صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۹۱۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مهم‌ترین کار برای اعتلای معنوی و روحی، پرهیز از گناه‌ ‌است؛ این مهم‌ترین کار است. سعی کنید از گناه پرهیز کنید. گناه‌ها هم ‌مختلفند؛ هم گناه زبان هست، هم گناه‌های مربوط به چشم هست، هم گناه‌های مربوط به دست هست، انواع گناهان هست؛ گناه‌ها ‌را بشناسید، خودتان را مراقبت کنید. تقوا! تقوا یعنی همین؛ تقوا یعنی مراقبت. در یک جاده خطرناک وقتی دارید حرکت ‌می‌کنید، دقیق مراقبید، این تقوا است؛ مراقبت کنید، از گناه پرهیز کنید؛ این مهم‌ترین راه اعتلای معنوی است. البته بلافاصله بعد ‌از این، انجام فرائض است.(۱۳۹۴/۴/۲۰)
 
 
▼ حرف روز
کار را که کرد؟
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابت، ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات‌ـ که در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود‌ـ روشن خواهد شد. تبلیغات دور دوم انتخابات از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شده است و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد؛ اما در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور گاهی این موضوع پررنگ می‌شود که این دوره از انتخابات در مقایسه با مرحله اول اهمیت خاصی ندارد؛ زیرا مجلس دوازدهم اکثریت نمایندگان خودش را شناخته است. این در حالی است که ۴۵ نفر، یعنی یک ششم نمایندگان مجلس هنوز مشخص نیستند و بدون تردید، در نهادی که مبتنی بر رأی و رأی‌گیری همه کارهای خودش اعم از تعیین هیئت‌رئیسه، تصویب آیین‌نامه‌های داخلی و وضع قوانین موضوعه در سطح ملی را پیش می‌برد، گاهی یک رأی هم مهم و تعیین‌کننده می‌شود، چه برسد به ۴۵ رأی. بنابراین، برخلاف القای دشمنان در جنگ شناختی و ساز ناکوک ناامیدی برخی جریان‌های واداده و وامانده سیاسی، اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم که در پایان هفته در ۲۲ حوزه انتخابی با رقابت برای ۴۵ کرسی در کشور برگزار خواهد شد، کمتر از مرحله اول نیست؛ چرا که با مشخص شدن ترکیب مجلس سرنوشت چهار سال قانون‌گذاری کشور در دست این نمایندگان قرار می‌گیرد. از این‌ رو، شرکت مردم عزیزمان در انتخابات روز جمعه در حوزه‌های باقیمانده مصداق ضرب‌المثل ایرانی «کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد» است. مسلماً، اتمام کار به انجام درست آن است و انجام درست منوط به رعایت شرایط و لحاظ شاخصه‌هایی است که امروز جامعه ایرانی به آن نیاز مبرم دارد. در واقع، در مرحله دوم انتخابات مجلس لازم است مردم افزون بر ملاحظه صلاحیت‌ها و شایستگی‌های اولیه در باره گزینه‌های انتخابی، از قبیل داشتن تخصص و تعهد، کارنامه موفق در گذشته و داشتن طرح‌های راه‌گشا و برنامه‌های امیدبخش برای حل مشکلات حال و آینده، به ترکیب و آرایش نمایندگان راه یافته در مرحله اول هم توجه کنند؛ چرا که همین نمایندگان می‌خواهند در فراکسیون‌های مختلف برای حل مشکلات، به ویژه مسائل و چالش‌های اقتصادی و معیشتی مردم به صورت تخصصی دسته‌بندی شوند و لوایح دولت را طرح و بررسی کنند؛ حال هر قدر که صلاحیت‌های بیشتر و کارآمد داشته باشند و از حیث فکری و سیاسی هم‌افزا و همدل باشند، هم در راهبری تقنینی و هم پشتیبانی از دولت انقلابی که اقدامات مهمی را شروع کرده و حتماً بخش عظیمی از موفقیت‌هایش در گرو تعامل خوب با مجلس آینده است، تلاش‌ها و دستاوردهای بیشتری خواهند داشت.    
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
اهداف سفر اردوغان به عراق
سفر چند روز گذشته اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به عراق و دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و دیگر مقامات عراقی پس از ۱۳ سال اهدافی داشت که در این نوشتار به اختصار به آنها اشاره می‌کنیم.
اردوغان در درجه اول با نگاه اقتصادی سفر به عراق را دنبال می‌کرد و به همین علت توافق‌نامه پروژه جاده توسعه را با حضور دو کشور دیگر، یعنی قطر و امارات با عراقی‌ها به امضا رساند؛ زیرا در این پروژه که از بندر فاو در جنوب عراق تا بندر مرسین در ترکیه قرار است به اجرا درآید، سرمایه‌گذاری این پروژه در فازهای مختلف را این چهار کشور باید به سرانجام برسانند. همچنین توافق‌نامه‌هایی در زمینه خرید نفت از عراق و انتقال گاز عراق به ترکیه منعقد شد که این خود بر محوری بودن اهداف اقتصادی در این سفر حکایت دارد.
هدف دیگر سفر اردوغان به مسائل امنیتی و به طور مشخص به موضوع پ.ک.ک بر می‌گردد و در همین راستا می‌بینیم که دولت عراق گروه پ.ک.ک را یک گروه ممنوعه اعلام کرد و اردوغان از این تصمیم نخست‌وزیری عراقی و شورای عالی امنیت ملی عراق تمجید کرد. همچنین، اردوغان پس از اتمام سفر در بغداد در سفر به منطقه اقلیم کردستان عراق و اربیل تنها با اعضای حزب دموکرات و به طور مشخص خاندان بارزانی دیدار داشت و هیچ دیداری با ریاست حزب اتحادیه میهنی تنظیم نشده بود. این موضوع در واقع یک اعلام نارضایتی از سوی اردوغان نسبت به حزب اتحادیه میهنی و طالبانی‌ها بود که به دفعات مکرر از سوی «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه به همکاری با پ.ک.ک متهم شدند.
هدف دیگر این سفر اردوغان به مذاکره برای موضوع آب و تنش آبی با عراق بر می‌گردد. در این راستا ترکیه با ابزار قرار دادن آب به مثابه یک اهرم فشار به دنبال تحقق اهداف اقتصادی خود است. ترکیه از سال‌های گذشته با اجرای پروژه گاپ ورودی آب به عراق را از ۵۱ میلیارد متر مکعب به ۱۱ میلیارد مترمکعب کاهش داده است.
در مجموع این سفر سه هدف کلان و مشخص داشت و مهم‌ترین محور آن مباحث اقتصادی بود. ترکیه در این سال‌ها توانسته تراز تجاری مثبتی را با عراق داشته باشد و حجم صادراتی ترکیه به عراق در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار بوده است؛ لذا در این سفر اردوغان به دنبال بالا بردن حجم صادراتی به عراق است. دو هدف امنیتی و موضوع آب نیز با نگاهی دیگر ارتباط تنگاتنگی با اهداف اقتصادی دارد و ترکیه با پیشبرد سیاست‌های کثیف خود در خصوص سیاست‌های هیدروپلتیکی و تنش آبی به دنبال استفاده ابزاری از آب به منزله یک اهرم فشار است.    
محمدمهدی جعفری
 
 
▼ خبر ویژه
کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات!
یک منبع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس در غزه فاش کرد، جلسه گفت‌وگو بین حماس و میانجی‌ها بدون حصول نتیجه نهایی به پایان رسید. این منبع به روزنامه «العربی الجدید» توضیح داد، حماس سؤالاتی دارد که می‌خواهد به آنها پاسخ داده شود و این با هماهنگی همه طرف‌ها انجام می‌شود. این منبع تأکید کرد، اظهارات منفی اسرائیل بر روند گفت‌وگوهای جاری در قاهره تأثیری نخواهد داشت. در عین حال، منابع برجسته مقاومت فلسطین به «المیادین» گفتند مذاکرات «به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از پایبندی به آتش‌بس دائمی» با یک مانع بزرگ روبه‌روست. این منابع به المیادین توضیح دادند، حماس «اصرار دارد که هیچ توافقی بدون متن صریح در مورد آتش‌بس را نمی‌پذیرد.» این پس از آن مطرح شد که یک منبع برجسته در جناح‌های فلسطینی به المیادین تأکید کرد: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت اشغالگر و رهبران آن همیشه مذاکرات را خنثی می‌کنند.»
  
 
▼ اخبار 
وقتی اروپا تسلیم می‌شود
مجله آلمانی «اشپیگل» گزارش داد، فرمانده مأموریت دریایی اتحادیه اروپا (اسپیدس) در دریای سرخ طی نشستی محرمانه در بروکسل از عملکرد و موفقیت نیروهای یمن در این منطقه ابراز نگرانی کرده است. «دریادار واسیلیوس» درباره عملیات ارتش یمن گفته است: «خطر ناشی از حملات یمنی‌ها بیش از هر زمان دیگری حادتر شده است. یمنی‌ها با اشباع پدافند هوایی کشتی‌های ما به وسیله پهپادها، به کشتی‌های تجاری (اسرائیلی یا کشتی‌های عازم اسرائیل) خسارت می‌زنند.» او همچنین در این نشست گفته است: «ما سامانه‌های دفاعی مدرنی داریم، ولی با وجود پرواز دسته‌ کاملی از پهپادها حتی قوی‌ترین سامانه‌ها هم تسلیم می‌شوند.» ارتش یمن پس از حمله زمینی ارتش صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد، در حمایت از مردم فلسطین در این منطقه، کشتی‌های عازم بنادر فلسطین اشغالی را هدف قرار خواهد داد. در نتیجه این عملیات‌‌ها، بندر ایلات اشغالی تعطیل شده و رژیم صهیونیستی مجبور شده است از مسیرهای جایگزین استفاده کند.
 
وقتی یمن امارات را سر عقل می‌آورد
وبگاه «وال استریت ژورنال» به تازگی در مقاله‌ای جنجالی مدعی شد ارتش آمریکا در حال انتقال کلیه هواگردها و تجهیزات نظامی خود از پایگاه هوایی «الظفره» به خاک قطر است. به گزارش این منبع، پنتاگون جنگنده‌ها، پهپادهای رزمی و سایر هواپیماهای نظامی در امارات را به قطر منتقل می‌کند. امارات متحده عربی در ماه فوریه به آمریکا اطلاع داد دیگر به جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی الظفره در شهر ابوظبی اجازه حمله به یمن و عراق را نخواهد داد، مگر اینکه پیش از اجرای حملات مقامات اماراتی از جزئیات آن خبردار شوند. مقامات آمریکایی گفته‌اند افزون بر انتقال دارایی‌های عملیاتی به قطر، آمریکا در حال بررسی اجرای حملات هوایی از جیبوتی آفریقا علیه یمن است. به نظر می‌رسد، پس از تهدیدهای ضمنی انصارالله درباره پاسخگویی به مبدأ حملات علیه یمن، اماراتی‌ها در حال جواب کردن نیروهای نظامی آمریکا هستند.
 
فقط همین چند مورد نیست!
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر حسن روحانی درباره دلایل ردّ صلاحیت خود تأکید کرد: «بررسی صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تأکید عزیزان نیز همیشه بر اجرای قانون بوده است؛ این حرف‌ها تازگی ندارد، ظاهراً برخی وقتی تأیید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند، حرف دیگری دارند.» وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل رد صلاحیت حسن روحانی تأکید کرد: «مواردی که به صورت مکتوب به ایشان اعلام شده موارد متعددی است و محدود به چند موردی که ایشان مطرح کردند نیست؛ البته همین چند مورد نیز به صورت دقیق مطرح نشده است.» «طحان نظیف» در پاسخ به پرسشی درباره علت منتشر نشدن دلایل ردّ صلاحیت حسن روحانی گفت: «بارها گفته‌ایم که موارد را به افراد می‌گوییم؛ اما درباره انتشار عمومی به مجوز قانون نیاز داریم.»
 
بسیج پیشگام محرومیت‌زدایی
«سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی روز «بسیج سازندگی» را تبریک گفت و تأکید کرد: «حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئولیت خدمت‌رسانی و مردم‌یاری با نصب‌العین قرار دادن منویات حکیمانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، فرهنگ و تفکر ناب جهادی را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است. اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت‌مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن‌سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«برنی سندرز» سناتور مشهور آمریکایی در گفت‌وگو با CNN گفت: «جنگ غزه، ویتنام بایدن خواهد بود!» برنی سندرز ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های بایدن و نتانیاهو، درباره لابی صهیونیستی در رسانه‌های آمریکایی برای سرکوب واقعیت گفت: «من خودم یهودی هستم و بسیار حساس به یهودستیزی؛ نتانیاهو فردی بسیار حیله‌گر است؛ متأسفانه رسانه‌های آمریکا هم در تله افتادند؛ کاری کردند که هر صحبتی علیه جنایات اسرائیل کنید، یهودستیز می‌شوید؛ مردم آمریکا در چنین دامی نخواهند افتاد!»
 
«احمد وحیدی» وزیر کشور گفت: «در طول یک سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی به کشورهای خود برگشتند و برای اینکه مانع ورود اتباع غیرمجاز به ایران شویم، لازم است که قوانین مربوط به این حوزه در مجلس اصلاح شود.» وی افزود: «اتباع غیرمجاز باید از ایران خارج شوند، اتباع جدید را نمی‌پذیریم و اتباعی که مجاز هستند و در کشور می‌مانند بر اساس نیازمندی های اعلام شده دستگاه‌ها به نیروی کار خواهد بود و بر این اساس ساماندهی خواهند شد.»
 
یک عضو ارشد حماس گفت، اگر مداخله آمریکا و غرب نبود،‌ اشغالگری رژیم صهیونیستی در روز هفتم اکتبر پایان یافته بود. «ابومرزوق» با اشاره به اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی تمام تلاش و مناسبات خود با کشورهای جهان را برای محکوم کردن حماس به کار گرفتند، ابراز داشت: «میزان تخریب گسترده‌ای که در نوار غزه به وقوع پیوسته، در هیچ جنگی سابقه نداشته و همین موضوع باعث شده همه دنیا ضد اسرائیل به پا خیزند.»
 
«محمدجواد ظریف» در واکنش به اعتراضات دانشجویی در آمریکا در توئیتی نوشت: «دانشجویان معترض آمریکایی که توسط نیروهای امنیتی ایالات متحده سرکوب می‌شوند، در دفاع از مردم فلسطین بر خادمان حرم‌های شریف شرف دارند. دولت‌ها بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ موظف به اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی هستند و نه تشویق نسل‌کشی از طریق عادی‌سازی با مجرمان.»
 
«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: «هفت و نیم میلیون تعرفه برای این دور از انتخابات چاپ می‌شود. برای هشت حوزه انتخابیه‌ای که انتخابات تمام الکترونیکی دارند، تعداد کمتری تعرفه فرستاده می‌شود.» وی افزود: «اگر اختلالی در انتخابات الکترونیکی این حوزه‌ها رخ دهد، از تعرفه‌های کاغذی استفاده خواهد شد.»
 
«عباس میلانی» فعال سیاسی و تئوریسین اپوزیسیون اعتراف کرد: «قدرت رسانه‌ای آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مشاهده کرد؛ آنچه در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد، نتیجه فعالیت‌های گسترده تشکیلاتی ایران و نهاد «جامعه‌المصطفی» است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات