صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۸۸

تابلوی سیاسی دوشنبه 29آذر1395

تابلوی سیاسی دوشنبه 29آذر1395- شماره -435

   کارشکنی وحشیانه
حملات تروریست‌های تحت امر سعودی‌ها به شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا و همچنین آتش‌زدن اتوبوس‌هایی که برای تخلیه بیماران، مجروحان و سالمندان در حال ورود به این مناطق بودند، این عملیات را با وقفه مواجه کرد. از آنجا که ارتش سوریه خروج باقیمانده تروریست‌ها از حلب را مشروط به تخلیه 4 هزار تن از اهالی فوعه و کفریا کرده بود، با کارشکنی مسلحان، اتوبوس‌های سبز حامل تکفیری‌ها و خانواده‌های‌شان نیز از مدخل راموسه بازگردانده شدند. با این وجود آخرین خبرها حاکی از آن است که دولت سوریه و حامیان خارجی تروریست‌ها مبنای توافقاتی جدید را برای ادامه عملیات مبادله تروریست‌ها و شهروندان گذاشته‌اند. به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، طبق توافق صورت گرفته زیر نظر ترکیه و روسیه همراه با تایید دولت دمشق قرار بود در ازای خروج 1200 نفر از اهالی فوعه و کفریا در ریف ادلب، 1200 تکفیری مسلح از شرق حلب به سمت ادلب خارج شوند. همچنین در ازای 1200 تن دیگر از شیعیان شهرک‌های مزبور که 2 سال است تحت محاصره و زیر حملات ائتلاف تروریستی جیش‌الفتح (مورد حمایت ترکیه، عربستان و قطر) هستند نیز 1200 تروریست تحت محاصره در زبدانی در نزدیکی دمشق برای رفتن به ادلب مجوز خروج می‌گیرند. قرار بود این روند تخلیه موازی تا خروج 4 هزار سالمند، بیمار، مجروح و همراهان‌شان به اضافه خانواده شهدای فوعه و کفریا ادامه یابد. اما کارشکنی تروریست‌ها از همان آغاز مشخص شد و همان 5 اتوبوس نخست اعزامی بارها در مسافت 3 ساعته تا این دو شهرک در ایست‌های بازرسی تروریست‌ها متوقف شدند تا اینکه شنبه‌شب وارد گذرگاه اصلی به سوی مناطق شیعه‌نشین شدند و در حالی که حوالی ظهر دیروز 2 اتوبوس پیشاهنگ کاروان خودشان را به فوعه رسانده بودند، 3 اتوبوس دیگر در مدخل این شهرک هدف آرپی‌جی و شلیک تروریست‌ها قرار گرفته و به آتش کشیده شدند. گفته می‌شود یک امدادگر هلال احمر نیز در این حملات جان باخته است. همچنین شهرک‌ها بار دیگر آماج حملات خمپاره‌ای قرار گرفتند. این در حالی بود که مردم چشم انتظار در بازار فوعه تجمع کرده‌ بودند. گفته می‌شود اختلاف 2 گروه تروریستی احرارالشام (وابسته به عربستان) و جبهه النصره که فوعه و کفریا را تحت محاصره خود دارند، درباره اجرای توافق مزبور باعث شده که احرارالشام احتمالا با دستور مقامات سعودی برای بر هم زدن توافق به اتوبوس‌ها حمله کند. می‌توان گفت جا ماندن عربستان از معادلات و مذاکرات حلب، دلیل این کارشکنی بوده است.
  عملیات خروج از شرق حلب از سر گرفته شد
خروج افراد از مناطق شرق حلب، پس از وقفه ای که در روند آن پدید آمده بود، بامداد دوشنبه از سر گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العالم، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول وابسته به سازمان ملل در سوریه، اعلام کرد که عملیات خروج عناصر مسلح و غیر نظامیان باقی مانده در شرق حلب هم اکنون از سرگرفته شده و خودروهای آمبولانس در این منطقه حضور یافته اند.خبرنگار العلم در سوریه نیز خبر داد که شماری اتوبوس حامل عناصر مسلح و خانواده های آنان از بخش جنوبی شرق حلب خارج شده اند.
 
      اصرار مجدد نعمت‌زاده برای خروج پتروشیمی‌ها از بورس
وزیر صنعت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بدون توجه به دستور‌العمل شورای رقابت مبنی بر عرضه و قیمت‌گذاری پتروشیمی در بورس کالا، خواستار اصلاح مصوبه ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها شد. محمدرضا نعمت‌زاده در این نامه که در تاریخ 18 آذرماه 95 با عنوان «مشکلات عرضه انحصاری محصولات پتروشیمی در بورس» ارسال کرده، ضمن تکرار بهانه‌های قبلی خود بر سر لزوم خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا خواستار اصلاح مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا شده است.این در حالی است که شورای رقابت در مصوبه شصت و سوم مورخ 29 شهریور ماه 95 بر لزوم عرضه تمامی محصولات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی در بورس کالا تاکید و هرگونه فروش خارج از بورس کالا و یا قراردادهای مستقیم این شرکت‌ها با مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی در صنایع پایین‌دستی را به عنوان عرضه خارج از شبکه، غیرمجاز تلقی عنوان کرده است.اما نعمت‌زاده که پافشاری‌های عجیب و غریبی در طول یک سال اخیر برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس داشته در نامه خود خطاب به حسن روحانی مدعی شد با عنایت به برخی از مشکلات عدیده به وجود آمده در جریان عرضه و تقاضای محصولات مذکور و اجبار واحدهای پتروشیمی برای عرضه انحصاری محصولات خود در بازار بورس، شکایات فراوانی از صنایع بالادستی و پایین‌دستی جهت رفع موانع موجود مطرح شده است.
  نیروهای انقلابی زیر یک چتر گسترده قرار گرفته‌اند
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: نیروهای انقلابی زیر یک چتر بسیار گسترده در حال رسیدن به یک وحدت و همگرایی حداکثری هستند.
آیت الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به روند وحدت در جبهه نیروهای انقلابی گفت: تمام گروه‌های انقلابی و وفادار به انقلاب اسلامی اکنون در موضع اجماع و وحدت با نیروهای انقلاب قرار دارند و به نظر می‌رسد مسیری که برای وحدت در نظر گرفته شده، مسیر موفقی باشد.وی تاکید کرد:  انتظار می‌‌رود با حضور تمام گروه‌های انقلابی و اصولگرا در ذیل مکانیزم طراحی شده، زمینه موفقیت نیروهای انقلاب در انتخابات 96 فراهم شود، البته این همگرای در مردم نیز لازم است و انشاءالله مردم نیز برای دفاع و حمایت از جریان ارزشی و کارآمد در صحنه میدانی به وظیفه خود به خوبی عمل خواهند کرد.
   پیش‌بینی فائزه‌!
فائزه‌هاشمی در خصوص انتخابات 96 گفت:‌ تا اینجا که به نظر می‌رسد اصولگرایان نمی‌توانند بر سر یک گزینه واحد برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به نتیجه برسند، چرا که در انتخابات‌های قبلی نیز نتوانسته‌اند به چنین اتحادی برسند. وی ادامه داد: البته آقای روحانی قطعا در انتخابات رقیب دارد، اما چون اصلاح‌طلبان با یکدیگر متحد هستند، امتیازی برای ایشان محسوب می‌شود، اما در عین حال به نظر می‌رسد اصولگرایان نمی‌توانند به اتحاد برسند و این باعث می‌شود شرایط برای آقای روحانی بهتر باشد. وی خاطر نشان‌کرد: «احتمال دارد اصولگرایان مجددا با چند کاندیدا وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شوند و نتوانند مانند اصلاح‌طلبان متحد باشند.»
 دست رد فیس‌بوک به برنامه ضد مسلمانان ترامپ
فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرد، در برنامه «ثبت مسلمانان» که از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ارائه شده، مشارکت نخواهد کرد. یکی از سخنگویان فیس‌بوک گفت: هیچ کس از ما درخواست نکرده تا برنامه «ثبت مسلمانان» را بسازیم و قطعا ما نیز چنین کاری را انجام نخواهیم داد.توییتر نیز پیشتر اعلام کرده بود در شکل‌گیری ثبت غیرقانونی مسلمانان کمک نخواهد کرد.
   پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج
مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی گفت: در رأی این متهم نفتی آمده  است، اگر او بدهی خود  را پرداخت و توبه کند، در مجازاتش تخفیف داده خواهد شد. به گزارش ایرنا، سیداصغر هندی  افزود: تاکنون کمتر از 20 هزار میلیارد ریال از بدهی‌هایمان را در قالب اموال از این متهم دریافت کردیم. البته در اختیار گرفتن اموال این متهم نفتی در خارج از کشور نیز در حال پیگیری است.

   پیش پرداخت یک میلیارد دلاری به بوئینگ و ایرباس
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت :پیش پرداخت هما به بوئینگ و ایرباس یک میلیارد دلار است که طی چهار سال پرداخت می شود.اصغر فخریه درباره تأمین سهم نقدی ایران‌ایر در قرارداد خرید بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها گفت : برای اغاز کار مصوبه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ 330 میلیون دلار از قبل برای خرید 6 فروند هواپیما برای هما وجود داشت که پس از بررسی گفتیم این رقم برای خرید حدود 6 فروند هواپیمای 55 میلیون دلاری است که ما هیچ یک از مشخصات آن را تعیین نکردیم .وی گفت : دومین محل تأمین سهم نقدی هما انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ 120 میلیون دلار در حال انجام است.فخریه کاشان اظهار داشت: 500 میلیون دلار از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و نه تضمین بانک‌ها تأمین می‌شود.فخریه کاشان گفت: این پرداخت‌های نقدی در 4 قسط انجام می‌شود و قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.وی همچنین به جزئیات جدید قراردادهای خرید ایرباس و بوئینگ اشاره کرد و گفت: در این قراردادها با وجود گرفتن تخفیف‌های مناسب مدیرعامل هما نیز خود تخفیف ویژه‌آی از ایرباس گرفت که به دلیل محرمانه بودن آن نمی‌توانم اعلام کنم اما همه بدانند قیمت خرید ایرباس و بوئینگ‌ جزء نرخ‌هایی است که در جهان نادر است.

   دولت جدید لبنان به ریاست حریری تشکیل شد
شبکه خبری العربیه اعلام کرد دولت جدید لبنان به نخست وزیری سعد الحریری شروع به کار کرده است. کابینه حریری از 30 وزیر تشکیل شده است.حریری پس از اعلام تشکیل کابینه جدید لبنان آن را دولت وفاق ملی توصیف کرد و بیان اینکه این دولت فورا بر حل بحرانهای قابل حل اهتمام دارد، گفت: تمام طرفها مصالحه کردند تا دولت جدید تشکیل شود.وی همچنین افزود: اولویت دولت جدید وضع قانون انتخابات پارلمانی با همکاری پارلمان است.نخست وزیر لبنان از کاخ بعبدا گفت: ما بر روی پیش نویس قانون جدید انتخابات کار خواهیم کرد.وی ادامه داد: به حزب کتائب وزارتخانه‌ای را پیشنهاد کردم اما این پیشنهاد را با وجود تمام تلاش من رد کردند.با اعلام فهرست اعضای کابینه جدید جبران باسیل در سمت وزیر امور خارجه لبنان ابقا شده و یعقوب صراف، وزیر دفاع و نهاد مشنوق وزیر کشور هستند. از بین وزارت خانه‌ها، دو وزارت خانه، وزارت صنعت و معدن و وزارت ورزش و نوجوانان به نمایندگان حزب‌الله و دو  وزارت خانه، وزارت ارتباطات و وزارت کشور به حزب «المستقبل» به ریاست الحریری رسیده است.سایر وزارت خانه‌ها بین احزاب دیگر توزیع شده است و در کابینه‌ جدید لبنان وزرای کشور و امور خارجه تغییر نکرده‌اند.
  عادل الجبیر: خواستار اتخاذ اقدامات قدرتمندی علیه ایران هستیم
عادل الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی در دیدار با جان کری درباره اوضاع منطقه از جمله پرونده سوریه، عراق، یمن و مبارزه با تروریسم به گفت‌وگو پرداخت.وی در این کنفرانس گفت: درباره پیشبرد عملیات صلح در یمن گفت‌وگو کردیم و بیانیه مشترکی بر اساس ابتکار کشورهای خلیج فارس منتشر کردیم.وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: مداخله‌های ایران در منطقه زیاد بوده و خواستار اتخاذ اقدامات قدرتمندی علیه آن هستیم.وی گفت: واشنگتن از منطقه و کشورهای عضو ائتلاف از راه‌های زیاد و نه فقط از طریق فروش تسلیحات حمایت می‌کند و اعتقاد دارم که دولت جدید آمریکا نیز به دلیل روابط تاریخی قدرتمند میان دو کشور از این چارچوب خارج نخواهد شد.وزیر خارجه عربستان گفت: به نفع آمریکا است که در خاورمیانه ثبات ایجاد کرده و تمامی پرونده‌های درگیری کنونی را خاتمه بخشد.جبیر گفت: از کنگره آمریکایی خواهیم خواست تا درباره قانون جاستا که در مرحله نخست با منافع آمریکا در تضاد است تجدید نظر کند.

  حمایت کامل آژانس از ایران در اجرای برجام
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده، گفت: آژانس به طور کامل از ایران در اجرای برجام حمایت می کند، رویکرد بی طرفانه ای خواهد داشت و صرفا واقعیت ها را بیان خواهد کرد. مدیرکل آژانس در همین حال تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت برجام این است که در اموری که در صلاحیت دیگران است، دخالت نکنیم. سازمان ملل است که مسئولیت دارد مشخص کند طرفین تعهدات خود را به درستی عمل می کنند یا خیر.

     برنامه ششم توسعه تناسبي با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ندارد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طیف‌های مختلف به‌رغم انتقادات شدید از برنامه ششم ارائه شده برای توسعه کشور کلیات لایحه آن را تصویب کردند. در همين‌باره عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: متأسفانه برنامه ششم توسعه هيچ‌گونه رابطه معناداري با يكايك ۲۴ بند، سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي ندارد. غلامرضا كاتب درباره وضعيت كنوني برنامه ششم توسعه، گفت: ارائه برنامه ششم توسعه توسط دولت به رغم مدارايي كه مجلس در ابتدا با دولت يازدهم دراين خصوص انجام داد و در نهايت موجب تمديد يك‌ساله برنامه پنجم شد، در حد انتظار نبود و اين برنامه بسيار ضعيف و غيرواقع‌بينانه تدوين شده است. وي همچنين افزود: آنچه مشهود است هيچ‌گونه تلاشي حتي براي نزديكي مواد ارائه شده در برنامه ششم به سياست‌هاي ابلاغي رهبري در خصوص برنامه ششم انجام نشده است و اين موضوع به طور حتم دور از نظر نمايندگان مجلس نيست و در تصميم‌گيري‌ها حتماً به آن توجه خواهد شد. 

  ناگفته های بازجوی سیا از صدام !
وقتی یک امریکایی خاطره ای یا صحبتی را نقل میکند، قابل اطمینان نیست ولیکن بازجوی صدام ناگفته هایی  از صدام می گوید که خواندنش خالی از لطف نیست. مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در زمان دستگیری صدام دیکتاتور سابق عراق در سال 2003 از او بازجویی کرده بود، گفت که در این بازجویی متوجه شده که آمریکا خیلی چیزها را درباره صدام به‌اشتباه متوجه شده است .  به گزارش دیلی میل، نیکسون، در کتابش با عنوان «گزارش به رئیس‌جمهور: بازجویی از صدام» آورده است که صدام در بازجویی‌های خود مدعی شده که هرگز در پی سلاح‌های شیمیایی نبوده است. نیکسون در این بازجویی مأموریت داشته که صدام را پس از دستگیری شناسایی و هویت او را به‌عنوان صدام واقعی و نه بدل او تأیید کند. نیکسون، از روی خالکوبی بازوی راست صدام و مچ دست او و همچنین جای گلوله روی پای چپ او و آویزانی لب پایینی‌اش از یک سمت، صدام را شناسایی کرده است. صدام برخلاف ظاهر پیر و ریش انبوهش روزی چهار سیگار می‌کشید و گوشت قرمز می‌خورد تا بدنی آماده داشته باشد و نیکسون نیز تأیید می‌کند که «صدام به طرز شگفت‌انگیزی بدنی آماده داشت».این تحلیلگر سیا می‌گوید: به دلیل نبود ارتباط میان ادعاهای آمریکا درباره صدام و یافته‌های من آمریکا خیلی چیزها را درباره دیکتاتور عراق اشتباه متوجه شده بود. اما من نتوانستم این حقیقت را به جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ثابت کنم. همچنین صدام به نیکسون گفته بود: «آمریکا شکست خواهد خورد و خواهید فهمید حکومت کردن بر عراق آسان نیست».

  اظهارنظر عجیب معاون روحانی در خصوص انتخابات 96
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد پیروزی روحانی را در انتخابات سال آینده قطعی خوانده و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " به نظر شما این 7 ماه زمان کافی برای این سه وزیر جدید است تا بتوانند اقدام مثمر ثمر و قابل توجهی در حوزه وزارتشان انجام دهند؟" می‌گوید: "این افراد باید برای 4 سال و 7 ماه برنامه‌ریزی کنند."این اظهارات در شرایطی است که هنوز زمان نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری هم فرا نرسیده است و دولتی‌ها که خود برگزار کننده انتخابات هستند باید از هرگونه اظهارنظری که باعث ایجاد شائبه و سلب اعتماد عمومی از دولت می‌شود خودداری کنند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات