صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۷۰۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مناجات شعبانیه یک تحفه‌ای است که در اختیار ما قرار داده شده است. خب ما دعا خیلی داریم، همه‌ این دعاها هم پر از ‌مضامین عالی است، اما بعضی یک برجستگی خاصی دارند. مناجات انسان خاشع، مناجات انسان متوکل به خدا؛ امید، امید به مغفرت الهی، به رحمت الهی، به توجه الهی، بلندهمتى ‌در درخواست از پروردگار؛ ماه شعبان یک چنین ماهی ‌است؛ دل‌های پاک، دل‌های نورانی، دل‌های جوان، از این موقعیت بهره بگیرند، استفاده کنند، رابطه‌تان را با خدا قوی کنید.(۱۳۹۲/۳/۲۲)‌

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

انتخابات ۲۵ میلیونی

سرانجام انتظارها به سر رسید و انتخابات ۱۱ اسفند‌ماه در بی‌سابقه ترین کمپین تحریمی ۴۵ ساله برگزار شد. اطلاق لفظ حماسه برای این انتخابات کاملاً تصديق می‌کند. چرا نگوییم حماسه وقتی که زمین و زمان دست به دست هم دادند تا رخداد ۱۱ اسفند شکل نگیرد. تفاوت مهم انتخابات روز گذشته با همه انتخابات‌های پیشین به زمانه و زمینه آن بازمی‌گردد.

توپخانه رسانه‌ای دشمن از سال گذشته تاکنون همه توان خود را به کار بست تا مردم از انتخابات روی برگردانند؛ اما این همه کوشش‌های آنان نبود؛ بلکه تلاش کردند با به راه انداختن اقدامات ناامن‌کننده و تداوم آن، مردم را از حضور در پایگاه‌های اخذ رأی منصرف کنند. کافی است به کشفیات نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور در دوره اخیر نگاهی بیندازیم تا دریابیم برنامه و طراحی دشمنان با چه شدت و حدتی در دستور کار سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفته بود. دشمنان به خوبی معنای اتصال یک نظام سیاسی به ملت را می‌دانند. آنها انتخابات کم رونق را بستری برای باج‌خواهی و امتیازگیری‌های بیشتر خود می‌دانند؛ به همین دلیل از مدت‌ها پیش با طراحی و اجرای جنگ ترکیبی سیاست بی‌اعتبارسازی مجلس و بی‌فایده بودن شرکت در انتخابات را در پیش گرفتند.
اما در این میان، نمی‌توان از نقش منفی و نفاق‌گونه بخش رادیکال جریان اصلاح‌طلب که از سال گذشته و همزمان با اغتشاشات ۱۴۰۱، به عنوان شبکه همکار جریان خارج از کشور عمل کردند، غافل شد. این طیف تندرو هر کاری از دستش برمی‌آمد، کرد تا پروژه «انتخابات ضعیف» رقم بخورد. فشارهای آنان بر عناصر مشارکت‌‌جوی اصلاحات با هدف وادار کردن آنها به انصراف از مشارکت، قابل کتمان نیست. طیف رادیکال این جریان، سیاست بی‌اعتبارسازی دولت و مجلس انقلابی را به شکلی در پیش گرفتند که (آن‌گونه که خود می‌گفتند) انتخابات زیر ۲۰ درصد تحقق یابد!
تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی این حجم از طراحی‌های امنیتی و خرابکارانه و کمپین سیاسی و رسانه‌ای علیه یک انتخابات را مانند انتخابات ۱۱ اسفند به یاد ندارد. بنابراين، نکته مهم آن است که طراحی‌های خارجی و گسترش ابعاد جنگ ترکیبی دشمن و نیز اقدامات منافقانه و تحریمی طیف رادیکال اصلاح‌طلب، سبب شده بود بسیاری از پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها، از کاهش چشم‌گیر مشارکت مردم حکایت کند؛ اما مردم ایران سنگ تمام گذاشتند و ۲۵ میلیون رأی باارزش و پرمعنا را در چنین زمینه و زمانه حساس و سرنوشت‌سازی به صندوق‌ها ریختند و بار دیگر دشمنان نظام و انقلاب را مأیوس و ملول از تلاش‌ها و اقدامات مذبوحانه‌شان ساخته و شکست دادند.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
رسالت مجلس دوازدهم در قبال حماسه مردم
دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی با خلق حماسه‌ای بزرگ با حضور مردم در تاریخ ثبت شد و تا حدودی وضعیت چینش کرسی‌های سبز رنگ بهارستان نیز مشخص شد. اکنون وقت آن رسیده است تا کاندیداهایی که وارد مجلس شده‌اند، توان خود را در مسیر تقویت وحدت و پرداختن به مسائل و مشکلات مردم صرف کنند. سخن این است، مردم به امید بهتر شدن وضعیت کشور به پای صندوق رأی آمده و رسالت خود را به سرانجام رساندند و اکنون نوبت مسئولان و منتخبان است که ادای دین کرده و مطالبات آنان را پاسخ دهند. از این منظر رسالت مجلس دوازدهم چیست و اساساً چه اولویت‌هایی باید در دستور کار قرار گیرد؟
۱ـ گام اول این است که توان و تلاشی که جریان‌ها و کاندیدها برای پیروزی و ائتلاف سازی در انتخابات صرف کردند، اکنون باید با سطحی چند برابر در زمینه برنامه‌سازی به منظور حل‌و‌فصل معضلات کشور صرف شود. بنابراین، کانون اصلی و تمرکز جریان‌های سیاسی باید از سیاست‌زدگی فاصله گرفته و با تزریق فضای آرامش و امید به کشور، به سمت تدوین برنامه‌های عملیاتی در زمینه اولویت اول کشور، یعنی اقتصاد و معیشت مردم و اولویت بلندمدت، یعنی فرهنگ سوق داده شود. نمایندگان منتخب ذیل جریان خود موظفند سریعاً برنامه های خود را برای حل مشکلات کشور ارائه کنند.
۲ـ موضوع دومی که باید مورد توجه منتخبان ملت باشد، آن شأنیتی است که مجلس برای آن شکل گرفته است؛ یعنی شأن قانون‌گذاری و نظارت. البته به نظر می‌رسد در دوره جدید باید رسالت نظارتی مجلس در اولویت قرار گیرد و از این اهرم مهمی که حاکمیت و قانون اساسی در اختیار این نهاد مهم قرار داده، بیشتر و مؤثرتر استفاده کند. اهمیت و اولویت قرار گرفتن شأن نظارتی مجلس در مقایسه با دیگر شئون آن از این جهت است که نظارت، کنترل و هدایت از مهم‌ترین نواقص اقتصادی موجود و منشأ بسیاری از چالش‌های فعلی است.
۳ـ منتخبان مجلس می‌توانند به چهار شکل بر دولت، نهادها و سازمان‌های مختلف و امور مالی کشور نظارت کنند. از حیث اقتصادی و نظر به سطح اهمیت و اولویت اقتصاد در مسائل کلان کشور، به نظر می‌رسد نظارت، کنترل و هدایت منابع و سرمایه از اولویت ویژه‌ای برخوردار باشد؛ به ویژه که مطالبه اصلی مردم موضوع اقتصاد است.
۴ـ نظارت و کنترل منابع و سرمایه در همه ارکان کشور به ویژه دولت از دو طریق دیوان محاسبات و تصویب بودجه شکل می‌گیرد. مسئله اصلاح ساختار بودجه و نظارت بر حسن تخصیص و هزینه‌کرد آن همچنان از معضلات اساسی و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است که اگر در اولویت مجلس دوازدهم باشد و مطابق انتظارات حل و فصل شود، می‌تواند زمینه بهبود اوضاع اقتصادی و تحقق مطالبات مردم را فراهم کند.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
منع صریح رهبر معظم انقلاب
«محمود محمدی‌عراقی» عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «یک بار در زمان مرحوم آیت‌الله یزدی چون ایشان عضو کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ بود که در مورد کسانی که در مورد رهبری آینده بررسی و تحقیق می‌کنند، گویا در بین آن کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که شاید از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود. این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسئله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند.» این عضو خبرگان رهبری افزود: «در مورد دیگر اینطور شنیدم از رهبر انقلاب کسب اجازه می‌کنند که آیا شما اجازه می‌دهید ما در مورد شخصی که منسوب به شماست بررسی را انجام دهیم که در پاسخ می‌گویند نخیر، دور این مسئله را خط بکشید. بنابراین ابداً و مطلقاً چنین چیزی مطرح نبوده و ملاک مسئله شایستگی است.»
 
 
▼ اخبار 
نگرانی در سرزمین‌های اشغالی از حملات سایبری
شرکت امنیت سایبری و فناوری اطلاعات «مندیانت» که زیرمجموعه گوگل است، از شناسایی یک تهدید جدید مربوط به فعالیت جاسوسی ایران‌ـ نکسوس خبر داده است که صنایع هوافضا، هوانوردی و دفاعی را در اسرائیل، امارات و آلبانی هدف قرار داده و از سازمان‌ها جاسوسی کرده است. «مندیانت» مدعی شد: «گمان می‌رود این فعالیت با گروه موسوم به «یوان‌سی ۱۵۴۹» مرتبط باشد که شباهت‌هایی با فعالیت گروه «پوسته لاک‌پشت» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد. این گروه از چندین تکنیک برای مخفی کردن فعالیت خود استفاده می‌کند و از زیرساخت‌های «مایکروسافت آژور» برای مهندسی دو «در پشتی» منحصر به فرد به نام‌های «مینی‌بایک» و «مینی‌باس» استفاده کرده است.» «جاناتان لتری» پژوهشگر ارشد مندیانت تأکید کرده است، شناسایی و ردیابی این حمله به دلیل استفاده هکرها از زیرساخت‌هایی که در ظاهر معتبر به نظر می‌رسند، دشوار بوده است. به همین دلیل احتمال حملات کشف‌ نشده بیشتری از سوی این گروه هکری وجود دارد.
 
الزام واریز درآمد‌های نفتی به حساب بانک مرکزی
با تصویب هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرکت ملی نفت ایران به واریز درآمد‌های حاصل از صادرات نفت به حساب ارزی بانک مرکزی ملزم شد. هیئت عالی نظارت در ادامه رسیدگی به موارد مغایرت بودجه سال ۱۴۰۳ در جلسه فوق‌العاده خود که به ریاست ذوالقدر تشکیل شد، با مغایر دانستن بخشی از بند الف تبصره ۴ قانون بودجه ۱۴۰۳ در زمینه واریز درآمد‌های حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی به حساب ارزی مورد نظر خزانه‌داری کل کشور مصوب کرد: «از آنجا که طبق قانون بانک مرکزی این بانک وظیفه نگهداری و مدیریت ذخایر ارزی کشور، نظیر ارز و طلا را دارد، مغایر جزء ۸ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری می‌باشد.» همچنین اعضای هیئت عالی نظارت سهم چهارده و نیم درصدی شرکت‌های ذی‌ربط وزارت نفت را از محل فروش نفت و گاز به دلیل نداشتن مبنای محاسباتی و عدم شفافیت مغایر سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری دانستند.
 
همان بلایی که سر آمریکا آمد
روزنامه فرانسوی می‌گوید، همان شکست مهلکی که ‌گریبان آمریکا را در اشغال عراق گرفت،‌ گریبان اسرائیل را در حمله به غزه می‌گیرد، با این تفاوت که اسرائیل منابع اقتصادی شبیه آمریکا برای جبران پیامدها ندارد. اصرار نتانیاهو در نیندیشیدن به «روز بعد از جنگ» احتمالاً همان پیامدهای فاجعه‌باری را خواهد داشت که یکدندگی‌های آمریکا در عراق سال ۲۰۰۳ داشت. نبود دوراندیشی و نوع رفتار آمریکا در عراق، سلسله جنگ‌های بی‌پایانی را به دنبال داشت که برای ایالات متحده، پس از زیان‌ها و تلفات سنگین، سرانجام با فتح دوبارۀ کابل به دست طالبان در سال ۲۰۲۱ پایان یافت؛ اما آمریکا منابع و ذخایر عظیمی دارد که اسرائیل برای پرداخت بهای اشتباهاتش در اختیار ندارد. همان‌طور که دوستان واقعی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ به این کشور هشدار دادند و واشنگتن را از دیوانگی اشغال عراق برحذر داشتند، دوستان حقیقی اسرائیل نیز باید امروز او را از ادامۀ روند ویران‌گر جنگ برحذر دارند.
 
پیامدهای سخت در انتظار رژیم صهیونیستی
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «کشیده شدن دامنه جنایات‌جنگی و نسل‌کشی رژیم اشغالگر اسرائیل به آوارگان فلسطین در رفح، تبعات سختی برای تل‌آویو خواهد داشت.» جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منازل مسکونی در نزدیکی مقر هلال احمر فلسطین در مرکز شهر رفح را هدف قرار دادند و تاکنون بیش از یکصد فلسطینی شهید و بیش از ۲۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. منابع خبری اعلام کردند، آمار شهدا و زخمی‌های این حمله همچنان در حال افزایش است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌ تازگی اعلام کرده است، طی روزهای آتی حمله گسترده‌ای به شهر رفح صورت خواهد داد؛ منطقه‌ای که بیش از یک میلیون آواره در آن حضور دارد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به جنایت صهیونیست‌ها در خیان الرشید غزه که به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر و زخمی شدن ۷۰۰ نفر انجامید، نوشت: «حادثه مرگبار شمال نوار غزه، چه عمدی باشد یا غیرعمدی در جای خود می‌تواند مسیر جنگ بین اسرائیل و حماس را تغییر دهد.» این روزنامه در عین حال پیش‌بینی کرد اسرائیل ممکن است با درخواست‌های بین‌المللی فراگیر و پافشاری بیشتری برای برقراری آتش‌بس روبه‌رو شود. در اثر حمله وحشیانه روز پنج‌شنبه ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه فلسطینی که در خیابان الرشید غزه منتظر دریافت کمک‌های انسانی بودند، ۱۱۲ شهید و بیش از ۷۰۰ مجروح برجای گذاشت.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به وقت محلی در نشست خبری خود با تکرار ادعاهای پیشین درباره روابط ایران و روسیه، پرتاب ماهواره‌ تحقیقاتی ایرانی «پارس۱» را تعمیق روابط نظامی ایران و روسیه خواند.
وی مدعی شد: «همانطور که بارها به طور علنی هشدار دادیم، این مشارکت مضر است.» «متئو میلر» همچنین در ادعایی دیگر گفت: «ما توانایی خود را برای اقدام در پاسخ به مشارکت نظامی روسیه و ایران در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود نشان داده‌ایم و اگر ایران پا را فراتر بگذارد و موشک‌های بالستیک به روسیه بفروشد، می‌توانم به شما اطمینان دهم که پاسخ جامعه جهانی سریع و شدید خواهد بود.»
 
عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: «صندوق توسعه ملی در نظر دارد طی دوره میان مدت سه تا پنج ساله، حدود ۱۰۰ میلیون دلار و در قالب ضوابط عاملیت بانک‌ها و همچنین به صورت غیرمستقیم در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فین تک‌ سرمایه‌گذاری کند.» «غلامحسین نتاج» با تأکید بر اینکه دنیای امروز، شاهد تحولات شگرفی در عرصه فناوری و به تبع آن در نظام‌های مالی و اقتصادی است، اظهار کرد: «ظهور فناوری‌های نوین، به ویژه هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا، دریچه‌ای نو به سوی دنیای نوین مالی گشوده است.»
 
«سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت ریسک فساد، گفت: «لیست ابر بدهکاران بیمه‌ای به زودی منتشر خواهد شد.» وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه از سال گذشته انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی را آغاز کردیم و امسال نیز تهیه لیست ابربدهکاران بیمه‌ای منتشر خواهد شد، تأکید کرد: «این نگرانی وجود داشت که با اعلام بدهکاران یک شرکت بیمه آن شرکت مشتریان خود را از دست بدهد، اما اعلام کردیم که تمام شرکت‌های بیمه‌ای باید بدهکاران خود را اطلاع‌رسانی کنند تا این نگرانی هم از بین برود.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات