صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۱۱

اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 25 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از هدف‌های دائمی جبهه‌ دشمن -که در رأسش هم آمریکا است- از اوّل انقلاب تا امروز این بوده است که یک دوقطبیِ خطرناک بین مردم و نظام به‌وجود بیاورد؛ درست عکس آن چیزی که جمهوری اسلامی بر اساس آن بنا شده است؛ یعنی آمیختگی کامل نظام با مردم.(19/11/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
  انتخابات بدون عوامل بیگانه

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی «انتخابات» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. در این ابلاغیه برای بسیاری از ابهامات قانونی انتخابات یا موانع انتخابات پرشور و همچنین دغدغه‌های پس از انتخابات راهکار اندیشیده شده است. از جمله سیاست‌های تعیین شده، ممنوعیت استفاده نامزدها و احزاب از حمایت‌ها و امکانات بیگانگان، اعم از مالی و تبلیغاتی است. هدف از این سیاست‌گذاری، مقابله با نفوذ بیگانگان در انتخابات و اثرگذاری بر آن است؛ زیرا در 20 سال گذشته استقلال بسیاری از کشورها از طریق انقلاب‌های مخملی و نفوذ آسیب دیده است. یکی از نمونه‌های آن، فتنه 88 بود که تجربه گرانسنگ آن نباید در هیچ فرایند سیاسی کشور، از جمله انتخابات به فراموشی سپرده شود. گزارش‌های منتشر شده از سوی بنیاد‎های غربی نشان می‎دهد، حدود 60 بنیاد و مؤسسه مرتبط با «جنگ نرم در ایران» برای براندازی از طریق ساختارهای پارلمانتاریستی و خشونت‌های پس از انتخابات 88 فعالیت می‌کردند. یکی از مراکز فعال در خارج از ایران مرکز اطلاع‌رسانی اطلاعات و تروریسم وابسته به موساد  بود که گزارش آن در قالب جزواتی تحت عنوان «‏Spot light on iran‏» منتشر می‌شد. این ‏مؤسسه در گزارش راهبردی خود در 28 خرداد ماه 88، با مناسب دانستن فرصت پیش آمده در ایران، ‏راهکارهایی را برای تشدید ناآرامی در ایران ارائه کرد که حامیان و سران فتنه از آن استفاده کردند. نقش بیگانگان در انتخابات ریاست جمهوری 88 به گونه‌ای افزایش یافت که در نیمه اسفندماه سال 89 کاندولیزا رایس، وزیر خارجه اسبق آمریکا از فرایند استخدام نیرو در ایران رازگشایی کرد و در اظهاراتی در این‌باره گفت: «تاکنون توانسته‎ایم هزاران فعال را آموزش دهیم.» حال فصل انتخابات نزدیک است و بیگانگان سعی می‌کنند با امکانات مالی و تبلیغاتی به دنبال یارگیری و گفتمان‌سازی برای انتخابات باشند؛ از این رو باید همه جریان‌های سیاسی و دستگاه‌های کشور برای اجرای دقیق این نظام‌نامه تلاش مضاعفی را به کار گیرند.


▼ گزارش روز                  
    واقعیت ماجرای برجام

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با نشریه «فارین افرز» به زبانی بسیار گویا  واقعیت آنچه را که آمریکایی‌ها در موضوع برجام  اجرا می‌کنند، بیان کرده و می‌گوید: «ما همه تحریم‌هایی را که با رفع شدن‌شان موافقت کرده بودیم، برداشته‌ایم؛ اما مسائل دیگری وجود دارد. باید به ایران در درک این مسئله کمک کنیم که با وجود درگیری ایران در یمن، حمایت آنها از اسد، پشتیبانی از حزب‌الله، شلیک موشک‌ها و این قبیل موارد، رفع تحریم‌ها بسیار دشوار است. این مسائل حرکت رو به جلو را بسیار پیچیده می‌کند. من امیدوارم که ایران به مرور زمان به نحوی سازنده به جامعه ملل بازگشته و برای باثبات‌تر کردن منطقه و به ارمغان آوردن صلح به مناطقی که به آن نیاز دارند، تلاش کند.» این عبارت جان کری، دقیقاً روشنگر نکته‌ای است که از آغاز مذاکرات مستقیم با آمریکا تا به امروز رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر آن تأکید کردند و فرمودند: «دشمنىِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ در مقابل عادت بدِ تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر ایستاده است؛ بقیه‌ چیزها بهانه است. امروز بهانه، مسئله‌ هسته‌اى است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است؛ یک روز بهانه، یک چیز دیگر است. آنها می‌خواهند نظام جمهورى اسلامى را از ایستادگى در مقابل قلدرها و گردن‌کلفت‌ها و باج‌بگیرها و زورگویان عالم منصرف کنند؛ البته این اتفاق نخواهد افتاد.» یا در سخنانی دیگر می‌فرمایند: «اگر حتّی در مسئله‌ هسته‌ای هم همان‌جور که آنها دیکته می‌کنند، ما پیش برویم و قبول کنیم دیکته‌ آنها را، باز هم حرکت مخرّب آنها و تحریم‌های آنها برداشته نخواهد شد؛ انواع و اقسام مشکلات را باز هم درست می‌کنند؛ چون با اصل انقلاب مخالفند.»
 حقیقتی که حالا دیگر بسیاری از آنان که به زعم خود با عقل سیاسی و دیپلماسی به موضوع هسته‌ای نگاه می‌کردند، از بده و بستان‌های مرسوم سیاسی  برای حل مسئله هسته‌ای سخن  به میان آورده‌اند و با اعتماد به آمریکا به قول‌هایش دل ‌خوش می‌کردند هم امروز به آن رسیده‌اند.


▼ خبر ویژه         
  مبارزه با قاچاق کالا، قربانی اهداف انتخاباتی

مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات که طی هفته‌های گذشته با قاطعیت از اجرای طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح بازار سخن می‌گفتند، به ناگاه روزه سکوت گرفتند و هیچ موضعی اتخاذ نکردند. در این زمینه، یک مقام آگاه گفت: علت این سکوت تصمیم اتخاذ شده در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور است که در آن مسئولان صنفی به اسحاق جهانگیری هشدار داده بودند اگر طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح بازار از 15 مهرماه شروع شود، به علت مشکلاتی که برای واحدهای صنفی فروشنده کالای قاچاق ایجاد خواهد کرد، موجب نارضایتی اصناف از دولت یازدهم خواهد شد و این مسئله می‌تواند در آرای اصناف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تأثیر بگذارد. به همین دلیل، مسئولان دولتی تصمیم گرفتند طرح مؤثر جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح بازار را متوقف کنند و با واگذاری این طرح به خود اصناف، به طور ظاهری این‌گونه وانمود کنند که طرح متوقف نشده است.
 
▼ اخبار
کسری بودجه ۶۰۰ میلیارد دلاری آمریکا

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، به دلیل کاهش درآمدهای این کشور و افزایش هزینه‌های عمومی در زمینه‌هایی، همچون امنیت اجتماعی و خدمات درمانی، کسری بودجه این کشور در سال مالی 2016 به بیش از 587 میلیارد دلار افزایش یافته است. این میزان کسری بودجه معادل 2/3 درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور است. بنا به اعلام دفتر بودجه کنگره آمریکا، در سال 2009 کسری بودجه آمریکا به دلیل بحران شدید اقتصادی و رکود بزرگ به 1400 میلیارد دلار رسید. سال گذشته نیز آمریکا کسری بودجه 439 میلیارد دلاری را تجربه کرد که معادل 5/2 درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور بود. کاهش دریافت مالیات از شرکت‌ها به دلیل تصویب قانون کاهش از سوی کنگره و بالا رفتن سن جمعیت آمریکا سبب شده است این کشور به اجبار هزینه‌های خدمات درمانی و امنیت اجتماعی را افزایش داده و هزینه برنامه‌های بهداشتی و بازنشستگی سالمندان در این کشور را بالا ببرد.

توهین نشریه کارگزاران به مسئولان ارشد نظام!
نشریات گروه مطبوعاتی هم‌میهن از سوی حزب کارگزاران سازندگی شکل گرفته و برخی از محکومان فتنه 88 در آنها مسئولیت دارند. این نشریات که با «توهین» به مقدسات و افراد گره خورده است، رکورددار توقیف در کشور هستند و در کارنامه مطبوعاتی آنها از «غیرانسانی» خواندن حکم قصاص تا «دروغ‌گو» خطاب کردن رئیس‌جمهور مشاهده شود. در آخرین نمونه هفته‌نامه «صدا» در شمارگان 101 خود، در بخش «خیابان 21» با قلم «آیدین سیار سریع»، از طنزنویسان هتّاک روزنامه‌های زنجیره‌ای با کنایه‌های واضح به چگونگی نهی محمود احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است. این هفته‌نامه احمدی‌نژاد را «رابین هود» معرفی کرده و داستان مضحکی را درباره نهی وی از ریاست جمهوری ترسیم کرده است که اهانتی آشکار به مسئولان ارشد نظام است؛ حال باید منتظر ماند و دید نظر نهادها و مراجع نظارتی نسبت به این طنز وقیحانه و سراسر توهین به مسئولان ارشد نظام چیست!

نامه چندباره جهانگیری به نوبخت برای تأمین اعتبار مسکن مهر
رئیس سازمان برنامه و بودجه بارها وعده کمک به تکمیل زیرساخت واحدهای مسکن مهر را داده؛ ولی اتفاقی نیفتاده است و گزارش‌ها حاکی است، جهانگیری بارها برای تأمین اعتبار مسکن مهر به این سازمان نامه نوشته است. وعده‌های داده شده با گذشت ماه‌ها به فراموشی سپرده شد تا اینکه نوبخت وعده دیگری برای تکمیل واحدهای مسکن مهر در شهر پردیس داد. وعده نوبخت با سمت جدید ریاست سازمان برنامه و بودجه، دادن 130 میلیارد تومان به شهر پردیس برای تکمیل واحدهای مسکن مهر این شهر است؛ موضوعی که غفوری، مدیرعامل شهر پردیس در اواخر شهریور ماه امسال به آن اذعان کرد.

تلاش برای کودتای داخلی در داعش نافرجام ماند
منابع عراقی و شاهدان عینی در موصل خبر داده‌اند، به تازگی گروه داعش ده‌ها نفر را که سعی داشتند علیه این گروه کودتا کنند، شناسایی و اعدام کرده است. خبرگزاری «رویترز» با اعلام این خبر، نوشت: به گفته ساکنان موصل 58 عضو داعش که در حال برنامه‌ریزی برای همکاری با ارتش عراق به هنگام آغاز عملیات موصل بودند، لو رفته و به طرق مختلف کشته شده‌اند. بنا به این گزارش، هفته گذشته تروریست‌های داعش متوجه ردّ و بدل شدن برخی پیام‌ها شدند و پس از دستگیری یکی از اعضای کودتا، مشخص شد که آنها قصد داشتند به هنگام عملیات نیروهای عراقی در موصل، از داخل شهر به آنها کمک کنند.

اخبار کوتاه
◄ در ادامه توافق‌نامه امضا شده میان مسکو و دمشق در سال 2015، «پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه طرح توافق‌نامه استقرار نیروی هوایی ارتش این کشور در خاک سوریه را امضا کرد و این طرح به قانون تبدیل شد. در این توافق‌نامه هیچ سقف زمانی برای استقرار نیروهای روس در سوریه تعیین نشده است. روسیه از زمان دولت شوروی دارای یک پایگاه پشتیبانی دریایی در بندر طرطوس سوریه نیز بود که هم‌اکنون نیز فعال است.
ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جمع حامیان خود در «نیوهمپشایر» گفت: در انتخاباتی رقابت می‌کند که به نظر می‌رسد در آن به نفع رقیب وی، کلینتون تقلب صورت می‌گیرد. دونالد ترامپ افزود: این انتخابات به علت وجود رسانه‌های فاسد دستخوش تقلب شده است و رسانه‌ها با طرح ادعاهای کاملاً نادرست و دروغ‌های آشکار، به دنبال انتخاب کلینتون برای سِمت ریاست جمهوری هستند.
دولت عراق هنوز تاریخ مشخصی برای حمله به دومین شهر بزرگ این کشور، یعنی موصل و بازپس‌گیری آن از داعشی‌ها مشخص نکرده است، ولی مشخصاً هر روز بر تعداد نیروهای آماده به حمله در اطراف این شهر افزوده می‌شود. آخرین تحول عمده در اعزام نیرو به اطراف موصل را شبکه خبری «سی‌بی‌اس» مخابره و اعلام کرده است، صدها نیروی ویژه ارتش عراق، در نزدیکی موصل مستقر شده‌اند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه آقای امیری قائم‌مقام بنده در وزارت کشور به معاونت پارلمانی ریاست جمهوری رفتند؛ در حوزه قائم‌مقامی وزارت کشور خلأهایی ایجاد شد؛ به این دلیل از آقای مقیمی درخواست کردیم در حوزه قائم‌مقامی بنده بیایند و به ما کمک کنند.
بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از تهیه گزارش زمین‌خواری‌ها در کشور در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: پرونده‌های متعددی درباره زمین‌خواری در کمیسیون اصل نود در حال بررسی است. وی افزود: عمده پرونده‌های زمین‌خواری که در کمیسیون وجود دارد، مربوط به شمال کشور است.
مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد، کشورش در نظر دارد در راستای تحقق اهداف مشخص شده در ناتو در زمینه افزایش بودجه دفاعی قدم بردارد. بودجه دفاعی آلمان در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۴ میلیارد یورو تعیین شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات