تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۵۲۰۰۴

اوجگیری خشم مسلمانان جهان علیه اهانت غربی‌ها به مقدسات اسلامی


بخش اخبار جهان: شعله های خشم جهان اسلام علیه اهانت مطبوعات اسلام ستیز غربی به مبانی اعتقادی مسلمانان , همچنان در حال زبانه کشیدن است . گزارش های رسیده از سراسر جهان حاکی است مسلمانان با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی و حمل پلاکارد , نفرت و انزجار خود را علیه موج تازه دشمنی و توطئه نسبت به مقدسات اسلامی را به نمایش می گذارند.
در این باره و در ادامه اعتراض ها , مسلمانان کشورهای بوسنی , کانادا , ترکیه , سوریه , ترکمنستان , پاکستان , عراق , فلسطین اشغالی , افغانستان , مراکش , هلند و آلمان به همراه سایر ملت های اسلامی علیه اقدام موهن نشریات غربی دست به تظاهرات زدند.
در این حال تظاهرات اعتراض آمیز در افغانستان طی چند روز گذشته در ولایات مختلف این کشور 11 کشته وبیش از 90 مجروح برجای گذاشته است .
همچنین هزاران تظاهرکننده مالزیایی که برخی از آنان اشک می ریختند , با فریاد « الله اکبر » , « یا رسول الله » , « ما عاشق پیامبرمان هستیم » , « آزادی بیان به چه قیمتی » , « جریحه دار کردن اعتقادات دیگران آزادی نیست » , « یا زهرا » , « یا حیدر » و « یاحسین » , خشم خود را نسبت به اقدام ددمنشانه یک نشریه دانمارکی ابراز کردند.
در این تظاهرات که با سازماندهی شاخه جوانان حزب اسلامی مالزی (پاس ) برگزار شده بود , « محمد هادی آونگ » نایب رئیس حزب پاس , « نشرالدین محمد عیسی » دبیر کل این حزب و شمار دیگری از رهبران این حزب شرکت داشتند.
در اسلامبول ترکیه نیز هزاران نفر در مقابل مسجد « بیازیت » در سایه تدابیر شدید امنیتی در اعتراض به کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام که در رسانه های غربی منتشر شد , دست به تظاهرات زدند. این افراد پرچمهای انگلیس , دانمارک و تصاویر فوگ راسموسمن نخست وزیر دانمارک را به آتش کشیدند.
در این حال نخست وزیر ترکیه دفاع غرب از اقدام رسانه های اروپایی در انتشار کاریکاتور موهن از پیامبر اسلام (ص ) را خودکامگی و زورگویی فرهنگی توصیف کرد. « رجب طیب اردوغان » از رهبران جهان خواست برای جلوگیری از اهانت و بی احترامی به مقدسات مسلمانان دست به تحرک بزنند. وی از آنها خواست از بروز هر حالت دشمنی میان جهان غرب و جهان اسلام در پی کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام (ص ) که پایان دادن به آن دشوار خواهد بود , جلوگیری کنند.
نخست وزیر ترکیه گفت : دفاع از انتشار کاریکاتورها بنام آزادی بیان نوعی زورگویی و قلدرمابی فرهنگی است .
اظهارات «عنان»
« کوفی عنان » دبیرکل سازمان ملل با اعتراض به چاپ مجدد کاریکاتور موهن علیه اسلام در برخی رسانه های غربی , از دست اندرکاران این مطبوعات خواست با اقدامات خود بار دیگر « نفت روی آتش » نریزند. او گفت : « صادقانه می گویم , من نمی دانم چرا این روزنامه ها کاریکاتور را مجددا چاپ کرده اند »
دبیرکل سازمان ملل افزود , « این بی عقلی , بی ادبی و تحریک کننده است , این افراد باید چشمانشان را باز کنند و ببینند در سراسر جهان چه وقایعی رخ داده است » . عنان ادامه داد که من به آزادی مطبوعات احترام می گذارم ولی همانطور که قبلا هم گفته ام , آزادی بیان یا مطبوعات , یک مجوز برای هر چه که خواستیم بگوییم و یا انجام دهیم , نیست . این آزادی مسئولیت و قضاوت هم در کنار خود دارد.
در همین زمینه « دموند توتو » , برنده جایزه صلح نوبل و شاخص ترین چهره روحانی مسیحی در قاره آفریقا از مسلمانان خواست , مطبوعات اروپایی را که با نشر کاریکاتورهای موهن سبب خشم جهان اسلام شده اند , مورد عفو قرار دهند.
همچنین اسقف اعظم یونان با اشاره به درج کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس حضرت محمد(ص ) در بعضی از مطبوعات اروپایی , در شورای کشیشان کلیسای ارتدوکس این کشور گفت : توهین به مقدسات وپیامبران را تحت هر عنوانی شدیدا محکوم می کند.
موضع‌گیری شیراک
در پی انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر گرامی اسلام در نشریه « شارلی هبدو » فرانسه , ژاک شیراک رئیس جمهوری این کشور طی سخنانی , اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان را قاطعانه محکوم ونسبت به عواقب آن هشدار داد. ژاک شیراک در نشست شورای وزیران فرانسه در پاریس گفت , از انجام هر اقدامی که می تواند به اعتقادات دیگری لطمه زند به ویژه اگر این اعتقاد مذهبی باشد , باید اجتناب شود.
رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که آزادی بیان باید همراه با مسئولیت باشد.
نشریه « شارلی هبدو » چاپ پاریس نیز روز چهارشنبه گذشته کاریکاتورهای توهین آمیز از پیامبر گرامی اسلام را که پیش از این موجب اعتراضاتی شده بود , چاپ کرد. سازمان ها و مراکز اسلامی در فرانسه تلاش کردند , مانع از انتشار این کاریکاتور در این نشریه شوند , ولی موفق به آن نشدند.
نخست وزیر دانمارک: کاریکاتور رویه ما است، حمله نبود!
خبرگزاری فرانسه از قاهره در مورد تازه ترین اظهارات نخست وزیر دانمارک به یک هفته نامه مصری درباره کاریکاتورهای توهین آمیز روزنامه دانمارکی , گزارش داد.
بر اساس این گزارش به نقل از « آندرس فوگ راسموسن » نخست وزیر دانمارک نقل شده که گفته است , کشیدن کاریکاتور در دانمارک یک سنت است و تصاویر منتشر شده از حضرت محمد(ص ) که مسلمانان را در سراسر جهان خشمگین کرده است , با هدف حمله نبوده است !
« راسموسن » به هفته نامه انگلیسی زبان « الاهرام » گفت : « وقتی افرادی در کاریکاتورهایی در کشور دانمارک به تصویر کشیده می شوند , ما این مساله را حمله نمی دانیم . » راسموسن در این گفت و گو که به نوشته الاهرام اولین گفت و گوی نخست وزیر دانمارک با یک نشریه عرب است , افزود : « هیچ قصدی برای توهین به هیچکس وجود ندارد. طراحی های طنزآمیز بخشی از سنت ما هستند. »
راسموسن گفت : « ما اغلب , کاریکاتورها , مثلا کاریکاتورهای سیاستمداران را افتخار می دانیم . اما سیاستمداران بسیار متفاوت از پیامبر هستند » . نخست وزیر دانمارک با این حال , بار دیگر از عذرخواهی در مورد چاپ این کاریکاتورها در روزنامه دانمارکی خودداری کرد.
واکنش پوتین و «زاپاته رو»
« ولادیمیر پوتین » رئیس جمهوری روسیه و « خوسه لوئیس رودریگز زاپاته رو » مخالفت خود را با اقدام روزنامه دانمارکی و شماری از مطبوعات اروپا در زمینه چاپ کاریکاتورهای حضرت محمد(ص ) اعلام کردند و خواستار احترام به « اعتقادات مذهبی » مسلمانان از سوی روزنامه های غربی شدند.
پوتین که در پایان گفت و گو با رئیس دولت مرکزی اسپانیا در یک کنفرانس خبری در برابر خبرنگاران در مادرید حاضر شده بود , گفت : « بیش از 15 میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند . من به نام آنان و دولت روسیه , مخالفت خود را با هرگونه توهین و بی احترامی به دیگران که واگرایی و اختلاف را در جوامع با انگیزه های ملی و مذهبی تحریک کند , اعلام می کنم . »
« خوسه لوئیس رودریگز زاپاته رو » نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا نیز ضمن مخالفت با اقدام روزنامه دانمارکی تصریح کرد , آزادی بیان باید با احترام به همگان و ایده ها , باورها , مذاهب و افراد و توجه به حساسیتهای آنان , همراه باشد. »
وی تصریح کرد , بدون احترام به شاخصهای تعیین کننده شیوه های زندگی همچون مذهب و اعتقادات افراد , مساله ای به نام آزادی بیان معنا نخواهد داشت .
بازتاب اقدام روزنامه «همشهری»
برگزاری مسابقه کاریکاتور در روزنامه همشهری در ایران با موضوع « هلوکاست » یا آنچه که اروپائیان آن را قتل عام یهودیان در جنگ جهانی دوم معرفی کرده اند در روزنامه « تاگس انسایگر » چاپ سوئیس بازتاب یافت .
این روزنامه , روزنامه همشهری , بانی این مسابقه را بزرگترین روزنامه ایرانی معرفی کرده است که با این کار می خواهد به چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام (ص ) از سوی روزنامه های اروپایی واکنش نشان دهد.
این روزنامه افزوده است : همشهری می خواهد دوازده کاریکاتور را از بین همه کاریکاتورهایی که ارسال خواهد شد به عنوان بهترین برگزیند و سکه های طلا به آنها جایزه بدهد.
از سوی دیگر « بجارنی سوئرنسن » سفیر دانمارک در قاهره به « ریتسائو » خبرگزاری دانمارک گفت : یک روزنامه مصری نیز , چند کاریکاتور از حضرت محمد(ص ) را که موجب برانگیخته شدن احساسات مسلمانان در دنیا شد , چاپ کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کپنهاگ , شش تصویر از 12 کاریکاتور مذکور که برای اولین بار در روزنامه دانمارکی « جیلاندر پوستن » در شهریور ماه گذشته چاپ شد , در 27 مهرماه گذشته نیز توسط روزنامه مصری « الفجر » در یک مقاله انتقادی چاپ شد.
دبیر روزنامه دانمارکی به مرخصی فرستاده شد
رئیس دبیر فرهنگی روزنامه دانمارکی « یلاندس پوستن » که کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس رسول اکرم (ص ) را چاپ کرده بود , اعلام کرد وی را به یک مرخصی با زمان نامشخص فرستاده است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کپنهاگ , « کارستن یوستی » سردبیر روزنامه یلاندس پوستن به روزنامه اینترنتی « پولیتیکن » گفت : از دبیر فرهنگی روزنامه مذکور خواسته است تا به یک دوره نامشخص مرخصی برود. زیرا کسی نمی تواند باری را که بر دوش او سنگینی می کند , تحمل کند.
گزارش دیگری حاکی است حماس پیشنهاد میانجیگری بین کشورهای اسلامی و غربی را مطرح کرده است .
« خالد مشعل » طی کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد : آماده است نقش میانجی را برای آرام کردن جو خشونت بین کشورهای اسلامی و کشورهای اروپایی که با چاپ تصاویر موهن خشم مسلمانان را برانگیخته است , ایفا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات