صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۶۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 2 مرداد 1395 شماره 4391

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حقوق بشری که غرب می‌گوید بر مبنای غلطی تنظیم شده و لازم است حقوق بشر اسلامی با پایه‌های متقن و عقلانی در افکار عمومی جهان و مجامع حقوقی تبیین و پیگیری شود. (95/4/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
نعمت سپاه پاسداران

ساعت چهار بامداد ۳۱ تیرماه، یک گروه تروریستی در سلماس، از شهرهای استان آذربایجان غربی، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران منهدم شد. چندی پیش هم پاسداران انقلاب اسلامی در عملیاتی موفق چندین حمله گروهک‌های ضدانقلابی کردی کومله و پژاک در غرب کشور را دفع کردند. افزون بر این، فتنه‌انگیزی گروه‌های مشابه در شرق کشور با اقدام به موقع و شجاعانه سپاهیان دفع شد. گفتنی است، سازمان اطلاعات سپاه به‌تازگی برخی دست‌اندرکاران فساد در شبکه مالی و اقتصادی کشور را دستگیر کرده است. پیش از این هم این سازمان شبکه نفوذی در مطبوعات و رسانه‌های کشور را متلاشی کرد.
در واقع، با توجه به وضعیت موجود، اقدامات سپاه، در پاسداری از مرزهای کشور و تأمین امنیت از دو جهت حائز اهمیت بسیار است:
1- اکنون که منطقه و محیط پیرامونی ما به شدت درگیر بحران است، سپاه نه‌تنها با ابتکار تمام و بر اساس رسالت ذاتی خود، مرزهای امنیت کشور را به کیلومترها دوردست‌تر از مرزهای کشورمان منتقل کرده است، بلکه در داخل نیز با هوشیاری تمام و رصد اقدامات گروهک‌های مختلف معاند، هرگونه تحرک آنها علیه امنیت ملی کشورمان را در نطفه خفه می‌کند.
2- اقدامات تروریستی اخیر در قلب اروپا به خوبی نشان‌دهنده اهمیت حضور سپاه در تأمین امنیت کشور است. در واقع، در شرایطی که دامنه اقدامات تروریستی به قلب اروپا سرایت کرده است، مصون ماندن کشورمان از هرگونه حملات تروریستی مدیون نقش‌آفرینی جهادی و انقلابی سپاه پاسداران و دیگر نیروهای خدوم اطلاعاتی و امنیتی کشور است.
نکته پایانی اینکه درست به دلیل همین ایفای نقش خطیر است که دشمنان انقلاب اسلامی خواهان انزوای سپاه و ایجاد محدودیت برای آن، به عنوان نیروی درونزای انقلاب هستند. از این رو، باید سپاه پاسداران، این شجره طیبه را که به دست الهی امام راحل(ره) پایه‌گذاری و با خون شهیدان آبیاری شد و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده است، قدر بدانیم.

▼ گزارش روز
وقاحت

«ایران به عربستان و کشورهای خلیج... [فارس] تعرض کرده و رفتاری خصمانه داشته است... ایران باید سیاستش را تغییر دهد و با قانون بین‌الملل و قوانین حسن همجواری همگامی کند»، «فرقه‌گرایی به منطقه نیامد، الاّ با [امام] خمینی در سال 1979 [1357ش]... ایران حزب‌الله را ایجاد کرد و این، اولین سازمان تروریستی مذهبی در منطقه است»؛ «نه‌تنها از حسن روحانی، سیاست ایرانی میانه‌رو ندیدیم؛ بلکه شاهد اقدامات خصمانه علیه خود نیز بودیم.» این عبارات را وزیر خارجه کشوری گفته است که بی‌هیچ واهمه‌ای از تروریست‌های خون‌آشام تکفیری حمایت می‌کند که هر روز در منطقه غرب آسیا از کشته‌ها پشته می‌سازند؛ این جملات رئیس دستگاه سیاست خارجی کشوری است که گروه‌های تروریستی که ساخته‌اند و چون سگان درنده در منطقه و جهان رها کرده‌اند، امنیت را از بغداد و دمشق تا پاریس و مونیخ ربوده‌اند و هر روز در نقطه‌ای انسان‌هایی را به خاک و خون می‌کشند؛ این جملات را عادل الجبیر، وزیر خارجه متحجرترین و غیردموکراتیک‌ترین و استبدادی‌ترین حکومت منطقه می‌گوید که بیش از یک سال است که هزاران نفر از مردان و زنان و کودکان یمنی را به جرم آنکه می‌خواهند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند، به کام مرگ فرستاده است! حکومتی که سران آن با پشت کردن به آرمان فلسطین و اعراب ساکن غزه و کرانه باختری، سران رژیم کودک‌کش صهیونیستی را در آغوش می‌کشند!
جهان آن‌قدر وارونه شده است که پدرخوانده تفکر وهابیت و پدر معنوی تروریست‌های تکفیری از میانه‌روی و مبارزه با تروریسم حرف می‌زند! کشوری که دستش تا مفرق به خون صدها نفر از حجاج بیت‌الله‌الحرام آلوده است و توان اداره مراسم حج را ندارد، از اداره منطقه و مبارزه با تروریسم و تحریم جمهوری اسلامی ایران سخن به میان می‌آورد! اما دردآورتر از توهین سعودی‌ها، آشتی‌جویی برخی از خودی‌ها با این رژیم متحجر است! امید که تا دیر نشده است، از خدشه به عزت و اقتدار ایران در برابر آل‌سعود دست بردارند!

▼ خبر ویژه
چرایی انتقال عملیات تروریستی به اروپا

حمله یک فرد مسلح به بازار خریدی در شهر مونیخ، حداقل 9 کشته و ده زخمی بر جای گذاشت. اولین گزارش‌ها از شمار تلفات این حادثه، تعداد کشته‌شده‌ها را یک نفر اعلام می‌کرد؛ اما ساعاتی پس از آن سخنگوی پلیس، آمار قربانیان را شش نفر اعلام کرد. هفته گذشته و همزمان با عملیات تروریستی در نیس فرانسه، تروریست‌ها با انتشار تصاویری، آلمان را به حمله تروریستی تهدید کردند. بر اساس اخبار منتشرشده از رسانه‌های آلمان درباره تیراندازی در رستوران مرکز خرید المپیا، اگر تیراندازی در مرکز تجاری المپیای شهر مونیخ، عملیات تروریستی باشد، معنایش این است که انتقال عملیات تروریستی به اروپا، تحریک کشورهای غربی برای تصاعد بحران در منطقه غرب آسیا را دنبال می‌کند. در چنین شرایطی غربی‌ها دو راه بیشتر ندارند: 1- تشدید تدابیر و اقدامات امنیتی در سراسر اروپا؛ 2- پذیرفتن هزینه‌های مقابله با داعش در منطقه. به نظر می‌رسد، صهیونیست‌ها و آل‌سعود پشت صحنه انتقال عملیات تروریستی به اروپا هستند. آنها با تحریک غربی‌ها به حضور در منطقه، به دنبال تغییر معادله و موازنه در برابر محور مقاومت هستند.
 
▼ اخبار
1- برخی از مسئولان تا آبروی‌شان نرود کاری نمی‌کنند
حسن رحیم‌پور ازغدی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه در بین مسئولان، کسانی هستند که نمی‌توانند حتی یک صفحه قرآن بخوانند، گفت: هر کس یک مدرک دانشگاهی دارد، مهم‌ترین مسئولیت‌ها را به او سپرده‌اند که در مسئولیتش احتیاط‌طلب است. وی افزود: برخی از مسئولان ما انسان‌های خوبی هستند، اما تا مسائل رسانه‌ای نشود و آبروی‌شان نرود کاری نمی‌کنند؛ با وجود این، بدبین شدن به مسئولان کار غلطی است؛ چراکه مسئولان خادم و خدمتگزار زیادی در کشور داریم. رحیم‌پور ازغدی در پایان خاطرنشان کرد: در نماز جمعه تهران از بنده دعوت شد و ائمه جمعه هم حمایت کردند که سخنرانی کنم، اما وقتی متوجه شدند می‌خواهم اسنادی را برای مسئله نفوذ ارائه دهم، بلافاصله سخنرانی من لغو شد؛ اگر نماز جمعه در باتلاق محافظه‌کاری بیفتد، نمی‌تواند به وظیفه شرعی خود عمل کند.
2- فراکسیون مستقلین زیرمجموعه فراکسیون ولایت خواهد بود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرد، فراکسیون «مستقلین» زیرمجموعه فراکسیون ولایت قرار گیرد. بهروز نعمتی گفت: در ابتدای فعالیت مجلس دهم دو فراکسیون ولایت و امید تشکیل شدند؛ اما حالا تعدادی از دوستان به دنبال این هستند که فراکسیون دیگری به صورت زیرمجموعه فراکسیون ولایت شکل گیرد. وی افزود: برخی دوستان معتقدند، تفکرهای متعددی در فراکسیون ولایت وجود دارد و می‌توان فراکسیون دیگری به صورت زیرمجموعه فراکسیون ولایت تشکیل داد. این فراکسیون طیف معتدلین، مستقلین و اصولگرایان مستقل را شامل می‌شود و ممکن است تعدادی از اعضای فراکسیون امید با عنوان معتدلین در آن حضور داشته باشند. این نماینده مجلس درباره ضرورت تشکیل فراکسیون سوم در مجلس گفت: به هر حال نوع رفتارهای سیاسی و برخی مسائلی که وجود داشت، تأمل‌برانگیز بود و در نهایت به تشکیل این فراکسیون انجامید.
3- پیشنهاد عربستان به روسیه برای معامله بر سر اسد
عادل الجبیر در بروکسل به روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» گفت: «عربستان آماده است با روسیه، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، همکاری کند.» به نوشته پایگاه «راشا تودی»، الجبیر مدعی شد: «منطقی است که از نگاه روسیه منافع این کشور در تقویت روابطش با عربستان باشد، نه اسد.» وزیر خارجه عربستان افزود: «ما حاضریم در قبال دست کشیدن روسیه از اسد، سهمی در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] به روسیه بدهیم که این کشور را بسیار نیرومندتر از دوران اتحاد شوروی کند.» الجبیر تأکید کرد: «اختلاف ما با روسیه بر سر سوریه درباره نتیجه بازی نیست؛ بلکه در زمینه راه رسیدن به نتیجه است.» وزیر خارجه عربستان، با طرح این ادعای نخ‌نما که بشار اسد به زودی سقوط می‌کند، به روس‌ها گفت: «پیش از آنکه دیر شود، این معامله را بپذیرید.»
4- اردوغان: شواهد نقش گولن در کودتا را به آمریکا ارائه می‌کنیم
رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری «فرانس‌24» گفت: «شواهد الکترونیکی» از نقش فتح‌الله گولن، از مخالفان اصلی آنکارا در کودتا حکایت دارد. «رجب طیب اردوغان» در این مصاحبه گفته است: مدارک و مستندات خود را برای استرداد «فتح‌الله گولن» رهبر مخالفان این کشور، به واشنگتن ارائه خواهد کرد. رئیس‌جمهور ترکیه ادعا کرد، یکی از افسرانی که عوامل کودتا وی را دستگیر کرده بودند، گفته است: کودتاگران از او خواسته‌اند پشت تلفن با گولن صحبت کند؛ موضوعی که به گفته اردوغان، نقش مستقیم وی در کودتا را نشان می‌دهد.

▼ اخبار کوتاه
داریوش پاک‌بین، مدیرعامل اتحادیه سراسری سهام عدالت با انتقاد از عملکرد دولت برای آزادسازی سهام عدالت به نبود پشتوانه ۲۱ هزار میلیارد تومان از سهام در دست مردم اشاره کرد و گفت: سهام عدالت باید طبق سیاست‌های کلی در قالب تعاونی ساماندهی و آزادسازی شود. پاک‌بین با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با سرمایه 150 میلیارد تومانی شکل گرفته‌اند، گفت: هم‌اکنون این سرمایه به 400 میلیارد تومان رسیده که باید تعیین تکلیف شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در صحن جامع رضوی گفت: دولت بر نهادهای دولتی که مسلط است؛ از جمله در ادارات، بیمارستان‌ها، دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها رعایت حجاب را به بانوان کارمند متذکر شود. نیاز به مجازات کسی نیست؛ برای کسانی که حجاب را رعایت می‌کنند، امتیازاتی قائل شوند و از کسانی که رعایت نمی‌کنند، امتیازاتی را کم کنند؛ همین عامل سبب رعایت همگانی حجاب می‌شود.
مدیر کل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت از رشد چهار درصدی صادرات در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی به 8/8 میلیارد دلار رسیده است. البته صادرات اقلام کشاورزی در سه ماه نخست سال جاری به 861 میلیون دلار رسیده که هشت درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
مدیر کل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت از رشد چهار درصدی صادرات در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی به 8/8 میلیارد دلار رسیده است. البته صادرات اقلام کشاورزی در سه ماه نخست سال جاری به 861 میلیون دلار رسیده که هشت درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
محمود صادقی، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید با اشاره به عملکرد ضعیف این فراکسیون نامشخص بودن آینده آن گفت: به نظر می‌رسد، دلیل حضور برخی از اعضای فراکسیون امید در فراکسیون سوم، ترس از ردّ صلاحیت در انتخابات مجلس بعد باشد.
رهبر جریان صدر عراق با اشاره به اینکه آمریکا عامل ورود گروه تروریستی داعش به عراق بود، تأکید کرد: در صورت ورود سربازان آمریکایی به عراق، به بهانه مقابله با داعش، با آنها مانند «مهاجمان اشغالگر» رفتار خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات