صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۱۷

تابلوی سیاسی 2 بهمن ماه1395

تابلوی سیاسی 2 بهمن ماه1395- شماره 449

  پروازققنوس‌ها
پلاسکوی54 ساله، از ساختمان‌های بلندمرتبه تهران  صبح پنجشنبه فروریخت. این حادثه که درپی آتش‌سوزی در بخش‌هایی از این ساختمان 17 طبقه اسکلت فلزی اتفاق افتاد، موجب به شهادت رسیدن جمعی از آتش‌نشانان فداکاری شد که مشغول اطفای حریق در داخل ساختمان بودند. در پی عملیات امداد؛ به دلیل حرارت موجود در ساختمان دچار حریق شده، نیروهای امداد و حتی وسایل، تجهیزات و خودروها نیز به دلیل این حرارت دچار مشکل می‌شوند زیرا به گفته کارشناسان، در برخی نقاط زیرین ساختمان پلاسکو حرارت بین 200 تا 600 درجه است.اگرچه آلودگی هوای تهران مانع از دیده شدن دود شدید ناشی از این حریق گسترده در فواصل دوردست شده بود اما شبکه‌های اجتماعی موجب شد تعداد زیادی از مردم با حضور در صحنه در کار نیروهای آتش‌نشانی و امدادی اختلال ایجاد کنند.  در حالی که بسیاری از آتش‌نشانان فداکار با گذشتن از جان خود، به فکر نجات هم‌میهنان و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی و فاجعه بودند، برخی متاسفانه با رفتارهایی که به غلط در فرهنگ این روزهای ما رایج شده است، در حال سلفی گرفتن بودند. این رفتار البته از سوی بسیاری از مردم با واکنش‌های منفی مواجه شد و انتقاد مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی، هنرمندان و عموم مردم را به همراه داشت. در پی این حادثه 4 هزار کارگر ساختمان پلاسکو بیکار شدند و 560 تولید مرکزی در این ساختمان تخریب شد.
 علت فرو ریخت ساختمان پلاسکو
رئیس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات حادثه ساختمان پلاسکو و علت فرو ریختن آن را تشریح کرد.علی بیت‌اللهی گفت: طبق ارزیابی‌های اولیه، ساختمان پلاسکو از یک سو دربردارنده مواد قابل اشتعال نظیر منسوجات و پوشاک و از سوی دیگر فاقد سیستم اطفای حریق استاندارد بود. طبقات فوقانی ساختمان ابتدا آتش گرفتند و با توجه به این که این ساختمان دارای سازه فلزی یکپارچه بوده است، بر اثر حرارت، مقاومت وزنی خود را از دست داده است. طبقاتی که کانون آتش‌سوزی بوده نرم می‌شود و نمی‌تواند وزن طبقات فوقانی را تحمل کند.وی ادامه داد: در ساختمان‌های یکپارچه از دست رفتن توان یک ستون باعث صدمه به کل سازه می‌شود. در این حادثه نیز طبقات فوقانی روی طبقه‌ای که تحت تاثیر آتش با حرارت بسیار بالا بوده فرو ریخته و کل اسکلت نتوانسته وزن سازه‌های فرو ریخته را تحمل کند، بنابراین فروریزش کلی رخ داده است. بیت‌اللهی وجود پلیس ساختمان بویژه برای بناهای قدیمی را ضروری دانست و گفت: حادثه پلاسکو از چند محور قابل ارزیابی است؛ یکی از دیدگاه مقاومت ساختمان در برابر آتش، موضوع دیگر مسائل سازه‌ای این ساختمان و مساله مهم دیگر به مدیریت بحران مربوط می‌شود. نحوه امداد و نجات و چگونگی رفتار مردم با نیروهای خدماتی مجموعه عواملی است که دست به دست هم می‌دهد تا ابعاد یک فاجعه بالا یا پایین بیاید. از این سه دیدگاه باید حادثه مورد واکاوی قرار گیرد که در روزهای آینده جزئیات آن را منتشر می‌کنیم. وی تصریح کرد: موقعیت ساختمان پلاسکو در بافت متراکم تجاری قرار دارد. ساختمان پلاسکو نماد تجارت در شهر تهران است، اما معابر باریک، رعایت نشدن استانداردهای لازم در اطراف ساختمان و قدمت بیش از 50 سال، دلایلی بوده که دامنه بحران را در این حادثه بالا برده است.
   
 
  پیام مقام معظم رهبری به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا
«بسم‌ا...‌الرحمن‌الرحیم، جوانان دانشجوی عزیز جوانی و دانشجویی هر یک به تنهایی می‌تواند همچون پیشران پرقدرتی انسان را در رسیدن به آرمانهای والا یاری کند. شما جز این دو، از مزیت حضور در منظومه‌ اثرگذار انجمن‌های اسلامی نیز برخوردارید. حجت بر شما تمام است. انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. در نبرد نامتقارن جبهه‌ کفر و استکبار با پرچم برافراشته‌ اسلام ناب، این وظیفه‌ همه‌ ماست. هرکدام باید چشمه‌ با برکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم. سرزنده و پرامید و روشن باد دلهای پاک شما. سیدعلی خامنه‌ای ۱ بهمن ۱۳۹۵».
وقتی از درد و آلام مردم برای مقاصد سیاسی استفاده می کنند!
در حالیکه تلاش مدیریت جهادی شهرداری تهران، از آغاز حادثه برهمگان روشن بود و نیروهای خدوم آتش نشان شهرداری تهران خود برای نجات مردم در زیرآوارها ماندند دولتی ها و اصلاح طلبان از این آب گل آلود برای خود ماهی گرفتند و آن را اهرمی برای فشار بر رقیب خود قرار دادند. در حالیکه همگان نگران وضعیت آتش نشانان زیرآوارها هستند؛ روزنامه های اصلاح طلب طی تماس با اعضای اصلاح طلب شورای شهرتهران خواستار فشار برشهردار شدند. روزنامه آرمان نوشت: تنها پوشیدن یونیفرم ستاد بحران بر تن مدیران شهری نشانه پاسخگویی است؟ اگر مر قانون باید در ایران مانند هر کشور دیگری رعایت شود چه کسی پاسخگوست؟  و در همین زمینه حمید ابوطالبی، معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری روز گذشته در صفحه توئیتری خود، مسئولان شهری را به پذیرش مسئولیت در قبال فاجعه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دعوت کرد و نوشت: «استعفای شرافتمندانه در فاجعه اخیر راه‌آهن، آغازی بود بر ضرورت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوادث ناخواسته کشور برای کاهش آلام اجتماعی؛ این موضوعی ملی و ارزشمند است که نباید آلوده به سیاست‌زدگی‌ها شود، چرا که ارزش‌های اجتماعی ارزشمندتر از سیاست بازی‌ها هستند؛ دولت برای آغاز و ماندگاری این گام ارزشمند و احترام به ملت بزرگ ایران که دیشب  تا صبح نخوابید، پیشقدم بود.» حال باید از آقای ابوطالبی سوال کرد به راستی اگر مدیری که استعفاء می دهد مقصر حادثه است؛ در این حالت باید محاکمه شود نه آنکه رها شود! پس استعفاء فقط یک کار سیاسی است نه پرداختن به حل مشکل!
   آنکارا در برابر اسد کوتاه آمد
معاون نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته تاکید کرد، آنکارا حل بحران سوریه بدون بشار اسد را در شرایط کنونی کاری غیرواقع‌بینانه می‌داند. وی اظهار داشت: درباره موضع‌گیری آنکارا درباره بحران سوریه باید بگویم که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مسؤول مستقیم مشکلات مردم سوریه است اما ما باید مصلحت‌اندیش باشیم و براساس واقعیات موجود گام برداریم. شیمشک افزود: واقعیات در میادین درگیری در سوریه به شکلی ریشه‌ای تغییر کرده و به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند به اصرار خود بر حل بحران سوریه بدون اسد ادامه دهد، چرا که این امری واقع‌بینانه نیست. همچنین نعمان کورتولموش، دیگر معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده است: دیگر نمی‌توانیم بر حل بحران سوریه بدون بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) اصرار ورزیم.
 گزینه حزب اعتماد ملی برای ریاست جمهوری
سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره معرفی کاندیدای پوششی از سوی اصلاح‌طلبان گفت: قطعا گزینه اصلی ما در انتخابات روحانی است.اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در نشست خبری که با حضور رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام دبیرکل این حزب برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره معرفی کاندیدای پوششی و ضرورت آن گفت: در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو قطعا آقای روحانی کاندیدای مورد نظر ماست و به نظر من گمانه‌زنی‌ها درباره رد صلاحیت ایشان دامن زدن به جریانات تخریبی علیه دولت یازدهم است اما حزب ما پیرو جریان اصلاح‌طلبی خواهان حضور مقتدرانه، قوی و با حضور حداکثری مردم است.وی تأکید کرد: قطعا روحانی کاندیدای مورد حمایت ماست و در حال حاضر صحبتی درباره معرفی کاندیدای دیگری از سوی ما مطرح نشده است.

 
    حمله به ارکان اقتدار نظام در فصل پسابرجام
مهرماه بود كه خبري مبني بر اينكه « بررسي تحريم سپاه در دستور كار مجلس نمايندگي امريكا» قرار گرفته، در رسانه‌ها مطرح شد؛ اقدامي كه نشان مي‌داد ايالات متحده امريكا نه تنها با امضاي توافق هسته‌اي سطح دشمني‌هاي خود را عليه جمهوري اسلامي ايران كاهش نداده بلكه زمينه را براي توسعه آن فراهم ديده و بر اساس آن فشار به اركان اقتدار كشور را افزايش داده‌اند. در طي همان ماه عنوان شد كه كميته فرعي امور تروريسم، منع گسترش تسليحاتي و تجارت وابسته به كميته امور خارجي مجلس نمايندگان طرح «قانون تحريم‌هاي تروريستي سپاه پاسداران ايران» را به بحث و رأي خواهد گذاشت. بر اساس فرآيند پيش بيني شده در اين طرح در صورت تصويب، وزير خزانه‌داري امريكا موظف مي‌شود در مدت ۳۰ روز با ارائه گزارشي به كنگره تعيين كند كه آيا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي داراي مشخصات لازم براي تعيين شدن به عنوان يك نهاد تروريستي مي‌شود يا خير. امروز پس از نزديك به پنج ماه چنين اتفاقي البته به شكل ديگري در حال قانوني شدن است؛ هفته گذشته بود كه تد كروز و جيم اينهاف طرحی به سنا ارائه كردند كه بر اساس آن وزارت خارجه امريكا موظف مي‌شود سپاه پاسداران را به عنوان يك سازمان تروريستي خارجي مورد شناسايي قرار دهند. البته حجم تلاش امريكايي‌ها براي تحديد قدرت و توان سپاه پاسداران به اين مورد ختم نمي‌شود و موازي با درخواست اين دو سناتور، طرح مشابهي توسط مايكل مك‌كال از اعضاي مجلس نمايندگان ثبت شده است. اين نماينده ايالت تگزاس در مجلس نمايندگان تأكيد مي‌كند كه اگر يك سازمان شبيه يك گروه تروريستي باشد، مشابه يك گروه تروريستي فعاليت كند و از تروريست‌ها حمايت كند، آن‌وقت بايد آن را يك سازمان تروريستي خارجي ناميد.
 آیت‌الله مکارم شیرازی: اشتباه است که همه چیز را به مسأله برجام گره بزنیم
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: «نباید برجام را به پاشنه آشیلی برای کشورمان تبدیل کنیم تا دشمن از این مسأله به عنوان نقطه ضعف ما سوءاستفاده کند.» آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه تهران، کرمان و بناب با اشاره به ضرورت توجه به برجام اظهار کرد: «اگر با توجه به اقتصاد مقاومتی بر توان داخلی تکیه کنیم، حتی اگر برجام از سوی امریکایی‌ها پاره شود، می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم.» ، وی ادامه داد: «اشتباه است که همه چیز را به مسأله برجام گره بزنیم، به گونه‌ای که دیگر بدون آن زندگی برای مردم ممکن نباشد، البته افرادی برای تحقق برجام زحمت کشیدند و برجام یک اتفاق خوب بود، اما اینکه کشورمان در برابر تحریم‌ها ناتوان است و بر برجام تکیه کرده است، واقعیت ندارد». آیت‌الله مکارم شیرازی دقت در مسأله برجام را ضروری دانست و تصریح کرد: «نباید این خیال را داشته باشیم که سرنوشت کشورمان به برجام گره خورده است، این مسأله این روزها دوباره مورد توجه قرار گرفته است و افراد صاحب پست‌های اجتماعی باید در مسأله برجام دقت کنند.»
  برخي با پول‌هاي انگليسي مرجع تراشي مي‌كنند
رييس دستگاه قضايي با تاكيد بر لزوم جدي گرفتن بحث نفوذ در نهاد روحانيت، به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در اين زمينه اشاره كرد و گفت: امروز مقوله نفوذ يك پروژه عظيم و پيچيده است كه از سوي غرب دنبال مي‌شود. علت تلاش غرب نيز دقيقا تاثيرگذاري جمهوري اسلامي در سطح منطقه و جهان است. آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به برخي آسيب‌ها اظهار كرد: همين امروز در حوزه‌ها كساني از اهل فضل هستند كه معتقدند سياست ربطي به ديانت ندارد. بر اين اساس، شايد افرادي ناخواسته نقش نفوذي را ايفا كنند و در جهت تحقق اهداف غرب گام بردارند.
رييس قوه قضاييه با تاكيد بر لزوم توجه روحانيت به ارشادات مقام معظم رهبري پيرامون نقش فتنه و نفوذ فتنه‌گران تصريح كرد: دادگاه ويژه روحانيت، فلان آقا را براساس اسناد معتبر محكوم كرده است، حالا بوق‌هاي غربي از او مرجع تقليد مي‌سازند. اين همان مرجع تراشي انگليسي است كه به مدد پول‌هاي انگليس صورت مي‌گيرد. نكته جالب ماجرا اينجاست كه اتفاقا افرادي را مرجع مي‌خوانند كه واقعا درس‌شان را هم به خوبي در حوزه دنبال نكرده‌اند. وقتي حرف بوق‌هاي تبليغاتي را از حلقوم برخي داخلي‌ها مي‌شنويم چطور نبايد نفوذ را باور كنيم؟

 
 
  ترامپ: شعار ما این است آمریکایی بخر و آمریکایی استخدام کن
دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. ترامپ در مراسم تحلیف گفت: «ما از مرزهای کشورهای دیگر دفاع کرده‌ایم، در حالی که از مرزهای خودمان دفاع نکرده‌ایم. از امروز، آمریکا در اولویت خواهد بود». اکنون قدرت را نه از یک رئیس‌جمهور به رئیس‌جمهوری دیگر، یا حزبی به حزبی دیگر، بلکه از واشنگتن دی‌سی به شما مردم منتقل می‌کنیم.امروز روز شما است. امروز به عنوان روزی به یاد خواهند ماند که قدرت بار دیگر به مردم بازگردانده شد، به مردان و زنانی که فراموش شده‌اند. از امروز به بعد اینها تمام می‌شود. از حالا نگاهمان به آینده است. از امروز به بعد، فقط آمریکا در وهله اول است.ما یک شعار ساده خواهیم داشت: آمریکایی بخر و نیروی آمریکایی استخدام کن. ما ائتلاف‌های قدیمی را تقویت کرده و ائتلاف‌های جدیدی می‌سازیم. ما جهان متمدن را علیه افراط‌گرایی اسلامی متحد کرده و آن را نابود می‌کنیم. دعوت از سران رژیم صهیونیستی در مراسم تحلیف ترامپ این پرسش را ایجاد کرد که آغاز دوران متفاوت در آمریکا، چقدر واقعی است؟ هنوز کسی به درستی نمی‌داند که ترامپ پس از ورود به کاخ سفید چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت و آیا او به وعده‌های خود عمل خواهد کرد یا خیر؟!!!
  «سگ دیوانه» سکان‌دار پنتاگون
اعضای سنای آمریکا روز جمعه صلاحیت «جیمس متیس» گزینه پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید برای وزارت دفاع را تائید کردند.با این رأی، متیس که به دلیل رفتارهای خشنش به «سگ دیوانه» معروف است، اولین عضو کابینه ترامپ است که رسما از سوی کنگره تائید می‌شود.او در سال 2013 پس از 41 سال فعالیت نظامی به دلیل اختلاف نظر با دولت اوباما، از ارتش بازنشسته شد.از آنجا که بر اساس قوانین آمریکا وزیر دفاع باید از دستکم 7 سال قبل فعالیت غیرنظامی داشته باشد، کنگره باید برای سپردن سکان وزارت دفاع به متیس، علاوه بر تائید صلاحیت، یک مجوز جداگانه هم برای او صادر می‌کرد. کنگره این هفته این مجوز را صادر کرد و انتظار می‌رود صلاحیت وی امروز در صحن اصلی سنا بررسی شود.متیس همچنین به گفتن جملات خاص هم معروف است، از جمله اینکه به نیروهایش گفته است: «همواره در دیدار با هر کسی رفتاری مودبانه داشته باشید، اما در عین حال آماده باشید که [در صورت لزوم] او را بکشید».
  تعطیلی کارخانه شکلات سازی رئیس جمهور اوکراین در روسیه
کارخانه شکلات‌سازی «راشن اوکراین» در روسیه تعطیل شد. هرچند گفته‌شده که کاهش سه برابری فروش باعث تعطیلی آن شده است، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که تنش میان روسیه و اوکراین دلیل تعطیلی این واحد تولیدی بزرگ است. مجموعه کارخانه‌های شکلات‌سازی راشن متعلق به پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین است که از وی به‌عنوان سلطان شکلات اروپا نیز نام‌برده می‌شود.
 دستبند زدن نماینده زن مجلس ترکیه به خود در پارلمان!
آیلین نازلیاکا، یکی از نمایندگان زن پارلمان ترکیه  که مخالف رجب طیب اردوغان است، در اعتراض به اردوغان، خودش را به تریبون پارلمان بست که به درگیری بین نمایندگان منجر شد و دو نماینده در زدوخوردها زخمی شدند. پس‌ازآن که آیلین نازلیاکا خود را به تریبون بست، برخی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه به‌سوی او رفتند تا وی را به‌زور از تریبون باز کنند که نمایندگان زن احزاب مخالف به کمک وی شتافتند و درگیری بالا گرفت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات