صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کنسولگری و دستگاه‌های سفارت در هر کشوری که وجود دارد، به منزله‌ی خاک همان کشوری است که سفارت متعلّق به او است؛ وقتی به کنسولگری ما حمله میکنند، مثل اینکه به خاک ما حمله کرده‌اند؛ این عرف دنیا است. رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیّه؛ باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد.(۱۴۰۳/۱/۲۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

عملیاتی برای آرامش منطقه

عملیات «وعده صادق» که پاسخی هوشمندانه و در عین حال پشیمان‌کننده سپاه به رژیم صهیونیستی در پی حمله آن رژیم به کنسولگری کشورمان در سوریه بود، وضعیت وموقعیت منطقه را پس از هفتاد سال تغییر داد. بی شک آثار عملیات وعده صادق در تاریخ این منطقه ماندگار خواهد شد و تاریخ منطقه را باید به قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم بندی کرد. این عملیات نشان داد، برخلاف جو رسانه‌ای، جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن محور مقاومت در بهترین شرایط ممکن به لحاظ قدرت و ایمان و روحیه قرار دارد و محور اسرائیلی- آمریکایی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد که نقطه آشکارساز آن در دل عملیات وعده صادق نمایان شد.

از این رو پاسخ هوشمندانه سپاه ابعاد گوناگونی دارد:

1- حمله پهپادی و موشکی سپاه به سمت رژیم صهیونیستی بر اساس بند 51 منشور سازمان ملل درباره «دفاع مشروع» در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در سوریه اتفاق افتاد. در واقع، در جریان عملیات وعده صادق، پایگاهی هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت که از دل آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران تجاوز صورت گرفته بود.

2- به اعتراف بسیاری، این حمله بزرگ‌ترین حمله پهپادی تاریخ دنیا تا به امروز است که در بردارنده نکات بسیاری برای دشمن صهیونیستی بود. اینکه تجاوز به منافع جمهوری اسلامی ایران با پاسخ قاطع ایران روبه‌رو خواهد شد و به مرور زمان هم رفتار جمهوری اسلامی ایران در تجاوز به منافع خود شدیدتر خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد حماقت دیگری را مرتکب شود، با پاسخی به مراتب قوی‌تر و محکم‌تر از از پاسخ اول روبه‌رو خواهد شد که این مطلوب صهیونیست‌ها نخواهد بود. همچنین در دل این عملیات به ایالات متحده در راستای پشتیبانی و حمایت از رژیم صهیونیستی پیام هشدارآمیز فرستاده شد. در بیانیه رسمی سپاه آمده است: «به دولت تروریستی آمریکا هشدار داده می‌شود هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران، پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد؛ همچنین آمریکا نسبت به اقدامات شرارت‌بار رژیم صهیونیستی مسئولیت داشته و در صورت عدم مهار این رژیم کودک‌کش در منطقه باید تبعات آن را بپذیرد.»

3- عبور پهپاد و موشک‌های سپاه از سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی نشان داد، این رژیم همچون خانه عنکبوت به شدت سست است. البته موفقیت عملیات وعده صادق در شرایطی اتفاق افتاد که در کنار سامانه پدافند رژیم، برخی از کشورها نیز کمک کردند؛ ولی با این حال باز هم شکست خوردند.

اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز

تنبیه چندجانبه رژیم صهیونیستی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر درباره حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق که به شهادتهفت نفر از سرداران و مستشاران سپاه منجر شد، فرمودند:«رژیم خبیث که سرتاسر خطا و شرارت است یک خطای دیگر به خطاهای خود افزود و آن حمله به کنسولگری ایران در سوریه بود. کنسولگری و دستگاه‌های سفارت به منزله خاک آن کشور است. وقتی به کنسولگری ما حمله می‌کنند مثل این است که به خاک ما حمله کرده‌اند. این عرف دنیا است، رژیم خبیث در این قضیه اشتباه کرد و تنبیه خواهد شد.» در همین راستا روز گذشته یک کشتی باربری پرتغالی به نام MSC ARIES متعلق به تاجر صهیونیستی به نام «ایال عوفر» در تنگه هرمز به دست نیروی دریایی سپاه توقیف شد. این عملیات آغاز تنبیه رژیم صهیونسیتی با اهداف قطع شریان‌های حیاتی و اقتصادی رژیم و خط بطلان بر کریدور عرب مد (IMEC) است که از هند به امارات، عربستان و اردن و از آنجا به سرزمین‌های اشغالی و سپس دریای مدیترانه و اروپا می‌رود. از طرفی این عملیات پیامی واضح به حامی اصلی رژیم خبیث صهیونیستی، یعنی آمریکاست که اگر بخواهد در جریان تنبیه رژیم صهیونیستی مداخله کند، تنگه هرمز و دریای عمان برای کشتی‌های آمریکایی ناامن خواهد شد. روز گذشته همچنین حمله سایبری گسترده به اداره ملی توزیع برق اسرائیل (IEC) به وسیله گروه انتقام جویان سایبری صورت گرفت که منجر به قطعی برق گسترده در سرزمین‌های اشغالی، از جمله در شهرهای بیت شمش، تل آویو، روش هاعین، آراد، مودیعین، بئر شوع، نتانیا و سایر شهرهای اشغالی شد. گروه هکری عراقی به نام پنجه عقاب نیز توانست سازمان بیمه رژیم صهیونیستی را هک کرده و تمام اطلاعات هشت میلیون ساکن اراضی اشغالی را در اختیار بگیرد. گروه هکری دیگری نیز توانست اطلاعات پایگاه وزارت دفاع رژیم را هک کرده و پیشنهاد آزادی ۵۰۰ اسیر فلسطینی در ازای منتشر نشدن لیست کامل سلاح‌های صهیونیستی را بدهد. این گروه اعلام کرده است، در صورت محقق نشدن این موضوع، تمام اطلاعات را ۵۰ بیت کوین به فروش می‌رساند. در ساعت پایانی دیشب و بامداد امروز نیز حملات گسترده پهپادی و موشکی با تلاش نیروی هوا فضای سپاه به سرزمین‌های اشغالی انجام شد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونسیتی ادعا کرد برای اولین بار ایران مستقیماً از داخل خاک خود به اسرائیل حمله کرده است. نتیجه این تهاجم ترکیبی (سایبری، پهپادی، موشکی، توقیف کشتی و...) افزایش قدرت بازدارندگی داخلی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت ملی ایرانیان است. از سوی دیگر، همراهی وشادی مردم منطقه به ویژه عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای جهان در پی تنبیه رژیم صهیونیستی به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران جزء وقایع تأمل‌برانگیز بوده و چنین برآورد می‌شود که این بار تنبیه و مجازات رژیم صهیونیستی خواسته نه فقط ایرانیان، بلکه همه ملت‌های دنیا بوده است.

سعید برادران افتخاری

 

▼ خبر ویژه

مالک کشتی توقف شده در تنگه هرمز کیست؟

مالک کشتی توقف شده متعلق به «ایال اوفر»  است که در 2 ژوئن 1950 در حیفا متولد شد؛ پدرش سامی اوفر، مالک یک غول کشتیرانی و زمانی ثروتمندترین مرد سرزمین‌های اشغالی بود. وی از سال 1967 تا 1973 به عنوان افسر اطلاعاتی در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی خدمت کرده و سپس در رشته حقوق دریایی در دانشگاه لندن تحصیل کرده است. این میلیاردر صهیونیست بیشتر بر کشتیرانی، املاک و مستغلات، بانکداری و سرمایه‌گذاری در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا تمرکز دارد. اوفر برای قدردانی از مشارکت در کشتیرانی در انگلیس و تجارت دریایی در سال 2014، عضویت افتخاری مادام‌العمر صرافی بالتیک در لندن را دریافت کرد. از جمله افرادی که این جایزه را دریافت کرده‌اند، می‌توان به «وینستون چرچیل» اشاره کرد. وی یکی از 100 نفر مالکان کشتی تأثیرگذار در جهان به شمار می‌رود. بلومبرگ در سال 2023 دارایی خالص اوفر را 20.7 میلیارد دلار گزارش کرده است.«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: «چین به ایفای نقشی سازنده در حل‌وفصل مسئله خاورمیانه ادامه می‌دهد و به آرام‌کردن وضعیت کمک می‌کند.» او افزود: «آمریکا باید به ویژه، نقش سازنده‌ای ایفا کند.» 

 

▼ اخبار

سیاست جمهوری اسلامی توسعه جنگ نیست

«سعدالله زارعی» با تمجید از پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق و با اشاره به خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: «اتفاقات اخیر در منطقه نشان داد خویشتن‌داری جمهوری اسلامی جواب نداده و ایران را در شرایطی قرار داد که حتماً باید پاسخ می‌داد و برای همین هم این عملیات آغاز شد.» این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: «حملات به مواضع رژیم صهیونیستی انتقام خون شهدایی است که به دست این رژیم به شهادت رسیدند.» وی اضافه کرد: «سیاست جمهوری اسلامی توسعه جنگ نیست، ولی در جایی که دشمن درصدد گسترش جنگ باشد، پاسخ خواهد داد و این عملیات هم پاسخی است به جنایت رژیم صهیونیستی.» سردار زارعی تصریح کرد: «با این حال جمهوری اسلامی آماده است تا اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی در مقابل این حملات داشته باشد، با قدرت پاسخ بدهد.»

برنامه‌ریزی برای 1404

اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها از حالا فعالیت‌های انتخاباتی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند. «محمود علیزاده طباطبایی» عضو حزب کارگزاران در این زمینه گفته است در محافل خصوصی اصلاح‌طلبان گفته می‌شود خوب است محسن هاشمی یا اسحاق جهانگیری کاندیدای جریان اصلاح‌طلب باشند؛ اما هنوز تصمیم قطعی یا رسمی اتخاذ نشده است. البته طباطبایی ادعا کرده است اصلاح‌طلبان چون انتخابات مجلس رغبتی به مشارکت ندارند؛ با این حال حتماً بیش از یک نامزد در انتخابات خواهند داشت! این فعال اصلاح‌طلب درباره برنامه حزبش در آینده گفته است: «کارگزاران خارج از چارچوب اصلاح‌طلبان تصمیمی نمی‌گیرد.» پیش از این محسن هاشمی از تشکیل معدود جلساتی میان روحانی، ناطق‌نوری، خاتمی، سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری خبر داده و گفته بود با اینکه تعداد این جلسات زیاد نبود، اما امید می‌رفت که حاصل آن، اتفاق جدیدی باشد و بتواند حرکت جدی را شکل دهد.

 

هشدار ایران به آمریکا

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، با اشاره به عملیات گسترده تلافی‌جویانه ایران علیه اهداف صهیونیستی افزود: «اقدام نظامی ایران بر اساس بند 51 منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.» نمایندگی ایران با تأکید بر اینکه این درگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی است، ادامه داد: «با این حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود.» این نمایندگی همچنین به سران واشنگتن توصیه کرد: «از مداخله در این تقابل اجتناب کنند» و افزود: «این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند!»

 

سیگنال‌های خطرناک به تل‌آویو و واشنگتن!

«سعید حجاریان» تئوریسین تحریم انتخابات و از فعالان فتنه 88 در توئیتی نوشته است: «راهبرد اصلاح‌طلبان، صلح‌طلبی در بیرون و دموکراسی و حاکمیت قانون در داخل است. صلح مسلح منفعتی برای ایران ندارد؛ زیرا بنیه دفاع، مادی و معنوی کشور را تحلیل می‌برد و ما بدل ما یتحلّل نداریم. بالعکس، اسرائیل مستظهر به حمایت آمریکاست و می‌تواند کسری‌های خود را جبران کند.» منظور حجاریان از این توئیت این است که ایران نباید انتقام حمله به مراکز دیپلماتیک خود را ـ که جزئی از خاک کشور است ـ از اسرائیل بگیرد و اجازه دهد این سگ هار به فعالیت‌های سوء خود ادامه دهد! حجاریان در توئیت فوق هیچ اعتراضی به آمریکا و اسرائیل ندارد و تقلا کرده است پالس ضعف به آمریکا بفرستد و مابه‌زایی هم برای شهادت سرداران ایرانی ارائه نداده است که معانی به شدت خطرناکی را در ارزیابی‌های امنیتی ایجاد می‌کند.

 

▼ اخبار کوتاه

ارتش رژیم صهیونیستی به توقیف یک کشتی مرتبط با این رژیم از سوی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس واکنش نشان داد. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای با نادیده گرفتن جنگ‌افروزی این رژیم در منطقه و تشدید تنش و برهم زدن صلح و ثبات آن و تجاوزگری وحشیانه علیه مردم نوار غزه مدعی شد: «ایران عواقب تشدید اوضاع را متحمل خواهد شد.» این رژیم در این بیانیه بدون توجه به ناتوانی خود در مقابله با رزمندگان مقاومت فلسطین با وجود گذشت شش ماه از جنگ تجاوزگرانه علیه نوار غزه، مدعی شد: «ما در حالت هوشیاری بالایی قرار داریم.»

یک منبع آگاه در نیروهای مسلح گفت: «نیروهای نظامی کشورمان با دقت تحرکات اردن در جریان حمله تنبیهی رژیم صهیونیستی را تحت رصد دارند و در صورت مشارکت در اقدام احتمالی، هدف بعدی خواهند بود.» این منبع آگاه تأکید کرد: «هشدارهای لازم پیش از عملیات، به اردن و کشورهای منطقه داده شده است.»

انگلیس و فرانسه که حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق را محکوم نکرده بودند، در بیانیه‌هایی پاسخ انتقام‌جویانه ایران علیه این رژیم را محکوم کرده‌اند. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای آنچه را که به ادعای او «حمله بی‌ملاحظه» ایران خوانده شده، محکوم کرده است. وزیر امور خارجه فرانسه هم گفته است، این حمله را محکوم می‌کند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز، یکشنبه در اولین ارزیابی و تحلیل خود از عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اراضی اشغالی گزارش دادند، شاید ارتش رژیم اسرائیل برای جنگ بزرگ آماده باشد؛ ولی «اسرائیل» به هیچ وجه آماده این جنگ نیست. رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند اگر تصمیم‌گیرندگان ترور نیروها و دیپلمات‌های ایران در بخش کنسولی سفارت در دمشق، پیش‌بینی می‌کردند که اسرائیل وارد وضعیت فوق‌العاده خواهد شد، به این اقدام دست نمی‌زدند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید: «شرایط اقتصادی ایران بهتر از چیزی است که در رسانه‌های منتقد دولت مطرح می‌کنند. هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ایران وجود ندارد که شرایط آن نسبت به دو یا سه سال قبل به مراتب بهتر نباشد. حجم اقتصادی ایران از سال ۱۳۹۶ که بالاترین میزان پیش از خروج آمریکا از برجام بوده، بسیار بالاتر است.» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، با بیان اینکه کسی نیست دستاوردهای مادی دولت را به مردم بگوید، می‌افزاید: «در حال حاضر حجم اقتصادی ایران از سال ۱۳۹۶ که بالاترین میزان پیش از خروج آمریکا از برجام بوده، بسیار بالاتر است؛ اما به این دلیل که مراجع اجتماعی طرفدار دولت وجود ندارند، انتقال آن به مردم سخت است.»

برچسب ها: اخبار ، خبر ، تحلیل
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات