صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۸۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 فروردین 1395 شماره 4319

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمنی آنها [آمریکایی‌ها] با جمهوری اسلامی این‌جوری است؛ اختلاف آنها با جمهوری اسلامی سرِ یک‌ذرّه و دوذرّه نیست؛ مسئله، مسئله اساسی است؛ دارند حرکت می‌کنند، بیایند به این سمت که بلکه بتوانند آن سلطه قدیمی خودشان را برقرار کنند. (95/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پاسداری غیرمحافظه‌کارانه‌

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال 95 با تبیین مسائل جاری کشور و تحولات منطقه، نقشه‌ها و ترفندهای جدید جبهه دشمن علیه انقلاب و نظام اسلامی و چگونگی مقابله با آنها، گفت: حفظ ظرفیت بقا در انقلاب اسلامی متناسب با شرایط منطقه و کمک به پیشرفت آن، اساس پاسداری غیرمحافظه‌کارانه ما از انقلاب اسلامی است.
نگاهی به وضعیت سیاسی حاکم بر مناسبات و معادلات منطقه‌ای و نوع بازیگری آمریکا در تحولات، به ویژه آن دسته از تحولاتی که جمهوری اسلامی ایران در آنها صاحب نقش است، نشان می‌دهد که مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی همچنان اساس طراحی‌های شیطان بزرگ است و تنها شیوه‌ها و ابزارهای مقابله با آن نسبت به دهه اول پیروزی انقلاب متحول شده است. سناریوی نفوذ به ساختارهای داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی به منزله پایه جدید سیاست تعاملی آمریکا، به تعبیر رهبر معظم انقلاب در همین راستا طراحی شده است.
آمریکایی‌ها چه ما باور داشته باشیم و خوش‌مان بیاید، چه باور نداشته باشیم و خوشایندمان نباشد، پایه نفوذ خود را با مذاکره در پرونده هسته‌ای ایران کلید زدند؛ مواضع غیرمسئولانه آمریکایی‌ها در نقض تعهدات و نپذیرفتن مسئولیت‌ها نشان می‌دهد، آنها برجام را به کاغذپاره و جاده‌ای یک‌طرفه تبدیل کرده‌اند که تنها ایران باید به تعهدات آن عمل کند. مواضع اخیر اوباما در نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن هم به گونه‌ای از قابل اعتماد نبودن غربی‌ها و بی‌مسئولیتی آمریکایی‌ها پرده برداشت.
بر اساس این، سپاه به منزله بازوی توانمند، مقتدر و صاحب تحلیل و بصیرت ولایی و فرماندهی کل قوا که مطابق با قانون اساسی و اساسنامه سپاه، مأموریت حفظ و بقای انقلاب و دستاوردهای آن را بر عهده دارد، احساس وظیفه کرده و لازم است آمادگی‌های معنوی، بصیرتی و رزمی خود را برای هر نوع دفاعی که از این گفتمان لازم باشد، حتی درگیری سخت با نماد نظام سلطه اعلام کند. بی‌شک، انجام این وظیفه از سوی سپاه همان‌طور که سردار جعفری اعلام کرد و عملکرد انقلابی سپاه نشان می‌دهد، غیرمحافظه‌کارانه خواهد بود.

▼ گزارش روز
سوئیفت پرحاشیه

سوئیفت شبکه‌ای برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی بین واحدهای ارزی بانک‌هاست که مرکز اصلی آن در کشور بلژیک است. این شبکه در اسفند ماه 1390 بر اساس تحریم‌های ظالمانه اتحادیه اروپا به بهانه برنامه هسته‌ای کشورمان قطع شد تا پس از دستیابی به سند همکاری مشترک میان ایران و کشورهای 1+5 و انجام تمام و کمال تعهدات ایران، برقراری دوباره این نظام ارتباط بانکی به منزله یک امتیاز به ایران بازگردانده شود. اما از حدود 80 روز پیش که آژانس اقدامات ایران را تأیید کرد و غرب ملزم به لغو تحریم‌ها علیه ایران شد تا به امروز، لغو سوئیفت و دیگر مبادلات بانکی، همچون ال‌سی با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو بوده است. اولین جنجال در این زمینه، در همان روزهای اول اجرای برجام رخ داد؛ دولت در حالی از گشایش صدها ال‌سی و برقراری سوئیفت به محض اجرای برجام خبر داد که آن روزها درست منطبق بر تعطیلات پایان هفته در اروپا بود! البته پایان تعطیلات در اروپا و آمریکا هم پایان اختلافات در این زمینه نبود و دولت همچنان از گشایش ارتباطات بانکی خبر می‌داد و تجار از بلااستفاده بودن آنها؛ تا آنجا که این اختلاف نظر با اظهارات رئیس‌جمهور اتریش وارد مرحله تازه‌ای شد. «هاینتس فیشر» در مصاحبه‌ای رسماً اعلام کرد، سوئیفت همچنان برای ایران مسدود است. اظهاراتی که عباس عراقچی آن را ناشی از کم‌اطلاعی مقامات اتریش خواند و از هر کسی که نسبت به بازگشایی سوئیفت شک دارد، دعوت کرد تا از اتاق سوئیفت بانک مرکزی دیدن کند و پس از آن مقدمات بازدید خبرنگاران از این مرکز فراهم شد تا بر اتصال ایران به این شبکه بانکی گواهی شوند، اما گویا گواهی خبرنگاران نیز پایان این اختلاف نظر نباشد؛ چراکه بسیاری از تجار و بازرگانان همچنان تأکید دارند، اگرچه به ظاهر این شبکه بانکی برای ایران مسدود نیست، اما انجام مبادلات بانکی بین طرفین با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

▼ خبر ویژه
آمریکا به دنبال فشار آوردن به سپاه

روزنامه «واشنگتن پست» روز سه‌شنبه در گزارشی با اشاره به توقیف چند قایق در آب‌های بین‌المللی از سوی آمریکا و ادعای تلاش ایران برای ارسال سلاح به یمن از طریق این قایق‌ها، به نقل از یک کارشناس آمریکایی نوشته است: واشنگتن به دنبال تقویت «میانه‌روها» در ایران و فشار آوردن به سپاه پاسداران است. «مایکل نایتس» می‌گوید: «ما داریم تلاش می‌کنیم تا به میانه‌رو‌ترها در دولت (حسن) روحانی (رئیس‌جمهور ایران) کمک کنیم که با رسیدن به نتایج اقتصادی ملموس‌تر ناشی از رفع تحریم‌ها، پذیرش توافق هسته‌ای از سوی ایران را توجیه کنند.» وی افزود: «اما در عین حال ما در تلاشیم که به تندروهای سپاه پاسداران انقلاب، این پیام را بدهیم که باید از اقدامات ثبات‌زدا، از جمله شلیک موشک در خطوط کشتی‌رانی خلیج (فارس) و ارسال سلاح به یمن که از سوی سازمان ملل تحریم شده، دست بردارند.» ادعای ارتباط این قایق‌ها با ایران و یمن در حالی مطرح می‌شود که تمامی این محموله‌ها در مناطقی توقیف شده‌اند که محل تردد دزدان دریایی و قاچاقچی‌های بین‌المللی مواد مخدر و تسلیحات است. به نوشته واشنگتن‌پست، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت، حدود 10 تا 15درصد قایق‌هایی که از این مسیر عبور می‌کنند، حامل بار غیرقانونی هستند و این بار تنها شامل اسلحه نیست، بلکه قایق‌ها حامل مواد مخدر و پناهجو نیز هستند.
 
▼ اخبار
1- برجام نسخه‌ حداقلی احقاق حق مردم

فرمانده کل سپاه در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال 95 گفت: «برجام هسته‌ای اگر به منزله یک الگو تلقی شود، نشانه کوتاهی فکر و نوعی خود تحقیری است. افرادی هم که امروز از سریال برجام‌ها سخن می‌گویند، ناخواسته همان مسیر ضدانقلاب را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند مردم بزرگ ما را تحقیر کنند.» وی تأکید کرد: «نتیجه تفکر ارزش‌گذارانه به تعامل با جهان بدون محاسبات انقلابی، ایستادگی و مقاومت برای تحقق اهداف و مصالح نظام و کشور، غرب‌زدگی مزمن خواهد بود.» سرلشکر جعفری برجام را نسخه حداقلی احقاق حق مردم ایران دانست و اظهار داشت: «برجام هرگز به عنوان یک سند افتخار تلقی نشده و نخواهد شد. هر چند مقاومت هسته‌ای ملت ایران که دشمن را مجبور به تغییر استراتژی ساخت، یک افتخار بود؛ اما این مقاومت با بخشی از نتیجه آن که برجام بود، متفاوت است.» وی تصریح کرد: «برجام یک نسخه دیپلماسی است که نمی‌تواند با فرجام نامعینی که بخش اعظم آن تعهدات دشمن بدعهد و کینه‌توز است، مدل رفتار حاکمیتی نظام در موضوعات دیگر قلمداد شود.»
2- رقابت ۱۳۸ داوطلب انتخابات مجلس برای کسب ۶۹ کرسی
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در مرحله اول انتخابات 221 نماینده از 207 حوزه انتخاب شدند و مرحله دوم انتخابات در 56 حوزه برای انتخاب 69 نماینده برگزار خواهد شد. محمدحسین مقیمی با تأکید بر اینکه در جریان این انتخابات 138 نفر با هم رقابت می‌کنند و 15 هزار و 800 صندوق رأی در این انتخابات خواهیم داشت، ادامه داد: انتخابات در مرحله دوم در 21 استان برگزار می‌شود و از نظر تهیه تعرفه و امکانات برای برگزاری انتخابات تدابیر و اقدامات لازم انجام شده است. مقیمی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات در این مرحله به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود یا نه، گفت: مرحله دوم انتخابات، ‌مانند مرحله اول برگزار خواهد شد.
3- جزئیات جدید از ترور مقام امنیتی سعودی
رسانه‌های عربی جزئیات جدیدی از ترور یک مقام امنیتی سعودی در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان منتشر کردند. «العهد» سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان اعلام کرد، افراد مسلح ناشناس در بزرگراهی در استان «الدوادمی» در غرب ریاض، پایتخت عربستان به سوی سرهنگ «کتاب ماجد الحمادی» تیراندازی کرده و او را به قتل رساندند. پایگاه «اعماق» وابسته به داعش خاطرنشان کرد، داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. این پایگاه اینترنتی نوشت که الحمادی، رئیس اداره آگاهی القویعیه بوده است. رسانه‌های اینترنتی سعودی عنوان کردند، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که «عقاب محجب العتیبی» تروریست تحت تعقیب در این عملیات دست داشته است.
4- هدف بعدی داعش لندن، برلین یا رُم؟
حامیان داعش، اروپا را به انجام حملات تروریستی جدید تهدید کردند. حامیان گروه تروریستی داعش فیلم جدیدی را منتشر و در آن لندن، برلین و رُم را به انجام حملات تروریستی تهدید کردند. راوی این فیلم می‌گوید: «با آنها بجنگید، خداوند با دستان شما آنها را مجازات می‌کند. کفار را در هر جایی که یافتید، به هلاکت برسانید.» در این فیلم حملات پاریس، بروکسل و 11 سپتامبر نمایش داده شده و این اقدامات «پیام هشداری» برای کسانی که علیه داعش می‌جنگند، خوانده شده است. راوی فیلم به زبان انگلیسی می‌گوید: «اگر دیروز نوبت پاریس بود و امروز بروکسل، خدا می‌داند فردا نوبت کدام شهر خواهد بود. شاید لندن، برلین یا رُم هدف حمله باشد.»

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: برآورد این است که دوسوم نامزدهایی که در مرحله دوم در معرض رأی مردم قرار دارند، از اردوگاه اصلاح‌طلبان باشند. وی درباره برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای مرحله دوم انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه که به مرحله دوم کشیده شده است، گفت: اکثریت کاندیداهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در استان‌ها شناسایی شده‌اند، البته در برخی جاها دو گرایش اعتدالی و اصلاح‌طلبی وجود دارد که مسئله در حال پیگیری است که بر روی یک نفر متفق شوند.
دولت آمریکا یک سنگاپوری را به اتهام نقض قوانین صادراتی‌اش علیه ایران از اندونزی مسترد و در واشنگتن دادگاهی کرده است. «لیم یونگ» ۴۲ ساله (معروف به استیون لیم)، متهم است که هزاران قطعه الکترونیکی حساس منتقل‌کننده فرکانس‌های رادیویی که در ساخت بمب کاربرد دارد، به ایران فروخته و حدود شش هزار قطعه ممنوع را در پنج محموله به ایران فرستاده است.
جمال شورجه، کارگردان سینما با اشاره به ساخت مجموعه حضرت موسی(ع) گفت: بازیگر نقش حضرت موسی(ع) چهره‌ای ناشناس خواهد بود. استفاده از چهره ناشناس در چنین کارهایی، بنایی است که خود مرحوم  سلحشور آن را پایه‌گذاری کردند. وی همچنین گفت: دستگاه‌هایی، همچون سپاه و سازمان تبلیغات و حوزه هنری می‌توانند به اعتلای سینمای دینی کمک کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ایران هم‌اکنون در زمینه کسب‌وکار از جایگاه مطلوبی در سطح جهان برخوردار نیست و همه باید کمک کنیم تا موانع موجود در بهبود فضای کسب‌وکار را برطرف سازیم. جهانگیری افزود: دولت تلاش می‌کند دغدغه شرکت‌هایی را که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند و مشکل تضمین دارند، مرتفع کند.
یک مقام مسئول در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: به هیچ عنوان بحث حذف کارت سوخت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح نیست و سازمان مدیریت چنین چیزی را دنبال نمی‌کند. وی افزود: حذف کارت سوخت مخالفان زیادی در کشور دارد و سازمان مدیریت هم این مطلب را دنبال نمی‌کند.
بیژن نامدارزنگنه با اشاره به افزایش تولید نفت پس از رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: متوسط صادرات نفت در 10 ماهه سال گذشته یک میلیون و 350 هزار بشکه در روز بود که این میزان در ماه‌های اسفند و فروردین به بالای دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
0
5
einjori be nazareton behtar nist
az chap kazagh va esraf jologiri misheh
salam lotfan 1 sar bezanid

https://telegram.me/akhbarvatahlilha95
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
0
0
سلام.لطفا روباتی راه اندازی نموده و کلیه نشریت را در آن قرار دهید و بر اساس موضوع و شماره نشریه امکان جستجو و دریافت مطالب را قرار دهید
مثل
@raefi_poor_bot
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات