صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۹۳

دیپلماسی در پساکودتا

سفر یک‌روزه وزیر امور خارجه کشورمان‌ به ترکیه که با استقبال رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور روبه‌رو شد، نخستین سفر یک مقام رسمی از کشورمان به ترکیه پس از کودتای نافرجام ماه اخیر این کشور است.
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: سفر یک‌روزه وزیر امور خارجه کشورمان‌ به ترکیه که با استقبال رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور روبه‌رو شد، نخستین سفر یک مقام رسمی از کشورمان به ترکیه پس از کودتای نافرجام ماه اخیر این کشور است. با این حال، خبرها حاکی از آن است که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرار است به ترکیه سفر کند؛ اما درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال ترکیه و اهمیت و پیامدهای آن توجه به چند نکته ضروری است:
۱- جمهوری اسلامی ايران يكي از نخستين كشورهايي بود كه پيش از اعلام شكست كودتا در تركيه، آن را محكوم كرد و این‌گونه برادری و دیپلماسی صادقانه خود را در قبال برادران ترک، با وجود رفتارهای نامطلوب آنها در عراق و سوریه به اثبات رساند و سفر مقامات کشورمان به ترکیه، در برهه پساکودتا در جهت تحکیم روابط دوجانبه‌ای است که موضع ایران در قبال کودتا نقطه‌عطفی برای آن است. شبیه همین سیاست در قبال حمله عراق به کویت در سال ۱۳۶۹ اتخاذ شده بود؛ زیرا در شرایطی که کویت در دوران جنگ تحمیلی از حامیان صدام بود، پس از پایان جنگ که صدام به کویت حمله کرد، تمام ناظران از محکوم کردن حمله صدام به کویت و حتی کمک به این کشور از سوی ایران شگفت‌زده شدند.
۲- میان ایران و ترکیه روابط اقتصادی - تجاری گسترده‌ای وجود دارد، به گونه‌ای که ترکیه از جمله کشورهایی بود که در دوران تحریم روابط خود با ایران را قطع نکرد. از این رو، این سفر افزون بر اینکه می‌تواند آغاز فصل نوینی در روابط سیاسی دو کشور باشد، در گسترش و تعمیق روابط اقتصادی ایران و ترکیه نیز مؤثر است.
۳- بیشترین تأثیر سیاست‌های ایران در قبال ترکیه بر بحران سوریه است. در همین راستا، شنیده‌ها از احتمال بسته شدن مرزهای ترکیه و سوریه و در نتیجه، عدم‌امکان ترانزیت تروریست‌ها به سوریه حکایت دارد. در واقع، پس از سفر اردوغان به مسکو و اذعان وی به اینکه بحران سوریه بدون همکاری ایران و روسیه حل نخواهد شد، سفر مقامات کشورمان به ترکیه برای انجام هماهنگی به منظور حلّ بحران سوریه ضروری بود. هر چند برای محک زدن سیاست ترکیه در قبال سوریه فعلاً باید منتظر ماند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات