صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 4 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قریب ۴۰ سال است از تشکیل جمهوری اسلامی می‌گذرد و از روز اول، آمریکا با ما دشمنی کرده است؛ آنها خواستند ما را از بین ببرند اما خداوند متعال ما را تقویت کرد و ما در منتهای قدرت، حرف‌مان را صریح می‌زنیم... و در مواجهه با دنیای کفر ملاحظه‌ هیچ‌کس را نمی‌کنیم.(1396/9/2)

▼ حرف روز
ناجی منطقه
شکست داعش و حامیانش در عراق و سوریه‌ از یک‌سو و روند قدرت‌گیری روزافزون طرفداران و حامیان جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مانند حزب‌الله در لبنان و انصارالله در یمن و... از سوی دیگر حکایت از شکل‌گیری و آغاز روند جدیدی در منطقه دارد. به عبارتی، واقعیت مهم در پسِ تحولات منطقه، بروز و ظهور قدرتمندانه و جدی محور مقاومت و به ویژه جمهوری اسلامی در منطقه است که نه تنها مانع تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و ایجاد نظم مطلوب بیگانگان در منطقه شده است؛ بلکه امکانات مورد نیاز برای ایجاد یک نظم مطلوبِ مبتنی بر مقاومت را فراهم آورده است.
بر اساس این، می‌توان گفت کشورمان در مقام هژمون منطقه‌ای می‌تواند تشکیل‌دهنده و استحکام‌بخش به نظم منطقه‌ای، با مشارکت کشورهای منطقه و بدون دخالت قدرت‌های خارجی و غیرمنطقه‌ای باشد. در واقع، با توجه به اینکه چندین سال است که منطقه غرب آسیا به طور جدی با مسائلی، چون تروریسم، ناامنی،‌ خشونت، ‌توسعه‌نیافتگی و... مواجه است که البته ریشه بسیاری از این مسائل به حضور و دخالت قدرت‌های بیگانه در منطقه برمی‌گردد، اکنون و با توجه به موفقیت محور مقاومت اسلامی در منطقه به طور اعم و جمهوری اسلامی ایران به طور اخص، در مبارزه با تروریسم و شکست سهمگین‌ترین نوعِ آن در عراق و سوریه و با توجه به رویکرد این محور در تأمین امنیت منطقه به صورت مشارکتی، به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای کشورهای منطقه، به منظور مبارزه با تروریسم، ‌خشونت و ناامنی در منطقه، پذیرش قدرت مقاومت،‌ کنارآمدن با آن و حتی همکاری و هم‌افزایی با آن است. افزون بر این، کشورهای غربی نیز اگر واقعاً به دنبال مبارزه با تروریسم هستند، باید هژمونی مقاومت در منطقه را بپذیرند و نه تنها علیه آن توطئه نکنند، بلکه به آن نیز کمک کنند. در واقع، در سایه‌ نقش‌آفرینی‌های موفق و مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اکنون کشورمان به ناجی منطقه تبدیل شده و کشورهای دیگر باید بکوشند از مزایای همکاری و اتحاد با ایران به نحو مطلوب بهره‌مند شوند. البته مبرهن است که جمهوری اسلامی در این الگوی رفتاری، امنیت و ثبات در منطقه را یک کالای همگانی می‌داند و برای تأمین آن،‌ بر نفی حضور و دخالت قدرت‌های بیگانه، مشارکت همه‌ کشورهای منطقه و بازی با حاصل جمع مثبت تأکید دارد.

▼ گزارش روز
اتفاق تکراری!
کشف و شناسایی ۱۱۲۸ کانتینر کالای قاچاق از گمرک به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان به همت سربازان گمنام امام زمان(عج)، خبری بود که هفته گذشته بر روی خروجی خبرگزاری‌های معتبر کشور قرار گرفت تا بار دیگر موضوع قاچاق کالا در کشور در یک اتفاق تکراری به صدر اخبار اقتصادی بیاید که البته امیدواریم این‌بار مانند دفعات گذشته پس از کمی بحث و جدل و انتشار آمار به دست فراموشی سپرده نشده و واقعاً برای این موضوع به طور جدی چاره‌ای اندیشیده شود؛ پدیده‌ای که بیشتر کارشناسان آن را دلیل اصلی مشکلات کشور و آسیب تولید ملی و مانع مهم در برابر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌دانند، اما با وجود اهمیت فراوان این موضوع، همچنان درباره آمار، میزان و مبادی ورود کالای قاچاق به کشور که در واقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین پیش‌نیاز برای مبارزه با این مسئله است، میان دستگاه‌های مسئول اختلاف نظر وجود دارد! در حالی که وزیر اقتصاد می‌گوید از مبادی رسمی هیچ کالای قاچاقی وارد کشور نمی‌شود، صدها کانتینر کالای قاچاق در گمرک کشف می‌شود و سردار میراحمدی، جانشین معاونت اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید ۶۰ درصد از قاچاق کالای کشور از مبادی رسمی انجام می‌شود و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام می‌کند 50 درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی و گمرک وارد کشور شده است. اختلاف‌نظری که درباره حجم کالای قاچاق در کشور هم صادق است و در حالی که بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق ارز در پایان سال ۹۵ رقم کل قاچاق 6/12 میلیارد دلار اعلام شده است، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام می‌کند برآوردها حاکی از آن است که حجم کالای قاچاق به کشور سالیانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است که ۷۰ درصد آن از مبادی رسمی کشور صورت می‌گیرد!

▼ اخبار ویژه            
کم‌میلی سوری‌ها برای مصرف کالای ایرانی
سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره تهدیدات ترامپ و اثرگذاری آن بر روی تجارت ایران و اروپا گفت: هنوز بانک‌های بزرگ اروپایی برای کار کردن با ایران محتاطانه عمل می‌کنند؛ ولی فضا تا حدود زیادی نسبت به گذشته بهتر شده است و در نهایت تعیین این فضا به سهامداران اصلی این بانک‌ها بستگی دارد که بیشتر آنها آمریکایی هستند. وی در ادامه تأکید کرد: با وجود اینکه ما با سوریه توافق‌نامه ترجیحی داریم و یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری در اختیار آنها قرار دادیم، اما سوریه در صادرات محصولات ایرانی یک‌سری محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که عملاً نتوانیم جنس خود را صادر کنیم! این در حالی است که کالای قاچاق ترکیه بازار سوریه را اشباع کرده و سوری‌ها به مصرف آن کالاها تمایل دارند!

پشت پرده سازش صهیونیست‌ها و اعراب
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در چهل‌وچهارمین سالروز مرگ «دیوید بن گوریون» مؤسس رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، ضمن تمجید از همکاری میان تل‌آویو و کشورهای عربی، اعتراف کرد: «همکاری پربار ما با کشورهای عربی در حال حاضر به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد؛ اما اطمینان دارم که روابط با آنها پخته‌تر خواهد شد و این امر به ما اجازه می‌دهد، دایره صلح را توسعه دهیم.» نتانیاهو تصریح کرد: «میان اسرائیل و کشورهای عربی در نهایت سازش خواهد شد؛ چرا که بسیاری از امور مدت‌هاست در پشت پرده جریان دارد.»
 
▼ اخبار
1ـ حوثی‌ها تنها یکی از طرفداران پرتعداد ایران در منطقه هستند
اندیشکده شورای «آتلانتیک» با بررسی اتهامات محور غربی‌ـ عربی به ایران مبنی بر دخالت کشورمان در جنگ یمن نوشت: «شکی نیست که می‌توان حوثی‌ها را بخشی از مجموعه گسترده نیروهای طرفدار ایران در غرب آسیا (خاورمیانه) دانست. شعار حوثی‌ها، یعنی «الله‌اکبر، الموت لإمریکا، الموت لإسرائیل» و تصاویر آیت‌الله خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای و سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در دستان جمعیت در تظاهرات‌های حوثی‌ها، همگی شباهت‌های زیادی را میان حوثی‌ها و ایران نشان می‌دهد؛ اما این نفرت مشترک از آمریکا و اسرائیل و علاقه حوثی‌ها به رهبران شیعه، به معنای آن نیست که حوثی‌ها نیروی نیابتی ایران هستند. علاوه بر این، طی شش دوره جنگ میان حوثی‌ها و دولت یمن بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، سند و مدرکی برای اثبات ادعای دولت یمن مبنی بر کمک ایران به حوثی‌ها وجود نداشت و حتی تلگراف‌های سفارت آمریکا در یمن نیز نشان می‌داد، کارکنان سفارت هیچ مدرکی درباره ارتباط میان شورشیان و ایران پیدا نکرده‌اند.»

2ـ روایت اشپیگل از اتحاد آل‌سعود و صهیونیست‌ها
نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی با تشریح عمق همکاری‌های اطلاعاتی ریاض و تل‌آویو نوشت: «عربستان و اسرائیل دیگر همکاری خود علیه ایران را پنهان نمی‌کنند.» در این گزارش آمده است: «گادی آیزنکوت» ژنرال اسرائیلی به ندرت مصاحبه می‌کند؛ وی از زمان تصدی قدرت در سال 2015 تاکنون با هیچ خبرنگار خارجی صحبت نکرده است که البته این موضوع به سیاست‌های اسرائیل مربوط می‌شود، نه ارتش این کشور. با این حال این ژنرال 57 ساله در ماه جاری با پایگاه خبری ایلاف که متعلق به عربستان سعودی است، گفت‌وگویی داشته است. چنین اقدامی در شرایطی صورت می‌گیرد که حکومت وهابی عربستان و دولت یهودی اسرائیل هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با هم ندارند. وی در این گفت‌وگو می‌گوید، اسرائیل آمادگی دارد اطلاعات محرمانه را با عربستان سعودی مبادله کند. آیزنکوت به بیان روشن تصریح می‌کند که آنها از ترس تقویت قدرت ایران در کنار هم هستند.

3ـ وقتی فراکسیون امید دولت را تهدید می‌کند
«محمدعلی وکیلی» عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «واعظی مدیون اصلاح‌طلبان» نوشت: «محمود واعظی در جایگاه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اجازه ندارد گرایش‌های حزبی خود را دخالت دهد... انتظار داریم آقای واعظی متوجه باشد که جایگاهی که در دولت به او رسیده، مدیون و محصول هزینه دادن کدام جریان سیاسی و فعالان سیاسی است. قطعاً آقای واعظی با هوش و ذکاوتی که دارد متوجه این موضوع هست که جایگاه کنونی‌اش را مدیون جریان اصلاح‌طلبی است. ایشان حتماً به خاطر دارد، تنها جریانی که در مجلس در جریان انتخابات ۹۶ بی‌پیرایه و با تمام وجود و خالصانه آقای رئیس‌جمهور را همراهی کرد، فراکسیون امید بود. هم در دعوت از رئیس‌جمهوری و هم حمایت از دولت، این فراکسیون امید بود که سینه‌چاک پشت دولت ایستاد. خدا نکند که این فراکسیون از دولت روحانی مأیوس شود و با دولت زاویه پیدا کند.»

4ـ محکومیت شدید بیانیه اتحادیه عرب از سوی تونس
نمایندگان پارلمان تونس با امضای طوماری بیانیه اخیر اتحادیه عرب علیه ایران و حزب‌الله لبنان را به شدت محکوم کردند و از وزارت خارجه تونس خواستند با این بیانیه مخالفت کرده و موافقت خود با آن را پس بگیرد. گفتنی است، در هفته اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی برای بررسی آنچه ریاض آن را مداخلات ایران در امور کشورهای عربی می‌خواند، در مصر تشکیل جلسه داد که این نشست با صدور بیانیه پایانی با متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی و «تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان» به پایان رسید.

▼ اخبار کوتاه
تحلیلگران مؤسسه «کاپیتال اکونومیکس» تأکید کردند، ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا موجب تشدید تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی شده و این مسئله افزایش قیمت جهانی دو کالای راهبردی، یعنی نفت و طلا را در پی داشته است. بر اساس گزارش این مؤسسه، پیش‌بینی می‌شود تنش‌های سیاسی در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بیش از پیش تشدید شود و این مسئله همچنان موجب تقویت تقاضا و قیمت طلا و نفت خواهد شد.
نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به پروتکل‌های یکجانبه پاکستان و افغانستان با هند با تعرفه صفر درصد گفت: ما تعرفه واردات برنج از هند را از 90 درصد به 25 درصد کاهش داده‌ایم؛ اما هندی‌ها 50 درصد برای واردات سیب از ایران تعرفه تعیین کرده‌اند که به اضافه ارزش‌افزوده، این رقم به 70 درصد می‌رسد و همین مسئله سبب شده است صادرات سیب ایران به هندوستان متوقف شود.
محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر در جلسه محاکمه‌اش در پرونده موسوم به «یورش به زندان‌ها» خواهان انجام معاینات پزشکی ویژه شد. وی در این باره گفت: وضعیت جسمانی‌اش وخیم است و از حق خود برای معاینه پزشکی با هزینه شخصی تحت نظارت پزشکان متخصص کوتاه نخواهد آمد.
رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه با ارسال نامه مشترک به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و ارسال متن بیانیه مشترک رؤسای‌جمهور سه کشور درباره آینده سیاسی سوریه که در سوچی به تصویب رسید، درخواست کردند این متن به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره نتایج نشست مشترک خود با روحانی و پوتین به خبرنگاران گفت: با ایران و روسیه توافق کرده‌ایم از سوریه‌ای جدید و متحد با یک قانون اساسی جدید که در آن انتخابات آزاد و شفاف تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود، حمایت کنیم.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به ولی‌عهد ماجراجوی سعودی توصیه کرد: اکنون که به فکر الگوبرداری از مشی و رفتار دیکتاتورهای معروف منطقه افتاده، اندکی تأمل و تفکر کرده و قدری هم به سرنوشت محتوم آنها در سال‌‌های اخیر بیندیشد.
روزنامه آمریکایی «نیوزویک» گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دخترش ایوانکا و دامادش کوشنر را به دلیل اختلاف با ژنرال جان اف کلی، رئیس دفتر ویژه ترامپ، از کاخ سفید اخراج می‌کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات