سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۵۹

پاسداري از آرمان‌هاي هويت‌بخش

به نظر مي‌رسد که تأکيد معظم‌له ناظر بر مشخص کردن دقيق مرزهاي گفتمان انقلاب اسلامي و مرزبندي آن با گفتمان‌هاي غيرانقلابي از يک سو و نظام سلطه از سوي ديگر است. اهميت اين موضوع نيز بدان سبب است که براساس نظريه گفتمان، کارکرد اصلي گفتمان‌ها، هويت‌بخشي به کارگزاران است. گفتمان‌ها زماني مي‌توانند اين کارويژه خود را به نحو احسن عملياتي کنند که مرزهاي آنها هرچه بيشتر با گفتمان‌هاي رقيبشان مشخص‌تر باشد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مصطفی قربانی

تأکيد بر حفظ و تقويت جهت‌گيري‌ها، روحيه و رويکرد انقلابي، پايداري بر مبارزه با استکبار و جهاد کبير و... از جمله مهمترين مؤلفه‌هاي هويت‌بخش گفتمان انقلاب اسلامي است که مقام معظم رهبري همواره بر آن تأکيد دارند. بويژه پس از انعقاد برجام معظم‌له بر تعطيل‌پذير نبودن استکبارستيزي، حمايت از مظلومان و مستضعفان، آمريکا را طاغوت اعظم دانستن و تبعيت نکردن از دشمنان تأکيد کرده‌اند. به عنوان نمونه مي‌توان به ذکر چند مورد از بيانات ايشان پرداخت:

هنوز چند روز از انعقاد برجام نگذشته بود که که معظم‌له در ديدار دانشجويان و نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي در پاسخ به سؤالات يکي از دانشجويان، فرمودند: «مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مباني قرآني، هيچگاه تعطيل‌پذير نيست و امروز آمريکا کامل‌ترين مصداق استکبار است». پس از اين نيز ايشان به مناسبت‌هاي مختلف بر اين موضوع تأکيد داشتند، از جمله اينکه در ديدار اعضاي مجمع عالي بسيج فرمودند: «حرکت نبايد سست بشود؛ جهت حرکت اشتباه نبايد بشود؛ جهت حرکت به سمت استکبار است، مقابله‌ي با استکبار است....چه توافق هسته‌اي بشود، چه نشود؛ اين را بدانيد امنيت اسرائيل تأمين نخواهد شد...» (6/9/1393).

اما مواضع اخير ايشان هم تأکيد و هم صراحت بيشتري بر اين مسأله دارد. ايشان پس از آنکه در ديدار قاريان و حافظان شرکت‌کننده در مسابقات بين‌المللى قرآن کريم(29/2/1395)،‌ آمريکا را «طاغوت اعظم» دانستند، در مراسم دانش‌آموختگي دانشجويان دانشگاه امام حسين(ع) نيز تأکيد کردند: «امروز براي کشور ما جنگ نظامي سنّتي و متعارف احتمال بسيار بسيار ضعيفي است لکن جهاد باقي است ... در بين جهادها جهادي هست که خداي متعال در قرآن آن را «جهاد کبير» نام نهاده ... «جهاد کبير» يعني چه؟ يعني اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمي که در ميدان مبارزه‌ي با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت يعني چه؟ يعني تبعيت؛ تبعيت نکن. تبعيت نکردن در کجا؟ در ميدان‌هاي مختلف»(3/3/95). معظم‌له همچنين در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري، با تبيين «هويت و مسير انقلابي» اين مجلس، تنها راه بقا و پيشرفت نظام و تحقق اهداف انقلاب را «اقتدار حقيقي کشور» و «جهاد کبير»؛ يعني تبعيت نکردن از دشمن دانستند(6/3/95).

باتوجه به آنچه نقل شد، از ديدگاه مقام معظم رهبري، مبارزه با استکبار و در مجموع، حفظ مواضع و هويت اصيل انقلاب اسلامي موضوعي است که به هيچ‌وجه نبايد خدشه‌دار شود. اهميت اين موضوع و دلايل چرايي آن نيز به چند دليل است:

1- به نظر مي‌رسد که تأکيد معظم‌له ناظر بر مشخص کردن دقيق مرزهاي گفتمان انقلاب اسلامي و مرزبندي آن با گفتمان‌هاي غيرانقلابي از يک سو و نظام سلطه از سوي ديگر است. اهميت اين موضوع نيز بدان سبب است که براساس نظريه گفتمان، کارکرد اصلي گفتمان‌ها، هويت‌بخشي به کارگزاران است. گفتمان‌ها زماني مي‌توانند اين کارويژه خود را به نحو احسن عملياتي کنند که مرزهاي آنها هرچه بيشتر با گفتمان‌هاي رقيبشان مشخص‌تر باشد. بنابراين، تأکيد مقام معظم رهبري بر مبارزه با استکبار، جهاد کبير نظام اسلامي، حفظ روحيه انقلابي، آمريکا را طاغوت اعظم دانستن و...اقدامي براي مرزبندي گفتمان انقلاب اسلامي و تأکيد بر حفظ دال‌هاي هويت‌بخش گفتمان انقلاب اسلامي است.

2- آمريکايي‌ها به برجام و پسابرجام به عنوان بزنگاهي براي تغيير هويت انقلابي نظامِ اسلامي نگاه مي‌کنند. به بيان ديگر، آمريکا براي رهايي از مشکلات خود در منطقه و شکل‌دهي به نظم مطلوب خود، به همکاري و مشارکت قدرت منطقه‌اي باصلابتي چون جمهوري اسلامي ايران نياز دارد. در واقع، آمريکا اکنون نياز دارد که همچون زمان پهلوي دوم، ژاندارمي در منطقه داشته باشد. از نظر آنان بهترين کسي که مي‌تواند اينگونه باشد، ايران است و از آنجا که ايران در وضعيت کنوني حاضر به پذيرش و اجراي نقش‌هاي منطقه‌اي از سوي آمريکا نيست، آنها در عمليات رواني و رسانه‌اي خود بر اين موضوع تأکيد دارند که ايران حاضر به پذيرش نقش‌هايي است که از طرف آمريکا به وي واگذار خواهد شد. حال با توجه به اين وضعيت، تأکيدات مقام معظم رهبري مبني بر تداوم جهاد کبير هم خنثي‌کننده اين نقشه دشمن است و هم حاوي اين پيام مهم است که کسي تصور نکند که جمهوري اسلامي با پذيرش برجام، حاضر به کنار آمدن با آمريکا و عدول از مواضع انقلابي خود شده است. به طور مشخص‌تر بايد گفت که مقام معظم رهبري بر تعامل‌گرايي با دنيا در عين حفظ مواضع انقلابي و استکبارستيزانه تأکيد دارند و از اين رو، اين موضوع دربردارنده اين پيام براي دوستداران انقلاب اسلامي و بويژه محور مقاومت اسلامي در منطقه است که در مبارزه با استکبار دلسرد نشوند و علي‌رغم برخي تبليغات مخرب، مطمئن باشند که جمهوري اسلامي همچنان به حمايت‌هاي خود از آنان ادامه خواهد داد.

3- اين تأکيدات همچنين حاوي اين هشدار براي نيروهاي انقلابي در داخل کشور است که مبادا از مبارزه با استکبار غافل شوند. در واقع، ايشان با اين تأکيدات مي‌خواهند اين نکته را به نيروهاي انقلابي در داخل کشور منتقل کنند که مبارزه با استکبار تعطيل‌پذير نيست و بايد خود را براي رويارويي هرچه قدرتمندانه با استکبار و ايادي آن مهياتر کنند. ذکر اين نکته نيز ضروري است که قسمت عمده اين دست موضوعات را معظم‌له در جمع نظاميان، روحانيان، دانشجويان و جوانان بيان کرده‌اند و بدون شک اين امر ناظر بر رسالت مهمتر قشرهاي مذکور در حفاظت و پاسداري از انقلاب اسلامي است.

4- نکته مهمتر اينکه معظم‌له با اين تأکيدات مي‌خواهند بر سناريوهاي توهمي برخي که دم از ختم انقلاب مي‌زنند مهر باطل بزنند. به بيان ديگر، ايشان بر تداوم انقلاب اسلامي با تمام ارکان، اصول و فروعش تأکيد دارد و آن را مسأله‌اي هميشگي و تعطيل‌ناپذير مي‌دانند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات