صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۱۸
«گزارش الخلیج آنلاین»؛

قدرت‌نمایی زیردریایی‌های انصارالله در دریای سرخ

 17 فوریه ارتش ایالات متحده برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری دریایی با حوثی ها در دریای سرخ و خلیج عدن، از انهدام یک فروند زیردریایی بدون سرنشین خبر داد و تأکید کرد، این برای نخستین بار در نوع خود بود که به وسیله حوثی ها استفاده می شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

جهان تاکنون تنها نیمی از توانایی‌های انصارالله را در فناوری زیردریایی دیده و همچنان بخش عمده قابلیت‌های آنها مخفی مانده است. پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید، زیردریایی‌های بدون سرنشین می‌توانند کشتی‌ها را در آسیب‌پذیرترین نقاط مورد اصابت قرار دهند، ره‌گیری و هدف‌گیری آنها دشوار است و تهدیدی جدی برای نفت‌کش یا کشتی‌های باری به شمار می‌روند

 17 فوریه ارتش ایالات متحده برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری دریایی با حوثی ها در دریای سرخ و خلیج عدن، از انهدام یک فروند زیردریایی بدون سرنشین خبر داد و تأکید کرد، این برای نخستین بار در نوع خود بود که به وسیله حوثی ها استفاده می شد.

این تحول در مناقشه دریایی ای که نزدیک به سه ماه است در دریای سرخ و خلیج عدن ادامه دارد، تمایز ایجاد می‌کند و باعث ایجاد چالش بزرگی برای ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی اش می‌شود.

از 23 اکتبر گذشته حوثی‌ها سلاح‌های جدیدی ازجمله پهپاد، موشک‌ های بالستیک دریایی، موشک‌های کروز ضد ناو و قایق‌های بدون سرنشین را در حملات دریایی علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل می‌رفتند، به کار گرفتند. اما موضوع مهم، رونمایی از زیردریایی‌های بدون سرنشین است. این تحول چه تأثیری بر روند درگیری‌های دریایی خواهد گذاشت؟

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها در سخنرانی 22 فوریه خود گفت، این جنبش سلاح‌های زیردریایی را وارد درگیری های دریای سرخ کرده است؛ سلاح هایی که دشمن را نگران می‌کند.

روزنامه اسپانیایی larazon در توضیح اقدام مهم حوثی ها گزارش کرد، معرفی زیردریایی های کوچک بدون سرنشین به وسیله حوثی ها تقابل دریایی و تردد در دریای سرخ را پیچیده تر خواهد کرد. این روزنامه پیش تر نیز در گزارشی نوشته بود، زیردریایی های بدون سرنشین علاوه بر حمل مواد منفجره می توانند با سرعت بالا حرکت کنند و این به معنای افزایش احتمال آسیب جدی کشتی هاست.

به گزارش این روزنامه، زیردریایی های جدید به دلیل ظرفیت ناوبری خودران متمایز هستند، زیرا می توانند به سنسورهای پیشرفته، سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) و سامانه های ناوبری مجهزشوند.

وب سایت میدل ایست آی به نقل از فریعه المسلمی، پژوهشگر چتم هاوس درباره نحوه دستیابی حوثی ها به این سلاح مدرن نوشت، واضح است حوثی ها این فناوری را یک شبه به دست نیاوردند و افشای آن در بازه زمانی راهبردی ای است.

طبق این گزارش، جهان تاکنون تنها نیمی از توانایی های حوثی ها را در فناوری زیردریایی دیده و همچنان بخش عمده قابلیت های حوثی ها مخفی مانده است. آلبرتو ریزی، پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپا می گوید، زیردریایی های بدون سرنشین می توانند کشتی ها را در آسیب پذیرترین نقاط مورد اصابت قرار دهند، رهگیری و هدف گیری آنها دشوار است و تهدیدی جدی برای نفتکش ها یا کشتی های باری به شمار می روند.
سلاحی شبیه اژدر
به گفته اسماعیل ایوب، کارشناس نظامی، سبک قدیمی به کارگیری این نوع سلاح باعث می شود تصور کنیم زیردریایی های بدون سرنشین حوثی ها تفاوت چندانی با اژدرهای شناخته شده در تسلیحات نظامی دریایی ندارند. اژدرها مانند زیردریایی های بدون سرنشین و نیمه هدایت شونده هستند و در قرن گذشته و حتی قرن جاری در نبردهای دریایی بسیار استفاده شده اند.
وی افزود: اژدرها عامل اصلی انهدام زیردریایی ها، کشتی ها و ... هستند و در صورت شناسایی نشدن، تأثیرات قابل توجهی دارند. این سلاح صرف نظر از نامش، اژدر یا زیردریایی خطرناکی است و می تواند توسعه‌یافته‌تر و دارای فاکتورهای هدایت پذیری بیشتری نسبت به اژدر باشند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات