فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۱۹۲

وزیر فرهنگ: اختصاص ۹هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی مرتبط با فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به فعالیت‌های وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌ها توجه ویژه به شهرستان‌ها است و برای طرح‌های مرتبط با فرهنگ و هنر ۹هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است.

نشست خبری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز شنبه 23 دی 1402 در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

 در ابتدای این نشست بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی کشورمان وزیر فرهنگ ضمن تبریک حلول ماه رجب اظهار داشت: ولادت امام محمد باقر(ع) در نخستین روز این ماه قرار دارد و امید که خداوند یاری دهد تا با اندوخته‌ای مناسب از این ماه‌ها به ماه رمضان برسیم.

اسماعیلی همچنین در ادامه افزود: خوشحالم که امروز و در این مناسبت در خدمت شما بزرگواران هستیم؛ به‌مناسبت‌های مختلف در جمع‌های خبرنگاران بوده‌ام، در حیاط دولت و کنار هر رویداد فرهنگی که برگزار شده است، بخشی را به حضورم کنار شما دوستان رسانه‌ای اختصاص داده‌ایم، خدا را شاکرم که امروز انس و الفتی میان وزارت ارشاد و رسانه‌ها وجود دارد.

وی در ادامه گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار را زمانی شروع کردیم که کشور درگیر کرونا بود، همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفته بود، همان ابتدا گفتم که "آن‌قدر کرونا همه جوانب و اقتصاد و معیشت و سلامت اهالی فرهنگ و هنر را تهدید می‌کند که بایستی چاره‌جویی در این زمینه داشته باشیم".

اسماعیلی اضافه کرد: سال گذشته که با موفقیت از کرونا عبور کردیم و با مدیریت جهادی و مردمی از دام این ویروس عبور کردیم با یک فتنه فرهنگی مواجه شدیم که بر فعالیت‌های اهالی فرهنگ و هنر سایه انداخت.

وزیر فرهنگ تأکید کرد: سال گذشته با تهدیدهای مهمی مواجه بودیم که اساس فعالیت‌های فرهنگی را هدف قرار داده بود. بدخواهان ما می‌خواهند فعالیت‌های فرهنگی را تهدید کنند و در ادامه هم این کار را خواهند کرد. لطف خدا کمک کرد که از این تهدید هم به‌سلامت عبور کنیم.

اسماعیلی درباره رونق هنر در بخش‌های مختلف نیز تصریح کرد: با مشارکت مردم به دوره رونق وارد شدیم. امروز فرهنگ و هنر و رسانه دوره رونق را سپری می‌کند البته این به‌معنی نادیده گرفتن مشکلات نیست و از آنجا که برنامه‌های مهمی پیشِ‌رو داریم، در برنامه‌های حمایتی حول معیشت و رفاه اهالی هنر گام‌های بزرگی برداشته‌ایم.

وی با اشاره به آغاز ساخت شهرک هنر در شهر جدید پرند گفت: آغاز ساخت این شهرک یکی از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد و در پی آن بیمه اهالی هنر و فرهنگ نسبت به گذشته چند برابر شده است. من از کارنامه و برنامه‌های پیشِ‌رو صحبت می‌کنم، امیدوارم به برخی ابهام‌ها در اینجا پاسخ بگویم.

مردمی‌سازی فرهنگ‌وهنر

در ادامه نوبت به طرح پرسش‌های خبرنگاران رسید و وزیر ارشاد درباره عملکرد وزارت تحت‌مدیریتش گفت: یکی از مهمترین بخش‌های عملکردی وزارت ارشاد تلاش برای بهبود بودجه و زیرساخت‌ها بوده است، شعار اصلی ما مردمی‌سازی فرهنگ و هنر بود.

وی ابراز کرد: نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان برای افتتاح طرح‌های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر تخصیص دادیم که بخشی از آن محقق شده است و بخشی هم محقق خواهد شد و براساس برنامه‌هایی که تدوین شده است در این دوره نگاه ویژه‌ای به شهرستان‌ها داریم.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری نسبت به تصدی‌گری دولت تأکید کرد: دولت از جایگاه تصدی به جایگاه تسهیل‌گری می‌آید و ما در این مسیر هستیم به‌عنوان مثال برای استان‌های مختلف سرانه گرفتیم و با تخصیص‌هایی که از سازمان برنامه می‌گیریم به این مهم دست پیدا می‌کنیم.

ثبت‌نام بیش از 100 فیلم برای جشنواره فجر

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی مرتبط با چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال بیش از صد فیلم در جشنواره فیلم فجر ثبت‌نام کردند که بررسی‌ها انجام و نتیجه اعلام شده است.

وی با اشاره به ارتقاء کیفی فیلم‌ها در ادامه افزود: ارزیابی داوران نشانگر رشد کیفی و وجود گونه‌های مختلف در جشنواره است؛ سیاسی، اجتماعی، طنز، مقاومت و پویانمایی و همه گونه‌ها کارهای فاخری رسیده است که باید از اهالی سینما برای این مشارکت تشکر کنم.

اسماعیلی تأکید کرد: با توجه به کیفیت فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه در نهایت با توجه به داوری انجام‌شده و بررسی‌های اولیه 33 فیلم به بخش داوری راه پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ همچنین ضمن اشاره به جایگاه بنیاد فارابی در هنر هفتم کشورمان تصریح کرد: بنیاد فارابی که مهمترین نهاد سینمایی کشور است؛ امسال هیچ کار مستقلی را نداشت و همه کارها مشارکتی است که بیشتر مشارکت با بخش خصوصی است که این مهم با رویکرد رونق سینما بوده و خوشبختانه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بخش‌های مهمی هم کار کرده‌اند که موجب رونق اقتصاد سینما شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در بنیاد فارابی و دیگر مجموعه‌ها برای کمک به رونق و حضور بخش خصوصی تلاش می‌کنند. 10 کاردانِ فیلم‌اولی در این دوره از جشنواره داریم که نشان‌دهنده رویشی جدید و قابل لمس از عناصر جوان است و امروز خوشحالم که اعلام کنم بیش از نیمی از آثار مربوط به جشنواره فیلم فجر مرتبط با بخش خصوصی است.

وزیر فرهنگ همچنین درپاسخ به جایگاه هنرهای تجسمی گفت: هنرمندان عرصه تجسمی هنرمندانی نجیب هستند و ما موظفیم زمینه‌های رونق این حوزه را در برنامه‌های خودمان ببینیم و برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده برنامه‌ریزی کنیم این درحالی است که نباید فراموش کنیم جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پررونق‌ترین رویدادهای ماست.

اسماعیلی ادامه داد: از خوشنویسی و عکاسی و مجسمه‌سازی گرفته تا حوزه‌های گوناگونی در این بخش مورد توجه قرار گرفته است و بر همین اساس برای رسیدن به نقطه مطلوب سند تجسمی کشور در حال تدوین است و سند موسیقی هم پس از 45 سال تصویب شده است و بسیاری از نکات ابهام‌برانگیز در این سند موسیقی حل‌وفصل شده این درحالی است که در سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی هم اسنادی را در حال تدوین داریم، تا آخر سال این اسناد تقدیم خواهد شد.

بودجه سازمان سینمایی مناسب نیست

وزیر فرهنگ در توضیح تناسب بودجه سازمان سینمایی گفت: ما بودجه سازمان سینمایی را که 400 میلیارد تومان است، قابل قبول نمی‌دانیم و باید قبول کنیم رونق در تولید فیلم‌ها به‌دلیل مشارکت بخش خصوصی است، اما امیدواریم سال آینده بودجه سازمان سینمایی افزایش منطقی را تجربه کند.

اسماعیلی درباره همکاری‌های مشترک نیز گفت: ترکیه یکی از کشورهای مهم در منطقه است و همکاری‌های خوبی بین ایران و این کشور در عرصه فرهنگ و هنر در حال انجام است، دو کشور حوزه تمدنی مشترکی دارند که همین اشتراک امتیاز مناسبی برای انجام کارهای مشترک است، از آن استفاده مناسبی انجام داده‌ایم و در آینده بیشتر خواهد شد.

وی یادآور شد: ایران فرهنگی آن‌قدر گسترده است که بسیاری از کشورها در این تمدن با ما شریک هستند و به همین دلیل با درنظر گرفتن اشتراک‌ها به‌عنوان مثال با ترکیه امروز کار مشترکی از هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای آماده اکران است.

نوروز 1401؛ 400هزار نفر برای اجراهای صحنه‌‌ای از ایران خارج شدند

وزیر فرهنگ در پاسخ به سؤالی مرتبط با بودجه جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: برای جشنواره موسیقی فجر در سال‌های گذشته افزایش بودجه داشته‌ایم و اگر نیاز باشد برای ارتقاء کیفیت و جایگاه این جشنواره حتماً کمک می‌کنیم.

وی درباره خروج برخی از هموطنان برای شرکت در اجراهای صحنه‌ای خارج از کشور نیز تأکید کرد: گزارشی همراه با مستنداتی داشتیم که در نوروز 1401 شمسی نزدیک به 400 هزار نفر برای شرکت در اجراهای صحنه‌ای در کشورهای همسایه از ایران خارج شدند به‌صورتی که بررسی‌های انجام‌شده بیانگر این نکته بود که از اوایل اسفند 1401 تا نیمه ماه مبارک رمضان که اواخر فروردین 1402 بود تعداد بازدید اجراهای ما (داخلی ایران) نزدیک به یک میلیون نفر بود.

اسماعیلی همچنین تأکید کرد: مقایسه دو آمار مطرح‌شده کاملاً واضح و دقیق بیانگر این نکته است که میزان استقبال مردم از اجراهای صحنه‌ای داخل کشورمان چقدر است.

وی همچنین درباره بازگشت هنرمندان خارج‌نشین به ایران نیز گفت: ما در‌ جمهوری اسلامی ایران در موضوع ایرانیان خارج از کشور فضای مساعدی برای بازگشت تمام کسانی داریم که دلشان برای ایران و ایرانی می‌تپد، این حق را دارند و ایران خانه آنهاست و این حقی نیست که ما بتوانیم آن را سلب کنیم، بنابراین کسی بیاید درباره اینکه مجوز بگیرد آن هم مطابق قانون تصمیم گرفته می‌شود، اما باید رسماً اعلام کنم که دولت آقای رئیسی رویه‌اش این بوده و یکی از برنامه‌هایش بازگشت ایرانیان خارج از کشور است.

اسماعیلی تصریح کرد: هیچ هنرمندی نبوده که درخواست بدهد و بدون دلیل ممانعتی ایجاد شود، به‌عنوان مثال هنرمندی بود که 40 سال اجازه اجرا نداشت و خارج از کشور هم زندگی می‌کرد اما ما اجازه اجرا دادیم، حتی صحبت‌هایی برای تشکر از دولت آماده انتشار کرده بود که من اجازه انتشار آن را ندادم چون دنبال تبلیغات نیستیم، پس باید بگویم ما به‌عنوان مسئول خادم همه ایرانیان هستیم چه داخل و چه خارج از کشور.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هنرمندان اهل کشور افغانستان نیز گفت: هنرمندان افغانستانی کاملاً مورد حمایت ما هستند و لازم است که اعلام کنم همکاری‌های رسانه‌ای میان ما و افغانستان شروع شده است و در مجموع دنبال عادی‌سازی و تعامل فرهنگی و هنری با کشور افغانستان هستیم.

وی تأکید کرد: به‌شدت نسبت به حفظ میراث فرهنگی در افغانستان حساسیم و آن را بخشی از میراث فرهنگی و تمدنی خودمان می‌دانیم.

اسماعیلی درپاسخ به سؤالی مرتبط با تفکیک کاری میان وزارت ارشاد و صداوسیما نیز گفت: بنده معتقدم اگر‌ وزارت فرهنگ می‌توانست متناسب با فناوری‌های نوین زیرساخت‌هایش را پیش ببرد؛ امروز دچار این مشکلات نبود؛ اما براساس ماده یک مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تمام مسئولیت‌های وزارت ارشاد در حوزه حقیقی در حوزه مجازی هم پابرجاست.

وی توضیح داد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌اش این است که دبیرخانه در صداوسیما باشد و وزیر فرهنگ نمایندگانی در بخش صدور مجوز ساخت و پخش داشته باشد. اکنون هم مجموعه‌ای متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شده است و آیین‌نامه‌ای برای این موضوع تصویب خواهد شد.

اسماعیلی معتقد است: فاصله و شکافی که در این چند سال ایجاد شده نتیجه خوبی نداشته است و علی‌رغم اینکه بخش نمایش خانگی موفقیت‌هایی داشته است اما به‌شدت نگران نمایش خشونت و روابطی هستیم که برای خانواده‌ها مناسب نیست.

حمایت از موسیقی محلی و اقوام

در بخش دیگری از نشست خبری وزیر ارشاد با اهالی رسانه، محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مرتبط با حمایت‌ها از موسیقی محلی و اقوام گفت: بحث حمایت از موسیقی محلی و اقوام در دستور کار ماست و شاهد مثال آن هم اینجاست که چند شب پیش اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی را داشتیم که از پنج خواننده تجلیل کردیم. من به دوستان هم گفته‌ام که در سالن‌های وزارت فرهنگ حمایت جدی از اجراهای موسیقی نواحی داشته باشند.

وزیر ارشاد درباره خودکفایی تولید کاغذ برای کتب درسی نیز گفت: وقتی ما کار را در دولت شروع کردیم‌ میزان تولید کاغذ تحریر در کشور چیزی حدود پنج هزار تن بود اما امسال فقط در کارخانه مازندران 45 هزار تن کاغذ تولید شده است و اکنون ماهیانه یک‌هزار تُن کاغذ ایرانی به ناشران می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای تأمین نیاز واقعی داخلی با استفاده از تولیدات کاغذ ایرانی است گفت: نیازمان به‌سمت تولید کاغذ است و دوستان برآوردشان این است که به چیزی حدود 100 هزار تن برسیم خودکفا می‌شویم.

وزیر ارشاد درباره احداث کارخانه‌های جدید تولید کاغذ در ایران نیز گفت: چند مجموعه دیگر در حال ساخت است که اگر با همین شتاب پیش برویم به تولید بسیار بالای کاغذ تا انتهای دولت سیزدهم می‌رسیم و متناسب با آن علاوه بر پاسخگویی تمامی نیاز داخل کشور به موضوع صادرات نیز فکر می‌کنیم.

اسماعیلی درپاسخ به تعیین محل دائمی جشنواره فجر همچنین تأکید کرد: درباره مکان دائمی نمایشگاه جشنواره فجر اعلام آمادگی کرده‌ایم و منتظر اعلام مسئولان جشنواره هستیم و درباره تغییر نام برخی مجموعه‌ها که با اسامی خارجی فعالیت می‌کنند به فارسی، نیز این نوید را می‌دهیم که به‌زودی برای آغاز این روند هم جشنی تدارک دیده شده است که برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ درباره دلیل برخی تغییر برنامه‌های اعزام زائران به سرزمین وحی برای انجام مراسم حج این‌گونه توضیح داد: ما طبق زمان‌بندی عمل کردیم و 28 آذر در سازمان حج اعلام کردیم برای زمان پروازها بنابراین تاکنون آنچه مربوط به سازمان حج است انجام شده و هتل‌ها هماهنگ شده است، چهارشنبه هفته قبل به‌دلیل مشکل فنی بین دو هواپیمایی این اتفاق به تعویق افتاد.

اسماعیلی اظهار کرد: باید منتظر باشیم تا این مشکل حل شود و از آنجا که از گذشته متقاضیان بسیار زیادی باقی مانده‌اند امیدواریم در سال‌های پیشِ‌رو این تقاضاها را پاسخ دهیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر استقبال فیلمسازان خارجی از جشنواره فیلم فجر گفت: میزان استقبال تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان خارجی در جشنواره فیلم فجر بالا بود و تقریباً یک جغرافیای خوبی دارد که کارهای برجسته‌ای آمده است.

وی همچنین با اشاره به زنگ سینما در مدارس نیز توضیح داد: یکی از مصوبات شورای‌عالی سینما قرار دادن زنگ سینما در مدارس بود که مقدمات آن درحال آماده‌سازی است، به همین دلیل بحث تجهیز مدارس آموزش و پرورش برای اکران فیلم مطرح شده است که امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.

اسماعیلی همچنین درباره جایگاه مساجد نیز تأکید کرد: در حوزه مساجد برنامه محوری بازگشت نهضت به مساجد را داشتیم و همکارانم برنامه‌های خوبی در این زمینه دارند که همه معاونت‌ها با هم در ارتباط‌اند. ما معتقدیم استعدادهای خوبی در این زمینه است و با اراده قوی می‌توانیم شاهد بروز و ظهور آن‌ها باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات