صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۵۹۰۶

۸۰ درصد از شبکه تونلی حماس پابرجاست/ سکته نتانیاهو در تونل‌های غزه

گزارش‌های منتشر شده نشان دهنده شکست صهیونیست‌ها در سه مرحله است: کشف و شناخت شبکه تونلی در غزه، کشف و شناخت نقاط اتصالات تونل‌ها، کشف راهکار نابودی شبکه تونلی در غزه.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

حدود دو ماه قبل، رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی در اقدامی هماهنگ مدعی شدند عملیات پمپاژ آب به تونل‌های نوار غزه با سرعتی مثال زدنی و با محاسبات کارشناسی و تخصصی آغاز شده و استمرار آن تبدیل به پاشنه آشیل حماس در ادامه جنگ خواهد شد. اکنون با گذشت مدت زمانی قابل توجه، گزارش‌های منتشر شده نشان دهنده شکست صهیونیست‌ها در سه مرحله است: کشف و شناخت شبکه تونلی در غزه، کشف و شناخت نقاط اتصالات تونل‌ها، کشف راهکار نابودی شبکه تونلی در غزه.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد با گذشت چهار ماه از آغاز درگیری‌ها در نوار غزه، حدود ۸۰ درصد از شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در این منطقه «دست‌نخورده» باقی مانده است. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که صهیونیست‌ها در جنگ سال ۲۰۲۱ میلادی (بمباران ۱۳ روزه غزه) نیز مدعی شده بود ۲۰ درصد از شبکه‌های تونلی حماس را کشف و نابود ساخته است. به عبارت بهتر، می‌توان صراحتا گفت که صهیونیست‌ها همچنان در حل معمای تونل‌های غزه ناکام و مستاصل مانده‌اند.

ادعا‌هایی که ابطال شد
مقامات اسرائیلی از ابتدای نبرد می‌گفتند شناسایی و تخریب تونل‌های زیرزمینی گامی مهم در جهت به دام انداختن رهبران حماس و آزادی اسرای صهیونیست به شمار می‌رود. همچنین آن‌ها مدعی بودند ورودی برخی از این تونل‌ها در میان زیرساخت‌های غیرنظامی منطقه مانند بیمارستان‌ها قرار گرفته است. حتی در همین راستا، نظامیان رژیم صهیونستی بیمارستان معروف شفا در غزه را به محاصره خود در آورده و بسیاری از بیماران و افرادی که در آن محل حضور داشتند را به شهادت رساندند. اما پس از محاصره سه هفته‌ای بیمارستان شفا، صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیدند که برآورد آن‌ها در خصوص حضور رهبران حماس در تونل‌های متصل به بیمارستان و .. جملگی اشتباه بوده است!

رمزگشایی از یک گزارش مهم
در گزارش وال استریت ژورنال آمده است حماس از این تونل‌ها به عنوان انبار سلاح و مهمات، مقر فرماندهی برای رهبران این گروه و مخفی‌گاهی امن برای فلسطینیان استفاده می‌کند. تونل‌های زیرزمینی به اعضای حماس این امکان را می‌دهند که بدون قرار گرفتن در تیررس حملات ارتش اسرائیل، در غزه تردد کنند. همچنین منابع صهیونیستی می‌گویند تعدادی از گروگان‌های اسرائیلی در این تونل‌ها نگهداری می‌شوند. وال استریت ژورنال افزود شبکه تونل‌های زیرزمینی در غزه طولی بالغ بر ۴۸۰ کیلومتر دارد. این عدد معادل طول حدودا نیمی از شبکه متروی شهر نیویورک است. پیش از این روزنامه نیویورک تایمز روز ۲۶ دی گزارش داده بود طول شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس به ۵۶۰ تا ۷۲۰ کیلومتر می‌رسد. این تخمین به مراتب بیشتر از میزانی است که ارتش اسرائیل ماه گذشته برآورد کرده بود. نکته حائز توجه در این میان این است که نوار غزه تنها ۴۰ کیلومتر طول دارد.
کانال ۱۲ اسرائیل هم روز یکم بهمن به نقل از مقام‌های نظامی این کشور تایید کرد طول تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. همان گونه که مشاهده می‌شود، با گذشت نزدیک به ۴ ماه از آغاز جنگ غزه، دستگاه‌های امنیتی و رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی حتی نتوانسته‌اند به توصیفی مشترک در خصوص شبکه تونلی موجود در نوار غزه دست پیدا کنند. حتی بر سر تعداد تونل‌ها و طول آن‌ها هنوز میان گزارش‌های دستگاه اطلاعاتی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس هم‌پوشانی و همخوانی وجود ندارد؛ بنابراین بخشی از ماجرا مربوط به ماهیت ادعای آمریکا و رژیم صهیونستی در خصوص تونل‌های حماس می‌باشد. ادعایی که اکنون به صورت عینی ابطال شده است.

ناکامی تل‌آویو در نابودی تونل‌های حماس
قاعدتا زمانی که شبکه تونلی حماس (آن هم ۸۰ درصد شبکه) ناشناخته باقی بماند و متعاقبا، نقاط اتصال تونل‌ها به یکدیگر نیز کشف نشود، دیگر جایی برای طرح ادعای انهدام تونل‌های مقاومت باقی نخواهد ماند! رژیم صهیونیستی بسیاری از اقدامات خود علیه تونل‌های حماس را در قالب "عملیات کور" صورت داده و البته هزینه‌های سختی نیز بابت اعمال این اقدامات شکست خورده پرداخت کرده است. رژیم صهیونیستی تاکنون روش‌های مختلفی را برای نابودی این شبکه امتحان کرده است. در آذرماه رسانه‌ها خبر دادند ارتش اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای پمپاژ آب دریا به داخل شبکه تونل‌های حماس است. در همان زمان، شبکه‌های غربی و صهیونیستی مدعی شدند با پمپاژ آب به داخل تونل‌های غزه، شبکه و زیرساخت آن‌ها به صورت کامل برچیده خواهد شد. استفاده از مواد منفجره مایع، بمباران هوایی، تخریب ورودی‌ها، و بهره‌گیری از نیرو‌های عملیاتی زبده، سگ و ربات از دیگر روش‌های به کار گرفته شده از سوی ارتش رژیم اشغالگر قدس برای از کار انداختن فعالیت این ابزار حیاتی حماس بوده‌اند. اما هیچ یک از این موارد راه به جایی نبرده و صهیونیست‌ها را در همان نقطه قبلی (سال ۲۰۲۱ میلادی) گرفتار ساخته است. نباید فراموش کرد که حتی شناخته شدن ۲۰ درصد از شبکه تونلی حماس نیز به معنای نابودی آن نمی‌باشد. صهیونیست‌ها علی رغم آگاهی نسبت به برخی تونلها، قدرت انهدام و دسترسی به آن‌ها را پیدا نکرده‌اند.

محاسبات تخمینی: از انهدام تا آسیب
با وجود تمامی این تدبیرها، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی تخمین می‌زنند تاکنون تنها حدود ۲۰ درصد از این شبکه آسیب دیده است. در اینجا باید میان واژگان "آسیب" و " انهدام" تفاوت قائل شد. ضمن آنکه حماس نشان داده است که قدرت بازسازی تونل‌های آسیب دیده یا بازتعریف موقعیت آن‌ها در شبکه تونلی گسترده‌ای که در سرتاسر غزه وجود دارد را داشته و خواهد داشت. در این میان، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شده است که «به طور کامل و تدریجی» در حال از بین بردن شبکه تونل‌های زیرزمینی در نوار غزه است. اما آمار‌ها و مستندات ارائه شده از سوی منابع اطلاعاتی در سازمان‌های سیا و موساد، به وضوح دروغین بودن این ادعای مضحکانه را به اثبات می‌رساند.
حتی کار به جایی رسیده که برخی مقامات صهیونیست صراحتا اهداف اعلامی اولیه خود مبنی بر نابودی زیرساخت‌های تونلی حماس را به صورت مطلق انکار می‌کنند. به عنوان مثال یک مقام نظامی ارشد اسرائیل به وال استریت ژورنال گفته است که هدف کنونی ارتش این رژیم، پاک‌سازی «گره‌ها» و مکان‌های حیاتی در این تونل‌هاست و بازرسی و تخریب تمامی این شبکه فعلا در دستور کار قرار ندارد!...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات