صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۱۲

اخبار ویژه روزنامه های 4 دی 1395

کیهان

درماندگی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره جشن مردم حلب

در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یک خبرنگاری به جان کربی گفت «پرسش من درباره حلب است. شما بارها از این تریبون وقتی که از شما درباره حلب پرسیده شده بود، به افراد توصیه کرده بودید که تلویزیون‌های خود را روشن کنند و ببینند که در حلب چه خبر است! آیا همچنان همین نظر را دارید؟»
جان کربی در واکنش گفت: فکر می‌کنم که شما دارید حرف‌های من را به شدت تحریف می‌کنید. من نگفتم که تنها راه کسب اطلاعات درباره حلب این است که تلویزیون‌ها را روشن کنید. من به پرسش‌هایی درباره رقصیدن مردم در خیابان‌ها پاسخ می‌دادم. من انکار نمی‌کنم که شاید تصاویری درباره شادی مردم در حلب وجود داشته باشد(!) اما گفته بودم که من چنین تصاویری را ندیدم. من در آن موقع که پاسخ می‌دادم چنین تصاویری را ندیدم.
خبرنگار در ادامه گفت: «یکی از موضوعاتی که در تلویزیون‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفته بودند این بود که پیام‌هایی که مردم حلب می‌فرستند آخرین پیام‌هایشان است. مردم توئیت می‌کردند و می‌گفتند که این آخرین پیام‌شان است و وقتی که شهر آزاد شود ما کشته خواهیم شد. اکنون مشخص شد که این پیام‌ها، پیام‌های آخر نبودند. حتی یک نفر از این مردم هم قتل عام نشدند. آیا همچنان نگاه کردن به رسانه‌های آمریکا معتبر است؟» کربی در پاسخ گفت: «پرسش شما هدف‌دار است. شاید اطلاعات خاصی درباره افرادی دارید که توئیت می‌فرستند!»

اقتصاد کلا رشد کرده اما از جزئیاتش نپرسید!!

به گزارش مشرق، هفته گذشته پس از آن که آقای روحانی خبر از رشد اقتصادی 7/4  درصدی داد، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای کوتاه ضمن تایید سخنان روحانی اعلام کرد: گزارش مشروح در این خصوص به همراه آمارهای مربوطه متعاقبا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌‌رسانی خواهد شد.
ادعای بانک مرکزی درباره رشد 7/4 درصدی، تاکنون مورد انتقاد بسیاری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی قرار گرفته که این رشد را غیرواقعی عنوان کرده‌اند.
با این حال، با گذشت یک هفته، هنوز هم بانک مرکزی جزئیات آمار رشد اقتصادی را منتشر نکرده که این تاخیر، شائبه دست‌کاری آماری را تقویت می‌کند. شیوه محاسبه رشد اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که تا زمانی که جزئیات آمار در دست نباشد، نمی‌توان به رقم رشد اقتصادی رسید.
بر اساس تعریف بانک مرکزی، کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره زمانی معین (سالانه یا فصلی) را تولید ناخالص داخلی می‌نامند. تقسیم تولید ناخالص داخلی هر دوره زمانی به دوره زمانی قبل را رشد اقتصادی می‌گویند.
تولید ناخالص داخلی کشور از 4 بخش تشکیل می‌شود؛ بخش کشاورزی، بخش نفت، بخش صنایع و معادن و گروه خدمات.
برای محاسبه رشد اقتصادی کشور باید ارزش افزوده هر یک از زیربخش‌های این 4 گروه محاسبه شود و سپس ارزش افزوده هر بخش تعیین شود. آنگاه با تجمیع ارزش افزوده بخش‌های کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات، تولید ناخالص داخلی دوره مربوطه به دست می‌آید. برای نیمه اول 95، بانک مرکزی لابد این روش را انجام داده یعنی ارزش افزوده تمام زیربخش‌ها و بخش‌ها را محاسبه کرده و آنگاه ارزش تولید ناخالص داخلی کشور در این مدت را به دست آورده، سپس با تقسیم این عدد به تولید ناخالص داخلی نیمه اول سال 94 به رشد اقتصادی 7/4 درصدی رسیده است.
بنابراین تعلل بانک مرکزی در انتشار جزئیات آمار رشد اقتصادی نیمه اول امسال، عجیب و مشکوک است و نشان می‌دهد  احتمالا مسئولان مربوطه در حال دست‌کاری و بالا و پایین کردن آمار بخش‌ها و زیربخش‌های اقتصادی کشور هستند تا از آن، رشد اقتصادی به دست آید. اگر غیر از این بود، دلیلی نداشت بانک مرکزی طی چند روز اخیر جزئیات آمار رشد اقتصادی نیمه اول امسال را منتشر نکند و همان روز شنبه گذشته می‌توانست جدول یک صفحه‌ای جزئیات آمار رشد اقتصادی نیمه اول 95 را منتشر کند.
مشرق همچنین با طرح این سؤال که آیا رکود اقتصادی را می‌توان با آمارسازی رفع کرد؟ نوشت: ابراز تردید نسبت به صحت آمارهای دولت درباره تک‌رقمی شدن تورم، رشد اقتصادی 7/4 درصدی و احیاء واحدهای تولیدی با تزریق وام، عمدتا از جانب فعالان اقتصادی و کارشناسان اصلاح‌طلب و حامی دولت مطرح شده است و دولت نمی‌تواند انتقادات را به مخالفان سیاسی خود ربط دهد.
به عنوان مثال، انتقاداتی که  در یک هفته اخیر رؤسای اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران از عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرده‌اند، آن‌قدر شدید بود که رسانه‌های حامی دولت یازدهم را به فحاشی علیه این افراد مجبور کرد. این در حالی است که اتاق بازرگانی از حامیان پر و پا قرص دولت روحانی از همان زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بوده است.
ادعای رشد 7/4 درصدی اقتصاد در حالی است که اکثر بازارهای کشور در رکود به سر می‌برند و وضع بیکاری نیز حادتر از سال‌های قبل است.
درباره کاهش نرخ تورم نیز باید به همان جمله‌ای که حسن روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری مطرح می‌کرد، اکتفا کرد،  معیار تورم، جیب مردم است.

بروجردی:ظریف نمی خواست سخنانش منتشر شود

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز چهارشنبه گفته بود که ظریف در جلسه این کمیسیون گفته است «اعتراف می‌کنم اشتباه کردم و به جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خود را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم. می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم». در پی انتشار این سخنان محافل غربگرا به دست‌وپا افتاده و سعی کردند سخنان ظریف را انکار کنند یا با ادعای محرمانه بودن سخنان، اصل این اظهارات را به حاشیه ببرند.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا‌و‌سیما هر چند حاضر به ورود به محتوای سخنان ظریف نشد اما گفت: آقای کریمی قدوسی در دوره قبل هم این عقیده را داشتند که «به نظر من مطالب محرمانه نیست و قابل افشاست.»
وی ادامه داد: در موضوع اخیر هم به رغم اینکه آقای کریمی قدوسی در جلسه حضور نداشت ولی به گونه‌ای مطلع شد.
بروجردی گفت: با وجود اینکه آقای ظریف سه بار در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده بودند «مطالبی را عنوان می‌کنم و تأکید دارم حتماً این موارد از قول من عنوان نشود و اگر عنوان شود به روال کار جاری وزارت خارجه به خصوص در عرصه هسته‌ای ضربه می‌زند» اما این اتفاق رخ داد و موجب شد که ما عملاً یک بار دیگر در شرایط قبلی قرار بگیریم.

بحران اقتصادی شدید پاداش خوش خدمتی ترکیه به غرب

خبرنگار دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: کودتا، ترور و بحران سیاسی، تاثیر منفی بر حیات اقتصادی ترکیه گذاشته است. راسته‌ها و بازارهای استانبول پهناور اما کساد و خالی از مشتری است. حسین سلامت که در این بازار، زرگری دارد، با اشاره به کودتای چندماه پیش می‌گوید: «اولین روز پس از کودتا تغییر زیادی در بازار حس نمی‌کردیم. اما با گذشت زمان تاثیر  این کودتا بیشتر و بیشتر شد و مشتریان کمتر و کمتر. البته من می‌توانم موقعیت گردشگران را درک کنم. خیلی‌ها دچار وحشت شده‌اند. از سفر به استانبول اجتناب می‌ورزند.»
ترکیه سالانه 13 درصد تولید ناخالص ملی خود را وامدار توریسم است. حال آنکه میزان درآمد ناشی از صنعت گردشگری در سال 2016 نسبت به سال قبل 40 درصد کاهش یافته است. فشار ناشی از کاهش شمار جهانگردان در ترکیه برای همه یکسان نیست. حسن سلامت می‌گوید: «کسادی بازار ما به اوج خود رسیده است. اگر بخواهم آمار و ارقام درآمد امسال را با سال قبل مقایسه کنم، در بهترین حالت می‌توانم بگویم که درآمد امسال ما 80 درصد کاهش داشته است.»
اقتصاد ترکیه بر اثر رویدادهای مختلف آسیب دیده است. نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال 2016 نسبت به مدت زمان مشابه سال پیش 1/8 درصد کاهش یافته است. چنین چیزی از سال 2009 تاکنون بی‌سابقه بوده است. حال انتظار می‌رود که نرخ رشد اقتصادی ترکیه در سال 2017 فقط 2/7 درصد باشد.
دویچه وله بدون اشاره به پادویی ترکیه برای غرب در جنگ نیابتی سوریه می‌نویسد: بهای لیره به نازل‌ترین سطح خود رسیده است. همت کاراداغ معاون هیئت رئیسه بازار بورس استانبول می‌گوید: «در ترکیه تحولات اقتصادی را نمی‌توان از رویدادهای سیاسی جدا کرد. بازار بورس استانبول ماه‌ها پیش از کودتا توسط پیروان و هواداران جنبش گولن تحت فشار بوده است». کاراداغ می‌افزاید: «نگاه کنید به سازمان تروریستی پ‌ک‌ک و همدستان سوری آنها، یعنی یگان‌های مدافع خلق. این موضوع را شما چطور توجیه می‌کنید که اتحادیه اروپا این سازمان تروریستی که تعداد نیروهایش به زور به 300 نفر می‌رسد را به عنوان جایگزینی برای کل ترکیه بشناسد و مایل به همکاری با آن باشد».
اگه یازگان، پروفسور و استاد اقتصاد در دانشگاه بیلگی استانبول از کاهش سرمایه‌گذاری در ترکیه ابراز نگرانی می‌کند. بر اساس برآوردهای او، میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ترکیه در نیمه نخست سال 2016 کمتر از نصف زمان مشابه سال قبل شده است.
در بازار بزرگ استانبول، واقع در بخش تاریخی شهر، جایی برای خوش‌بینی نیست. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن فروشندگان بازار، 600 مغازه از مجموع 2000 فروشگاه بازار تعطیل شده‌اند.
کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش بی‌سابقه ارزش لیره ترکیه، از نفس افتادن اقتصاد صادراتی و ضربه جدی به صنعت گردشگری این کشور جایی برای خوش‌بینی زیاد باقی نگذاشته است.

نقیض گویی های وزیر درمورد مسکن مهر و دهن کجی به مردم منتظر

وزیر راه و شهرسازی که پیش از این مسکن مهر را «مزخرف» نامیده بود ترجیح داده تا روز استیضاح همین دست فرمان را برود. حالا او مدعی است که از همان روز اول مخالف مسکن مهر بوده است و این سخنی جدید نیست! اما او در شرایطی این سخنان را می‌گوید که اتفاقا در اولین سخنان رسمی خود به مسکن مهر هم اشاره کرده و برخلاف این ادعا گفته بود که «هیچ‌وقت مخالف مسکن مهر نبوده و نیستم»!
به گزارش رجانیوز حکایت این روزهای آخوندی، حکایت زمین خورده‌ای است که برای حفظ آبرو مجبور است تا خانه سینه‌خیز برود.
روزهای سختی برای عباس آخوندی است. وزیری که حالا این روزها علاوه بر ناکارآمدی در حوزه شهرسازی و جاده‌ای، باید پاسخ‌گوی جان باختن 47 نفر از هموطنانمان در ایستگاه هفت‌خوان سمنان باشد. حادثه‌ای که باعث شد تا مردمی بی‌گناه زنده‌زنده در آتش خیانت یا بی‌هنری وزیر راه و یارانش در قطار بسوزند و در انتها هم، همه‌چیز را به گردن لوکوموتیوران بیندازند.
وی در اولین مصاحبه خود بعد از این واقعه بدون پذیرش مسئولیت وزارت‌خانه متبوعش نوید داد که «همه مسافران این قطار بیمه بوده‌اند و از این بابت جای هیچ نگرانی‌ای نیست»!
وزیر راه مدعی است که از همان روز اول مخالف مسکن مهر بوده و این سخنی جدید نیست! او دراین‌باره می‌گوید: «من عقلم می‌رسد که در ابتدای مسئولیت وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه با مسکن مهر مخالفت کنم بروم 2 هزار، 5 هزار مسکن مهر افتتاح کنم، اما چون این سرمایه‌گذاری کاملا غیراقتصادی و به ضرر منافع ملی ایران است، روز اول با آن مخالفت کردم و هنوز هم با آن مخالف هستم».
وی در شرایطی این سخنان را می‌گوید که اتفاقا در اولین سخنان رسمی خود به مسکن مهر هم اشاره کرده بود اما برخلاف ادعای این روزهایش که گفته بود «هیچ‌وقت مخالف مسکن مهر نبوده و نیستم»!
آخوندی در آن زمان مدعی بود که من نه تنها مخالف مسکن مهر نبوده‌ام بلکه در آینده هم با آن مخالف نخواهم بود. او حتی ادعا می‌کند که من اولین کسی بودم که ساخت مسکن برای افراد کم‌درآمد را مطرح کردم، با این وجود بیان می‌کند که مسکن مهر تنها نیاز جامعه نیست بلکه باید به فکر ساخت مسکن برای  افراد متوسط جامعه نیز بود. او به همین منظور پای مسکن اجتماعی را نیز به میان کشید. با این وجود حالا بعد از گذشت سه سال و نیم از عمر دولت روحانی نه تنها خبری از مسکن اجتماعی نیست بلکه مسکن مهر نیز «مزخرف» خوانده شده است و بسیاری از پروژه‌های آن متوقف شده است. صاحبان مسکن مهر هم با وزیری مانده‌اند که وعده اتمام مسکن مهر را داده بود ولی این روزها ترجیح داده است با قوت مقابل خانه‌دار شدن جمع زیادی بایستد.

وطن امروز

مهرداد بذرپاش:
بی‌توجهی به مسکن رکود را تشدید کرد


مهندس مهرداد بذرپاش با اشاره به رفتار خائنانه برخی انقلابیون سابق گفت این افراد اصلی‌ترین عامل ترغیب آمریکا به اعمال تحریم علیه ملت ایران بودند. وی با اشاره به دیدار یکی از آقازاده‌های جنجالی با آمریکایی‌ها برای تحریم ملت ایران گفت برخی از این انقلابیون سابق و بریده، 37 سال خودشان و فرزندانشان مال‌اندوزی کردند اما حالا ناکارآمدی‌ها را گردن انقلاب می‌اندازند.
مهرداد بذرپاش در دیدار شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: انقلاب اسلامی ثمره خون و مجاهدت انسان‌های کم نظیری در تاریخ است که در رأس آنها امام عزیزمان قرار داشت؛ امامی که تاریخ به او مدیون است و کسانی اکنون یادی از رشادت‌های این پیر شجاع نمی‌کنند و فقط سعی می‌کنند امامی را معرفی کنند که با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله داشت. وی افزود: اگر ایشان این امامی که جریان اشرافی و واداده در ایران تعریف می‌کنند بود، اصلاً توان انقلاب و خروش ملت بزرگ ایران را نداشت و اصلاً این امام مدنظر آنها مگر می‌توانست استبداد و استعمار را از این کشور بیرون کند؟ این امام مدنظر آنها حتی توان توجیه خانواده خود را هم نداشت. بذرپاش گفت: نسل سومی مومن، بانشاط و انقلابی کشور ما امام را ندیده عاشقش شده‌اند و در مسیرند، خود را یاور مردم می‌دانند و حامی مسیر اصلی انقلاب، امام و رهبری هستند و حرکت این ملت را این نسل تقویت کرده و جلو می‌برد. نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تشریح وضعیت کشور و یادآوری برخی شاخص‌های اقتصادی و نیز اقدامات صورت‌گرفته برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، بی‌توجهی به آثار مخرب انتظار طولانی‌مدت برای حصول توافق را تاسف‌بار دانست و گفت: تلاش‌ها برای تزریق منابع به واحد‌های تولیدی و تامین نقدینگی لازم برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها و طرح‌های مشابه برای تحریک تقاضا موثر نبوده و کشور از رکود خارج نشد. بذرپاش با اشاره به نقدینگی بالای 1115 هزار میلیارد تومانی که نسبت به ابتدای دولت یازدهم بیش از دوبرابر افزایش داشته است عدم توجه دولت به حوزه‌های مهم و اثرگذاری چون مسکن را یکی از دلایل تشدید رکود در کشور دانست. نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: عده‌ای انقلابی‌نمای خسته و بریده از مسیر که از ابتدای انقلاب در مصادر و مناصب بوده‌اند و خودشان و فرزندانشان از مواهب مادی و معنوی آن حداکثر بهره را برده‌اند، حال سعی می‌کنند ناکارآمدی‌ها را بعد از 37 سال به انقلابیون نسبت دهند و آنها را مقصر این ضعف‌ها قلمداد کنند. انقلابیونی که نه تنها خسته نشده‌اند بلکه کمترین تاثیر را در مشکلات داشته‌اند، حال باید پاسخگوی برخی ناکارآمدی‌ها باشند. بذرپاش گفت: تحریم را به ملت تحمیل کردند و علیه جمهوریت شورش کردند، حال طلبکار ملتند و تحریم را به جریان انقلابی نسبت می‌دهند و متاسفانه این جریان هم نتوانست اساس موضوع را تبیین کند. وی بیان داشت: آقازاده مساله‌دار با سناتورهای آمریکایی جلسه می‌گذارد و آنها را تشویق به تحریم ملت ایران می‌کند. عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم گفت: این روش، ناجوانمردانه‌ترین مدل کنش سیاسی در یک جامعه است که شما حاضر باشی با دشمنان این مرز و بوم رایزنی کنی و مردم خودت را تحریم کنی تا احیانا نظرات خودت را به کشور تحمیل کنی؛ این کشور، مردم و نظام خیلی مظلومند که با این افراد طرفند.

سرپیچی وزارت ارتباطات از فیلتر کانال‌های علیه امنیت ملی


دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه می‌گوید دادستانی کل کشور در برخی موارد بیش از 20 مرتبه به وزارت ارتباطات دستور فیلتر کانال‌های ضدامنیت کشور را داده ولی از اجرای آن سرپیچی شده است. عبدالصمد خرم‌آبادی با اشاره به فیتر کانال‌های بدون مجوز گفت: زمانی که کانال‌های (تلگرام) ضدانقلاب آزادند، چطور می‌خواهند بدون مجوز‌ها را فیلتر کنند؟ وی افزود: دادستانی کل کشور به طور مکرر دستور فیلتر کانال‌های متعددی را که علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی در تلگرام فعالیت می‌کنند جهت اجرا برای وزیر ارتباطات و معاونانش ارسال کرده ولی این دستورات تاکنون اجرا نشده‌اند.  دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه  تصریح کرد: برخی از دستورات بیش از ۲۰ مرتبه به وزارت ارتباطات ابلاغ شده‌اند ولی از اجرای آن سرپیچی شده است.

واکنش به نقض برجام عزتمندانه باشد


امام‌جمعه موقت تهران می‌گوید دستور رئیس‌جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نقض برجام، آمریکا را تحت فشار نمی‌گذارد و انتظار ما این است که قدم‌هایی عزت‌ساز در این زمینه برداشته شود. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به نقض برجام توسط آمریکا، تصریح کرد: رهبری در قضیه برجام تذکر داده بودند خوش‌بین نیستیم و آمریکا قابل اعتماد نیست، لذا مذاکره‌کنندگان ما باید با استحکام بیشتری در این قضیه وارد می‌شدند؛ حال که نقض عهد صورت گرفته باید یک واکنش در تراز یک کشور قدرتمند در منطقه به این نقض عهد صورت بگیرد. وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه گفت: آنچه رئیس‌جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد چیزی نبود که آمریکا را تحت فشار قرار دهد و توقع ما این است که قدم‌هایی عزت‌ساز برداشته شود و برخورد جدی در این قضیه صورت گیرد. امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به حماسه 9 دی، تصریح کرد: فتنه 88 فتنه براندازی بود؛ سال 88 بی‌اعتنایی به قانون، حذف شورای نگهبان، مقابله با مقدسات، اهانت به عاشورا و امام راحل، اهانت به اصل ولایت‌فقیه و همچنین ولی‌فقیه، روزه‌خواری در ملأعام در ماه مبارک رمضان، از جمله اتهاماتی است که به فتنه و سران آن وارد است و اگر قرار باشد روزی دادگاهی برپا شود موارد گفته‌شده برای سران فتنه به عنوان اتهام قابل احصا است.

از برجام چیزی جز کاغذپاره باقی نمانده است


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌گوید از برجام چیزی جز کاغذپاره باقی نمانده است و عجیب است عده‌ای به همین کاغذپاره‌ها دل ‌خوش کرده و در رؤیاهای خود گرفتار مانده‌اند! به گزارش نسل فردا، حجت‌الاسلام محمد محمدیان، در پانزدهمین همایش سراسری دبیران هم‌اندیشی و استادان کشور گفت: امروز شاهد شکست برنامه‌های آمریکا در این جریان تکفیری‌ها هستیم. آنها دیگر صدای‌شان درآمده از اینکه طرح و برنامه‌های‌شان در منطقه به‌هم‌ریخته است! چقدر انسان باید چشمانش ضعیف باشد که این پیروزی‌ها و این وعد‌ه‌های الهی را نبیند! حجت‌الاسلام محمدیان درباره ارتباط با آمریکا و موضوع مذاکرات افزود: این مقاومت و استقامت بود که مقدمه امدادهای غیبی الهی شد و خداوند به وعده‌هایش عمل کرد. کسانی که به دکترین مذاکره دل خوش کرده‌اند و همه چیز را در سفره مذاکره جست‌وجو می‌کنند خوب است از این حوادث درس بگیرند و این‌همه بیراهه نروند. نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها افزود: 3 سال و نیم از فرصت کشور صرف برجامی شد که - آمریکایی‌ها - مانند آب‌خوردن آن‌ را نقض کردند و به‌روی نامبارکشان هم نیاوردند! امروز از برجام چیزی جز کاغذپاره باقی نمانده است و عجیب است عده‌ای به همین کاغذپاره‌ها دل ‌خوش کرده‌اند و در رؤیاهای خود گرفتار مانده‌اند! حجت‌الاسلام محمدیان تأکید کرد: سرنوشت قطعی و حتمی این است که کسانی که به دنبال بازی برد - برد با دشمن هستند نتیجه‌ای جز باخت به‌دست نمی‌آورند. مگر می‌شود کسی به‌دنبال برد دشمنش باشد و در عین حال خودش نیز بردی داشته باشد؟! ساده‌لوحانه‌تر از این، در دنیا یافت نمی‌شود!


بیانیه قرارگاه خاتم‌الانبیا درباره شلیک ضدهوایی در تهران


در پی شنیده شدن صدای شلیک سامانه‌های پدافندی در تهران روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: با توجه به اعلام قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) مبنی بر ضرورت هماهنگی هرگونه اقدام پروازی، صبح دیروز یک فروند پرنده که بدون هماهنگی اقدام به پرواز بر فراز شهر تهران کرده بود مورد اصابت سامانه‌های پدافندی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش قرار گرفت. گفتنی است پس از بررسی‌های به عمل آمده این پرنده یک فروند کوادکوپتر بود که معمولا برای مصارف فیلمبرداری و عکاسی مورد استفاده قرار گرفته و در این پرواز نیز برای ساخت یک مستند مورد استفاده قرار گرفته بود.

ایران

امریکا صدور کالاهای تازه‌ای را  به ایران  آزاد کرد

وزارت خزانه‌داری امریکا فهرست تازه‌ای از کالاهای پزشکی و کشاورزی قابل صدور به ایران را منتشر کرد. به گزارش ایرنا، تارنمای وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد: اداره دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، پیوستی را به مقررات «تراکنش و تحریم‌های ایران» ضمیمه کرده است تا فهرست کالاهای پزشکی و کشاورزی قابل صدور به ایران را گسترش دهد. به نوشته این تارنما، اقلام جدیدی که رفع تحریم می‌شوند، از جمله قطعات یدکی، نرم‌افزار و خدمات اجرایی، نگهداری و تعمیر ابزارها را شامل خواهد شد. 

حکم اعدام بابک زنجانی در مسیر اجرا

درحالی که دادستان کل کشور با  اعمال تخفیف در حکم اعدام بابک زنجانی را بعید دانسته است، خبرگزاری تسنیم خبر داده که حکم این مجرم نفتی در مسیر اجرا قرار گرفته است.  به نوشته این رسانه پرونده بابک زنجانی برای طی مسیر قانونی و ارسال به شعبه اجرای احکام دادستانی تهران، به دادگاه صادر‌کننده رأی بدوی بازگشته تا پس از آن به شعبه اجرای حکم ارسال شود.
 

ارسال پرونده شکایت «مطهری»  به دادسرای ویژه روحانیت

وکیل‌مدافع علی مطهری گفت که پرونده شکایت موکلش از مقام قضایی درباره لغو سخنرانی مشهد به دادسرای ویژه روحانیت ارسال شده است.  مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: هر چند متهم موصوف در پرونده مشهد، کت و شلواری و بدون عبا و عمامه است، اما با نظر  بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 28 تهران، به دلیل اینکه وی تحصیلات حوزوی دارد، قرار عدم صلاحیت رسیدگی پرونده به شایستگی دادسرای ویژه روحانیت صادر شده است. 

تحلیل انتخاباتی هفته نامه توزیع شده در نماز جمعه

هفته‌نامه «عبرت‌های عاشورا»، وابسته به گروه‌های سیاسی مخالف دولت که به صورت رایگان در حاشیه نماز جمعه توزیع می‌شود، در سرمقاله شماره این هفته خود با عنوان «ملت، رئیس جمهوری جدید می‌خواهد» به بررسی اقدامات اصولگرایان برای رقابت با حسن روحانی پرداخت.  به گزارش «ایران»، در این مطلب با اشاره به ضعف این جریان در انتخابات پیش رو آمده است: «متأسفانه باید گفت که در جریان انقلابی کشور تاکنون- نه به صورت رسمی و نه محفلی و سینه به سینه – هیچ گزینه مناسب و مقبولی برای رقابت با آقای روحانی مطرح نشده است و این مسأله در 4 ماه مانده به انتخابات سرنوشت‌ساز آینده، به یک فاجعه بیشتر شبیه است.  این مطلب افزوده است: «البته برخی از احزاب و جریان‌ها طی روزهای اخیر، نام‌هایی را به عنوان گزینه حزب و جریان خود اعلام کرده‌اند که بیشتر به طنز شبیه است و نشانگر آن است که این افراد و جریان‌ها، اهمیت انقلاب اسلامی و مضرات تداوم وضعیت فعلی را اصلاً درک نکرده و همچون اعضای یک شرکت سهامی خاص، به دنبال مطرح کردن اعضا و بستگان حزب و جریان خود هستند.»

جمهوری اسلامی

ولی‌زاده در نشست مشترک احزاب با وزیر کار: دولت از ظرفیت ذخایر انقلاب بیشتر استفاده کند

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه دولت باید فکری به حال سمت دزدها کند، گفت: سمت دزدها با القابی دروغین خود بنا دارند سمت‌های کلیدی را از آن خود کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بهادر ولی زاده عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی خانه احزاب با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سالن تلاش تهران اظهار داشت: دولت باید برخی از امور را برای مردم شفاف سازی کند.
وی افزود: مسئولان کشوری و مدیران ما مشکلات را می‌بینند اما لمس نمی‌کنند؛ برخی از مدیران میانی نیز احزاب را سر کار گذاشتند و به دروغ ادعای چپ و راست را دارند.
ولی زاده با تاکید بر اینکه دولت باید فکری به حال سمت دزدها کند، گفت: سمت دزدها با القابی دروغین خود بنا دارند سمت‌های کلیدی را از آن خود کنند.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با انتقاد از اجرائی نشدن صحیح اصل 44 تصریح کرد: بی‌توجهی به اصل 44 دامنه فقر در کشور را افزایش می‌دهد.
وی در پایان با توجه به برخی نجومی بگیران گفت: دولت از ظرفیت ذخایر انقلاب چون صفدر حسینی‌ها، مشایی‌ها و فریدون‌ها بیشتر استفاده کند!

یک فعال سیاسی: ضمانت اجرای منشور حقوق شهروندی، پایبندی مسئولان به آن است

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: تدوین و نهایی شدن منشور حقوق شهروندی نشان از اراده جدی دولت برای نهادینه کردن حقوق ملت دارد.
اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی به خودی خود یک بیانیه است که ضمانت اجرا ندارد، اظهار کرد: برای اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی باید برآیند تدوین منشور در قالب لایحه به مجلس تقدیم شود تا تبدیل به قانون شده که هم ضمانت اجرا و هم ضمانت نظارت بر اجرای منشور وجود داشته باشد، بنابراین از دولت انتظار می‌رود در اجرایی شدن حقوق شهروندی اقدامات جدی با هماهنگی سایر قوا داشته باشد.
وی تصریح کرد: هرچند برخی از موارد مطرح در منشور حقوق شهروندی ابلاغ شده توسط رئیس‌جمهور در قانون اساسی وجود دارد، اما برای شفاف‌سازی و تعیین مصادیق آن در بخش‌های مختلف حقوق فردی، اجتماعی،‌ بین ‌فردی و بین حاکمیت و مردم ضرورت تدوین روشن حقوق شهروندی وجود داشت.
این فعال سیاسی بر ضرورت مشارکت همه قوا در اجرایی شدن حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: حقوق شهروندی به معنای حقوق یک فرد در مقابل حاکمیت و دولت در معنای عام است یعنی قوه مجریه، قضائیه و مقننه و همه بخش‌های اثرگذار در حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید در حوزه حقوق شهروندی همراهی و همکاری داشته باشند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: تشکل‌های یکبار مصرف انتخاباتی، دانشجویان را از سیاست دلزده می‌کند

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: راه‌اندازی تشکل‌های یکبار مصرف انتخاباتی، دانشجویان و به طور کلی نسل جوان را از عرصه سیاست دلزده می‌کند.
متین منتظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: راه‌اندازی و حمایت از تشکل‌های یکبار مصرف در آستانه انتخابات منجر به این می‌شود که دانشجویان و به طور کلی نسل جوان از عرصه سیاست دلزده شوند که این موضوع یک اتفاق ناخوشایند است.
وی راه‌اندازی تشکل‌های یکبار مصرف انتخاباتی را اتفاقی ناخوشایند دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع دقت داشته‌اند و در سال گذشته در دیدار دانشجویان با ایشان این مسئله را مطرح کردند بنابراین باید برای پیشگیری از به وجود آمدن این روند در آستانه انتخابات قدم برداشت.
این فعال سیاسی اضافه کرد: این تشکل‌های یک‌بار مصرف به پیاده‌نظام‌های برخی جریانات سیاسی و فکری تبدیل می‌شوند و یک نوع فضا و جو را در دانشگاه‌های کشورمان به وجود می‌آورند که در نهایت منجر به دلزده‌شدن نسل جوان و دانشگاهی از فعالیت سیاسی می‌شود.
دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه در برهه‌ای از زمان برخی جریان‌های فکری دانشگاه‌ها را به باشگاه‌ سیاسی تبدیل می‌کنند، یادآوری کرد: جریان‌های فوق با یک سری کارهای ساختارشکن و زیر پا گذاشتن خطوط قرمز صرفا برای پیروزی در انتخابات قدم برمی‌دارند.
این مسئول با بیان اینکه تشکل‌های موسوم به یکبار مصرف دانشجو را از فضای سیاسی کشور دلزده می‌کند، بیان داشت: تخلفات و آثار سوء این سری تشکل‌ها را شاهد هستیم ولی از طرف دیگر می‌بینیم که وزارت علوم نیز به آنها بها و جایگاه می‌دهد.

دبیرکل کانون همبستگی دانشجویان: پررنگ شدن گرایشات قومی خطری بزرگ در انتخابات شوراهاست

دبیرکل کانون همبستگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان گفت: پررنگ شدن گرایشات قومی خطری بزرگ در انتخابات شوراها است.
به گزارش تسنیم احمد شریف، دبیرکل کانون همبستگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و رئیس کمیته بین‌الملل خانه احزاب ایران اظهار کرد: امروز شاهد فعال شدن گرایشات قومی در عرصه سیاست به دلیل کمرنگ شدن نقش احزاب هستیم.
وی افزود: گرایشات قومی پررنگ شده است و خطری بزرگ برای انتخابات شوراها در کشور است.

فخاری: نوآفرینی اجتماعی باید از راه همکاری گروه‌های مرجع به ویژه احزاب آغاز شود

مشاور دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران، گفت: نوآفرینی اجتماعی را می‌توان از راه همکاری گروه‌های مرجع اجتماعی به ویژه احزاب و نهادهای آموزشی آغاز کرد و نشست احزاب با وزارت کار نشانه نویدبخشی برای چنین رویکردی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، الهام فخاری فعال حزبی و مشاور دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران، اظهار داشت: آنچه به عنوان مسائل اجتماعی و مسائل اجتماعی بغرنج به درستی برشمرده شد، نشانه‌هایی از یک وضعیت اجتماعی هستند که می‌تواند بازشناسی شود.
وی افزود: فقر می‌تواند ناشی از نبود منابع و سرمایه یا برخاسته از عدم تعادل مهارت‌ها و نگرش‌های سازنده باشد، بنابراین بود و نبود سرمایه‌ها یا نهادها به خودی خود بازدارنده یا موجب آسیب‌هایی مانند فقر نیست.
این فعال حزبی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی تلاش ارزنده‌ای درمورد شناسایی آسیب‌ها انجام داده، با این همه محور اساسی و مثبت دیگری که این وزارت خانه بعنوان مردمی‌ترین وزارتخانه دارد همیاری اجتماعی و بازآفرینی و آفرینندگی اجتماعی است.
وی گفت: نوآفرینی اجتماعی را می‌توان از راه همکاری گروه‌های مرجع اجتماعی به ویژه احزاب و نهادهای آموزشی آغاز کرد و اثر بازتولید افزایشی مثبت آن را تجربه نمود از این رو این نشست نشانه نویدبخشی برای چنین روند پیشگیرانه و درمانگرانه به شمار می‌رود.

صدر: رفاه اجتماعی فقط با تلاش همگانی محقق می‌شود

نایب رئیس خانه احزاب گفت: باید در مبارزه با فساد همه را بسیج کرد چراکه نیاز به اتحاد فرا بخشی دارد.
به گزارش تسنیم سید شهاب الدین صدر نائب رئیس خانه احزاب ایران با تاکید بر اینکه بین اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلان اختلافی وجود ندارد، اظهار کرد:پس از تشکیل وزارت رفاه قرار شد عمران و رسیدگی به حال محرومین و نیازمندان تحت پوشش این وزارت خانه باشد.
وی تصریح کرد: اگر قرار است فقر از بین برود باید توجه داشت که این امر موضوعی ملی است نه سیاسی.
صدر تصریح کرد: اگر به دنبال رفاه اجتماعی هستیم باید همه کار کنند، هرچه قدر مسئولان پرقدرت باشند باز این احتیاج وجود دارد که موضوعات را به کسب نظر بقیه واگذار کرد به عبارتی باید این موضوعات به شکل کارشناسی در فضای احزاب مطرح شود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی زمانی در دنیا الگو می‌شود که در همه ابعاد پیشرفته باشد و باید در مبارزه با فساد همه را بسیج کرد چراکه نیاز به اتحاد فرا بخشی دارد.
نائب رئیس خانه احزاب ایران به بیمه‌ها در حوزه سلامت اشاره و تاکید کرد: زمانی که بیمه‌ها بر عهده وزارت رفاه گذاشته شد قرار بر این شد جایی که خریدار مطرح است بخش تامین منابع دیده شود. هر کسی هر جا قرار میگیرد فکر میکند باید همه زیر مجموعه او باشند اما این فابل اجرا نیست
صدر گفت: امروز در دنیا عوامل موثر در سلامت دسته بندی شده از این عوامل 25% در اختیار علوم پزشکی است 15% ژنتیکی است 50% عوامل محیطی و اجتماعی است.
وی افزود: اگر بخواهیم کشور توسعه پیدا کند در تمام ابعاد نیازمند انسان‌های سالم هستیم. امروز انسانها حرف اول را می‌زنند
صدر با بیان اینکه در حوزه سلامت عدالت در سلامت مهم است، گفت: شاخص عدالت در سلامت دچار مشکل است.
نایب رئیس خانه احزاب با تاکید بر اینکه مرگ و میر در بیکاران بیشتر است، تصریح کرد: امنیت شغلی و غذا و حمل و نقل و ترافیک و سبک زندگی سالم و تعلق مردم به حکومت و مشارکت سیاسی از عوامل مهم در نشاط مردم است. هر مقدار تعلق مردم به حکومت بیشتر شود امید به زندگی بالاتر می‌رود.

شرق

وزارت امور خارجه: 
«اشتباه» نه درباره مذاکره بود و نه برجام


ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «آنچه در جلسه مشترک شورای معاونین وزارت خارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان شد، با فرض بسته و محرمانه‌بودن جلسه و تضمین عدم انتشار مفاد آن از سوی اعضای محترم جلسه بود».بهرام قاسمی افزود: «مطالبی که در این جلسه از سوی طرفین مطرح شد، از مقوله موضوعات محرمانه و غیرقابل‌بهره‌برداری برای تبلیغات داخلی به شمار می‌رفت. البته وقتی از کلمه محرمانه سخن گفته می‌شود، مفهوم آن محرمانه‌بودن برای مردم آگاه ایران نیست، بلکه دقیقا برای ناشنیده‌شدن آن از سوی عناصر بیگانه و دشمنان منافع و مصالح ملت بزرگ ایران است؛ آنانی که حاضرند برای به‌دست‌آوردن اطلاعات کوچکی از درون نظام، دست به هر کاری بزنند».او گفت: «بی‌شک درز این‌گونه اطلاعات درون‌حاکمیتی حتی به‌صورت ناقص و خلاف حقیقت می‌تواند مورد بهره‌برداری سوء قرار گیرد. آحاد مردم فهیم ایران و همه نخبگان به این واقعیت مسلم آگاه هستند که مقوله کار سیاست خارجی در هر کشوری از موضوعات حساس و عمدتا غیرعلنی است و بر این اساس اولویت اساسی و بنیانی وزارت امور خارجه همواره و همیشه در جهت حفظ و نگهداری اسرار نظام بوده است».قاسمی تأکید کرد: «وزارت امور خارجه نمی‌تواند و نباید بر اساس قوانین و مقررات کشور و وظایف ذاتی خود هرگونه اطلاعاتی را منتشر کند؛ بنابراین همان‌گونه که مستحضرید، در کشورهای مختلف اسناد و مدارک سیاست خارجی در دوران‌ خاص و با زمان‌بندی‌های دقیق قابل رؤیت و انتشار است. بنای وزیر محترم امور خارجه و وزارت امور خارجه به‌عنوان متولی اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عدم ورود به مباحث پایین‌دستی و درگیرشدن در رقابت‌های کم‌ارزش سیاسی است که متأسفانه کم‌شمارانی آگاهانه و به عمد به کار برنامه‌ریزی و طراحی آن اشتغال دارند».او با بیان اینکه، برای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از ویژه‌ترین نهادها و سازمان‌ها با اهداف خاص که درگیر مستقیم با منافع و امنیت ملی کشور است، مصلحت‌های نظام اولویت نخست است، عنوان کرد: «در غیر این‌صورت و با زیرپاگذاشتن قوانین و مقررات و تمامی ابعاد مختلف مصالح کلی کشور، می‌توان برای تمامی اتهامات، گفتار خلاف واقع، نادرستی‌ها و کژفهمی‌ها یا تمامی ناجوانمردی‌های دیده‌شده در روزهای اخیر و حتی آنچه در سالی که گذشت و از سوی همان اندک‌شماران و قلیل مدعیان مطرح شد، پاسخی بسزا و درخور داشت».قاسمی گفت: «بعید می‌دانم مخالفان سیاست خارجی کشور ندانند که وزارت امور خارجه به دلیل همان پایبندی‌ها که درخصوص آن توضیح دادم، نمی‌تواند و نباید به برخی از موضوعات به طور علنی ورود کند. آنچه وزیر محترم امور خارجه در جلسه محرمانه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کردند، نه متضمن اشتباه در مذاکره و نه موضوع برجام بوده است؛ بلکه بیان  موضعی در موردی مشخص بود که از قضا همین منتقدان از آن موضع اتخاذشده بسیار خرسند شدند و آن را در راستای اهداف کارشکنانه و غیرمنصفانه‌ خود یافتند».سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «وزارت امور خارجه در صورت نیاز، بی‌تردید شهامت پذیرش هرگونه اشتباه احتمالی خود را خواهد داشت. اما شاید اشتباه در این بود که پیرامون شرایطی که پیش از شروع مذاکرات، در اثر سیاست‌های غلط قبلی بر کشور تحمیل شده بود، به اندازه کافی صحبت نشد و در یک ‌سال گذشته سکوت شد و پاسخ شبهات داده نشد؛ چون برای  وزارت امور خارجه قطعا حفظ منافع ملی یک اصل قطعی و خدشه‌ناپذیر بود و همچنان به عنوان یک خط قرمز باقی خواهد ماند. جای تأسف است که برخی برای رسیدن به اهداف زودگذر و اغراض و منافع شخصی، با خیانت در امانت و وارونه‌جلوه‌دادن واقعیات، منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر می‌اندازند».قاسمی گفت: «وارونه جلوه‌دادن حقایق و جوسازی‌های عده‌ای خاص در یک‌ سال اخیر،  پاسخ‌های مستدل، قاطع و محکم دارد اما  اولویت اصلی و اساسی وزارت امور خارجه حفظ منافع و مصالح ملی است و مدیریت وزارت امور خارجه به عنوان یک سازمان فراجناحی، حاضر به قربانی‌کردن منافع مردم شریف ایران در پای بازی‌های کوته‌نظرانه سیاسی و جناحی نخواهد شد».

ملاقات جابری‌انصاری با سیدحسن نصرالله


ایسنا: معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و رایزنی کرد. حسین جابری‌انصاری که در چارچوب یک سفر منطقه‌ای به سوریه و لبنان سفر کرده است، با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و درخصوص آخرین تحولات این کشور و منطقه رایزنی و تبادل‌نظر کرد. او همچنین در این سفر با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان لبنان دیدار و پیرامون تحولات لبنان و منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

آرمان

تكذيب کاندیداتوری رستم قاسمي

سخنگوي جبهه يكتا گفت: رستم قاسمي از جمله گزينه‌هاي مورد بررسي يكتا است و تصميمي براي معرفي او به عنوان گزينه نهايي گرفته نشده است. سيد محمد حسيني گفت: همچنان در حال بررسي گزينه‌ها هستيم و به كانديداي نهايي نرسيده‌ايم. رئيس كميته اطلاع‌رساني يكتا تاكيد كرد: آقاي رستم قاسمي از جمله گزينه‌هاي مورد بررسي جبهه يكتا است، اما هنوز تصميمي براي معرفي او به عنوان گزينه نهايي گرفته نشده است.

ديدارجابري‌انصاري با سيد‌حسن نصرا...

صادق حسين جابري انصاري معاون عربي و آفريقاي وزارت‌خارجه ايران به‌همراه محمد فتحعلي سفير ايران در لبنان با سيد حسن نصرا... ديدار و درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه بحث و تبادل‌نظر كرد. وي پيش از اين نيز در منطقه «عين‌التينه» واقع در پايتخت لبنان تاكيد كرد: لبنان نمونه‌اي از مقاومت و همزيستي مسالمت آميز را ارائه داده و من در راستاي سفرهاي منطقه‌اي به لبنان آمده‌ام. همچنين آزادسازي حلب نشانگر ائتلاف متحدان براي مقابله با تروريست‌هاست. حسين جابري انصاري در چهارچوب ديدار منطقه‌اي به بيروت سفر كرده است. وي پنجشنبه با سعد حريري نخست‌وزير جديد لبنان ديدار و گفت‌وگو كرد.

لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي زنان

معاون اول رئيس‌جمهور در جلسه با استاندار و مجمع نمايندگان مردم استان قزوين در مجلس گفت: يكي از تنگناهاي پيش روي توسعه استان قزوين كمبود آب است كه بايد با استفاده از راهكارها و تدابير مختلف براي حل مشكل آب‌شرب قزوين و اجراي طرح‌هاي آبياري كشاورزي در اين استان راهكارهاي مناسبي پيدا كنيم. اسحاق جهانگيري گفت: زنان نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند و باور دولت اين است كه بايد از ظرفيت‌هاي زنان در مديريت كشور استفاده شود. وي افزود: سالانه حدود ۸۵۰ هزار تا يك ميليون نفر فارغ‌التحصيل دانشگاهي جوياي كار در كشور خواهيم داشت كه حداقل نيمي از اين جمعيت را زنان تشكيل مي‌دهند و بايد براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي آنان چاره‌انديشي كنيم.

جایگزین حصر اعدام است

مجتبی ذوالنوری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: اگر کسی در راس قوه و یا دستگاه قرار دارد از این جایگاه و امکانات ملی نمی تواند سوء استفاده کند و اینکه کسی بگوید امام حسین (ع) حر را بخشید پس می توان سران فتنه را بخشید، قابل قبول نیست. چون وجه شباهتی بین حر و سران فتنه وجود ندارد و سران فتنه هرگز اظهار ندامت نکردند. این نماینده نزدیک به جبهه پایداری با بیان اینکه تحریم های امروز و سختی هایی که مردم تحمل می کنند به خاطر جنایت و خیانت سران فتنه است، که قابل بخشش نیست، افزود: امروز حصر سران فتنه پرده‌ای از رافت اسلامی است و نه به جفای سران فتنه. چون اگر بخواهند حصر برداشته شود، جایگزین آن آزادی نیست بلکه اعدام است.

سال ۹۲ احمدی‌نژاد اشتباه کرد

دبیر کل جبهه یاران انقلاب با اشاره به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از دو قطبی شدن فضا و حضور حداکثری در انتخابات گفت: ‌ کسانی که فضا را دو قطبی می‌کنند به انتخابات ورود نکنند اما عده‌ای از چهره‌های خادم هستند و می‌توانند رأی روحانی را پایین بیاورند و به سمت خودشان جذب کنند که اجازه دهیم این افراد بیایند و همچنین همه ظرفیت‌های اصولگرایی در انتخابات حاضر شوند. او با بیان اینکه باید کاری کنیم همه اقشار در انتخابات پای کار بیایند، افزود: فرمول قطعی نیست که وحدت موجب پیروزی و تکثر موجب شکست می‌شود. معتقدم در انتخابات۹۲ اگر آقای ولایتی و قالیباف کنار می‌رفتند رأی آنها به سبد رأی روحانی ریخته می‌شد. زریبافان ادامه داد: سال۹۲ احمدی‌نژاد اشتباه کرد که در انتخابات دخالت و از کسی حمایت نکرد لذا بخشی از سبد رأی احمدی‌نژاد به سوی روحانی رفت.

ارجاع شکایت از دادستان مشهد به دادسرای ویژه روحانیت

بعد از آنکه سخنرانی علی مطهری در مشهد با وجود کسب مجوز از سوی دادستان مشهد لغو شد، نایب رئیس مجلس از دادستان مشهد شکایت کرد. مصطفی ترک همدانی وکیل علی مطهری در مورد آخرین وضعیت پرونده شکایت موکلش از دادستان مشهد گفت: هر چند متهم موصوف در پرونده مشهد، کت شلواری و بدون عبا و عمامه است اما با نظر بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ۲۸ تهران، به دلیل اینکه دادستان مشهد تحصیلات حوزوی دارد، قرار عدم صلاحیت رسیدگی پرونده به شایستگی دادسرای ویژه روحانیت صادر شده است. وکیل علی مطهری با انتقاد از قرار ارجاع پرونده به دادسرای ویژه روحانیت گفت: به‌نظر من اراده و قصد امام در دستور تاسیس دادگاه‌های ویژه روحانیت، رسیدگی ویژه‌تر و سریع‌تر به اتهامات کسانی است که روحانی بوده و شاید بتوان قصد حضرت امام را به لحاظ تشابه با آنچه هم اکنون با قصد تاسیس عناوین دادسراهای ویژه جرایم پزشکی، دادسرای ویژه کارکنان دولت، دادسرای ویژه اطفال، دادسرای ویژه جنایی، دادسرای ویژه رایانه و.... موجود است، مشابه دانست. وی ادامه داد: امام خمینی در آن زمان در جمع دادستان‌ها و حکام شرع که در صحیفه نور هم آمده است فرمودند: «خدای متعال می‌‏داند این را که قضیه دادگاه ویژه اگر باشد، برای این نیست که دفاع باشد...» ترک همدانی به ماده ۱۶ آیین نامه دادگاه ویژه روحانیت اشاره کرد و گفت: طبق این ماده روحانی به کسی اطلاق می‌گردد که ملبس به لباس روحانیت باشد یا در حوزه مشغول تحصیل باشد یا اگر به کار دیگری مشغول است عرفا روحانی محسوب گردد. وکیل علی مطهری تاکید کرد: متهم پرونده در حوزه مشغول به تحصیل نیست و صرفا تحصیلات حوزوی داشته و اصطلاحا «مُکلا و کت و شلواری است» و ماده ۱۶ آیین نامه شامل حال وی نمی‌شود با این وصف جای این نگرانی است که ایشان عملا از شمول بسیاری از مواد قانونی آیین دادرسی کیفری خارج می‌شود. وی ادامه داد: باید به این نکته هم توجه کرد که آقای مطهری در این دادسرای ویژه، نمی‌تواند از حق وکیل تعیینی بهره ببرد و ناچار از گرفتن وکیل روحانی مورد نظر دادسرای ویژه است. با این وجود تمام تلاشم را برای اعاده صلاحیت رسیدگی به پرونده به دادسرای عمومی و کارکنان دولت به کار خواهم بست.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات