صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 5 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): باید موضوع مبارزه با فساد بسیار جدی گرفته و با شریان‌های اصلی آن مقابله شود، زیرا فساد موجب انهزام و شکسته شدن روحی و روانی افراد و جامعه می‌شود. (97/1/29) www.basirat.ir
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
موميايي ديکتاتور!

انتشار اخباري مبني بر کشف جنازه‌اي موميايي شده در بخش غربي آستان حضرت عبدالعظيم حسني(ع) در شهر ري به دنبال اجراي طرح گسترش و توسعه اين بخش از آستان و شايع شدن اينکه اين جنازه متعلق به رضاخان پهلوي است، نمونه‌اي از حوادث کم‌اهميت است که فرصتي را فراهم آورده تا در چهل سالگي انقلاب اسلامي اردوگاه جريان معاند و ضد انقلاب براي بزرگنمايي و ستايش دوران ستم‌شاهي تلاش کنند.
در اين روزها پایگاه‌ها و کانال‌هاي تلگرامي ضد انقلاب از رضاخان با عناويني چون «خادم ملت»، «معمار ايران»، «سرباز وطن» و... ياد کرده‌اند و برخي قلم به دستان ليبرال رضا پهلوي را سازنده دولت مدرن در ايران دانسته‌اند.
براي جريان ليبرال نفوذ کرده در ميان سلبريتي‌هاي هنري نيز در اين سناريو نقشي تعريف شده است! برای نمونه يکي از اين افراد در صفحه اينستاگرام خود مي‌نويسد: «اميدوارم حاکميت به دور از سياست‌زدگي، برخورد متعصبانه و با احترام با پيکر رضاشاه برخورد کند. آن مرد منشأ خدمات بسيار ارزنده‌اي براي ايران است!» جريان ليبرال در حالي از خدمات ارزنده رضاخان سخن مي‌گويد که کافي است بر زندگي و عملکرد سياه اين ديکتاتور که در تاریخ به ثبت رسيده، مروری کوتاه داشته باشيم تا مشخص شود که چطور رضا سوادکوهي با سناريوي انگليسي‌ها روي کار آمد و همه توان خود را براي تأمين منافع بيگانگان به کار برد و آنگاه که تاريخ مصرفش به اتمام رسيد، همچون دستمالي کثيف از سوی انگليسي‌ها به دور انداخته شد! غارت سرمايه‌هاي ملي، همچون نفت براي بريتانيا تضمين شد و همه دستاورد بزرگ مشروطه که قانون اساسي و مجلس شوراي ملي بود، عملاً به هيچ گرفته شد و حکومتي مستبدتر از حکومت قاجار شکل گرفت که نمونه آن در تاريخ اين سرزمين کمتر قابل مشاهده است. رضا قلدر آنچنان فضاي خفقان و سرکوب را در کشور گستراند و مخالفان را سرکوب و معدوم کرد که در اين ميان حتي نزديکان و پاچه‌خوارانش نيز مصون نماندند.
حال معلوم نيست که ليبرال‌هاي مدعي آزادي‌خواهي و دموکراسي چگونه در صف حاميان پهلوي اول برآمده‌اند و براي او نوحه‌سرايي مي‌کنند! البته تاريخ نشان داده است، ليبرال‌ها با وجود شعارهاي پرطمطراق، همواره جيره‌خوار و مجيزه‌گوي ديکتاتورها بوده‌اند و در اين ميان تفاوت چنداني ميان نسل ديروز و امروز آنها وجود ندارد!

▼ گزارش روز
بلاتکلیفی پس از 247 روز

247 روز از پایان کار محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران می‌گذرد و مایه نگرانی و تأسف است که 247 روز است که از جنب‌وجوش و تکاپوی سازندگی و پیشرفت پایتخت که در سال‌های گذشته مردم به طور مداوم شاهد آن بودند، خبری نیست. این فقدان مدیریت و فعالیت در شهرداری تهران موضوعی نیست که حامیان شهردار سابق تهران یا مخالفان سیاسی و جریان رقیب اصلاح‌طلبان آن را مطرح کنند؛ بلکه فردی چون غلامحسین کرباسچی از جمله افرادی که در تدوین فهرست انتخاباتی جریان اصلاحات که حالا تمام کرسی‌های پارلمان شهری را به دست آورده‌اند، نقش داشته، بر آن تأکید می‌کند و در این باره می‌گوید: «شورای شهر با اين عملكرد به جز آنكه خود را از نظر كاري زير سؤال مي‌برد، مجموعه اصلاح‌طلبان و افرادي كه آنها را به مردم معرفي كرده‌اند، نيز زير سؤال مي‌برد.»
اما این همه ماجرای یک سال گذشته شورای شهر تهران نیست، بلاتکلیفی وضعیت شهرداری، انتخاب محمدعلی نجفی با وجود انتقادات فراوان رسانه‌ها و افکار عمومی و بعد هم بازی استعفا و القای وجود فشارهای بیرونی به دلیل اتفاقات برج میلاد و ادعای اینکه مبارزه با فساد عامل رفتن نجفی از خیابان بهشت شد، اداره دوباره شهرداری تهران با سرپرست و تیتر رسانه‌های اصلاح‌طلب در این روزها که حاکی از اختلاف میان جریان‌های اصلاح‌طلب حاضر در شورا است، همه ناظران را به یاد شورای اول و اتفاقات تلخ آن دوره می‌اندازد؛ در این میان سؤال اینجاست که تکلیف منافع پایتخت‌نشینان برای اعضای شورای شهر در چه درجه‌ای از اهمیت قرار دارد؟ مگر شورای شهر نماینده مردم نیست و با شعار خدمت به مردم روی کار نیامده، پس چرا در حدود 9 ماه گذشته تقریباً همیشه درگیر مباحث جناحی و اختلافی بوده و همه پروژه‌های شروع شده از قبل هم متوقف شده است؟ آیا منافع جریان‌های گوناگون اصلاح‌طلب و نزاع‌های درون‌گروهی بر منافع مردم ارجحیت دارد؟!

▼ خبر ویژه
چوب لای چرخ نقشه‌های آمریکا!

«عزیز الشیال» استاد علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه عراق اظهار داشت: از دید آمریکایی‌ها، سپاه قدس و سپاه پاسداران به مثابه چوبی لای چرخ نقشه‌های آمریکا در منطقه هستند که آن را از حرکت بازداشته‌اند. وی با تأکید بر اینکه ایران به دنبال تحمیل خواسته‌های خود بر عراقی‌ها نیست، تصریح کرد: رابطه با ایران به نفع عراق خواهد بود و سپاه پاسداران تلاش بی‌وقفه‌ای را برای حفظ وحدت عراق به عمل آورده است. وی یادآور شد: سردار سلیمانی بین سلیمانیه، بغداد و اربیل در رفت‌وآمد بود و این فراموش‌شدنی نیست و نمی‌توان نقش او را در زمینه کنترل امنیتی مرزهای ایران و عراق و کمک به عراقی‌ها برای کنترل گذرگاه‌های مرزی از طریق هماهنگی بسیار عالی بین دو طرف فراموش کرد. الشیال درباره خدمات سپاه قدس به عراق که به درخواست رسمی دولت عراق صورت گرفت و هدف از آن مبارزه با تروریسم بود و نیز تلاش‌های عربستان و آمریکا برای خدشه‌دار کردن وجهه سپاه پاسداران و سپاه قدس و سردار سلیمانی، گفت: سپاه یک نهاد نظامی است و بر اساس دیدگاه رهبری ایران، مأموریت‌های داخلی و خارجی دارد و سپاه قدس نیز پس از حمله داعش به عراق یک لحظه در کمک به برادران عراقی خود کوتاهی نکرد. این استاد عراقی تأکید کرد: کمک(سپاه) به برادران برای پیروزی بر یک گروه تروریستی که امنیت‌شان را به خطر انداخته است، دخالت نیست.

▼ اخبار
1ـ ادعاهای صهیونیست‌ها دروغ است

«گرث پورتر» تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» قطر ادعاهای تکراری صهیونیست‌ها درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را «ساختگی» نامید. پورتر در این مصاحبه درباره ادعاهای تکراری صهیونیست‌ها مبنی بر تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی گفت، اسناد ارائه شده در گذشته، کاری مشترک از سوی «موساد» دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی، دستگاه‌های اطلاعاتی غرب و با کمک گروهک منافقین، از دشمنان قسم خورده ایران بود. وی در توصیف گروهک منافقین گفت: «آنها سال‌هاست که سازمانی تروریستی به شمار می‌آیند و در مواردی بسیار مهم با موساد همکاری داشته‌اند.» وی نصب کلاهک اتمی بر موشک‌های «شهاب‌ـ3» را از جمله دروغ‌های موساد و منافقین نامید و با اشاره به دکترین ایران درباره نساختن سلاح‌های اتمی، به تمرکز آمریکا و متحدانش بر برنامه موشکی ایران درحالی که دیگر کشورها نیز برنامه مشابهی دارند، گفت: آشکار است که ایران از موشک بالستیک به منزله یک سلاح بازدارنده استفاده می‌کند.

2ـ تلاش غرب برای تغییر مواضع روسیه
روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ» به نقل از منابع با نفوذ در سیاست خارجی دولت آلمان نوشت: ارتباط غرب با روسیه درباره توقف حمایت این کشور از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بر پایه قاعده «داد و ستد» است. این مسئولان می‌گویند، پیشنهادهای غرب شامل تضمین ابقای روسیه در پایگاه‌های نظامی‌اش در سواحل سوریه و حمایت مالی و اذعان غرب به این مسئله است که روسیه قدرتی است که بدون آن حل هیچ مشکلی در جهان ممکن نیست. فرانکفورتر نوشت: همگان در برلین اهمیت دو پایگاه نظامی روسیه در بندر طرطوس و فرودگاه لاذقیه را می‌دانند که به منزله همه چیز برای روسیه در جنوب تنگه بسفر است؛ چون بدون این دو پایگاه دریای مدیترانه کاملاً در اختیار ناتو قرار می‌گیرد و نقش این دو پایگاه سنگ‌بنای تنظیم رفت‌وآمد و عملیات زیردریایی و ناوهای هواپیمابر روسیه در منطقه بین تنگه داردانل و کانال سوئز و تنگه جبل طارق است.

3ـ انهدام و متلاشی کردن 300 تیم تروریستی
وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه وجود رهبری و ولایت مطلقه فقیه در کشور راه را برای توطئه‌های دشمنان بسته است، گفت: آنچه تا به امروز موجب شده تا دشمنان و فریب‌خوردگان با انجام تبلیغات، هجمه‌های متعدد و تهدیدها علیه نظام جمهوری اسلامی ناکارآمد شوند، به برکت وجود ولایت مطلقه فقیه و رهبری بوده است. سیدمحمود علوی با بیان اینکه هرچند منطقه در شرایط بحرانی به سر می‌برد، اما مسئولان و نیروهای نظامی و امنیتی لحظه‌ای برای تأمین امنیت کشور غفلت نکرده‌اند، گفت: خوشبختانه سربازان گمنام امام زمان(عج) با هوشیاری و تلاش ۳۰۰ تیم تروریستی را که قصد ایجاد اغتشاش، بمب‌گذاری و اقدامات تروریستی داشتند، شناسایی و متلاشی کرده‌اند و سربازان این نظام همیشه هوشیار و بیدار هستند.

4ـ طرف مقابل را شگفت‌زده خواهیم کرد
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از سفر به سوچی روسیه درباره خروج آمریکا از برجام گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های لازم را دارد و حتماً اقدامات تعجب‌برانگیزی را برای طرف مقابل در دستور کار قرار می‌دهد. وی همچنین درباره واکنش به اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام اظهار داشت:‌ متأسفانه از روز آغاز اجرای تعهدات، طرف مقابل به اشکال مختلف کارشکنی کرده است. البته بر اساس معاهده ان‌پی‌تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضعیت نیست، می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند و این گزینه محتمل جمهوری اسلامی ایران است. وی تأکید کرد: از قدرت کامل برای از سرگیری مطلوب فعالیت‌های هسته‌ای برخورداریم.

▼ اخبار کوتاه
وزیر خارجه آلمان در نشست گروه ۷ در کانادا اعلام کرد: اوضاع خاورمیانه بدون برجام بسیار خطرناک‌تر خواهد شد؛ بنابراین، گروه ۷ به طور مشترک به دنبال راه‌حل‌هایی برای محافظت از برجام است. وزارت خارجه آلمان نیز در پیام‌هایی توئیتری به نقل از «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: باید تمام تلاش خود را برای آغاز یک فرآیند سیاسی با هدف برقراری صلح در سوریه به کار ببندیم. در زمان بحران به همکاری بیشتر و گفت‌وگو نیاز داریم.
«انیس نقاش» کارشناس مسائل استراتژیک لبنانی گفت: گمان نمی‌کنم که مسئله ورود یک پهپاد تفریحی به کاخ پادشاه عربستان صحت داشته باشد؛ زیرا در تصاویر ضبط شده از این حادثه مشاهده می‌کنیم که هیچ گلوله‌ای به سمت آسمان شلیک نشد و این مسئله ثابت می‌کند که درگیری‌ها بر روی زمین بوده است. حجم تبادل آتش نشان می‌دهد، به احتمال زیاد گروه‌های مخالف پادشاه دست به حمله زده‌اند و در پی براندازی پادشاه یا ترور محمدبن‌سلمان هستند.
پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتقاد از غیر بهره‌ور بودن مصرف انرژی در ایران گفت: شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست تا آنجا که شرایط نامطلوبی را برای کشور رقم می‌زند؛ از این رو باید با جدیت بیشتری برای حل این چالش قدم برداریم.
«دلفین او» نماینده مجلس ملی فرانسه گفت: با خروج آمریکا از برجام احتمالاً ایران هم خارج خواهد شد و در این صورت، توافق دیگر وجود نخواهد داشت و اقبالی هم نخواهد داشت. عواقب این کار هم برای روابط ما با ایران و هم برای اوضاع منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.
«میکائیل کلور برشتولد» سفیر آلمان در ایران گفت: اراده سیاسی آلمان قویاً بر ادامه همکاری‌ دوجانبه با ایران است، هر چند که تصمیم واشنگتن بر وفق مراد نباشد. ایران تاریخی شش هزار ساله دارد و تاریخ ۱۲ می و تصمیم ترامپ ایران را زیر سؤال نخواهد برد.
بنابر اخبار منتشر شده، خبرنگار هتاک به ساحت امام رضا(ع) در فضای مجازی حین فرار در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر شده است. بر پایه این گزارش‌ها، با هوشیاری مأموران انتظامی مستقر در فرودگاه این فرد که قصد فرار به گرجستان را داشت، شناسایی و بازداشت شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که میزبان امانوئل مکرون است، بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و آن را فاجعه نامید و گفت: برجام غیرعاقلانه و وحشتناک است و نباید امضا می‌شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات