تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۸۳۲۳۳

توطئه جدید آمریکا به منظور براندازى دولت حماس


گروه بین‌الملل
10 ماه از زمان روى کار آمدن دولت مقاومت حماس در اراضى اشغالى فلسطین سپرى شده است، در حالى که آمریکا همچنان درصدد براندازى دولت منتخب مردم فلسطین است. در این راستا پس از شکست تلاشهاى آمریکا براى تحریم سیاسى ـ اقتصادى حماس، اکنون واشنگتن با اختصاص 42 میلیون دلار براى براندازى دولت مقاومت حماس، توطئه جدیدى را در اراضى اشغالى فلسطین سازماندهى کرده است. به گفته مسئولان آمریکا این مبلغ براى کمک به سیاستمداران مخالف با حماس و همچنین حمایت از جنبش فتح به منظور بازسازى ساختار این جنبش به ریاست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینى اختصاص یافته است. به تازگى نیز خبرگزارى رویترز اسنادى را فاش کرد که حاکى از آن بود که آمریکا براى روى کار آمدن جنبش فتح در انتخابات ژانویه سال 2006 و شکست حماس سرمایه‌گذارى کرده بود. دولت منتخب مردم فلسطین بدنبال پیروزى جنبش مقاومت اسلامى فلسطین (حماس) در انتخابات مجلس قانونگذارى برگزیده شد.
جنبش حماس با بدست آوردن اکثریت کرسى‌هاى پارلمانى، سکان اداره اراضى اشغالى را در شرایطى برعهده گرفت که سیل توطئه‌هاى آمریکا و رژیم صهیونیستى به طرف اراضى اشغالى روانه بود. در وهله نخست، آمریکا دولتمردان حماس را تهدید به تحریم سیاسى ـ اقتصادى نمود و سپس توطئه به راه انداختن جنگ داخلى در میان فلسطینى‌ها شکل گرفت. آنهم در حالى که در تمامى این مراحل، رهبران حماس با حسن‌نیت، خواستار تشکیل دولت اتحاد ملى و ائتلاف با جنبش فتح بودند. از این رو در ماه ژوئن حملات گسترده هوایى، زمینى و دریایى رژیم صهیونیستى به نوار غزه به منظور براندازى دولت حماس شکل گرفت و این حملات، بخش اعظم غزه را ویران کرد و فاجعه نسل‌کشى در غزه را رقم زد. اکنون نیز پس از شکست فضاحت‌بار رژیم صهیونیستى در لبنان، محور واشنگتن ـ تل‌آویو فعال شده است تا به منظور سرپوش نهادن بر این شکست سنگین، اوضاع را در اراضى فلسطین ناآرام سازد.
به اعتقاد صاحب‌نظران اکنون آمریکا با اختصاص کمک‌هاى مالى براى عناصر سازشکار فلسطینى، بر آن است تا آنان را رودرروى رهبران حماس قرار دهد. شرط پذیرفته شدن دولت حماس از سوى آمریکا، پذیرفتن موجودیت غاصبانه اسرائیل توسط حماس عنوان شده است. در مقابل نیز رهبران جنبش مقاومت حماس اعلام کرده‌اند، به رسمیت شناختن اسرائیل به معناى نادیده گرفتن تمامى آرایى است که پس از 58 سال اشغال فلسطین و جنایات صهیونیستها، براى مبارزه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستى به حماس داده‌اند.
در چنین شرایطى و با توجه به اوضاع حساس کنونى به نظر مى‌رسد آمریکا از هر سو تلاش مى‌کند با براه انداختن کودتاى سیاه در اراضى اشغالى، شرایط را به نفع رژیم صهیونیستى رقم بزند و عناصر مورد نظر خود را به مردم فلسطین تحمیل کند.
ازاین رو هر حرکت اشتباه رهبران فتح مى‌تواند بر پیچیدگى اوضاع اضافه کند و هر حرکت صحیح مقامات این جنبش نیز آمریکا و اسرائیل را در برابر سد محکمى قرار خواهد داد که شکست مفتضحانه دیگرى را پس از لبنان به اشغالگران و حامیان آمریکایى آنها تحمیل خواهد نمود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات