صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 10 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در دنیایی که اساس کار دشمنان حقیقت بر فتنه‌سازی است، اساس کار طرفداران حقیقت بایست بر این باشد که بصیرت را، راهنمایی را، هرچه می‌توانند، برجسته‌تر کنند و این شاخص‌ها را، این تمایزها را، این معالم‌الطریق را بیشتر، واضح‌تر، روشن‌تر در مقابل چشم مردم قرار بدهند.(1388/9/22)

▼ حرف روز
نتیجه حمایت‌های آمریکا
تجمعات روزهای اخیر در برخی از شهرهای کشور که با شعارهای اقتصادی، معیشتی و صنفی آغاز شد، با هدایت افراد و گروه‌های که هویت آنها مشخص است، به سمت شعارهای تند سیاسی و رفتارهای ساختارشکنانه رفت و خیلی زود بستری را فراهم آورد تا رژیم مستکبر آمریکا طی سه فرایند از این جریان‌های برانداز حمایت کند:
1ـ حمایت علنی از رفتارهای ضد حاکمیتی تجمع‌کنندگان: از مدت‌ها پیش آمریکا برنامه‌ای را برای ایجاد ناآرامی در ایران دنبال می‌کرد. وزارت خارجه آمریکا از اولین روزهای آغاز به کار ترامپ حمایت از مخالفان داخلی را در برنامه خود قرار داد و با شروع حرکت‌های معترضان بیانیه صادر کرد که به اعتراض‌کنندگان ایرانی کمک کنید!
2ـ حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از اعتراض‌کنندگان: در روزهای گذشته رئیس‌جمهور آمریکا که تا پیش از این تحریم‌هایی علیه ملت ایران اعمال کرده بود، دو بار به معرکه آمد و از شعارهای ساختارشکنانه آنها حمایت کرد و تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکا نیز در واکنش به ناآرامی‌های اخیر برخی شهرهای کشور نوشت: «از دولت ترامپ می‌خواهم هر چه در توان دارد برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان ایران انجام دهد.»
3ـ حمایت رسانه‌ای از آشوب و اغتشاش: جریان رسانه‌ای حامی آمریکا لیدری این اعتراضات را عهده‌دار است و با تقویت شبکه‌های مجازی، معرفی فیلترشکن‌ها و ربات‌ها درصدد است آتش فتنه را همچنان روشن نگه دارد. آمریکا برای این مرحله همه رسانه‌های ضد انقلاب، منافقین و حامیان داعش را نیز پای کار آورده است.
نتیجه این رفتار آمریکا و معترضان اعمال تحریم‌های بیشتر خواهد بود؛ زیرا اغتشاشات اخیر سبب خواهد شد دولتمردان صهیونیستی آمریکا به این نتیجه برسند که به منظور حمایت از تظاهرکنندگان باید شرایط زندگی را برای مردم سخت کنند تا اعتراضات همچنان ادامه داشته باشد؛ اما مردم فهیم ما نشان داده‌اند که در صورت مشاهده دست دشمن، از نظام و کشورشان حمایت می‌کنند و به همین دلیل برخی از رسانه‌های آمریکایی که به عقلانیت ملت ایران پی برده‌اند، از حمایت علنی انتقاد کرده‌اند؛ چرا که به خوبی می‌دانند ملت بزرگ و فهیم ایران طی 40 سال گذشته به تجربه دریافته‌اند که هر حرکتی که سبب خوشحالی و رضایت آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد، به طور قطع به ضرر منافع ملی کشور است و از آن بیزاری برجسته‌اند.

▼ گزارش روز
صدای پای بیگانه!
 کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گوناگون از خواندن اخبار درگیری‌های پراکنده در تهران و چند شهر دیگر در کشور که به لطف کانال‌ها و کاربران خاص در فضای مجازی در حال بزرگ جلوه داده شدن است، تعجب می‌کنند و عموماً می‌نویسند که نمی‌دانند ماجرا از چه قرار است؛ هر چند آنها می‌دانند شرایط اقتصادی گلایه‌هایی را به وجود آورده است. اما چنین فضاها و اتفاقاتی کاربران ایرانی را متعجب و نگران کرده است که با رصد دقیق‌تر شرایط فضای مجازی به راحتی می‌توان متوجه شد که پای افراد دیگری برای ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور در میان است. تنها در توئیتر بر اساس آماری که خود این شبکه نشان می‌دهد، # تظاهرات‌ـ سراسری که یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های به کار رفته برای این اتفاقات است، به طور باور نکردنی فقط 26 درصد از داخل ایران توئیت شده است و 74 درصد توئیت‌ها با این هشتگ، از خارج از ایران بوده؛ جالب‌تر آنکه 27 درصد کسانی که با این هشتگ توئیت کرده‌اند، از مکانی در عربستان سعودی توئیت زده‌اند و باز هم عجیب‌تر اینکه 35 درصد توئیت‌ها با این هشتگ، به زبان عربی منتشر شده که این نشان می‌دهد، کاربران عرب‌زبان در خارج از ایران که غالباً از داخل کشور عربستان سعودی مشغول توئیت کردن هستند، بدون اینکه زبان فارسی هم بلد باشند، با توئیت کردن # تظاهرات‌ـ سراسری، سعی داشته‌اند آن را جزء ترندهای توئیتر کنند! این تنها رصد و دسته‌بندی کلی و ساده‌ای است که خود این شبکه به ما ارائه می‌دهد و بی‌تردید بررسی دقیق‌تر هویت کاربران که از داخل کشور هم توئیت کرده‌اند، می‌تواند واقعیت‌های بیشتری را نمایان کند؛ البته این حکایت تنها به توئیتر محدود نیست و جریان افراد پشت پرده کانال‌های خاص تلگرامی و برخی صفحه‌ها در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز به وضوح صدای پای بیگانه برای موج‌سواری از انتقادات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی را به گوش ما می‌رساند؛ موضوعی که هوشیاری بیشتر ما را می‌طلبد.

▼ اخبار ویژه                        
برنامه بعدی اغتشاشگران
یک کارشناس امور امنیتی گفت: بررسی عملکرد اغتشاشگران در سال 1388 و دیگر کشورها این واقعیت را آشکار می‌کند که با توجه به تعداد کم اغتشاشگران در خیابان‌ها، آنها برای کشاندن جمعیت به صحنه به کلیدزدن پروژه کشته‌سازی و نمایش قربانی نیاز دارند. وی ضمن هشدار به افکار عمومی مبنی بر اینکه تجربه فتنه 88 پیش روی ماست، افزود: تحرکات، برنامه‌های آموزشی در رسانه‌های ضد انقلاب و روش‌های تکرار شده در کشورهای هدف این اقدامات این واقعیت را در اذهان متبادر می‌کند که اغتشاشگران برای تکمیل جورچین خود و وارد کردن کشور به مرحله بعدی ناامنی، به دنبال کشته‌سازی هستند که این مهم هوشیاری مردم را می‌طلبد.

ترامپ فعلاً ساکت باش!
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی با اشاره به اینکه ترامپ، ایران را مقصر همه مشکلات خاورمیانه اعلام کرده، نوشته است: اگر ترامپ می‌خواهد از اغتشاشات حمایت کند، بهتر است ساکت باشد و کاری انجام ندهد. نیویورک‌تایمز با بیان اینکه توئیت‌های ترامپ در حمایت از اغتشاشات، بیش از حدِّ مورد نیاز بود، نوشت: هنوز چیز زیادی درباره این اعتراضات و اینکه به کجا ختم خواهد شد، مشخص نیست. یک دلیل برای نگرانی از اینکه ترامپ بخواهد برای اغتشاشگران قهرمان‌بازی دربیاورد، این است که باراک اوباما با رفتاری مشابه نتوانست از فرصتی که در سال 2009 (1388) ایجاد شده بود،‌ استفاده کند.
 
▼ اخبار
1ـ تلاش دشمنان برای سوءاستفاده از نارضایتی مردم
نشریه آمریکایی «تاور» در اولین واکنش رسانه‌های خارجی به تجمعات خیابانی در ایران، به نقل از ریچارد گلدبرگ، مشاور ضد ایرانی تعدادی از سناتورهای آمریکایی تأکید کرد، اکنون «بهترین زمان برای افزایش فشار روی ایران فرا رسیده است.» این نشریه تأکید کرد: «این تجمعات آسیب‌پذیری حکومت ایران را در مقابل تحریم‌های اقتصادی به ‌نمایش گذاشته است.» نشریه‌ تاور همچنین به نقل از خبرگزاری رویترز مدعی می‌شود: «یک علت عمده‌ این تظاهرات ضد دولتی، این است که مردم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که توافق هسته‌ای، دستاورد چندانی برای رونق زندگی اقتصادی آنها نداشته است.» گفتنی است، اگرچه نارضایتی مردم از مشکلات اقتصادی جدی است و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد؛ اما نشانه‌های فراوانی وجود دارد که ثابت می‌کند در تجمعات اخیر بیش از آنکه مردم دخیل باشند، پای جریان‌هایی مانند منافقین و سلطنت‌طلب‌ها در میان است که با استفاده از رسانه‌های خود درصدد ایجاد آشوب و به حاشیه بردن اعتراضات اقتصادی مردم هستند.

2ـ عملکرد روحانی پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود
محمد سلامتی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی به تازگی در مصاحبه با ایسنا گفته است: «اصلاح‌طلبان باید بدانند که لازم است از روحانی به هر شکلی که ممکن است حمایت کنند، چون بیلان کار روحانی به حساب اصلاح‌طلبان که او را کاندیدا کردند نیز نوشته می‌شود.» وی اظهار داشته است: تخریب روحانی به دست عده‌ای از اصولگرایان ادامه دارد و روحانی نباید از سوی اصلاح‌طلبان هم تخریب شود؛ بلکه باید هم حمایت شود و هم نقد شود. اصلاح‌طلبان در انتخابات از روحانی حمایت کرده‌اند، بنابراین قوت یا ضعف دولت به پای اصلاح‌طلبان هم نوشته می‌شود و ما باید پیه هر نوع عملکرد دولت را به تن‌مان بمالیم. اصلاح‌طلبان در قبال مردم باید متعهد بمانند و محکم بپذیرند که در قبال عملکرد دولت مسئولیت دارند.

3ـ نمی‌شود هم حاکم بود هم منتقد!
سیدحسین مرعشی از چهره‌های تأثیرگذار حزب کارگزاران، در کانال تلگرامی خود نوشت: سرخوردگی مردم ناشی از در میدان نبودن همراهان آقای روحانی ‌است. همان‌طور که آقای روحانی در میدان است، یارانش هم باید در میدان باشند و مسئولیت بپذیرند. اگر می‌توانند چنین کنند و کارها را بسامان کنند؛ ولی اگر نمی‌توانند استعفا دهند. اینکه همراهان آقای روحانی متناسب با نیازهای دولت کاری نمی‌کنند، یک واقعیت است. آقایان اگر بلد نیستند، کنار بکشند؛ اگر هم بلد هستند کارها را راه بیندازند. 38 سال است که در این کشور، همه مسئولان، حاکم اپوزیسیون هستند؛ یعنی هم حاکم هستند، هم منتقد. چنین رویه‌ای در هر برهه‌ای از قبیل انتخابات و مسائل پس از آن، مطالبات و در عین حال تناقضاتی ایجاد می‌کند. نمی‌شود رویه حاکم منتقد داشته باشیم.

4ـ احتمال تقلب آمریکا در انتشار آمار موجودی طلا
کارشناس بازار طلای بولیون استار سنگاپور هشدار داد: آمریکا به هیچ کس اجازه بازرسی و رؤیت ذخایر طلای خود را نمی‌دهد. رونان منلی افزود: حتی اگر واقعاً به میزان اعلام شده طلا داشته باشد، کیفیت آنها به قدری پایین است که قابلیت عرضه در بازار جهانی را ندارد. گفتنی است، آمریکا مدعی است، ۸ هزار و 5/133 تن شمش ذخیره شده طلا دارد. وی در ادامه بیان کرد: ماجرای ذخیره‌های طلای آمریکا به طور کامل غیر شفاف و مرموزانه است. تاکنون حتی یک بار هم به طور مستقل از این ذخایر بازرسی نشده است و یو اس مینت (نهاد تولیدکننده سکه در آمریکا) و بانک فدرال رزرو آمریکا به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند به اتاق‌های ذخیره طلا وارد شوند.

▼ اخبار کوتاه
صادق زیباکلام از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب گفت: بنده با وجود همه انتقاداتی که به نظام جمهوری اسلامی ایران دارم، معتقد هستم هر آسیبی که به نظام وارد شود، به زیان کشور تمام خواهد شد؛ پس باید با چنگ و دندان این نظام را حفظ کنیم؛ چرا که اگر آسیبی به این نظام وارد شود، ما به هیچ عنوان پیشرفت نمی‌کنیم؛ بلکه 50 سال هم به عقب باز می‌گردیم.
رشد اقتصادی جهان بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی در سال 2018 میلادی حدود 7/3 درصد پیش‌بینی شده است و چین امیدوار است در سال جدید میلادی به رشدی معادل 5/6 تا هفت درصد دست پیدا کند. مرکز پژوهش‌های اقتصادی و بازرگانی لندن به تازگی پیش‌بینی کرده است چین تا سال 2032 میلادی با پشت سر گذاشتن آمریکا نخستین قدرت اقتصادی جهان می‌شود.
«زاخی هانگبی» وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی در توئیتی از اغتشاشات در ایران حمایت کرد و نوشت: «دنیای متمدن باید از اعتراضات در ایران حمایت کند.» گفتنی است، این رژیم در حالی ادعای دایه مهربان‌تر از مادر برای مردم ایران را دارد که هزاران نفر در روزهای گذشته در اعتراض به فساد در پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
صادق محصولی، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره هجمه برخی افراد به قوه قضائیه، گفت: متأسفانه آقای دکتر احمدی‌نژاد از بعد دولت نهم، نگاه‌شان تغییر کرد و مشکلات امروز حاصل نگاه غلط ایشان به مسائل است. وی تأکید کرد: اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که برای رسیدن به قدرت دست به هر اقدامی بزنیم.
علی‌اکبر اصغری‌فرد، رئیس انجمن جوجه یک روزه درباره آخرین وضعیت مزایای مرغ مادر با توجه به شیوع آنفلوآنزا و تأثیر آن اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه تاکنون در یک بازه زمانی سه ماهه 600 هزار قطعه مرغ مادر حذف شده‌اند که در مزارع درگیر یا در جوار مزارع درگیر بودند و مجبور به حذف آنها شده‌ایم.
مؤسسه تحقیقاتی فریزر، جایگاه ایران از نظر آزادی اقتصادی در جهان را بدون تغییر 150 اعلام کرد. گفتنی است، شاخص آزادی اقتصادی بر پایه پنج محور حجم و اندازه دولت، ساختارهای قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی، آزادی تجارت بین‌المللی و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت تعریف شده است.
علیرضا زاکانی در تشریح مسائل سال 88 گفت: رهبر معظم انقلاب معترضان را هم پاره تن خود می‌دانستند و اظهار می‌داشتند اینها پاره تن ما هستند و تعدی نشود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات