صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۵۹۳۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) با عبور از شهر‌های مختلف و آمدن به قم، موجب شده که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل ‌بیت در آن دوره ظلمانی و تاریک حکومت جباران، بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را به تمام دنیای اسلام منتقل کند.»(1398/9/16) *ولادت کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
عقلانیت انقلابی
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی شب گذشته در دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم شریف ایران درباره مسائل گوناگون داخلی و خارجی نکات مهمی را مطرح کردند. غرور ملی و اجماع‌سازی و وحدت همه جریان‌ها و رویکردها با عملیات «وعده صادق» و تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی تا بیداری وجدان بشریت در جوامع غربی و همچنین برخی مشکلات و مسائل داخلی و راهکارهای پاسخ به این مسائل و مصائب جزء محوری‌ترین صحبت‌های ریاست‌جمهوری بود. در این میان، کلیدواژه «عقلانیت انقلابی» یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیمی بود که به نظر می‌رسد نیازمند تبیین و مداقه بیشتری است. منظور از عقلانیت انقلابی چیست؟
عقلانیت انقلابی را می‌توان در دو حوزه سلبی و ایجابی تبیین کرد. آنجایی که با انقلابی‌گری تام نسبت به حفظ منافع ملی و پاسداری از کیان انقلاب اسلامی بدون ترس و واهمه یا وارفتگی، در برابر دشمنان موضع گیری می‌شود و عملیاتی در ابعاد و بزرگی «وعده صادق» انجام می‌شود یا آنجایی که در برابر مفسدان داخلی و اخلالگران سیستم اداری یا اقتصادی به افشاگری و محاکمه دست زده می‌شود یا حتی زمانی که برای بازیابی و ماندگاری هویت و فرهنگ ایران اسلامی طرح‌های گوناگونی در سطح کشور اجرا می‌شود و در کنار همه این اقدامات تلاش می‌شود منافع ملی به صورت کامل تأمین شود و از سوی دیگر کمترین آسیب یا ضرری نیز به نظام و انقلاب و مردم وارد نشود، شاهد عقلانیت انقلابی ایجابی هستیم. در سوی دیگر در برخی برهه‌ها هم به صورت سلبی عقلانیت انقلابی نمایان شده است، همانند دخالت نکردن جمهوری اسلامی در جنگ آمریکا و عراق. 
نکته حائز اهمیت این است که این عقلانیت انقلابی است سبب می‌شود تا جمهوری اسلامی هم وارد مذاکرات چندجانبه با غربی‌ها شود، هم حامی جبهه مقاومت باشد و هم با انجام عملیات وعده صادق، رژیم غاصب صهیونیستی را تنبیه کند. این عقلانیت انقلابی است که سایه جنگ را از سر کشور بازداشته است و این عقلانیت انقلابی است که به دنبال یافتن ساختارهای فسادزا در کشور و اصلاح رویه‌های مفسدانه است، با این عقلانیت انقلابی است که ایران اسلامی قوی شده است و امروز حل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بدون جلب نظر ایران اسلامی با چالش هایی همراه است.
نکته پایانی اینکه «عقلانیت انقلابی» شاید در نگاه اول خود متناقض‌نما باشد، اما نشان‌دهنده راهبرد مشخص و معینی از سوی جمهوری اسلامی است مبتنی بر این دو اصل اساسی که اولاً تصمیمات به صورت عقلانی گرفته می‌شود و درثانی این تصمیمات منطقی به صورت انقلابی و بدون ترس و واهمه عملیاتی می‌شود.    
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
نگرانی دلالان از مالیات بر عایدی سرمایه
اردیبهشت سال 1402 طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مجلس شورای اسلامی آن را مالیات بر دلالی و سفته‌بازی می‌نامید، در مجلس به تصویب رسید و در خرداد همان سال شورای نگهبان ایراداتی به این طرح گرفت و به مجلس برگرداند؛ ضمن اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در تطابق قوانین با سیاست‌های کلی نظام ایراداتی به این طرح وارد کرد و به مجلس ارائه داد. حدود یک هفته قبل مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی ایرادات شورای نگهبان را با اصلاح موادی از این طرح پاسخ داد که البته همچنان این روند نهایی نشده است. در این اصلاحات مواردی شفاف شد و دوباره نقل محافل شد. اما چرا بر روی مالیات بر عایدی سرمایه اینقدر حساسیت وجود دارد؟
1ـ از آنجا که بیشترین دلالی و سفته‌بازی در چهار بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز صورت می‌گیرد، قانون مالیات بر عایدی سرمایه قرار است دلالی بر این بازارها را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس، خریداران این کالاها اگر بخواهند کالای خود را بفروشند، بسته به زمان فروش و پس از تعدیل تورم مشمول مالیات می‌شوند. بنابراین، خرید هر میزان خودرو، طلا و مسکن و با هر کیفیتی مشمول مالیات نخواهد شد.
2ـ مالیات بر عایدی سرمایه مربوط به فعالان اقتصادی غیررسمی است که در بازار به دلالی و سفته‌بازی مشغولند. بنابراین فروشندگان خودرو و طلا که به صورت رسمی فعالیت می‌کنند، کما فی‌السابق مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند، نه مالیات بر عایدی سرمایه. بنابراین، اعتراض طلافروشان نشان می‌دهد، این قشر درآمدهای غیررسمی و فرار مالیاتی دارند که از تصویب این قانون اینقدر نگران می‌شوند. انتظار می‌رود مسئولان مربوطه تحت تأثیر جنجال‌های آنها قرار نگیرند.
3ـ مالیات بر عایدی سرمایه به دنبال درآمد‌زایی برای خزانه و دولت نیست، بلکه هدف اصلی آن خارج کردن سرمایه از بازارهای غیرمولد و هدایت آن به سمت بازارهای مولد است. این طرح اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند نقش مهمی در جهش تولید و کنترل تورم ایفا کند.
4ـ پیشنهاددهندگان این طرح برای رفع نگرانی‌های مردم سه سال تنفس برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌اند. در این سه سال، مردم و دولت برای اجرای هرچه بهتر این طرح آمادگی‌های لازم را به دست می‌آورند.
سخن پایانی اینکه این قانون در برخی از کشورها حدود 100 سال است که اجرا می‌شود و از این طریق نقدینگی در جامعه را مدیریت می‌کنند و ما اولین کشور در اجرای این قانون نیستیم، لذا تصویب و اجرای آن نباید موجب نگرانی مردم شود و در شرایطی که دلالان و سفته‌بازان سعی می‌کنند به اسم مردم و با عناوین گوناگون جامعه را نسبت به اجرای این طرح نگران کنند، نه تنها روشنگری لازم را انجام دهیم، بلکه مطالبه‌گری برای تسریع در نهایی‌سازی و اجرایی‌شدن آن هم داشته باشیم.    
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
بدون وقفه تحت نظر هستیم!
پس از حملات دقیق و ترکیبی نیروهای حزب‌الله لبنان به شهرک‌ها و مواضع نظامی صهیونیست‌ها، رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کردند که سامانه‌های پدافندی این رژیم، قادر به دفع این حملات نیست. این رسانه‌ها با اعتراف به اینکه حزب‌الله «به صورت بسیار دقیق، حملات خود را انجام می‌دهد»، اذعان کردند: «حزب‌الله سربازان [اسرائیلی] را برای چند بار پیاپی هدف قرار داد. اسرائیل نیز در حال حاضر توانایی مناسبی برای مقابله با این تهدید ندارد.» به گفته رسانه‌های صهیونیست، سربازان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی «که در حال خدمت در مرزهای شمالی هستند، می‌گویند حزب‌الله به صورت شبانه‌روزی، آنان را تحت نظر دارد.» رسانه‌های صهیونیستی همچنین اعتراف کردند: «تمام حملات حزب‌الله، زیرساخت‌ها و [مراکز] اطلاعاتی را هدف قرار می‌دهد. حزب‌الله یک بار دیگر موفق شد در سطح نزدیک به زمین، پدافند [اسرائیل] را به چالش بکشد و به عمق [فلسطین اشغالی] حمله کند.»
 
 
▼ اخبار 
اعتراف پس از سه سال
سه سال پس از افشای مصاحبه جنجالی «سعید لیلاز» با ظریف، وی در گفت‌وگو با «روزنامه شرق» می‌گوید: «من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط این را سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چند‌ساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی‌ چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی‌ دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متأسفانه حتی همین کمک را هم نکرد.» گفتنی است، در آن زمان جریان‌های اصلاح‌طلب با اتهام‌زنی به جریان‌های رقیب و دستگاه‌های امنیتی مدعی می‌شدند که فایل صوتی درز کرده با هدف دور کردن ظریف از کارزار انتخاباتی و مقدمه رد صلاحیت اوست! اما حالا به اعتراف لیلاز شاهد یک برنامه از پیش طراحی شده برای استفاده انتخاباتی از احیای برجام با هدف تداوم دولت اعتدال بودیم!
 
در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «آمریکا همه جهان‌ اسلام را هدف قرار داده است. پس همه مسلمانان در یک کشتی هستیم.» «سردار حسین سلامی» با بیان اینکه ما در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم، عنوان کرد: «ما جبهه را وسیع می‌کنیم تا دشمن تجزیه شود. سرزمین‌های اسلامی باید میدان جهاد علیه مستکبران باشد؛ چون ما دشمن مشترک و سرنوشت‌ و آرمان مشترک داریم. نمی‌توانیم جدای از هم زندگی کنیم.» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه عمر دشمنان رو به زوال است، گفت: «طوفان‌الاقصی اسرائیل را تا مرز مرگ مغزی پیش برد و وعده صادق ضربه مهلکی بر پیکره این رژیم سفاک بود و نشان داد پر تراکم‌ترین منطقه پدافندی جهان در مقابل یک هجوم محدود چقدر شکست‌پذیر است.»
 
رقابت چهار لیست در تهران ادامه دارد
در حوزه انتخابیه تهران از میان 14 منتخبی که در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند، 5 منتخب به فهرست اختصاصی «شانا» تعلق داشتند. 7 منتخب دیگر تهران در مرحله اول مورد حمایت مشترک دو فهرست امنا و صبح ایران قرار داشتند. از فهرست صبح ایران در اشتراک با هر یک از فهرست‌های شانا و شورای وحدت اصولگرایان نیز یک نامزد به مجلس راه یافت. به نحوی که می‌توان گفت در مرحله اول انتخابات مجلس در تهران این فهرست صبح ایران بود که بیشترین عدد کرسی‌ها را به منتخبان مورد حمایت خود اختصاص داد. از میان 32 نامزد حاضر در دور دوم 13 نامزد به فهرست شانا، 11 نامزد به فهرست مشترک امنا و صبح ایران تعلق دارند و 7 نامزد هم اختصاصی فهرست صبح ایران هستند. شورای وحدت در این مرحله با تنها یک نامزد حضور دارد.
 
توافق در سه مرحله اجرا خواهد شد
«اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تأکید کرد، باید آمریکا صداقت و جدیت خود را در زمینه ملزم کردن نتانیاهو به پذیرش توافق آتش‌بس ثابت کند. حمدان با اشاره به اینکه حماس خط قرمزهایی برای خود دارد که نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد، گفت: «در جریان مذاکرات، حقوق ملت خود را حفظ کرده و بر توقف کامل تجاوز، خروج رژیم صهیونیستی از غزه و بازگشت آوارگان تأکید کردیم.» وی با بیان اینکه توافق مذکور، در سه مرحله است که با هم در ارتباط است، تصریح کرد: «این توافق راه را به روی اسرائیل بست؛ زیرا قصد داشت طی یک مرحله اسرای خود را آزاد کند و پس از آن، حملات را از سر بگیرد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: «در انتخابات الکترونیک نیازی به نوشتن نبوده و فرد رأی‌دهنده با لمس اسم نماینده مورد نظر به او رأی می‌دهد و دستگاه تا 16 نماینده در تهران را اجازه انتخاب می‌دهد، در استان‌های دیگر با توجه به ظرفیت دستگاه، عکس داوطلب، مشخصات و کد انتخاباتی او نشان داده می‌شود و رأی‌دهنده به سادگی رأی می‌دهد.» «سیدمحمد تقی شاهچراغی» افزود: «ما برای مجموع حوزه‌های انتخابیه الکترونیک 25 هزار و 700 دستگاه اخذ رأی برای 6 هزار و 927 شعبه در نظر گرفته‌ایم.»
 
«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه چه نظری درباره سفر «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان به ایران دارد، گفت: «ما مدام تشویق به تنش‌زدایی کرده‌ایم، اما نظری درباره این سفر به خصوص نداریم.» میلر در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به اینکه آیا سفر بارزانی تأثیری روی ثبات عراق خواهد داشت و به آن کمکی خواهد کرد، گفت: «نمی‌خواهم درباره این گفت‌وگوی به خصوص اظهارنظر کنم.»
 
«بهروز کمالوندی» گفت: «ایران و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارند، اما برخی از کشورهای غربی و همچنین اسرائیل علاقه‌مند به روابط نزدیک تهران و مسکو نیستند.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی به طور کلی مخالف صنعت هسته‌ای ایران است.» وی در ادامه در حالی که غربی‌ها مدعی تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند، ابراز داشت: «ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده است؛ کشور ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.»
 
«سردار علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به رفع مشکل کمبود آب و آبرسانی عنوان کرد: «یکی از مأموریت‌های بسیج سازندگی و مجموعه سپاه آبرسانی است و آبرسانی به بیش از 10 هزار روستای کشور در دستور کار است.» فدوی ادامه داد: «تاکنون آبرسانی به حدود پنج هزار روستا به اتمام رسید و در باقی روستاها هم تا زمانی که تمام روستاهای کشور از آبرسانی دائمی، پایدار و بهداشتی برخوردار شوند، این اقدام ادامه دارد.»
 
«سرلشکر احمد شریف‌چودری» سخنگوی ارتش پاکستان در نشست خبری در شهر «راولپندی» گفت: «پاکستان پایگاه‌های نظامی در اختیار کسی قرار نداده است و نه این کار را خواهد کرد.» برخی محافل خبری مدعی شده بودند، پاکستان پایگاه‌های نظامی در جنوب غربی ایالت بلوچستان و شمال غربی خیبر پختونخوا را به ایالات متحده آمریکا داده است. چودری ادامه داد: «این فقط یک تبلیغ رسانه‌ای است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات