تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۵۶
مرعشی خبر داد

نهاد جدید اصلاح‌طلبان تشکیل می‌شود

(روزنامه ايران – 1396/05/17 – شماره 6563 – صفحه 3)

حسین مرعشی خبر داد نهاد بالادستی جدیدی در جریان اصلاح‌طلب‌ به وجود خواهد آمد. این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نشست روز گذشته‌اش با خبرنگاران با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی چاره‌ای جز حرکت جبهه‌ای وجود ندارد، به دستاوردهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم نگاه جبهه‌ای می‌تواند نجاتبخش باشد.

چنانچه ما در جریان سه انتخابات سال‌های 92، 94 و 96 توانستیم الگوی مناسبی در این راستا ارائه داده و ضمن نمایش بلندنظری اصلاح‌طلبان، نتیجه هم بگیریم. اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر گام‌های بزرگی برداشتند و مردم نیز با حمایت‌شان، ایران را سربلند کردند. کار ما تازه آغاز شده است؛ در کنار فعالیت شورای سیاستگذاری باید به نهادهای بالادستی هم فکر کنیم. وی ادامه داد: بعد از پیروزی‌های اخیر مسئولیت سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان حکم می‌کند نهادهای جدید و محکم‌تری را مستقر کنیم تا وحدت را عمیق‌تر کنند و برای مسئولیت بعدی آماده‌تر باشیم. او در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر تشریح جزییات بیشتر از این نهاد جدید خبر داد: الان موضوع محل بحث و بررسی است.

در مقطعی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات محوریت داشت و در فضای سال 88 فعالیت کرد؛ بعد شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد که میوه مبارک آن، پیروزی آقای روحانی در انتخابات سال 92 بود؛ چرا که آن سال شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر انتخابات شورای شهر متمرکز شده بودند و در نهایت 16 نفر را نیز راهی شورای تهران کردند. شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز در آستانه انتخابات سال 94 برای انتخابات مجلس تشکیل شد و بسیار خوب عمل کرد.

همین شورا در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر سال 96 نتیجه گرفت و نتیجه‌اش پیروزی آقای روحانی و شورای شهر 21 نفره اصلاح‌طلبان بود. مرعشی با اشاره به تفاضل رأی آقای روحانی در انتخابات سال 92 و 94، همچنین تفاوت نفر سی‌ام و سی و یکم فهرست داوطلبان انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران و نیز تفاوت نفر آخر فهرست اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران با مهدی چمران گفت: امروز اعتماد و استقبال مردم به اصلاح‌طلبان بیشتر شده است به همین دلیل ما با حفظ شورای هماهنگی و شورای عالی سیاستگذاری باید به فکر نهادهای فراگیرتری باشیم که بتواند حجم وسیع نیروهای مردمی را سازماندهی کند.

به همین خاطر کمیته‌ای در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و کمیته‌ای در شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات مشغول مطالعه و کار کارشناسی است و ان‌شاءالله این تشکیلات مبارک، متولد خواهد شد.مرعشی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به درخواست روز گذشته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی به تخلفات احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری گفت: احمدی‌نژاد محصول یک فروپاشی سیاسی در اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود. کشور ما در دوره احمدی‌نژاد ضررهای زیادی داد؛ به نظرم اصولگرایان اگر می‌خواهند دوباره مورد اعتماد مردم قرار بگیرند، با شجاعت و صراحت به خاطر حمایت از احمدی‌نژاد و سکوت در برابر تخلفاتش از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند شاید مردم آنها را بخشیدند.

مرعشی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف یادآور شد: برگزاری مراسم تحلیف باشکوه آن هم در شرایطی که ترامپ در پی نقض برجام است، پیام روشنی داشت که نمی‌شود ایران را منزوی کرد. او با تأکید بر حمایت تام و تمام اصلاح‌طلبان از روحانی، به موضوع معرفی وزرا اشاره و تصریح کرد سیاست راهبردی ما حمایت از روحانی است. اما این حق مجلس است که از حقوق خود برای رأی دادن به وزرا استفاده کند؛ امکان دارد آقای روحانی در محدودیت افراد را انتخاب کند یا اشتباهاً اشخاصی را برگزیند که مجلس می‌تواند ورود کند.بعد از سخنان مرعشی، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درخصوص کابینه عنوان کرد: گاهی موضع ما روی افراد است، عده‌ای معتقدند باید نظر بر برنامه افراد باشد.

شاید رئیس دولت اصلاحات برنامه‌های خود را با عده‌ای انجام می‌داد و نباید توقع داشته باشیم روحانی‌‌ همان برنامه را با‌‌ همان افراد انجام دهد، با اشخاص دیگر هم می‌تواند. کرباسچی ادامه داد: مثلاً ما از انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری راضی نبودیم، اما مشاهده کردیم که در این چهار سال در مقابل فیلترینگ و محدودیت‌ها خوب ایستاد. ما از روحانی می‌خواهیم که به برنامه‌های خود عمل کند. اگر مجلس به وزیری رأی نمی‌دهد، نباید این رفتار مخالفت با دولت تلقی شود، این کار یک دیکتاتوری مخفی است. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تشریح کرد: اگر مجلس به گزینه‌ای رأی نداد، این طور برای مردم جانیندازیم که به معنای مخالفت با دولت است، این جو باید توسط رسانه‌ها ایجاد شود. برخی رسانه‌های منتقد دولت این کار را انجام می‌دهند که سلامت سیاسی را به خطر می‌اندازد.

کرباسچی با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به وزارت کشور گفت: باید دید روحانی آزاد بوده است که افراد دلخواه خودش را بگذارد؟ او می‌توانست عبدالله نوری یا موسوی ‌لاری را بگذارد؟ وزارت کشور از آن دست وزارتخانه‌ها است که ملاحظاتی باید لحاظ شود. او خاطرنشان کرد: در ۴ سال گذشته فضای امنی را داشتیم، رحمانی ‌فضلی چندین انتخابات بی‌تشنج برگزار کرد و رأی مردم همانی بود که داده بودند، کارنامه وزارت کشور کارنامه غیر قابل قبولی نیست. به اقدامات منطقه‌ای و استانی وزارت کشور نقدهایی وارد است، باید روحانی خود این مشکل را برطرف کند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/194727

ش.د9602125

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات