صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۰۶

از درآمد 250 میلیارد دلاری تا سرمایه‌گذاری در گردشگری

1ـ درآمد ۲۵۰ میلیارد دلاری دولت از فروش نفت
عبدالحمید نادریان از فعالان صنعت نفت با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: با ادامه مسیر دور اول دولت روحانی، دولت دوازدهم وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد. هدایت نقدینگی و پول مردم به سمت بانک‌ها و شبه‌بانک‌ها در 1500 روز اول دولت روحانی عملاً کار اقتصادی در ایران را از توجیه خارج کرده است. وی افزود: بودجه جاری دولت امسال به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که در سال 92 این رقم 88 هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین دولت روز به روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. نادریان اعلام کرد: دولت روحانی ظرف 48 ماه 250 میلیارد دلار و دولت احمدی‌نژاد در 96 ماه 531 میلیارد دلار از  منبع نفت درآمد کسب کرده‌اند؛ یعنی اکنون با نفت بشکه‌ای 60 دلار نزدیک به 20 دلار محصولات بالادست صنعت نفت از تولیدکننده دریافت می‌کنند.
 این فعال صنعت نفت تأکید کرد: اگر به جای 3000 روز 30000 روز هم به آقای روحانی فرصت داده شود، او نمی‌تواند به صنعت، مسکن و بورس رونق بیاورد.

2ـ هدررفت سالانه ۲۵ میلیون تن مواد غذایی در کشور
مهدی کریمی نایب‌رئیس خانه صنعت جوانان از هدررفت سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن موادغذایی در کشور خبر داد و گفت: سالانه 130 میلیون تن مواد غذایی در ایران تولید می‌شود که به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی مناسب، حدود 20 تا 25 میلیون تن آن هدر می‌رود. وی افزود: افغانستان و عراق بیشترین سهم را در صادرات مواد غذایی ایران دارند. هرچند سالانه 8 میلیارد دلار مواد غذایی به عراق وارد می‌شود، اما سهم ایران فقط 900 میلیون دلار است و با توجه به هم‌مرز بودن دو کشور، میزان صادرات ما به عراق در حد پایینی است. کریمی تصریح کرد: سالانه 3 میلیارد دلار واردات موادغذایی به قطر انجام می‌شود که سهم ایران از این رقم در سال گذشته 18 تا 20 میلیون دلار بود، ولی با توجه به اعمال برخی تحریم‌ها علیه قطر برای امسال پیش‌بینی می‌شود سهم کشور به بیش از 100 میلیون دلار برسد.

3ـ عربستان روی منابعی به جز نفت سرمایه‌‌گذاری می‌کند
به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، عربستان پس از گذشت نیم‌ قرن استفاده از نفت، برای چرخش اقتصادی، حالا می‌خواهد روی منابع طبیعی فراوانی که دارد سرمایه‌گذاری کند تا خود را فرا‌تر از عصر نفت ببرد. در آوریل گذشته زمانی که چشم‌انداز 2030 عربستان مطرح شد، در طرح ۸۴ صفحه‌ای گفته‌ شد که دولت بر روی نجات و بازسازی شهرهای اقتصادی کار خواهد کرد. بلومبرگ نوشته است: عربستان قصد دارد ۵۰ جزیره و ۳۴ هزار کیلومترمربع از سواحل دریای سرخ را به مقصد گردشگری جهان تبدیل کند. ایجاد «شهر اقتصادی شاهزاده عبدالعزیزبن‌محمد» از دیگر پروژه‌های مدنظر آن است. پادشاه سعودی قصد دارد با ساختن شهرهای به‌ اصطلاح اقتصادی، مناطق ویژه لجستیک و گردشگری، روی منابعی به جز نفت سرمایه‌گذاری کند.

4ـ روحانی از پوست اصلاح‌طلبی خود درآمده است
محمد زارع‌فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه پس از بازداشت حسین فریدون، آقای روحانی محافظه‌کار شده است، گفت: به نظر می‌رسد که روحانی از پوست اصلاح‌طلبی خود درآمده و روح اصولگرایی به خود گرفته است که این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وی درباره ترکیب کابینه دولت دوازدهم که هفته گذشته اعلام شد هم اظهار داشت:‌ کابینه پیشنهادی نواقص زیادی دارد که مهم‌ترین آن جوان نبودن و حضور نداشتن زنان در کابینه است. ضمناً تغییری در کابینه صورت نگرفته و تنها افراد در دولت جابه‌جا شده‌اند، باید گفت که هیچ‌گونه گردش نخبگانی در کابینه مشاهده نمی‌شود. اکنون می‌تواند کشور را با چالش روبه‌رو کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات