صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 10 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از اجزای مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی، بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر و در رأس آنها آمریکا است و این بی‌اعتمادی باید روزبه‌روز گسترش یابد. (95/6/28) ***روز ملی خلیج همیشه فارس گرامی باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
به گزینه‌های خود بیندیشیم!

رئیس‌جمهور کشورمان عصر دیروز با رئیس‌جمهور فرانسه به صورت تلفنی صحبت کرد و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را درباره آینده برجام ـ چه در صورت خروج آمریکا و چه اصلاح آن ـ اعلام کرد. آقای روحانی با ابراز اینکه رفتار فعلی آمریکا، نقض برجام و ایجاد ترس و ابهام در کشورهای گوناگون و بنگاه‌های اقتصادی برای رابطه با ایران است، تأکید کرد: «حتی اگر در 22 اردیبهشت آمریکا اعلام کند که در برجام می‌ماند و شرایط دو سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.»
اگرچه این سیاستِ اعلامیِ مناسب دیرهنگام است، اما باید از سوی همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، دیپلماسی و رسانه‌ای کشور حمایت شود. رسانه در پژواک این صدای واحد و تبدیل آن به غرور ملی ایرانیان نقش ویژه دارد.
واقعیت آن است که هر چه به موعد پایان مهلت ترامپ نزدیک‌تر می‌شویم، منحنی نمودار فعالیت‌های رسانه‌ای و بخش سیاسی و حتی امنیتی آمریکا و هم‌پیمانانش در زمینه گمانه‌زنی‌ها درباره آینده برجام و واقع‌نمایی تهدیدات پوشالی با ترسیم فضای دوگانه بیم و امید مبتنی بر رهیافت همیشگی چماق و هویج در سیاست خارجی آمریکا سیر صعودی به خود می‌گیرد. آنها با این اقدامات، به تعبیر رهبر حکیم انقلاب به دنبال تغییر باور و سپس محاسبات تصمیم‌گیران کشورمان برای تن دادن به اعمال اصلاحات جدید در برجام یا تکوین برجام مکمل هستند.
اما در این میان امید بستن ما به اروپایی‌ها تعجب‌انگیز است. گویی مسئولان ارشد دولت که روزگاری سکان هدایت پرونده هسته‌ای در مذاکرات طولانی و ملال‌آور با چشم آبی‌ها را در دست داشتند، یادشان رفته که پس از سال‌ها مذاکره بی‌نتیجه، به پیشنهاد خود اروپایی‌ها بساط 1+5 و حضور آمریکا در مذاکرات فراهم شد؛ اما حالا چه شده است که بار دیگر به آنها امید بسته‌ایم! مگر اروپایی‌ها با صدای بلند نگفتند که رفتار ثبات‌زدای ایران باید در منطقه کنترل شود و نقطه پایانی بر توسعه موشکی‌ ایران ـ که نقطه اصلی راهبرد بازدارندگی ماست ـ گذاشته شود؟!
غرض اینکه آنها حرف‌شان را زده‌اند و با قلدری پس از 16 ماه هم نمی‌خواهند به این معاهده بین‌المللی عمل کنند و جورچین این همراهی مطلق با آمریکا را به گونه‌ای نسبی می‌چینند تا اهداف میان‌مدت و کوتاه‌مدت در ایران را از دست ندهند. ما باید به گزینه‌ها و سناریوهای تعیین‌کننده خود بیندیشیم که بحمدالله دست‌مان خالی نیست.

▼ گزارش روز
سکانس پایانی

«نه اتحادیه اروپا به ترامپ»، «سخن آخر موگرینی: ترامپ بداند برجام را ادامه مي‌دهيم» و... تیترهای درشتی است که رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی برجام وقتی فهمیدند امضای جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما هیچ تضمینی برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای تعهدات ایالات متحده نخواهد بود و این ترامپ دیوانه است که سرنوشت برجام را در دست گرفته، به تعهدات آمریکا پایبند نیست و هر آن ممکن است تصمیم بگیرد که دیگر برجامی وجود نداشته باشد، بر صفحه‌های اول خود نشاندند. همان‌گونه که طرف غربی انتظار و برنامه داشت تا این‌گونه وانمود ‌شود که اروپا با گرفتن امتیازهای بیشتر ترامپ را بر سر عقل می‌آورد تا نه تنها برجام را حفظ کند، بلکه وادار به اجرای تعهداتش شود و در این راستا نمایش خود برای القای این مسئله را آغاز کرد، رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز در داخل همان‌گونه که اروپایی‌ها انتظار داشتند، آغاز به بزرگ‌نمایی همراهی کلامی سیاستمداران اروپایی با ایران کردند و بازی رسانه‌ای برای فشار به دولت و نظام به منظور نرمش و امتیاز‌دهی به اروپا با هدف تحقق اتحاد اروپا و ایران در برابر آمریکا را آغاز کردند؛ هدف و خیالی که با توجه به واقعیات فضای بین‌الملل در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و... اگر نگوییم خنده‌دار است، می‌توان گفت بسیار ساده‌لوحانه بود.
اما حالا این نمایش به سکانس نهایی‌اش رسیده است و پس از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در پایان سفرش به آمریکا که از همراهی این کشور با آمریکا در برابر ایران و به ویژه برجام خبر داده بود، حالا دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توافق کردند که برجام باید گسترش یافته و دیگر حوزه‌های فعالیت ایران از جمله برنامه دفاع موشک بالستیک این کشور را نیز در بر بگیرد. طرفین تعهد کردند که به صورت تنگاتنگ با آمریکا درباره نحوه مواجهه با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، از قبیل مسائلی که باید در توافق جدید گنجانده شود، همکاری کند.»

▼ اخبار ویژه
افشای توطئه شکست‌خورده آل‌سعود

روزنامه «الأخبار» لبنان در دور جدیدی از افشاگری علیه امارات متحده عربی، رایانامه‌ای را که «یوسف العُتیبه» سفیر امارات در آمریکا درباره تلگراف خانم «دینا قعوار»، سفیر اردن در واشنگتن ارسال کرده است، منتشر کرد. خانم قعوار این تلگراف را در تاریخ  ۲۲ نوامبر ۲01۷، پس از دیدار با «مایکل بل»، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا در امور غرب آسیا برای «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن ارسال کرده است. در این تلگراف به موضوعات متعددی اشاره شده است که مهم‌ترین آنها، اشاره تلویحی «عبدالرحمن السدحان»، مشاور محمدبن‌سلمان، به انتقال «جنگ‌های نیابتی با ایران در یمن به لبنان» و تهدید‌های ریاض علیه «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان پس از بازداشت او در عربستان بوده است.

نامه‌ای برای حذف آیات قرآن!
العربیه نوشت: تعدادی از چهره‌های فرانسوی که در بین آنها نام «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه و «مانوئل والس» نخست‌وزیر پیشین این کشور هم به چشم می‌خورد، در نامه‌ای سرگشاده خواستار حذف آیاتی از قرآن هستند که در آن به کشتن و مجازات یهودیان، مسیحیان و کافران اشاره شده است. دانشگاه الازهر مصر در پاسخ به چنین نامه‌ای  اعلام کرد، قرآن به کشتار فرمان نمی‌دهد؛ بلکه از مردم می‌خواهد تا در برابر دشمنان مقابله به مثل کنند. در این بیانیه آمده است: این‌گونه موضع‌گیری‌ها به حملات و خصومت‌هایی علیه مسلمانان منجر شده و بین مردم فرانسه نیز به تنش منتهی می‌شود.

▼ اخبار
1ـ فلسطین اولویت ما نیست!

شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی از جزئیات نشست «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی با سران سازمان‌های یهودی آمریکا پرده برداشت. «باراک راوید» خبرنگار شناخته‌شده این شبکه به نقل از سه منبع صهیونیستی و آمریکایی حاضر در این نشست و همچنین تلگراف محرمانه کنسولگری رژیم صهیونیستی در نیویورک به نخست‌وزیری این رژیم، نوشته است که بن‌سلمان در این نشست با انتقاد شدید از عباس، گفته است: «در چند دهه اخیر، فلسطینی‌ها بارها همه پیشنهادهایی را که به آنها شده، رد کرده‌اند. فلسطینی‌ها یا آنچه به آنها پیشنهاد شده را می‌پذیرند و به میز مذاکره بازمی‌گردند یا باید دهان‌شان را ببندند.» وی تأکید کرده است، مسئله فلسطین جزء اولویت‌های اصلی حکومت سعودی یا افکار عمومی عربستان نیست.

2ـ آفت بزرگ شورای شهر تهران
محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم تهران نوشت: هدف برخی احزاب اصلاح‌طلب که به طور مشخص بیشترین تعداد را با ترفندهایی به فهرست اصلاح‌طلبان اضافه کردند تا وارد شورای شهر شوند، این است که تا آخر دوره سیستم حزبی کاملی را بر شورای شهر، شهرداری و مدیریت شهری حاکم کنند که این آفت بسیار بزرگی خواهد بود. از دور اول شورا تاکنون با چنین پدیده‌ای مواجه نبودیم؛ چون در هر یک از دوره‌ها هر فردی با هر گرایشی که وارد شورا می‌شد، همه مساعی خود را به کار می‌برد و تلاش می‌کرد تا صرف نظر از گرایش‌های حزبی آنچه را که به نظرش صحیح می‌رسد، به نفع مردم به‌کار گیرد تا مردم تهران در آسودگی بیشتری زندگی کنند.

3ـ ترامپ هنوز تصمیمی نگرفته است
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که با شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ هیچ تصمیمی درباره اینکه آیا ایالات متحده در توافق هسته‌ای می‌ماند یا نه، اتخاذ نکرده است.» وی که پیش از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا خواهان خروج فوری از برجام بود، در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه «سی‌‌بی‌اس» گفت، همچنان همان نظر را دارد و این گزینه را به ترامپ ارائه کرده، اما «من مشاور امنیت ملی هستم، نه تصمیم‌گیرنده امنیت ملی.» بولتون افزود: به ارائه مشاوره و طرح گزینه‌های گوناگون به ترامپ «تا زمانی که او تصمیمش را در این مورد اتخاذ کند»، ادامه خواهد داد.

4ـ دو بانک ایرانی در آلمان شعبه می‌زنند
«علی ماجدی» سفیر کشورمان در آلمان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده بانک خاورمیانه در شهر مونیخ و بانک سامان در شهر فرانکفورت شعبه می‌زنند. پیش از بانک‌های خصوصی، بانک ملی ایران در هامبورگ و بانک سپه شعبه فرانکفورت و بانک «تجارتی ایران و اروپا» در حوزه تجارت خارجی و عملیات ارزی ایران فعال بودند. بر اساس آمار گمرک، آلمان در سال گذشته بیش از سه میلیارد و 84 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد و در رده پنجم بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران قرار گرفت. همچنین در دو ماهه نخست سال جاری میلادی شاهد رشد 12/5 درصدی سطح مراودات تجاری دو کشور بوده‌ایم.

5ـ وضعیتی که قابل پیش‌بینی بود!
عبدالله ناصری از چهره‌های اصلاح‌طلب و از حامیان انتخاباتی حسن روحانی با اشاره به بحران ارزی، گفته است: «به عنوان یک شهروند می‌گویم واقعیت این است که از اول تشکیل دولت چنین شرایط اقتصادی پیش‌بینی می‌شد؛ به طوری که همه کارشناسان اقتصادی وضعیت نابسامان کشور را در سال 1397 پیش‌بینی کردند و اثرات آن هم در جامعه دیده می‌شد.» این در حالی است که آقای ناصری، هم‌طیفان و دوستانش درجریان اصلاحات درباره ثبات و توسعه اقتصادی در همان روزهایی که مدعی هستند وضعیت امروز قابل پیش‌بینی بوده، مردم را برای رأی دادن به حسن روحانی تشویق کردند.

▼ اخبار کوتاه
سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره میزان آمادگی دفاعی این نیرو برای مقابله با تهدیدات گفت: بر اساس قرآن، کسب آمادگی دفاعی یک دستور و تکلیف الهی است و ما می‌توانیم ادعا کنیم که طی 34 سال گذشته حتی 24 ساعت را هم برای کسب و ارتقای آمادگی‌های دفاعی از دست نداده‌ایم. وی افزود: آمریکایی‌ها زمانی از توانمندی واقعی ما مطلع می‌شوند که دیگر خیلی برای آنها دیر شده و کاری از دست‌شان برنمی‌آید.
«محمد خالد الهاجری» فعال سیاسی معروف کویتی با انتشار یک فیلم ویدئویی در فضای مجازی اظهارات عادل الجبیر درباره اینکه قطر باید بهای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را بدهد، به تمسخر گرفته و اظهار داشته است: عربستان است که عامل بحران خلیج‌فارس و تمام بحران‌های منطقه است.
رسانه محلی «مرکوری‌نیوز» آمریکا مدعی شد: سه تاجر اهل سانفرانسیسکو که شهروندان آمریکا و متولد ایران هستند، از سیستم‌های پیچیده نقل و انتقال الکترونیکی پول برای تأمین مالی ارسال قطعات خودرو به ایران استفاده کرده‌اند. این سیستم سال‌هاست که تحت تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد. در صورت اثبات این اتهامات، هر سه نفر حداکثر به 30 سال زندان و پرداخت 1250 هزار دلار محکوم خواهند شد.
به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» سناتور «بن کاردین» از ایالت مریلند و از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا که در نشست سالیانه در نیویورک حضور داشت، نسبت به خروج شتاب‌زده دونالد ترامپ‌ از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد. وی اظهار داشت: «مطمئنم که ایران هیچ سلاح اتمی ندارد؛ اما نمی‌خواهم شاهد انزوای آمریکا برابر متحدان‌مان باشم. نیاز است با جامعه بین‌الملل برای انزوای ایران تلاش کنیم.»
برخی منابع خبری از وقوع انفجار در پایگاه‌های ارتش سوریه، واقع در حومه «حماه» و «حلب» خبر داده‌اند. تلویزیون سوریه شنیده شدن صدای انفجار را تأیید و اعلام کرد، مسئولان در حال تحقیق درباره علت وقوع آن هستند. خبرگزاری «سانا» به نقل از یک منبع در ارتش سوریه اعلام کرد: پایگاه‌های نظامی در حومه «حماه» و «حلب» در «یک تجاوز جدید با موشک‌های دشمن» هدف قرار گرفته‌اند.
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره قرارگیری‌اش در میان کاندیداهای این شورا برای تصدی سمت شهرداری تهران، اظهار داشت: دیگر در این زمینه امیدی ندارم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات