صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۵۰

هتک حرمت قرآن به دست مدعیان آزادی بیان/ ستیز با کلام خدا یا ترس از گسترش اسلام

در سال‌های اخیر برخی از کشور‌های اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست‌گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض‌های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ ملیحه زرین‌پور

یک افراطی سوئدی تحت حمایت مقامات و پلیس این کشور در مقابل چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان، قرآن کریم را در بیرون مسجد اصلی استکهلم پایتخت سوئد می‌سوزاند و خشم و اعتراض مسلمانان را برانگیخته می‌کند. این اولین بار نیست که مدعیان غربی آزادی بیان و حقوق بشر نه تنها با مسلمانان سر ستیز داشته بلکه به مقدسات آن‌ها با ادعای آزادی بیان و شاید هم ترس از گسترش اسلام اهانت می‌کنند. در سال‌های اخیر برخی از کشور‌های اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست‌گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض‌های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو می‌شود.

یک بام و دو هوای غربی‌ها
باید عنوان کرد اقدام تکرارشونده و موهن قرآن سوزی در اروپا که هر بار احساسات حدود ۲ میلیارد مسلمان را در سراسر جهان خدشه‌دار می‌کند، توسط کشور‌های اروپایی در حالی با مفهوم آزادی بیان توجیه می‌شود که این کشور‌ها در مورد آتش زدن پرچم رژیم جعلی صهیونیستی یا تصاویر و اظهارات توهین‌آمیز علیه سیاستمداران خود مواضع سختگیرانه‌ای اتخاذ می‌کنند.

واکنش‌ها؛ از حمایت تا محکومیت
واکنش‌های بسیاری به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد انجام شده و برخی در این میان از این اقدام افراطی‌گرایان سوئدی حمایت و خیلی‌ها آن را محکوم کرده‌اند. در واقع تمام آن‌هایی که از گسترش اسلام و قدرت‌گیری مسلمانان واهمه دارند و افکار و اعتقادات مسلمانان را با اهداف لیبرالیستی خود و سلطه بر کشور‌های ضعیف و کشورگشایی‌هایشان مغایر می‌دانند یا در برابر این اقدام سوئد سکوت کرده یا از آن حمایت کرده‌اند.

چنانچه با وجود موج محکومیت‌های گسترده هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، دبیرکل ناتو از این حرکت اسلام‌ستیزانه حمایت کرده و آن را به زعم خود «آزادی بیان» خوانده و عنوان کرده که سوزاندن قرآن (کریم) در سوئد نباید مانع پیوستن این کشور به ناتو شود. وی در یک موضعگیری دو پهلو از یک سو سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان را اقدامی توهین‌آمیز و قابل اعتراض دانست، اما از سوی دیگر مدعی شد که «در یک نظام مستقل حقوقی، لزوماً این کار غیرقانونی نیست». این مقام ارشد ناتو در ادامه نیز سوزاندن قرآن کریم در سوئد را «غیرقانونی ندانست» و آن را به زعم خود بخشی از آزادی بیان خوانده است.

نقض حقوق بشر به بهانه آزادی بیان
اما در مقابل هتک حرمت قرآن کریم با موج محکومیت گسترده بویژه در سطح جهان اسلام روبرو شده است. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین راستا پیش از این هتک حرمت قرآن کریم و نفرت‌پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرد و در توییتی نوشت: نباید جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام‌هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشور‌های اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود. باید اذعان داشت اهانت به قرآن کریم نقض حقوق بشر در اهانت به مقدسات و باور‌های دینی و مذهبی ۲ میلیارد نفر از جمعیت این کره خاکی به عنوان مسلمانان و ۸ میلیارد به عنوان یکتاپرستان دنیا محسوب و از این منظر نیاز به پیگیری دارد.

ولادیمیرپوتین رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس‌جمهور کشورمان از جمله شخصیت‌های سیاسی معترض به این اقدام توهین‌آمیز غرب بوده که این اقدام را به شدت محکوم کرده‌اند. همچنین اعتراضات گسترده مسلمانان در دنیا در ایران، عراق، پاکستان، روسیه، لبنان، ترکیه، عربستان و خشم و احساسات عمیق مسلمانان نسبت به هتک حرمت به کتاب آسمانی و کلام خدا را نشان می‌دهد.

اما آیا هتک حرمت یک کتاب آسمانی و کلام خدا تنها خشم و اعتراض مسلمانان را در بر داشته و دارد؟ این اولین اهانت و هتک حرمت غرب نسبت به مقدسات نبوده و نیست و پیش از این غربی‌های افراطی بار‌ها دشمنی و خباثت خود را با مقدسات یکتاپرستان دنیا به تصویر کشیده‌اند و این اهانت به قرآن کلام خدای یگانه از سوی همه یکتاپرستان دنیا محکوم است.

با ادعای آزادی بیان، ولی ناقض آن
اقدامی موهن که با ادعای آزادی بیان انجام می‌شود و یک نظام حقوقی هم به آن مجوز می‌دهد! سوال اینجاست آیا این عمل شنیع واقعاً آزادی بیان و از حقوق حقه بشر است یا به عکس نقض هر دو، آن هم به شکل غربی است؟

اجازه سوزاندن قرآن، کتاب مقدس مسلمانان در سوئد در واقع یک پیام سیاسی و نژادپرستانه خطاب به مسلمانان جهان فراتر از مسلمانان حاضر در کشور‌های اروپایی است. این‌ها اظهار نظر یک کارشناس سوئدی است که پیش از این در آناتولی منتشر شده است. در حقیقت این اقدام شنیع از سوی غربی‌ها تنها با ادعای آزادی بیان انجام می‌شود و در واقع هیچ ارتباطی با آزادی بیان نداشته و ندارد چرا که آزادی بیان به معنای اهانت به مقدسات دیگر ادیان نیست در حالیکه به پیروان آن مکتب و آیین آسمانی اجازه نشر عقاید داده نمی‌شود و حتی با حجاب زنان مسلمان برخورد می‌شود.

باید تاکید داشت که آزادی بیان مورد ادعای غرب در حال حاضر به دستاویزی برای نژادپرستان در بازی سیاسی غربی‌ها، جهت حمله به مسلمانان و مهاجران تبدیل شده است؛ تا جایی که امروز می‌توان به جای نژادپرستی در اروپا از کلمه جایگزین مسلمان‌ستیزی استفاده کرد. حالا سازمان ملل می‌بایست از ملت‌های مسلمان در مقابل این افراطی‌گری شنیع غربی حمایت و ضمن محکومیت این اقدام، مرتکبان و حامیان آن را مجازات کند. ملت‌های مسلمان هم برای مقابله باید ضمن اعتراضات گسترده‌ای که شاهد آن بوده و هستیم، بیش از گذشته مظاهر اسلام و مسلمانی را در جهان نشر داده و بیشتر به ترس غرب از گسترش اسلام در دنیا دامن بزنند. باید تاکید داشت که مرتکبان این عمل وقیحانه برای همیشه دنیا محکوم بوده و باید مجازات شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات