تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۴۶
ادامه واكنش‌ها به اظهارات حسن روحاني

جامعه مدرسين: تعيين ولي جامعه امري الهي است نه بر عهده مردم

(روزنامه اعتماد – 1396/04/01 – شماره 3837 – صفحه 3)

«مگر اميرالمومنين(ع) تنها در ٥ سال آخر عمر خود بر مردم امامت و ‏ولايت داشت؟» اين را حسن روحاني در مراسم ضيافت افطاري كه سه‌شنبه‌شب با علما و مراجع داشت پرسيد و پاسخ داد: «اميرالمومنين(ع) به دليل شرايط جامعه پس از پيامبر در جامعه حاكم نبود و نتوانست ‏آنطور كه پيامبر و خودش مي‌خواهد تولي امور را در دست بگيرد و حكومت اسلامي را ايجاد كند و ‏‏٢٥ سال طول كشيد تا زمينه در جامعه آماده شد و مردم خواستند تا حكومت به دست امام بيفتد.» اما پرسش و پاسخي كه حسن روحاني در اين مراسم داشت ادامه بيان همان محورهايي بود كه او در ضيافت افطار با اساتيد دانشگاه‌ها مطرح كرده بود و بيان اين اظهارات با واكنش‌هاي بسياري مواجه شده بود. آيت‌الله مكارم شيرازي، آيت‌الله مصباح‌يزدي و مجلس خبرگان رهبري در اظهارنظرها و بيانيه‌هاي جداگانه‌اي از اظهارات حسن روحاني انتقاد كرده بودند اما ديروز شيخ محمد يزدي هم دست به قلم شد و از اظهارات حسن روحاني انتقاد كرد.

حسن روحاني اما در ضيافت افطار با علما و روحانيون همان اظهارات هفته قبل خود را تكرار كرد و ‏اظهار داشت: رسول خدا بار نبوت و رسالت را در مكه بر عهده گرفت، اما نتوانست ‏حكومت اسلامي را در مكه تشكيل دهد. در مكه عده محدودي اطراف پيامبر بودند كه همين افراد ‏محدود نيز به‌شدت تحت فشار بودند و حتي نماز خواندن آنها به سختي امكانپذير بود و جمعي از آنان ‏ناچار به هجرت هم مي‌شوند. حالا در اين وضعيت آيا پيامبر مي‌تواند بيايد بگويد چون من پيامبرم، ‏حكومت شبه جزيره بايد در اختيار من باشد؟ رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: خود حضرت اميرالمومنين(ع) مي‌فرمايد كه تشكيل حكومت حضور ‏حاضر و وجود ناصر مي‌خواهد. نه تنها حضور كه نصرت و فداكاري هم مي‌خواهد والا نمي‌شود ‏حكومت اسلامي را تشكيل داد. امام خميني (ره) كه اواخر سال ٥٧ توانست حكومت تشكيل دهد، مگر ‏همان سال ٤٢ و ٤٣ به عنوان مرجع و ولي فقيه نبود و همان ولايت را نداشت؟ اما اعمال آن و اجراي ‏يك حكومت و تشكيل حكومت تا مردم بيدار نشوند و نيايند و حضور نداشته باشند، ممكن نمي‌شود. ‏

واكنش جامعه مدرسين

اما در بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه به امضاي شيخ محمد يزدي رسيده است چه آمده؟ اين جامعه در واكنش به آنچه «طرح برخي شبهات در مورد ولايت معصومين(ع)» مطرح شده، بيانيه‌اي منتشر كرد. به گزارش ايسنا در متن اين اطلاعيه آمده است: سخنان اخير مطرح شده در باب ولايت و مبناي حكومت و ولايت از ديدگاه اميرالمومنين علي (عليه‌السلام) خطايي بزرگ و سخني برخلاف برهان و دليل عقل و شرع است.

به گواهي تاريخ و احاديث رسيده از معصومين «عليهم‌السلام» موضوع امامت و ولايت در اسلام يك امر الهي و سماوي بوده و حتي پيغمبراكرم (صلي‌الله عليه و‌الله و سلم) ‌هيچ دخالت شخصي در انتخاب اميرالمومنين (عليه‌السلام) نداشته است و فقط موظف به ابلاغ پيام الهي در بيان جانشيني امير المومنين علي (عليه‌السلام) بوده است. در حكومت اسلامي مردم نقشي اساسي و بزرگ برعهده دارند كه همان نقش قدرت بخشي به ولي امر است اما تعيين ولي جامعه و حق فرمانروايي امري الهي است. جامعه مدرسين حوزه علميه قم از تمام علما و متفكران اسلامي مي‌خواهد با بيان صحيح و مستند معارف قرآن و اهل بيت (عليهم‌السلام) و تبيين عميق انديشه و فرهنگ اسلامي و شيعي چون هميشه پاسخگوي شبهات و تفسيرهاي غلط از عقايد اسلامي باشند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=78436

ش.د9600979

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات