تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۳۹۵۳

ایده غرق کردن تونل‌های غزه با آب دریا، واقعی است؟

طی دو ماه جنگ غزه، تاکنون ایده‌های مختلفی برای حل اصلی‌ترین معضل اسرائیل یعنی شهر تونلی حماس، مطرح شده و جدیدترینش که پنجاه سال پیش امتحانش را با شکست پس داده، آب بستن به تونل است؛ ایده‌ای پر از تردید.

چند روزی است رسانه‌های اسرائیلی از یک ایده برای مقابله با تونل‌های حماس در نوار غزه صحبت می‌کنند. دوشنبه گذشته روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد اسرائیل یک سیستم پمپاژ بزرگ و پیشرفته تهیه کرده تا آب دریا را به داخل شبکه تونلی حماس هدایت و بدین ترتیب تونل‌ها را ویران و سران حماس را مجبور کند از آن خارج شوند.

روز چهارشنبه (۶ دسامبر) نیز روزنامه انگلیسی تایمز همین خبر را تکرار کرد و نوشت، مهندسان ذی‌ربط به نوار غزه رسیده‌اند تا بر مأموریت استفاده از سیستم پمپاژ آب پیشرفته برای ارسال آب به داخل تونل‌های غزه نظارت کنند. اما اسرائیل در اینکه از این راهکار استفاده کند، تردید دارد. 

این ایده، موافقان و مخالفان خود را دارد. البته برای مقابله با تونل‌های حماس در غزه، فقط این ایده مطرح نشده؛ انداختن بمب‌های سنگرشکن، رها کردن گاز اعصاب در تونل‌ها، استفاده از سگ‌های ردیاب همه مطرح و اجرا هم شده و ناموفق. همین روزها حملات موسوم به «زنجیر آتش» که یک خط چندمتری را زیر بمباران بمب‌های قوی می‌گیرد، دارد علیه شهر تونلی اجرا می‌شود.

 اما مشکل اسرائیل در «راه حل» نیست؛ مشکل در صورت مسئله است. اسرائیلی‌ها ابتدا باید تونل را پیدا کنند بعد برای آن راهکاری بیابند. لذا این مشکل هنوز پابرجاست. این مشکل، اصلی‌ترین معضل و مانع اسرائیل در این جنگ است. همین دو شب گذشته، بعد از شصت روز بمباران هیستیریک، همزمان با بمباران، موشک‌های قسام هم به اسرائیل در حال شلیک بود؛ شلیکی تحقیرکننده.

لذا وقتی اسرائیل نمی‌داند کجا تونل هست کجا نیست، بهتر است دنبال راهکار نگردد و اول به ضعف اطلاعاتی خود اذعان کند و بگوید موساد و شاباک با حضور سرویس اطلاعاتی پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در دو اتاق جنگ اسرائیل در تل‌آویو و جوار غزه، هنوز نتوانسته‌اند، راهکاری برای حل مشکل پیدا کنند. 

از طرفی دیگر، قبل از هر چیز باید گفت، اسرائیلی‌ها باید بهتر از همه بدانند و می‌دانند که ‌اولاً در غزه با شبکه نه، با شهر تونلی روبه‌رو هستند؛ شهری که می‌دانند هست اما نمی‌دانند دقیقا کجا. دوم اینکه مگر آمریکا تجربه ناموفق مبارزه با شهر تونلی ویتنام را ندارد؟ مگر با سگ، با گاز اعصاب و حتی آب رود سایگون، با تونل کوچی (Cu Chi) مقابله نکرد؟ موفق شد؟ سوم اینکه آیا حماس در عصر فناوری، از ویتنامی‌های پنجاه سال پیش کمتر است که شهر تونلی ایجاد کند اما فکری برای ورود و عدم ورود و نفوذ آب، هوا، گاز و عناصر دشمن نکند؟ آیا حماس ۲۰۲۳ از ویتنامی‌های پنجاه سال پیش که با دوچرخه مشکل تأمین انرژی شهر تونلی را حل کردند، در تأمین انرژی برای خود ضعیف‌تر است؟ چهارم اینکه آیا تل‌آویو نمی‌داند که حماس چنین شهر تونلی را مستقل از شهر و نوار غزه احداث کرده؟.

و اما طراح ایده آب بستن به تونل‌های غزه از کجا آمده؟ روزنامه تایمز انگلیس نوشته که «اریک پرینس» عضو سابق نیروی دریایی آمریکا و موسس شرکت بدنام بلک واتر و تاجر سلاحی که گفته میشود هم اکنون مقیم امارات عربی متحده است، بعد از اتفاقات هفتم اکتبر به اسرائیل رفته و پیشنهاد کرده که تل‌آویو سیستم معدنی پیشرفته او را خریداری کند و با آن تونل‌های حماس در غزه را از آب دریا پر کند. به نوشته روزنامه معاریو، آمریکا در این خصوص به اسرائیل هشدارهایی داده از جمله دخالت پرینس در موضوع و همچنین سیگنال‌های ناامیدکننده‌ای مبنی بر اینکه چقدر این ایده میتواند اصلا موفق باشد و در صورت رهاسازی آب، چه بلایی بر سر آب منطقه نوار غزه و آب‌های زیرزمینی آن می‌آید.

البته که چنین موانعی برای اسرائیل مانع محسوب نمی‌شود چون وقتی طی دو ماه ۱۶ هزار نفر را که ۷۰ درصدش زن و کودکند، قتل عام میکند، قطعا هیچ اهمیتی به تبعات آب بستن به تونل‌ها نمی‌دهد. تل آویو با مشکلات اساسی‌تری روبه‌روست.

اول اینکه، با فرض بر موفق بودن ایده در سطح اجرا، با ۱۳۸ اسیر اسرائیلی چه میکند که حماس میگوید در تونل‌های غزه نگهداری میشوند. آیا نتانیاهو میتواند جواب خانواده آنها و افکار عمومی اسرائیل را بدهد؟ خیر. 
دوم اینکه –همانطور که ذکر شد- مگر این ایده اجرایی است؟ مگر اسرائیل هر دریچه ای از این تونل را پیدا کرد، و آب را به آب بست، میتواند شبکه و شهر تونلی غزه را غرق آب کند؟ تمام تدابیر لازم برای این شهر اندیشیده شده و اسرائیل میتواند به بخشی از آن آسیب بزند اما نمیتواند آن را نابود کند و گمان کند از یک سو آب رها کند، آب تمام شهر تونلی را خواهد گرفت.

سوم اینکه چون نتیجه این ایده هیچ تضمین یا درصد موفقیت بالایی تا این مرحله ندارد، اسرائیل نمیتواند آن را اجرا کند و دو ماه گذشته و زمان زیادی باقی نمانده است. 

در نهایت باید گفت، همانطور که عربستان سعودی با کمک آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و خود اسرائیل نتوانست وعده نابود کردن توان نظامی حوثی‌ها در یمن را اجرایی کند و همین الان همان حوثی‌ها دارند به اسرائیل موشک می‌زنند و این بزرگترین شکست همین کشورهاست، باید گفت، اسرائیل هم نخواهد توانست آنطور که دو ماه است ادعا میکند، حماس و قدرت نظامی حماس در غزه را نابود کند زیرا دو ماه از جنگ گذشته و رژیم اسرائیل حتی یک دستاورد قابل ذکر نظامی ندارد که به افکار عمومی خود ارائه کند حتی یک دستاورد. البته اگر قتل عام مردم و بمباران منازل و بیمارستانها دستاورد نظامی محسوب شود، اسرائیل این جنگ را تا الان برده و دیگر نیازی ندارد دنبال تونل و آب دریا باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات