صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بنده چهار خصوصیت را در اول امسال راجع به این انتخابات به ملت ایران عرض کردم. اولاً مشارکت قوی، ثانیاً رقابت واقعی، ثالثاً سلامت به معنای حقیقی کلمه و رابعاً امنیت انتخابات. همه‌ کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، علمای اعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوان‌ها، افراد در داخل خانواده، اینها همه می‌توانند منادی انتخابات باشند، مردم را، مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند، انتخابات آن وقت انتخابات پرشوری خواهد شد.(۱۴۰۲/۱۱/۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

هم‌نوایی با دشمن ممنوع!

سال‌ها قبل «سالومون اش» طی یک آزمایشی هم‌نوایی اجتماعی یا اطاعت از اکثریت را بر روی تعدادی از افراد اجرا کرد و نتیجه گرفت، افراد با تأثیرپذیری از اکثریت جامعه عقاید و باورها و رفتار خود را سامان می‌دهند. در این آزمایش جالب مشخص شد، با وجود شناخت واقعیت، افراد باز هم با تأثیرپذیری از اکثریت واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند. از سوی دیگر مارپیچ سکوتی که افراد را در خود غرق می‌کند، مانع از آن می‌شود که کسی بخواهد سدشکنی کند و صدای واقعیت را فریاد بزند. حال با توجه به این مقدمه و دانستن این موضوع که رسانه‌ها امروز قدرت بسیار بالایی برای شکل‌دهی به باورها و عقاید افراد دارند، این نتیجه گرفته می‌شود که انسان‌ها باید بسیار محتاط باشند تا نه در مارپیچ سکوت بیفتند و نه دچار هم‌نوایی با صدای بلند شوند؛ بلکه با آگاهی و شناخت کامل از شرایط، اقدام به کنشگری سیاسی و اجتماعی کنند.تنها دو روز تا آزمون بزرگ انتخابات باقی مانده است و این مردم هستند که می‌توانند با انتخاب صحیح خود افراد اصلح و شایسته را راهی مجلس کنند تا با داشتن مجلسی کارآمد و شایسته و انقلابی، کیان ایران اسلامی بر روی قله‌های موفقیت و سر بلندی قرار بگیرد؛ اما باید مراقبت کنند تا دچار هم‌نوایی با دشمنان نشوند، دشمنانی که مخالف هرگونه مشارکت مردم در فرآیندهای سیاسی هستند و معتقدند اساساً ایرانی‌ها توانایی استدلال و استنتاج سیاسی برای انتخاب و کنشگری سیاسی را ندارند و این انتخاب و انتخابات تنها برای جوامع غربی است. نگاهی که باعث شده است با استفاده از همه ابزارهای رسانه‌ای خود تلاش مضاعفی برای به انحراف کشیدن فرآیند انتخابات در ایران داشته باشند.
هرچند رسانه‌های بیگانه با این صدای رسا و بلند فریاد مشارکت نکردن و تحریف انتخابات را سر می‌دهند و باعث شده‌اند که فضای رسانه‌ای و عمومی کشور هم تا حدودی مسموم شود، اما ملت ایران با آگاهی و با بصیرتی که دارد، بار دیگر تلاش‌های مذبوحانه دشمنان را با ناکامی همراه خواهد کرد و تاریخ‌ساز خواهد شد. همچنان که پیش از این نیز بارها در آزمون جنگ، فتنه و توطئه و تحریم و... پیروزمندانه از میدان خارج شده‌اند. بنابراین، این بار نیز با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی و با انتخاب افراد اصلح و شایسته ضمن اینکه پایه‌گذار تغییر و تحول و پیشرفت کشور خواهند شد، از هم‌نوایی با دشمنان نیز برائت جسته و آنها را ناکام و ملول خواهند کرد.                                       

رامین نصیری

 

▼ گزارش روز

تغییرات بنیادین در اقتصاد جهانی!

روز گذشته خبری در رسانه‌ها به نقل از وزیر دارایی روسیه منتشر شد مبنی بر اینکه اقتصاد جهانی در حال تغییر است؛ زیرا کشورهای در حال توسعه اکنون به سرعت از اقتصادهای بزرگ پیشرفته غرب پیشی گرفته‌اند. این خبر اگرچه چندان مورد توجه خبرگزاری‌ها قرار نگرفت، اما به مسئله مهمی در اقتصاد جهان و ایران اشاره می‌کند. اقتصاد دنیا در حال یک تغییر بزرگ است. اقتصاد‌های بزرگ دنیا در قالب گروه هفت برای ادامه سلطه اقتصادی خود بر دنیا تلاش‌های زیادی کرده‌اند، ولی توان جلوگیری از تغییر بزرگ را ندارند. تولید ناخالص ملی کشورهای هفت در حال حاضر 29/4 درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است و کشورهای گروه بریکس 36/6 درصد از آن را دارا هستند. پیش‌بینی می‌شود در سال 2028 گروه بریکس بتواند 40 درصد تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص دهد و سهم گروه هفت به 27/8 درصد کاهش یابد.
تغییرات بزرگ در اقتصاد جهان، تأثیرات بزرگ بر اقتصاد کشورها می‌گذارد و کشورها باید بتوانند از نظراقتصادی انعطاف لازم را داشته باشند تا از یک طرف آسیب نبینند و از طرف دیگر از فرصت‌های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند. 
با توجه به اینکه اقتصاد جهانی در حال سوق پیدا کردن از غرب به شرق است، بنابراین با درک صحیح و به موقع از شرایط جدید باید تلاش شود تا همکاری اقتصادی با شرق در اولویت کشور ما قرار بگیرد. پر واضح است که این همکاری اقتصادی نباید به عنوان این باشد که ما در ذیل قدرت شرق قرار گرفته‌ایم یا سلطه شرق را پذیرفته‌ایم؛ بلکه به معنای استفاده از فرصت و شرایط موجود است. از سوی دیگر، دلارزدایی در اقتصاد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث رونق اقتصادی و استفاده از فرصت اقتصادی قلمداد می‌شود. دلارزدایی از اقتصاد اگر به موقع اتفاق بیفتد، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و اگر زودتر اتفاق بیفتد، برای ایران فرصت پیشرفت سریع‌تر را به وجود می‌آورد. در حال حاضر، در سال 2023 طبق آمار و گزارش‌های منتشر شده 45/5 درصد مبادلات و تجارت جهانی با دلار انجام می‌شود؛ در حالی که این عدد چندین سال قبل 85 درصد بود و آخرین آماری که در دو سال قبل وجود داشت، حاکی از 55 درصد مبادله و تجارت جهانی با ارز دلار بود؛ به این معنا که در این دو سال 10 درصد کاهش استفاده از دلار را شاهد هستیم. در صورتی که دلارزدایی صورت نگیرد، با شکست دلار اقتصاد کشور ما نیز شکست می‌خورد و البته الزاما شکست دلار نیز نه از طرف ما، بلکه در رقابت با اقتصاد شرق محتمل است که صورت بگیرد. نتیجه اینکه با دلارزدایی می‌توان ضمن گسترش تجارت و مبادلات تجاری از مزیت جذب سرمایه‌گذاری شرق در اقتصاد داخلی بهره برده و زیان ناشی از سقوط اقتصاد غرب را مانع شد.      

علی کارگر

 

▼ خبر ویژه

آخرین نظر سنجی‌ها از چه میزان مشارکت می‌گویند؟

چند نهاد معتبر افکارسنجی نظرسنجی‌هایی را در سراسر کشور و با نمونه آماری حدود 15 هزار نفر برگزار کرده‌اند. برآورد منتج از این نظرسنجی‌ها آن است که در حال حاضر میزان مشارکت قطعی در انتخابات حوالی 47 درصد (چند روز مانده تا انتخابات) و عدد مربوط به افرادی که با احتمال بسیار زیاد یا زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، بالای 9 درصد است. همچنین بر اساس برخی نظرسنجی‌ها، اطمینان از امنیت برگزاری انتخابات 83 درصد و اعتماد کامل به سلامت انتخابات 63 درصد است. طبق نظرسنجی یک نهاد معتبر، 68/4 درصد مردم گفته‌اند که معتقدند امکان رقابت بین کاندیداها فراهم است. بر اساس این نظرسنجی‌ها، مشارکت در استان تهران در مقایسه با سایر استانها کمتر و خراسان جنوبی در حال حاضر دارای بیشترین مشارکت است. با این حال مشارکت در استان تهران نیز در مقایسه با انتخابات پیشین مجلس بیشتر برآورد می‌شود.

 

▼ اخبار 

ارسال پیام میان ایران و آمریکا ادامه دارد

وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه «المیادین» لبنان درخصوص مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: «گفت‌وگوهای جدی را با طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای انجام دادیم، اما متأسفانه در یک مقطع به دلیل شرایطی که در اوکراین پیش آمد، نتیجه گفت‌وگوهای ما تحت تأثیر فضای جنگ اوکراین قرار گرفت.» وی افزود: «همچنان پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن در موضوعات مختلف رد و بدل می‌شود. طرف آمریکایی تلاش می‌کند که در برخی از این پیام‌ها به علاقمندی برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجام اشاره‌ای داشته باشد.» امیرعبداللهیان اضافه کرد: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که از هر ابتکاری که منجر به بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان ذیل توافق هسته‌ای و در راستای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران باشد، استقبال می‌کنیم؛ اما دولت ما از ابتدا اعلام کرده است برجام و توافق هسته‌ای را مسیر عبور همه مسائل کشور نمی‌داند. ایران همواره ثابت کرده است که در مسیر تعهدات بین‌المللی، متعهدترین طرف است.»

نگاه حزبی و جناحی نداریم

«طحان نظیف» گفت: «شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حزبی، جناحی و سیاسی ندارد. افراد در هنگام ثبت‌نام ملزم نیستند که رویکرد و گرایش سیاسی خود را ذکر کنند. ما نیز اکنون آماری نداریم که چه تعداد از نامزدها اصولگرا و چه تعداد اصلاح‌طلب هستند.» سخنگوی شورای نگهبان برای چندمین بار طی روزهای گذشته عنوان کرد: «طی 45 سال گذشته گروه‌های سیاسی و رویکردهای مختلف از طریق انتخابات‌ها به قدرت رسیدند و اداره مجلس و دولت را برعهده گرفتند. اگر این دولت‌ها و مجالس با یکدیگر مقایسه شوند، خواهیم دید که رویکردهای سیاسی‌ هر کدام متفاوت و حتی برخی از آنها 180 درجه با یکدیگر تفاوت دارند؛ این موضوع نشان می‌دهد اراده و خواست مردم در هر دوره از انتخابات ملاک بوده است. اگر شورای نگهبان به دنبال جهت‌گیری خاصی بود شاهد این مقدار تنوع در دولت‌ها و مجالس نبودیم.»

یک ماه محاصر تمام‌عیار

«استفان دوجاریک» درباره کاهش کمک‌های بشردوستانه به غزه هشدار داد. سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در ادامه سخنانش گفت: «میزان کمک‌های ارسالی به نوار غزه به شدت کاهش یافته است.» دوجاریک اضافه کرد: «از روز 23 ژانویه هیچ کدام از کاروان‌های بشردوستانه سازمان ملل نتوانسته‌اند به شمال نوار غزه برسند.» وی تأکید کرد: «سازمان ملل علاوه بر تسریع در بازرسی‌ها، به جاده‌های امن و نقاط ورودی بیشتر به غزه از جمله در شمال این باریکه نیاز دارد.» یونیسف نیز امروز با اشاره به اوضاع وخیم کودکان در باریکه غزه اعلام کرد: «بیش از 95 درصد از خانواده‌ها در غزه،‌ برای اطمینان از دریافت وعده‌های غذایی بیشتر کودکان،‌ سهم غذای بزرگسالان را کاهش داده‌اند.» این نهاد بین‌المللی اضافه کرد: «نیازمند رسیدن امن و بدون محدودیت کمک‌های بشردوستانه به ساکنان آسیب دیده در هر کجای نوار غزه هستیم.»

با روسیه وارد جنگ نمی‌شویم

دبیر کل ناتو یک روز پس از آنکه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از احتمال اعزام قوای نظامی این ائتلاف به اوکراین خبر داد، گفت: «هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد.» به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی زمینی ناتو به اوکراین وجود ندارد، زیرا کشورهای عضو از جمله آلمان، انگلیس و اسپانیا گفتند که از چنین اقدامی حمایت نمی‌کنند.» کرملین نیز به نوبه خود واکنش نشان داد و گفت در صورت ورود نظامیان غربی به اوکراین، قطعاً با ناتو وارد جنگ خواهد شد. مکرون پس از نشست سران اروپایی در پاریس گفته بود: «شکست روسیه برای امنیت اروپا بسیار مهم است. هیچ اتفاق نظری درباره اعزام نیروهای غربی برای کمک به اوکراین وجود ندارد، با این وجود هیچ چیز را نمی‌توان رد کرد.»

 

▼ اخبار کوتاه

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) با هماهنگی انگلیس امروز «محمدرضا فلاح‌زاده» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و همچنین یکی از اعضای گروه حوثی‌ها (انصارالله یمن) را تحریم کردند.» وزارت خزانه‌داری آمریکا با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود و نیز علیه انصارالله یمن افزود: «اداره کل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین مالک و اپراتور کشتی مورد استفاده برای حمل کالاهای ایرانی را که برای حمایت از حوثی‌ها و نیروی قدس سپاه ایران فروخته شده است، تحریم می‌کند.»

وبگاه خبری «آکسیوس» آمریکا که نزدیک به رژیم اسرائیل است، به نقل از مسئولان آمریکایی مدعی شد، واشنگتن به رژیم تل‌آویو تا نیمه مارس (اواخر اسفند) مهلت داده تا سندی را امضا کند که به موجب آن، این رژیم ملزم به رعایت قوانین بین‌الملل در حین استفاده از تسلیحات آمریکایی خواهد بود! این سند همچنین از صهیونیست‌ها می‌خواهد اجازه ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه را بدون مانع‌تراشی بدهند. آکسیوس مدعی شده است چنانچه اسرائیل به تعهداتش عمل نکند، انتقال سلاح به اراضی اشغالی «موقتا» متوقف خواهد شد.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با دعوت از اقشار و آحاد مختلف ملت برای شرکت در انتخابات نوشت: «مشارکت حداکثری و در عین حال مؤمنانه و آگاهانه پای صندوق‌های رأی، یکی از عناصر و اولویت‌های اساسی برگزاری انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی ایران اسلامی بوده که همواره تولید قدرت، اقتدار و اعتبار برای کشور به ‌ویژه در برهه‌های حساس را در پی داشته است؛ به‌گونه‌ای که حضور پرشور مردم به‌عنوان یکی از ارکان مهم نظام‌ اسلامی، ناامیدسازی دشمن ‌و شکست پروژه‌های آن‌ را رقم زده است.»

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت صنعا گفت، حملات به کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند، تنها در صورت توقف جنگ غزه و محاصره این منطقه، متوقف خواهد شد. او در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه آیا در صورت توافق آتش‌بس در غزه، این حملات نیز متوقف می‌شود، گفت: «در صورتی که محاصره پایان یابد و کمک‌های بشردوستانه به غزه برسد، تجدیدنظر خواهیم کرد.»

«اسماعیل گرامی‌مقدم» از اعضای حزب اعتماد ملی در تأکید بر مشارکت انتخاباتی گفته است: «در سه دوره که اصلاح‌طلبان انتخابات را بایکوت کردند، نه تنها آورده‌ای برای مردم و جبهه اصلاحات ایجاد نشد؛ بلکه مردم نیز تحت فشارهای بسیاری قرار گرفتند... عملاً هیچ گامی در جهت ورود به ساختار قدرت و پیگیری مطالبات مردم برداشته نشد.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات