تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۷۵۱۰۶

اعتراض مسلمانان به ادامه اهانت غرب به مقدسات اسلام


خشم نسبت به انتشار تصاویر موهن درباره پیامبر گرامی اسلام(ص) در جهان عرب و اسلام با وجود عذرخواهی روزنامه دانمارکی، همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شماری از مردم مسلمان مالزی طی تظاهراتی که در کوالالامپور پایتخت این کشور برگزار شد، توهین به مقدسات اسلامی در اروپا را محکوم کردند. این تظاهرات که از سوی حزب اسلامی مالزی (پاس) ساماندهی شده بود، پس از برگزاری نماز جمعه در مسجد ملی کوالالامپور آغاز و یا صدور بیانیه‌ای که در مقابل سفارت دانمارک قرائت شد، به پایان رسید.
رهبران اسلامی در عراق نیز از نمازگزاران خواستند تا پس از برپایی نماز جمعه، از بغداد تا بصره راهپیمایی اعتراض‌آمیزی نسبت به این اهانت برپا کنند.
این در حالی است که کشورهای افغانستان و اندونزی نیز این اقدام را محکوم کرده و ایران سفیر اتریش را که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، فراخواند.
این مساله میان کشورهای اتحادیه اروپا دو دستگی ایجاد کرده است. سینک وزیر امور خارجه اتریش اظهار داشت: «رهبران اتحادیه اروپا مسؤولیت دارند تا در مواجهه با توهین به هر مذهبی آن را به شدت محکوم کنند» اما نیکولا سارکوزی وزیر کشور فرانسه گفت: وی انتشار چنین تصاویر افراطی را به سانسور شدید ترجیح می‌دهد.
سارکوزی سپس به راهپیمایی خبرنگاران در دفتر مدیر مسؤول روزنامه فرانسوی فرانسوا که به دلیل انتشار این تصاویر موهن اخراج شد، پیوست.
خبرگزاری رویترز اعلام کرد، تونس و مراکش انتشار کپی‌های روزنامه فرانسوا در این دو کشور را ممنوع اعلام کردند.
یک سوپرمارکت بزرگ در قطر نیز اعلام کرد، فروش کالاهای دانمارکی را متوقف کرده است. حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز این اقدام را سوءاستفاده از آزادی بیان خواندند و آن را به شدت محکوم کردند. مفسران جهان عرب نیز اعلام کردند که توهین اروپا بی‌ارزش است. چرا که رسانه‌های اروپایی از یهودیت و اسرائیل حمایت می‌کنند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد: «اگر حکم امام خمینی(ره) در سال 1989 درباره سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی، که وی را مرتد خواند و خواستار کشته شدن او شده بود اجرا می‌شد، اکنون چنین اتفاقی دوباره تکرار نمی‌شد.»
مبارزان فلسطینی نیز با تعیین ضرب‌الاجل 48 ساعته عذرخواهی دولت اروپایی را به دلیل نشر تصاویر موهن در روزنامه دانمارکی خواستار شده‌اند. کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل نیز با محکوم کردن این اهانت، خواستار احترام به آزادی ادیان شد.
اخراج سردبیران
روز پنجشنبه ژاک لیفرانس، سردبیر روزنامه فرانسوا، به دلیل چاپ مجدد تصاویر موهن درباره پیامبر گرامی اسلام(ص) از سوی صاحب امتیاز این روزنامه برکنار شد.
ریموند کالا، صاحب امتیاز این روزنامه که یک مصری فرانسوی است، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « تصمیم گرفتم که ژاک لیفرانس را از سمت مدیر مسوولی این روزنامه برکنار کنم. ما تاسف خود را به جامعه مسلمانان و تمام کسانی که از این تصویر ناراحت شدند، اعلام می‌داریم.»
روزنامه شیحان اردن نیز با چاپ تعدادی از این تصاویر اعلام کرد، در نظر داشته میزان این توهین را نشان دهد و از جهان اسلام خواست تا منطقی باشند.
دولت اردن چند ساعت پس از چاپ این تصاویر، اقدام قانونی علیه این روزنامه را تمدید کرد و مالک این هفته‌نامه اعلام کرد که جهاد المعانی، سردبیر این روزنامه را اخراج و تمام نسخه‌های چاپی را جمع کرده است.
این تصاویر برای اولین بار در ماه سپتامبر از سوی یک روزنامه دانمارکی به چاپ رسید.
ابراز تاسف نخست‌وزیر دانمارک از چاپ کاریکاتورهای توهین‌آمیز
نخست‌وزیر دانمارک از اینکه بسیاری از مسلمانان، تصاویر چاپ شده در یک روزنامه دانمارکی را توهین به مقدسات اسلامی تلقی کردند، به شدت ابراز تاسف کرد.
آندرس فوک راسموسن در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه ضمن تاکید بر ارزشمند بودن روابط نزدیک میان دانمارک و جهان اسلام بر پایه احترام و دوستی متقابل اظهار داشت مردم دانمارک قصد توهین به مسلمانان را نداشتند. نخست‌وزیر دانمارک وضعیت پیش‌ آمده را به مثابه وضعیت همسایگانی که یک مشکل مشترک دارند، تشبیه کرد و گفت، نهایت تلاش خود را برای این مشکل انجام می‌دهد و امیدوار است که جهان اسلام نیز چنین کند. وی ضمن اعلام این مطلب که مردم دانمارک نسل اندر نسل آزادی بیان و مذهب دفاع کرده‌اند، افزود: «آزادی بیان باید با احترام به احساسات و اعتقادات مذهبی توام باشد.»
از سوی دیگر، خبرگزاری شینهوا به نقل از فرانکو فراتینی کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور دادگستری و امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصاویر موهنی که یک ماه پیش از سوی روزنامه دانمارکی منتشر شد، اقدامی عاقلانه نبوده است. فراتینی افزود: « این گونه اقدامات، گفت‌وگو بین ادیان و فرهنگ‌ها را تسهیل نمی‌کند، بلکه موانعی در برابر این گفت‌وگوها ایجاد می‌کند.»
همچنین خانم استرید گادنیلسن، ‌مدیر ارتباطات موسسه «ارلافودز» که سالانه حدود سه میلیارد کرون دانمارک (402 میلیون یورو) در خاورمیانه فروش دارد، گفت: «صادرات ما در منطقه خاورمیانه عملاً به نقطه صفر رسیده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات