تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۱۷

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: کسانی که زمان شاه مبارزه را حرام می‌دانستند حالا صاحب بساطی شده‌اند

(روزنامه آرمان – 1395/03/10 – شماره 3050 – صفحه 2)

آيت ا... هاشمي‌ به سبب وجاهتي كه در عرصه بين‌المللي دارد، به عنوان سمبل اعتدالگرايي در ايران شناخته مي‌شود؛ كسي كه ميانه‌روي را سرمشق خود در سياست قرار داد و همين سرمشق، راز ماندگاري و محبوبيت او شد. از همين روست كه هر هيات خارجي كه وارد كشور مي‌شود، مشتاق ديدار با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز هست. آيت‌ا... هاشمي‌ در ديدار ميشاييل هويپل، شهردار وين گفت: در زمان جنگ عراق عليه ايران، سلاحي براي دفاع و بازدارندگي از اتريش گرفته بوديم كه خيلي موثر بود. وي با بيان اين مطلب كه «گام اول و آخر مسائل مربوط به مذاكرات ۱+۵ و ايران در ماجراي برجام، در وين برداشته شد»، گفت: علاوه بر ‌ميهمان‌نوازي از چند گروه سياسي در مهم‌ترين مساله اي كه جهان به آن توجه داشت، رويكرد ميزبان نيز در سير مذاكرات بي‌تاثير نبود. هاشمي تصويب و اجراي برجام را آغازي براي تحول جديد روابط دنيا با ايران دانست و گفت: وجود نيروهاي مستعد و تحصيلكرده در ايران و سهولت دسترسي به خاطر سواحل طولاني و وجود بنادر متعدد، دو ظرفيت مهم ايران و كشورهاي دنياست كه زمينه تحول روابط و گسترش مبادلات اقتصادي و تجاري، با لغوتحريم‌ها برداشته شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گسترش مترو در كلان‌شهرهاي ايران را از ديگر برنامه‌هاي كشور دانست و در پاسخ به گلايه شهردار وين از روحيه استكباري بعضي از كشورها براي چپاول ملت‌ها به‌ويژه در شمال آفريقا و خاورميانه گفت: روحيه‌ كشورهايي كه خود را بالاتر از ظرفيت‌هاي موجود مي‌بينند، چنين است و متاسفانه فكر مي‌كنند با گسترش دامنه تحريم‌ها مي‌توانند ديگران را در راستاي برآورده شدن خواسته‌هاي سياسي خود، تحت فشار قرار دهند. هاشمي با اشاره به گفتار و رفتار متناقض اروپايي‌ها درباره پناهجويان گفت: از يكسو اعلام مي‌كنند كه هزاران نفر را كه در دريا غرق شده بودند از آب گرفتيم و از طرف ديگر درباره پناهجويان جنگ كه از سر استيصال و از راه‌هاي خطرناك به اروپا پناه مي‌برند، سختگيري مي‌كنند. وي با ارائه تحليلي از چگونگي رشد و افزايش كيفي و كمي تروريست‌ها در جهان كه اين روزها اعلام مي‌كنند تعداد آنان در ليبي سه برابر ارتش رسمي آن كشور است، گفت: آناني كه در طول تاريخ منابع ملت‌ها را چپاول كردند و سودهاي كلان اقتصادي بردند، بايد براي اقناع جوانان خشمگين از همكاري استعمار و استبداد، اقدامات ريشه‌اي انجام دهند، در غير اين‌صورت خطر حضور اين تروريست‌هاي بدون سرزمين، دامن كشورهاي ديگر را نيز خواهد گرفت.

او با خطرناك دانستن هسته‌گذاري‌هاي تروريسم در اكثر مناطق دنيا اظهار داشت: كسي كه خود را آلوده به باندهاي تروريسم مي‌كند و تمام راه‌ها براي زندگي سالم اجتماعي به رويش بسته مي‌شود و حتي خانواده و دوستان هم او را نمي‌پذيرند، خيلي سريع فريب ظاهرسازي‌هاي تروريست‌ها را مي‌خورد و در اين راه بايد عقلاي جهان كارهاي ريشه‌اي كنند. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به تجربيات ارزشمند ايران در مبارزه با گروه‌هاي تروريستی و امنيت مثال زدني ايران در كانون نا امني‌هاي منطقه، خاطرنشان كرد: دشمني با ايران نخستين هدف عقيدتي تروريست‌هايي بود كه با ريشه تاريخي در عربستان، شيعه را مهدورالدم مي‌داند، اما در تمام تلاش‌هاي خود براي نفوذ به ايران، شكست خوردند و تازه‌ترين مصداق امنيت ايران، برگزاري انتخاباتي پرشور و هيجاني براي مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي در سراسر كشور است.

آنانی که در زمان‌شاه، مبارزه را حرام می‌دانستند... آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني ديروز ديداري نيز با دانشجويان دانشگاه‌هاي استان فارس داشتندو در پاسخ به ابراز گلايه يكي از جوانان مبني بر اينكه چرا كساني كه مبارزه امام (ره) عليه رژيم پهلوي را نمي‌پسنديدند، ادعاي ميدان‌داري فكري جامعه را دارند، گفت: اين جماعت كه يك اقليت بسيار محدود هستند، در واقع، ميدان‌دار افكار جامعه نيستند، بلكه با وصل كردن خود به نهادهاي تاثيرگذار كشور و به دست آوردن تريبون‌هاي رسمي نظام، كم‌كم صاحب بساطي شد‌ه‌اند كه البته مردم در هر زمان كه فرصت مناسبي يافتند، آنان را كنار زده‌اند و بازهم چنين خواهند كرد. هاشمي، امام را شخصيتي كم‌نظير و پس از انبيا و اوليا گل سرسبد تاريخ بشريت در همه اعصار و زمانه دانست و گفت: رهبري شجاع، مجتهدي زمان شناس، عارفي واقعي و فقيهي كاملا آگاه به شرايط زمان بود.

وي با اشاره به نقشي كه امام خميني‌(ره) در آوردن آيت‌ا... العظمي بروجردي به قم داشت و حسادتي كه ديگران تا حد تكفير عليه ايشان به كار مي‌بردند، گفت: در مقابل آن جماعت عنود، شاگرداني عاشق در حلقه‌هاي درس امام بودند و در تمام ۱۵ سال تبعيد به افكار و راه امام وفادار ماندند و امروز شاهديم كه انديشه‌ها‌ي امام در اقصي نقاط دنيا شناخته شده و پيرو دارد. هاشمي تكيه بر مردم را يكي از انديشه‌هاي بارز امام در همه مراحل مبارزه و پيروزي انقلاب دانست و گفت: خوشحاليم كه جامعه ايران با همان شور و اشتياق روزهاي نخستين پيروزي انقلاب، براي دفاع و ترويج انديشه‌هاي امام تلاش مي‌كنند. وي خطاب به دانشجويان گفت: درس بخوانيد و در كنار تحصيل نسبت به اتفاقات سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كشور آگاه باشيد كه ضرورت هدايت جامعه، آگاهي از همه زواياي آن است.

http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/152915

ش.د9500473

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات