بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۶۶۳

«لاوروف» در کاراکاس؛ تقویت نقشه راهبردی همکاری جامع روسیه- ونزوئلا در دستورکار

اهمیت آمریکای لاتین در راهبرد سیاست خارجی مسکو، وزیر امور خارجه روسیه را با گذشت کمتر از یکسال، بار دیگر راهی کاراکاس کرده است تا در دیدارهای جداگانه با همتا و رئیس‌جمهوری ونزوئلا، محور «روابط راهبردی و جامع» میان دو کشور در حوزه‌های مختلف مورد بررسی و تاکید قرار گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه از تارنمای اسپوتنیک موندو، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به عنوان بخشی از تور رسمی خود به آمریکای لاتین، با مقام‌های ونزوئلا از جمله نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور در کاراکاس (پایتخت این کشور آمریکای جنوبی) دیدار کرد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با انتشار تصویری از دیدار خود با این مقام روس در حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس، تاکید کرد دو طرف در مورد زمینه‌های مختلف روابط دو جانبه و همکاری‌های چند جانبه مسکو و کاراکاس گفت‌وگو کردند.

مادورو با اشاره به «برادری و دوستی ناگسستنی» میان دو کشور، در تشریح دیدار «ثمربخش و عالی» با لاوروف خاطرنشان کرد: در مورد زمینه‌های مختلف روابط دوجانبه بین ملت‌هایمان، تقویت و تحکیم کل نقشه راهبردی همکاری جامع روسیه - ونزوئلا گفت‌وگو کردیم.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از این دیدار اعلام کرد که مایل است بی‌درنگ پس از انتخابات ریاست جمهوری روسیه که در ماه مارس (اسفند- فروردین) برگزار می‌شود، به مسکو سفر کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در نشستی مطبوعاتی گفت: ونزوئلا و روسیه روابط استراتژیک بسیار مهمی ایجاد کرده‌ایم که به موجب آن، نه فقط در جنبه‌های دوجانبه مربوط به حوزه انرژی، حوزه اقتصادی و مالی، فرهنگ، گردشگری، صنعت، کشاورزی، بلکه همکاری جامعی در همه جنبه‌ها داریم.

خیل با بیان اینکه روسیه و ونزوئلا به بیش از ۳۴۰ توافقنامه همکاری دست یافته‌اند، تاکید کرد که مسکو و کاراکاس در صحنه بین‌المللی اصول مشترکی دارند.

وی خاطرنشان کرد: اشاره ما به منشور سازمان ملل متحد است که دیدیم در سال‌های اخیر مورد هجوم کشورهایی قرار گرفته‌ است که خود را بخشی از جامعه جهانی می‌دانند و از این سناریو برای حمله از طریق تحریم استفاده می‌کنند.

خیل بار دیگر تاکید کرد که ونزوئلا و روسیه قربانی اعمال غیرقانونی و نامشروع اقدامات قهری یکجانبه هستند.

این مقام ونزوئلایی همچنین گزارش داد که دو کشور در حال بررسی مذاکرات و پیشرفت در حوزه تجاری به عنوان بخشی از توافق‌های مشترک هستند.

وی افزود: امروز می‌توان گفت که تجارت بین روسیه و ونزوئلا شروع به اوج گرفتن کرده است، و ما روی مذاکرات و پیشرفت در مسائل تجاری کار کرده‌ایم.

لاوروف نیز در این نشست مطبوعاتی پس از دیدار با همتای ونزوئلایی خود، خاطرنشان کرد که این دو کشور یکی در اوراسیا و دیگری در آمریکای لاتین به دنبال اجرای عدالت در امور مربوط به دارایی‌های خود که توسط کشورهای غربی مصادره شده است، خواهند بود.

در این راستا، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه توقیف دارایی‌های ونزوئلا و همچنین توقیف هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت حمل و نقل امتراسور (Emtrasur)، یکی از شرکت های تابعه شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا (Conviasa)، را نقض فاحش قانون بین‌المللی توصیف کرد.

لاوروف در این نشست همچنین همکاری مسکو با کاراکاس در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را امیدوارکننده دانست.

ایوان خیل و سرگئی لاوروف همچنین نصب پایگاه سیستم ناوبری ماهواره‌ای گلوناس در این کشور حوزه کارائیب را مورد بررسی قرار دادند.

خیل گفت: ما همه چیزهایی را که مربوط به همکاری‌های هوافضا و نصب پایگاه داده در ونزوئلا برای سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ی گلوناس است، بررسی کردیم.

آژانس فضایی روسیه در چارچوب مقابله با تحریم‌های آمریکا، جایگزین کردن سامانه موقعیت‌یابی روسی با جی‌پی‌اس آمریکا را در دستور کار قرار داده است و تلاقی این عزم روسیه با آمریکای لاتین از طریق استقرار ایستگاه‌های این سامانه، بی تردید کام واشنگتن را تلخ خواهد کرد.

این ایستگاه بر اساس توافقنامه امضا شده در سال ۲۰۲۳ میان دو کشور، در این کشور آمریکای لاتین مستقر خواهد شد.

با گذشت کمتر از یکسال از سفر قبلی، وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر به آمریکای لاتین بازگشته است و از چهار کشور مقصد قبلی، سه کشور کوبا، ونزوئلا و برزیل میزبان این مقام روس هستند.

این دیپلمات ارشد روسیه، پیش از عزیمت به ونزوئلا و برزیل، در مورد همکاری‌های دوجانبه با سران کوبا از جمله افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین بررسی موضوعات در دستور کار بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

لاوروف پس از ونزوئلا، در نشست وزرای خارجه گروه بیست (G۲۰) که در روزهای ۲۱ و ۲۲ فوریه (چهارشنبه و پنج‌شنبه/ دوم و سوم اسفند) در ریودوژانیرو برزیل برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

به گفته ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، «در این نشست مشکلات جاری در دستور کار بین المللی با تاکید بر حل مناقشه‌های ژئوپلیتیکی و اصلاح نهادهای اقتصادی جهانی بررسی خواهد شد».

ترافیک دیپلماتیک در مسیرهای میان مسکو و پایتخت‌های آمریکای لاتین نشان می‌دهد که کرملین همزمان با پیشبرد جبهه جنگ اوکراین، بازیابی مستمر حمایت قدرتمند کشورهای دوست را در دستورکار دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات