صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۴۶

سلاح جهان اسلام در تحریم اقتصادی به سوئد زیان ۲۰ میلیارد دلاری می‌زند

ابوبکر الدیب، پژوهشگر روابط بین الملل و اقتصاد سیاسی تخمین زد که سلاح تحریم اقتصادی کشورهای عربی و اسلامی علیه سوئد به دلیل صدور مجوز هتک حرمت قرآن در این کشور، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای سوئدی‌ها هزینه دارد.

سلاح جهان اسلام در تحریم اقتصادی به سوئد زیان 20 میلیارد دلاری می‌زند

الدیب امروز جمعه در گفت‌وگو با روسیا الیوم گفت: در حالی که ارزش مبادلات تجاری کشورهای عربی با سوئد به پنج میلیارد دلار و ارزش مبادلات کشورهای اسلامی غیر عربی با سوئد نیز به همین اندازه می رسد و همچنین ارزش سرمایه گذاری های مشترک بین سوئد و جهان اسلام نیز بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است  ودر واقع تحریم این کشور درس عبرتی برای کشورهایی می‌شود که به قرآن کریم و دین مبین اسلام توهین می‌کنند.

این پژوهشگر اقتصادی تحریم سوئد را ابزاری بسیار کارآمد توصیف کرد و گفت: اقتصاد سوئد به شدت به مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری با کشورهای عربی و اسلامی متکی است و از این رو خشم مردم کشورهای اسلامی از اقدام تحریک آمیزی که در سوئد با سوزاندن چندین باره کتاب مقدس قرآن کریم  انجام شده است در حالی که پلیس سوئد نیز از این جنایت حمایت می کند و عاملان این هتاکی ها هم مجازات نمی‌شوند،  ضربه بزرگی به اقتصاد سوئد وارد خواهد کرد.

این نویسنده  وروزنامه نگار مصری تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری سوئد با کشورهای عربی و اسلامی سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و عربستان سعودی رتبه نخست مبادلات تجاری با سوئد را به خود اختصاص داده است پس از آن امارات متحده عربی و سپس قطر در جایگاه سوم قرار دارد.

وی افزود: از همین رو تحریم سوئد اقتصاد این کشور را تهدید می کند بخصوص که از پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین و بیش از ۱۴ هزار مورد  تحریم آمریکا و اروپا علیه روسیه رنج می‌برد. سوئد  همچنین برای پیوستن به ناتو به برای کشور اسلامی ترکیه نیاز دارد و این اتفاقات کار را برای سوئد سخت می‌کند.

این پژوهشگر تاکید کرد: بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی اقدامات مقامات سوئدی و اجازه آنها به سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم را محکوم کردند، همان طور که پیش از این نیز جهان اسلام به دلیل حادثه هتک حرمت قرآن در برابر سفارت ترکیه در استکهلم با خشم شدیدی روبرو شد.

الدیب با تاکید بر اینکه اقتصاد سوئد از مشکلات متعددی رنج می برد، گفت: وزیر دارایی سوئد چندین ماه پیش تأکید کرد، اقتصاد سوئد در سال جاری به دلیل افزایش قیمت انرژی وارد مرحله رکود عمیق‌تر و طولانی‌تر از حد انتظار شده است که منجر به تورم بالا می‌شود و آسیب به خانواده‌ها و شرکت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه سوئد در آستانه بدترین وضعیت اقتصادی قرار دارد و این امر برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار خواهد بود، گفت: پیش بینی می‌شود رکود عمیق‌تر و طولانی‌تر از انتظارات مندرج در لایحه بودجه باشد و به نظر می‌رسد که به  اوج آن در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

این کارشناس چشم انداز اقتصادی خانواده‌های سوئدی را به طور فزاینده‌ای تیره و تار خواند و گفت: این کشور از سطوح بالایی از فساد رنج می‌برد و شاهد موارد زیادی ورشکستگی شرکت‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌ها است که در سال ۲۰۲۲ به دلیل بحران تورم و بالارفتن قیمت‌ها به سطح بی سابقه ای رسیده است. داده های آژانس اطلاعات اعتباری سوئد UC نشان داد که تعداد موارد ورشکستگی در سوئد در نیمه دوم سال گذشته به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

رئیس مجمع مطالعاتی توسعه الفکر العربی( اندیشه عرب) و سردبیر پایگاه خبری البوابه نیوز گفت: تشکل‌های مردمی و رسمی عربی و اسلامی خواستار تحریم محصولات سوئدی و عدم سفر به سوئد و اتخاذ مواضع جدی در این زمینه در حمایت از دین مبین اسلام و قرآن کریم شدند.

ابوبکر الدیب با تاکید بر اینکه این اقدامات غیرقانونی و حتی جنایاتی که در خاک سوئد علیه مقدسات مسلمانان رخ می‌دهد می‌تواند برای آنها هزینه داشته باشد، گفت: سوئد باید متوجه شود که این جرایم می‌تواند به  حجم عظیم مبادلات تجاری آن با کشورهای عربی و اسلامی ضربه بزند.

الدیب در پایان سخنان خود  جنایات سوزاندن قرآن کریم و یا انتشار تصاویر توهین آمیز برخی از رسانه‌های غربی از پیامبر عظیم الشان اسلام یا هر یک از پیامبران بزرگ الهی به بهانه آزادی عقیده و بیان، محکوم کرد و افزود که این اولین بار نیست که سوئد شاهد سازماندهی برنامه‌ای برای سوزاندن نسخه های قرآن کریم است.

 

منبع: فارس

برچسب ها: سوئد ، قرآن کریم ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات