاه ملت‌های جنوب شده است.
سومین متغیر تغییر یافته از بین رفتن قدرت نرم‌افزاری استکبار جهانی است. این سلطه رسانه‌ای و عملیات روانی که هژمونی استکبار جهانی به وجود آورده بود، امروز دیگر از میان رفته است. وجدان بشریت در حال بیدار شدن و دیدن حقایق جهان است. پایه‌های این قدرت نرم‌افزاری به شدت ضعیف و سست شده است.
چهارمین متغیر تغییر یافته پیشرفت تکنولوژیکی و فناوری کشور‌های شرقی است که با وجود برقراری رژیم‌های کنترل صادراتی سفت و سخت از سوی غرب و آمریکا، اما نتوانسته‌اند مانع این رشد و پیشرفت فناوری شوند. 
در نهایت پنجمین متغیر تغییر یافته عبارت است از گسترش تفکر اسلامی و ایدئولوژی دینی در سراسر دنیا؛ بشر امروز با مأیوس شدن از هر آنچه منتسب به اومانیسم و انسان‌گرایی بود، بار دیگر به دنبال پیوند با قدرتی ماورایی و افول نشدنی به نام «الله» است.      
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
شکست حملات نظامی و تلاش برای فتنه‌سازی
براساس اخبار منابع مطلع، روند تحولات میدانی نشان می‌دهد با وجود تهدیدات و اقدامات نظامی، یمن با قدرت به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد؛ از این رو آمریکایی‌ها در تلاش هستند از گزینه دیگری برای تضعیف صنعاء استفاده کنند. واشنگتن در حال تدارک برای فعال کردن گزینه شروع جنگ داخلی در یمن است و براساس اطلاعات به دست آمده از منابع میدانی با کمک برخی کشورهای عربی در تلاش است ارتش یمن را با سناریوی فعال کردن دوباره جبهه‌های خاموش شده درگیر کرده و زیر فشار قرار دهد تا راه فراری برای خود و صهیونیست‌ها در دریا پیدا کند. آمریکا به دنبال این است که بار دیگر جبهه‌های درگیری را در استان‌های صعده، حجه، الجوف، ماذرب، البیضا، الحدبده، تعز، ضالع و لحج فعال کند تا نیروهای ارتش و انصارالله یمن مجبور شوند بخش زیادی از توان خود را برای درگیری با عناصر شورشی به کار گیرند.
 
 
▼ اخبار 
سلاح حماس از اسرائیل می‌آمد
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی اعلام کرد، «مسئولان اطلاعاتی و نظامی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که بخش عمده‌ای از تسلیحاتی که حماس بعد از آغاز جنگ زمینی علیه نوار غزه از آن استفاده می‌کند، از منبع غیر قابل پیش‌بینی همچون ارتش اسرائیل تأمین شده است.» در ادامه این گزارش تأکید شده است، برای سال‌های متمادی این تصور وجود داشت که حماس سلاح‌های خود را از طریق قاچاق و از راه تونل‌ها تأمین می‌کند، اما اطلاعات جدید به دست آمده نشان دادند که این گروه با استفاده از بازیافت هزاران گلوله و موشکی که ارتش صهیونیستی علیه نوار غزه به کار گرفته و عمل نکرده است، زرادخانه تسلیحاتی خود را به وجود آورده است. در ادامه این نوشتار به نقل از گزارش اصلی آمده است، اطلاعات امنیتی جمع‌آوری شده نشان می‌دهد، اسرائیل از منبع اصلی تأمین سلاح و مهمات این گروه هم اطلاع نداشته و در این رابطه هم شکست سختی را متحمل شده است.
 
دنبال جنگ با ایران نیستیم!
«چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده تأکید کرد، کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست. وی در عین حال گفت: «چنانچه درگیری گسترده‌تری با ایران رخ دهد، پاسخ خواهیم داد.» براون ادامه داد: «می‌دانم که دشمنانی وجود دارند و فقط می‌توانم بگویم ایران حداقل می‌داند که خواهان درگیری گسترده‌تر با آمریکا نیست، اما اطمینان داریم که در صورت وقوع درگیری گسترده‌تر، توان پاسخ داریم.» وی تأکید کرد: «در صورتی که مجبور شدیم وارد یک درگیری گسترده‌تر شویم، باید با احتیاط عمل کنیم.» این مقام آمریکایی در پاسخ به انتقاد‌ها مبنی بر اینکه دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به اندازه کافی در برابر ایران و آنچه گروه‌های نیابتی این کشور نامیده شده است، جدی و سخت‌گیر نیست، گفت: «هدف ما بازدارندگی و در عین حال محافظت از نیرو‌های آمریکایی است نه ورود به یک درگیری گسترده و جنگ تمام‌عیار.»
 
راهی جز انتخابات وجود ندارد
«علی باقری» از چهره‌های اصلاح‌طلب در روزنامه «اعتماد» با نقد رویکرد تحریم انتخابات نوشت: «معتقدم گره‌گشایی از مشکلات کشور نه با حرکت دفعی و هیجانی امکان‌پذیر است و نه با ادامه وضع موجود. یعنی جامعه ایرانی محکوم به پیگیری یک فرآیند اصلاح‌جویانه تدریجی و قانونی و مشارکت‌جویانه است، تصور می‌کنم همان‌طور که در بیانیه آقای روحانی پس از ردصلاحیت ایشان آمده، ما چاره‌ای جز این نداریم که همین فرآیند اصلاح‌جویی تدریجی و مبتنی بر مشارکت و قانون را دنبال کنیم. یعنی باید با ابتکار، خلاقیت و هوشمندی بزرگان و شخصیت‌های پخته کشور و دلسوزان کشور، راه‌هایی برای تداوم سیاست‌ورزی و اصلاح‌جویی حتی در شرایط فعلی بیابند تا مؤلفه‌های آن شکلی از اصلاح‌طلبی نجات‌بخش، یعنی تدریجی بودن، مشارکتی بودن و قانونی بودن را در بطن خود داشته باشد.»
 
پیش‌نویس توافق آماده است؟
روزنامه «نیویورک تایمز» جزئیاتی از پیش‌نویس یک توافق را که مدعی است از ادغام پیشنهادهای حماس و رژیم صهیونیستی تهیه شده و در آن به آزادی بقیه اسرای اسرائیلی در ازای وقفه دو ماهه در جنگ اشاره شده، منتشر کرده است. این روزنامه با اشاره به ادامه مذاکرات بین کشورهای میانجی شامل آمریکا، مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس موقت در جنگ غزه اعلام کرده است، طی ده روز گذشته این کشورها با ادامه رایزنی‌ها موفق به تهیه پیش‌نویس جدید شده‌اند. بر اساس این گزارش، مذاکرات برای نهایی‌سازی پیش‌نویس تهیه شده قرار است در پاریس ادامه پیدا کند و از طرف آمریکا «ویلیام برنز»، رئیس سازمان سی‌آی‌ای در این جلسه شرکت خواهد کرد. گفتنی است، حماس و رژیم صهیونیستی هنوز واکنشی به این خبر نداشته‌اند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«سی‌بی‌اس» به نقل از منابع آگاه درباره کشته شدن سه سرباز آمریکایی در مرز سوریه اعلام کرد: «حمایت ایران از شبه‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، لزوماً به این معنا نیست که حمله از سوی تهران انجام شده است.» گفتنی است، مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که سه سرباز ارتش آمریکا در حمله شبانه یک هواپیمای بدون سرنشین به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن کشته شده‌اند و دست کم ۲۲ نفر هم زخمی شده‌اند.
 
«دونالد ترامپ» در لاس وگاس سیاست‌های داخلی و خارجی دولت جو بایدن را محکوم کرد و مسئولان آمریکا را «بی‌کفایت» و «بد» خواند. نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا افزود: «کشور ما به سمت جهنم می‌رود و راهش را گم کرده است.» گفتنی است نظرسنجی‌ها در آمریکا از بی‌علاقگی مردم این کشور به رقابت دوباره ترامپ و بایدن حکایت دارد. نامزد جمهوری‌خواه انتخابات وعده داد که به وضع «وحشتناک» آمریکا پایان می‌دهد.
 
«هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی، گفت: «۵۵۰ نفرِ دیگر از افراد ردصلاحیت‌ شد‌ه‌ انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند و تعداد کلی تأیید صلاحیت‌شده‌ها به ۱۳۲۰۰ نفر رسید.» وی افزود: «بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان خبرگان نیز به دلایل تأیید صلاحیت نشدن‌شان اعتراض کردند که شورای نگهبان ۱۰ روز مهلت دارد تا اعتراض‌ها را بررسی کند.»
 
«محسن هاشمی» پسر بزرگ آیت‌الله هاشمی بار دیگر پس از خواهرش فاطمه شبهه فوت غیرعادی پدر ۸۲ ساله‌شان را مطرح کرده و گفته است: «امیدواریم که فوت، مرگ طبیعی باشد»! گفتنی است، به تازگی «محمد هاشمی»، برادر رئیس فقید شورای مصلحت نظام در مصاحبه‌ای با انتقاد از این اظهارات، اعلام کرده بود هیچ شک و شبهه‌ای در طبیعی بودن فوت برادرم وجود ندارد.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخابات در جمهوری اسلامی را هویت ملی دانست و گفت: «هیچ کشوری به اندازه ما در حوزه انتخابات تجربه ندارد و در طول این ۴۵ سال تقریباً هر سال یک انتخابات به طور متوسط برگزار شده است، یعنی هر سال یک بار مردم ‌آمدند و مستقیماً نظرشان را نسبت به مدیریت کشور بیان ‌کردند از بالاترین سطوح تا پایین‌ترین مراتب.»
 
در تماس تلفنی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و «امیرعبداللهیان»، «شیخ محمدبن‌عبدالرحمن آل ثانی» ضمن ارائه ارزیابی مثبت از مناسبات رو به رشد دو کشور درباره نحوه استفاده ایران از دارایی‌هایش نزد قطر گفت: «دوحه و واشنگتن به توافق موجود متعهد هستند و مطابق توافق بانک مرکزی ایران و قطر مراحل اجرایی در حال انجام است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات