صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۵۸۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید مسلمانان در جامعه‌ اسلامی، از حالت بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر خارج بشوند. یکی از فصول زندگی رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و ‌آله ‌و سلم) این بود که فضای بی‌تفاوتی را، به فضای محبت و همکاری و برادری و ایجاد یک مجموعه‌ همکار با یکدیگر تبدیل کند.(۱۳۶۸/۷/۲۸)

 

▼ حرف روز 

روح جاری مردم‌سالاری دینی

«انتخابات» عرصه میدان‌داری مردم در امر سیاست‌ورزی و تلاش برای برگزیدن کارگزارانی است که برای مدتی معین در چارچوب اختیاراتی که قانون مشخص کرده است، بر صندلی قدرت خواهند نشست. این امر را می‌توان مهم‌ترین تجلی مردم‌سالاری دینی دانست که در آن همه مسئولان از صدر تا ذیل، مستقیم یا غیرمستقیم با انتخاب مردم برگزیده می‌شوند. اما مفهوم مردم‌سالاری دینی به جایگاه رفیع‌تری از حضور مردم در حکمرانی اشاره دارد و این مسئله تنها بعدی از آن را بازنمایی می‌کند. حقیقت آن است که مردم در پیروزی، تداوم و شکوفایی انقلاب اسلامی نقش اساسی را بر عهده داشته‌اند و به واقع مهم‌ترین منبع انرژی و حرکت نظام اسلامی «مردم» هستند.

انقلاب اسلامی برخلاف بسیاری از انقلابات مشهور قرون جدید که یا مبتنی بر منافع طبقاتی شکل گرفته‌اند یا از طریق بخش خاصی از جامعه هدایت و حمایت شده‌اند و اهداف خاص قشری، طبقاتی، فرقه‌ای را هدف قرار داده‌اند، نهضتی بود که اهداف خود را منافع همه اقشار و طبقات و توده‌های ملت با همه اعتقادها و گرایش‌های مذهبی قرار داد. لذا با حضور همه توده‌ها شکل گرفت و همه چیز در اختیار و اراده مردم بود و اینگونه بود که نظام مردم‌سالاری دینی شکل گرفت. از نمادهای مردم‌سالار بودن نظام اسلامی نگاه خدمتگزار بودن مسئولان در برابر مردم است. نظام اسلامی مسئول را خادم و وکیل ملت دانسته و برای آن نوعی تفوق و برتری قائل نیست؛ از این رو مسئولان باید در برابر مردم پاسخگو باشند. این پاسخگویی در برابر ملت کلید مهار قدرت و خودکامگی است که یکی از مؤلفه‌های اساسی در آموزه‌های حضرت امام(ره) نیز به شمار می‌آید. مشورت با مردم و بهره‏برداری از فكر و عمل مردم در اعتلای كشور نیز نماد دیگری از جلوه‌های مردم‌سالاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به این معنا که مردم در عرصه‌های ساختن کشور بازیگر اصلی به شمار آمده و علم و توان و استعداد آنهاست که قرار است نظام اسلامی را شکل دهد. عنصر دیگری که از جایگاه رفیع مردم در نظام مردم‌سالاری دینی حکایت دارد، اهمیت آگاه‌سازی دائمی مردم از حوادث و تحولات سیاسی – اجتماعی و تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقات نظام سیاسی است. اغلب نظام‌های سیاسی مدعی دموکراسی امروزه ترجیح می‌دهند با نوعی غفلت‌زایی مردم را از روند حوادث و اتفاقات کشورشان بی‌اطلاع نگه دارند و در سایه این بی‌خبری منافع فردی، حزبی و طبقاتی خود را پیگیری کنند. این در حالی است که بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی برخلاف این نگرش بر اطلاع‌سازی و آگاهی‌بخشی دائم مردم به منزله رکن اصلی جامعه اسلامی بنا نهاده شده است.                       

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز 

برگ جدید مقاومت، برج ۲۲ شبکه دفاعی اردن

 «بایدن» در بامداد یکشنبه به وقت محلی آمریکا تأیید کرد: «در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن، در نزدیکی مرز با سوریه و عراق، سه سرباز آمریکایی کشته شدند.» هرچند طی سه ماه گذشته بارها پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هدف قرار گرفته بود، اما این حمله، اولین کشته شدن نظامیان آمریکایی در خاورمیانه از زمان آغاز جنگ رژیم صیهونیستی در غزه است. اردن کشوری است که امنیت نسبتاً پایداری داشته و نیز ارتباط نزدیکی با آمریکا و انگلیس دارد تا آنجا که به حیاط خلوت غربی‌ها تبدیل شده است. سفرهای مکرر مقامات آمریکایی و مداخلات امنیتی و نظامی در این کشور در حال انجام است. در ادامه این مداخلات فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به اردن منتقل شده که شامل انتقال مرکز تأمین مهمات قطر به نام فالکون، انتقال نیروهای مستقر در افغانستان و همچنین انتقال تجهیزات از کویت، عربستان سعودی و امارات، به کشور اردن بوده است. این حجم از انتقال نیروها، تجهیزات و لجستیک جای نگرانی را ابتدا برای کشور اردن دارد؛ زیرا موجب استعمار آمریکا در اردن و نقض حاکمیت در این کشور شده و این موضوع مغایر با قانون اساسی اردن، بدون تصویب مجلس، از سوی دولت اردن اجرا شده است. از سوی دیگر، پایگاه خبری «اینترسپت» از استقرار چراغ خاموش واحدهای نظامی جدید ایالات متحده در اردن سخن می‌گوید. در واقع بر اساس مستندات و گزارش‌های این چنینی مرکز برخی عملیات‌های ایالات متحده در منطقه، «اردن» است. یکی از همین پایگاه های آمریکایی، پایگاه لجستیکی مستقر در برج ۲۲ شبکه دفاعی اردن است که در حمله پهپادی مقاومت هدف قرار گرفت. در واقع ایالات متحده آمریکا سعی دارد با راهبرد «زیستن در میان شکاف‌ها» تنش‌های منطقه را تشدید کند؛ اما عملیات طوفان‌الاقصی، صحنه را جور دیگری رقم زد. دور از واقع نیست اگر عملیات طوفان‌الاقصی را نقطه عطف تاریخی برای منطقه بدانیم. تحرک محور مقاومت پس از طوفان‌الاقصی علیه آمریکا و انگلیس هر بار برگ جدیدی را رو می‌کند. تهدیدات نامتقارن مقاومت در یمن، سوریه، عراق و اکنون نیز اردن یک بن بست راهبردی را برای آمریکا ایجاد کرده است. علت اقدامات چراغ‌خاموش آمریکا نیز هزینه‌زا شدن همراهی با او در نظام بین‌الملل است؛ اما حمله به پایگاه آمریکایی الرکبان اردن در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن، شانس اقدامات چراغ خاموش را نیز از آمریکا گرفت. طبق بررسی‌ها ایالات متحده خواستار ادامه‌دار شدن جنگ اسرائیل با غزه نیست؛ چرا که تحمل هزینه‌زایی بیش از این را ندارد؛ از این رو به گزارش «واشنگتن پست» آمریکا فشار بر اسرائیل برای توافق با حماس را افزایش داده است. لذا به نظر می‌رسد دولت بایدن برای کاهش هزینه‌های وارده و نیز پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری، راه حل را در این دیده است که جنایات صهیونیست‌ها در غزه را کنترل کرده و پایان دهد.                 

محمد حکیمی

 

▼ خبر ویژه

جلسات محرمانه در ریاض

مقامات ارشد امنیتی عربستان سعودی، اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۰ روز پیش به طور مخفیانه در ریاض ملاقات کردند تا برنامه‌های پس از جنگ غزه را هماهنگ کرده و درباره راه‌های مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین برای حکومت در آنجا گفت‌وگو کنند. بر اساس گزارش‌های منابع مطلع، تشکیلات خودگردان فلسطین و متحدان عرب آن به طور فزاینده‌ای در حال گفت‌وگو درباره برنامه‌های پس از پایان درگیری هستند، اما دولت تل‌آویو درباره نحوه اداره غزه در صورت دستیابی به هدف خود برای شکست حماس، سخنی نگفته است. گفتنی است، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین برای ایفای نقش در غزه مخالف است، اما جایگزینی پیشنهاد نکرده است. «ژنرال هرتزی هالوی» رئیس ستاد نیرو‌های مسلح رژیم صهیونیستی، به کابینه امنیتی این رژیم هشدار داده است که دستاورد‌های نظامی در غزه بدون برنامه دیپلماتیک برای روز بعد ممکن است از بین برود.

 

▼ اخبار

اگر اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را رها کنند

«محمدعلی وکیلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «نامه‌نیوز» گفت: «من معتقدم اصلاح‌طلبان در هر حال نباید صندوق رأی را رها کنند؛ زیرا در فضای افکار عمومی نباید متهم شوند هر وقت رأی ندارند در انتخابات شرکت نمی‌کنند. واقعیت این است که هیچ امکانی برای فعالیت اصلاح‌طلبان وجود ندارد مگر انتخابات و اصلاح‌طلبان باید در انتخابات حضور داشته باشد. اصلاح‌طلبان یک سازمان رأیی دارند که در ادوار مختلف به تبع سیاست‌های رفت و برگشتی نباید آسیب ببیند. اگر اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را کلاً رها کنند، به سازمان رأی‌شان آسیب خواهند زد و احیای این سازمان رأی کار سختی است؛ اشتباهی که در انتخابات سال 1398 و در سال 1400 مرتکب شدند.» نماینده مجلس دهم ادامه داد: «‌همین حالا و به رغم بضاعت محدود اصلاح‌طلبان به ویژه با کم‌ثبت‌نام کردن چهره‌های شاخص اما با همین شرایط هم اصلاح‌طلبان می‌توانند در تهران و دیگر شهرهای بزرگ لیست بدهند.» وی همچنین بیان کرد: «به نظر آقای مطهری می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران باشد.»

آتش‌بس دائمی پیش‌شرط تغییرناپذیر

رسانه‌های صهیونیستی و غربی امروز مدعی پیشرفت در مذاکرات مربوط به تبادل اسرای فلسطینی و صهیونیستی شدند. صهیونیست‌ها در تلاش هستند که بدون آتش‌بس دائمی و فراگیر بتوانند اسرای در بند حماس را آزاد کنند، ولی مقاومت فلسطین، این مسئله را پیش‌شرط هر گونه توافقی اعلام کرده است. «طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به اینکه تبادل اسرا و بازسازی غزه در مرحله بعد از آتش‌بس قرار دارد، گفت: «نکته اصلی، توقف حملات به نوار غزه است و زمانی که این مسئله صورت گرفت، می‌توان سایر جزئیات را بررسی کرد.» وی همچنین تأکید کرد: «در ابتدا از آتش‌کامل و فراگیر سخن می‌گوییم، نه آتش‌بس موقتی.»

به جای حماس ما تضعیف شده‌ایم

روزنامه عبری زبان «هاآرتص» به نقل از «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نوشت: «بیش از ۱۵ هفته از جنگ گذشت، حماس تضعیف نشده و احتمال بازگرداندن گروگان‌ها هر لحظه کمتر و کمتر می‌شود و این مسئله موجب شده اوضاع بسیار تیره و غم‌انگیزی بر اسرائیل حاکم شود.» «یائیر لاپید» رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز گفته است: «اسرائیل هرگز اینقدر غمگین نبوده و نمی‌دانم چگونه به این نقطه رسیدیم. هر روز تعداد بیشتری از اسرا کشته می‌شوند و امید به بازگرداندن آنها کم‌رنگ می‌شود. باید اول اسرا را آزاد می‌کردیم، سپس در مرحله دوم حماس را مهار می‌کردیم. عدم اجرای تغییرات سیاسی به موقع در اسرائیل موجب شد تا اکنون در این فاجعه‌ای که شاهد آن هستیم، گرفتار شویم.» همچنین رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند از آغاز جنگ در غزه ۲۰۰ نفر از نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه کشته شدند.

تلاش برای یارگیری از اعتدالیون

«اسماعیل گرامی‌مقدم» فعال اصلاح‌طلب و از چپ‌های تحریمی به تازگی طی یادداشتی در واکنش به ردّ صلاحیت روحانی نوشته است: «معتقدم شورای نگهبان، اساساً هم‌تراز حسن روحانی نیست که بخواهد درباره ردّ صلاحیت او اعلام نظر کند. در این میان، سطوح بالاتری از ارکان حاکمیت باید به این بحث ورود و این ردّ صلاحیت را کان لم یکن کرده و روحانی را واجد صلاحیت اعلام کند. ما قبل از سال 1400، بارها هشدار و تذکر داده و پیش‌بینی کردیم که این نوع ردّ صلاحیت‌ها باعث کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود.» اظهارات گرامی مقدم که از سوی برخی دیگر از چهره‌های تندرو اصلاح‌طلب نیز تکرار شده، نشان‌دهنده یأس خط تحریم انتخابات است. این طیف تندرو که چه در درون جریان اصلاحات و چه در جامعه در حال تضعیف شدن و منزوی هستند، تلاش می‌کند با این اظهارات از میان اصلاح‌طلبان طرفدار مشارکت و اعتدالی‌ها یارگیری کنند.

 

▼ اخبار کوتاه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه تصریح کرد، آمریکا هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره اینکه حمله مرگبار به نیروهای این کشور در اردن از سوی چه گروهی انجام شده، نرسیده است و اطلاعاتی درباره اینکه این حمله به دستور ایران انجام شده باشد، وجود ندارد. «سابرینا سینگ»  درباره اینکه گروه مقاومت اسلامی عراق مسئولیت حمله به پایگاه آمریکا را به عهده گرفته‌ است، گفت: «می‌دانیم که اینها شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران هستند و می‌دانیم که ایران به صورت کلی آنها را تأمین مالی می‌کند.»

شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور در دی ماه ١٤٠٢ به عدد ٢٢٢,٧ رسیده است که در مقایسه با ماه قبل، ٢.٦ درصد افزایش، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، ٣٨.٥ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ٤٣.٦ درصد افزایش داشته است.

در حالی که پیشتر «امیرابراهیم رسولی» سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان از سرلیستی قالیباف در تهران خبر داده بود، خبرها از تلاش پایداری‌ها و شورای وحدت برای سرلیستی آقاتهرانی و باهنر حکایت دارد.

«پولیتیکو» به نقل از منابع خود نوشت: «بایدن، که تمایل آشکاری برای محدود کردن درگیری‌ها و اجتناب از کشاندن ایالات متحده به یک جنگ دیگر در خاورمیانه دارد، به تیم خود دستور داده است تا در پاسخ به حمله اخیر، گزینه‌های نظامی طراحی کنند. به گفته مقامات، از جمله گزینه‌های روی میز پنتاگون، حمله به پرسنل ایرانی در سوریه یا عراق یا کشتی‌های ایران در خلیج فارس است.»

«ولی‌الله رحیمی» دبیر ستاد انتخابات استان زنجان درباره آخرین وضعیت تأیید صلاحیت داوطلبان استان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: «۱۰ نفر در این خصوص ثبت نام کرده بودند که تاکنون، مورد تأیید شده‌ای اعلام نشده است.»

وزیر خارجه پاکستان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران گفت: «ما توافق کردیم که یک مکانیسم مشورتی سطح عالی در سطح وزرای خارجه دو کشور ایجاد کنیم، این مکانیسم سطح عالی با هدف نظارت بر همکاری‌های مشترک دو کشور تشکیل خواهد شد.»

روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش کرد پس از افزایش حملات یمنی‌ها در دریای سرخ، مقامات آمریکا، فشار‌ها را بر جنبش حماس و اسرائیل برای رسیدن به توافق پیرامون تبادل اسرا افزایش داده‌اند.

براساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است، بانک‌ها می‌توانند برای تأمین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق کنند. در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.

برچسب ها: خبر ، تحلیل ، اخبار روزانه
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات