صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۷۹۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): برای اینکه اقتصاد کشور شکوفا بشود، همه‌ی چرخ‌دنده‌های بزرگ و کوچک کشور باید به کار بیفتد؛ همه باید تلاش کنند؛ هم از زیرساخت‌های کشور استفاده بشود، هم از ابتکارات مردمی استفاده بشود، هم از قدرت مدیریّت فعّالان اقتصادی و فعّالان مدیریّتی استفاده بشود؛ از نیروهای جوان تحصیل‌کرده به معنای واقعی کلمه بایستی استفاده بشود؛ از شرکتهای دانش‌بنیان بایستی حمایت بشود؛ اینها همه ابزارهایی هستند، وسایلی هستند که اگر به طور مجموع مورد توجّه قرار بگیرند، بدون شک، اقتصاد کشور را به شکوفایی خواهند رساند.(۱۴۰۳/۱/۱)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

پاسخ راهبردی و مطمئن

تحولات میدانی جنگ در غزه وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ ادامه مقاومت جانانه مردم فلسطین پس از شش ماه سخت و طاقت‌فرسا، ناتوانی رژیم جعلی صهیونیستی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود، استیصال ایالات متحده در باب‌المندب و منطقه، به ستوه آمدن جامعه جهانی و سازمان ملل و در نهایت هوشمندی جبهه مقاومت در مواجهه با فتنه‌ها و تهاجمات نظامی، سیاسی و اجتماعی رژیم جعلی صهیونیستی باعث شده است تا رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن، یعنی ایالات متحده دچار خطای راهبردی و عملیاتی شوند. حمله احمقانه به ساختمان سرکنسولگری ایران در دمشق در روز دوشنبه، چهاردهم فروردین ماه به راستی نمایش دهنده این خطای محاسباتی و استراتژیک از سوی اسرائیل و آمریکا بود. دست و پا زدن‌های صهیونیست‌ها پس از شش ماه از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی دقیقاً نشان‌دهنده میزان ضربه وارد شده بر پیکر صهیونیست‌ها و ضربه ‌ترمیم‌ناپذیر جبهه مقاومت در عملیات هفت اکتبر است. هرچند جنایات و فجایع انسانی رخ داده در غزه در طول این شش ماه بسیار غمناک و تأسف‌بار است؛ اما نکته مهم این است که هدف رژیم صهیونیستی از اعمال این حجم از خشونت و افراطی‌گری در ظلم و تعدی به حقوق فلسطینیان صرفاً تحت تأثیر قرار دادن اراده مردمی و تفکر مقاومت است که صد البته این خیال باطل هرگز محقق نشده است و در آینده نیز محقق نمی‌شود. طبیعتاً هدف نتانیاهو از ترور فرماندهان جبهه مقاومت در سوریه و لبنان افزایش دامنه درگیری‌ها و کشاندن پای ایران و ایالات متحده به صحنه نبرد و تقسیم شکست خود با ایالات متحده است تا شاید بتواند ضربه کمتری بخورد. در کنار آن بازگرداندن اعتبار از دست رفته دولت خود، افزایش اعتماد شهرک نشینان به بازگشت به سرزمین‌های اشغالی، افزایش هزینه‌های حمایت از فلسطین و حماس و نهایتاً کم رنگ‌سازی شکست راهبردی اسرائیل از دیگر اهدافی است که رژیم به چنین کاری دست زده است. در مقابل روند حرکت جبهه مقاومت کاملاً عاقلانه و مبتنی بر واقعیت بوده و با محاصره کامل رژیم صهیونیستی و اعمال فشار متوازن سیاسی، نظامی و اجتماعی در صدد به زانو در آوردن و از بین بردن رژیم صهیونیستی و تفکر صهیونیستی است. خون بهای شهدای عزیزی که در راه آزادسازی قدس اشغالی به لقاءالله پیوسته‌اند، چیزی جز نابودی کامل رژیم صهیونیستی و اندیشه صهیونیسم و همچنین تأدیب ایالات متحده و اخراج او از منطقه نیست. بنابراین قطعاً جبهه مقاومت نه تنها پاسخ فوری و هم سطح خواهد داد، بلکه به اذن الله پاسخی راهبردی و مطمئن به این جنایات خواهد داد.

رامین نصیری

 

▼ گزارش روز

اقتصاد ایران نیازمند نقش‌آفرینی مردم

پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چالش‌های بسیاری پیش روی کشور عزیزمان قرار گرفت؛ یکی از اولین آنها، درگیری‌های خیابانی با گروهک‌ها، عناصر حزب توده و به ویژه منافقین بود. مطالعه و بررسی اسناد تاریخی نشان می‌دهد، کمک و پشتیبانی مردم باعث شد که انقلاب بتواند در این برهه حساس حوادث سخت و نفس‌گیری را پشت سر بگذارد. در دوران دفاع مقدس نیز نقش مردم در جبهه‌ها بود که توانست صحنه نبرد را به نفع ایران تغییر دهد؛ در سال‌های بعد از دوران دفاع مقدس و با شکل‌گیری فتنه‌های داخلی، این مردم بودند که با حضور بابصیرت خود در صحنه‌های گوناگون و به ویژه 9 دی 1388 آتش فتنه بزرگ بعد از انقلاب را خاموش کردند؛ در عرصه امنیتی و چالش‌هایی که در مرزهای شمال غرب و جنوب شرق کشور اتفاق افتاد، سپاه با مردمی‌سازی امنیت و تشکیل یگان‌های مردم‌پایه، امنیت مرزی را در این مناطق برقرار کرد. کنار هم قرار دادن این مسائل نشان می‌دهد انقلاب ایران یک انقلاب مردم پایه است که برای عبور از چالش‌های پیش روی خود راهی بهتر از تکیه بر مردم ندارد. امامین انقلاب را می‌توان پیشگامان این موضوع و معتقدترین افراد به نقش حیاتی مردم در استمرار و پیش‌روندگی انقلاب دانست.  چالش‌ اقتصادی، مهم‌ترین چالش پیش روی این روزهای انقلاب است و شعارهای سالیانه که در بیست سال اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده، مؤید اولویت داشتن حل مسائل اقتصادی است. در حوزه اقتصادی نیز عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور پایین بودن سطح تولید در کشور است، اگر تورم در کشور ما بالاست، به دلیل این است که حجم پول در جامعه بیش از کالا و خدمات یا به عبارتی تولید در کشور است، کسری بودجه و ناترازی بودجه به دلیل کم بودن درآمدهای پایدار دولت و آن هم متأثر از پایین بودن سطح تولید در کشور است، بازار سرمایه ما به دلیل پایین بودن سطح و کیفیت تولید و در نهایت پایین بودن بازدهی سرمایه نتوانسته است پیشران اقتصاد کشور شود و همین طور اگر دقیق بررسی کنیم، تمام مشکلات اقتصادی ما یا متأثر از پایین بودن تولید در کشور هستند یا عامل پایین بودن آن. در این وضعیت، رهبر حکیم انقلاب با اشراف بر چالش‌های انقلاب اسلامی از یک طرف و شناخت دقیق فرصت‌ها و قوت‌های نظام اسلامی ایران از طرف دیگر، راهبرد حل مشکلات اقتصادی را جهش تولید با مشارکت مردم تعیین کردند. بی تردید نحوه ایفای نقش مردم نیازمند طرح ریزی و برنامه‌ریزی‌های دقیق است که مسئولان موظف به فراهم کردن زمینه‌های آن هستند؛ اما نباید از این مهم غافل شد که طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی مسئولان و مشارکت مردم دو بازویی هستند که اختلال در هر یک از آنها تحقق شعار سال را از دسترس دور می‌کنند.

علی کارگر

 

▼ خبر ویژه

آمریکا مجبور است اعلام موضع کند

یک منبع آگاه درباره فحوای پیام ایران به آمریکا پس از حمله تروریستی دمشق گفت: «در پیام تهران به واشنگتن از آمریکایی‌ها خواسته ‌شده است تا حساب خود را با عاملان جنایت در دمشق روشن کرده و مشخص کنند در ادامه تحولات در منطقه در کدام سو قرار خواهند گرفت.» این پیام روشن به معنای آن است که در پاسخ مقتدرانه و احتمالی ایران به صهیونیست‌ها، آمریکا اگر به ادعای خودش از اصل عملیات تروریستی بی‌اطلاع بوده، حق دخالت در ادامه مسیر و نحوه مواجهه و پاسخ قاطع ایران به جنایتکاران را نیز نخواهد داشت. این پیام روشن از طریق پهپادهای گروه‌های مقاومت روز گذشته به تروریست‌های سنتکام در پایگاه التنف نیز ارسال ‌شده است! قرار گرفتن صهیونیست‌ها در حالت آماده‌باش بالا از یک‌سو و ارسال پیام‌ها از سوی دیگر در کمتر از ۲۴ ساعت نشان از تغییر عقربه وضعیت در منطقه داشته و تحولات در روزهای آتی شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

 

▼ اخبار

ادعای آمریکا باور کردنی نیست

 نماینده روسیه در نشست شورای امنیت با موضوع حمله به سفارت ایران گفت: «جامعۀ جهانی باید به اسرائیل فشار وارد کنند. اقدامات اسرائیل غیرقابل پذیرش هستند. هیئت‌های دیپلماتیک باید مصونیت داشته باشند. حملات اسرائیل با طراحی گسترده‌کردن درگیری صورت می‌گیرد و غربی‌ها اقدامات تحریک‌کنندۀ اسرائیل را نادیده می‌گیرند.» وی با اشاره به اظهار بی اطلاعی آمریکا از این حمله افزود: «آمریکا همیشه به اطلاعات دست اولش افتخار می‌کند؛ اما در خصوص حمله به کنسولگری ایران اطلاعاتی به‌دست نیاورده و این باورکردنی نیست. غربی‌ها نه‌تنها حملۀ اسرائیل را محکوم نکردند، بلکه ایران را متهم هم می‌کنند. نمی‌شود به قربانیان بگویید اگر به آنها حمله شد، واکنشی نشان ندهند.» نماینده روسی خطاب به نماینده فرانسه گفت: «شما هیچ کلمه‌ای در محکوم‌کردن نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل نگفتید، اگر کنسولگری خودتان هدف قرار می‌گرفت هم واکنش‌تان همین بود؟»

شیب سقوط اقتصادی تندتر شد!

 روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی اعلام کرد: «ترور مسئول عالی‌رتبه ایران و تهدید‌های اعلام شده توسط ایران علیه اسرائیل، بازار بورس و ارز اسرائیل را دچار سقوط کرد، در حالی که حمله پهپادی به ایلات و قتل فعالان امداد رسان خارجی در غزه نیز بر این امر تأثیر مضاعفی ایجاد کرد.» به نوشته این رسانه عبری‌زبان، «شیکل» یک درصد از ارزش خود را در برابر دلار و یورو از دست داد. این در حالی است که دلار زیادی به بازار تزریق می‌شود. روس تل‌آویو نیز امروز روند سقوطی به خود گرفت و با 35 واحد کاهش شاخص تل‌آویو 1.7 درصد کاهش را به ثبت رساند؛ در حالی که شاخص بانک‌ها 2.2 دهم کاهش را به ثبت رساند. «یوسی فریمن» مدیر عامل شرکت مدیریت ریسک و سرمایه گذاری «فریکو» به «وای نت» نسخه برخط روزنامه یدیعوت آحارانوت گفت: «نگرانی از افزایش تنش در جبهه سوریه در کنار ارزیابی‌های موجود در مورد کسر بودجه بالای 8 درصد این زیان‌ها را برای اسرائیل به ارمغان آورده است.»

وقتی رسانه دولت انگلیس هم اعتراف می‌کند!

«بی‌بی‌سی» در گزارشی با اعتراف به شکست سیاست تحریم ایران از سوی غرب درباره اوضاع اقتصادی ایران نوشت: «صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه‌اش برای پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی، میزان رشد اقتصادی احتمالی ایران را سه و هفت دهم درصد اعلام کرد؛ رقمی که اگر درست باشد نشانه روشنی از شکست سیاست تحریم ایران است.» رسانه دولت انگلیس افزود: «علاوه ‌بر این، نگاهی به آمارهای سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد در ۱۰ سال (از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲)، به شکل متوسط سالانه ۱۵۰ هزار شغل جدید در ایران ایجاد شده که کم‌وبیش با تعداد مردانی که هر سال به نیروی کار اضافه می‌شود، برابری می‌کند. این انتظار وجود دارد که این روند در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه پیدا کند.» گفتنی است، بر اساس شواهد آماری، رشد اقتصادی ایران که از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

دشمن دموکراسی

 شمار زیادی از اعضای کابینه دونالد ترامپ ضمن اعلام موضع نسبت به نامزدی مجدد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور عنوان کرده‌اند که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 به وی رأی نخواهند داد. به گزارش «نیوزویک»، «مایک پنس» معاون وی از جمله افرادی است که به صراحت اعلام کرده از وی برای حضور دوباره‌اش در کاخ سفید حمایت نمی‌کند. پنس دلیل حمایت نکردنش را وجود اختلافات فراوان بر سر موضوعات مختلف میان خودش و ترامپ اعلام کرده است. «مارک اسپر» وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ نیز عنوان کرده ترامپ گزینه مناسبی نیست؛ چرا که وی به جای آنکه کشور را در اولویت قرار دهد، خودش را در اولویت قرار می‌دهد. وی در این باره گفته است: «ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است و باید مراقب آن باشیم.»

 

▼ اخبار کوتاه

نماینده الجزایر در نشست شورای امنیت گفت: «حملۀ اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران باید پیامدهایی داشته باشد. هدف چنین اقدام عامدانه‌ای آشکار است: پاسخ دادن به فشارهای بین‌المللی با بالا بردن درگیری‌ها، مشخص است که هدف از این اقدام کشاندن کل منطقه به درگیری است و نشان‌دهنده احساس مصونیت توسط رژیم اشغالگر اسرائیل است که خودش را بالاتر از قوانین بین‌المللی می‌داند.»

نشریه تخصصی سیاست خارجی در آمریکا نوشت: «تأسیسات دیپلماتیک به عنوان مکان‌های ملی و حاکمیتی حفاظت‌شده تلقی می‌شوند. حمله به یک مکان دیپلماتیک مانند حمله به خاک یک کشور است. این عاملی است که احتمالا می‌تواند بازی را تغییر دهد. تردیدی نیست که طرف ایرانی واکنش قدرتمندی به این حمله نشان خواهد داد...، اما اینکه این واکنش به چه شکلی خواهد بود، در حال حاضر مشخص نیست.» «فارین پالیسی» اضافه می‌کند: «این برای منطقه‌ای که پس از جنگ اسرائیل و حماس، گرفتار تنش و درگیری‌های کوچک و بزرگ شده است، خبری تلخ محسوب می‌شود.»

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حواشی شکل گرفته درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه گفت: «مصوبه شورا در خصوص ساخت مساجد اول دی ۱۳۸۳ تصویب شده است. تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود. از طرفی باید نمازخوان نیز تربیت کنیم. البته مساجد، زیارتگاه‌ها و دیگر اماکن مذهبی ما در شب‌های قدر مملو از جمعیت بود. نباید این موارد را فراموش کنیم و نباید تحت تأثیر فضا قرار بگیریم.» «مهدی چمران» افزود: «ما بر اساس قانون عمل کردیم و کار خلاف قانون را هیچ کسی مجاز نیست انجام دهد.»

گروه «النجبای» عراق ضمن محکومیت حملۀ تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، تأکید کرد: «این اقدام بزدلانه، نقض فاحش قوانین دیپلماتیک و معاهدات بین‌المللی است.» النجبا با بیان اینکه این حمله به منزله اعلان جنگ علیه تهران است، ضمن اعلام حمایت از حق جمهوری اسلامی برای دفاع از خود، تأکید کرد: «آماده است هر اقدامی انجام دهد که پاسخی به این تجاوزات باشد.»

«محمدرضوانی‌فر» معاون وزیر اقتصاد گفت: «در سال ۱۴۰۲، ۲۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار کالا به ۱۵ کشور همسایه صادر و ۳۲ میلیارد و ۴۸۵ میلیون دلار وارد کشور شده است که به ترتیب ۹.۵۱ درصد کاهش و ۱۳.۱۷ درصد افزایش داشته است. در این مدت صادرات ایران به لحاظ ارزش به کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، عمان، روسیه، قزاقستان و بحرین با افزایش روبه‌رو بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات