صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 23 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در سیاست داخلی، اصول امام عبارت است از تکیه به رأی مردم؛ تأمین اتحاد و یکپارچگی ملت؛ مردمی بودن و غیر اشرافی بودن حکمرانان و زمامداران؛ دلبسته بودن مسئولان به مصالح ملت؛ کار و تلاش همگانی برای پیشرفت کشور. (92/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 چالش‌های پیش‌ روی آمریکا

در برآورد قدرت و میزان توانمندی یک کشور بر اساس ماتریس، ارزیابی چهار عامل مؤثر از طریق تقاطع‌گیری عوامل درونی(ضعف‌ها و قوت‌ها) و عوامل بیرونی(تهدیدات و فرصت‌ها) راه‌گشاست. بر این اساس، آمریکای امروز برخلاف آنچه تلاش می‌کند با بزرگنمایی و ارائه تصویری از قدرتی توهم‌آمیز خود را تنها ابرقدرت یا دست کم یکی از قدرت‌های مؤثر جهانی نشان دهد، با تهدیدات و چالش‌های فراوانی در محیط بیرونی خود در سطوح منطقه‌ای و جهانی مواجه است. بررسی و مطالعه چالش‌های پیش روی آمریکا حاکی از چند چالش جدی است.
1ـ چالش و احساس تهدید از سوی چین و روسیه؛ رئیس‌جمهور آمریکا به شدت نگران رشد قدرت اقتصادی چین و به تناسب آن بازیابی قدرت و جسارت سیاسی و نظامی پکن در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.  ترامپ بارها از روابط خصمانه با چین سخن گفته و خواستار ایجاد موانع تجاری علیه واردات از کشور چین و استقرار نیروهایی برای نظارت بر صادرات و واردات به چین شده است. اما باید گفت که ترامپ در نهایت برای برخورد با کره شمالی به کمک چین نیاز دارد. کاهش سطح روابط آمریکا با روسیه و قرار دادن نام روسیه در لیست تحریم‌های آمریکا، وضعیت چالشی، مبهم و پیچیده‌ای را پیش روی مناسبات دو کشور در اوضاع فعلی قرار داده است.
2ـ تهدید ونزوئلا و کره شمالی؛ تهدیدات اخیر ترامپ نشانه‌هایی چون حضور مبنی بر حمله نظامی به این دو کشور، از دیگر چالش‌های آمریکا در اوضاع کنونی است.
3ـ مقاومت منطقه غرب آسیا و جمهوری اسلامی ایران؛ جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی همواره مقابل منافع ملی آمریکا نه تنها ایستاده، بلکه توانسته الگویی موفق را پیش روی بسیاری از کشورهای سیاسی منطقه و جهان قرار دهد و به یقین راز خصومت‌ورزی آمریکا با انقلاب و نظام اسلامی ایران نه تنها توسعه و پیشرفت‌های آن، بلکه خطر الهام‌بخشی و محور قرار گرفتن این الگو برای دیگر ملل دنیا و جهان اسلام علیه آمریکا است.
آنچه این چالش‌ها برای ترامپ ناپخته در سیاست ایجاد کرده، تحت‌الشعاع قرار گرفتن وعده بزرگ وی در موضوع توجه به داخل آمریکا و نارضایتی به دلیل انباشت مشکلات این کشور است.

▼ گزارش روز
 جنگ نژادی در آمریکا

شامگاه جمعه و در آستانه برگزاری تظاهرات بزرگ راست‌گرایان افراطی معتقد به برتری نژاد سفید، در سراسر ایالت ویرجینیا برای دفاع از حقوق سفیدپوستان آمریکایی وضعیت اضطراری اعلام شد. اما به دنبال زد و خوردهای نژادپرستان سفید که شامل گروه‌های نئونازی و حامیان کوکلوکس کلان‌ها می‌شدند، از روز شنبه وضعیت شهر به دنبال حمله مرگبار یک خودرو به این اجتماع، به بحرانی‌ترین وضع ممکن رسید تا تنها در 24 ساعت اول حادثه، دست‌کم 3 کشته و 35 مجروح داشته باشد. گردهمایی نژادپرستان افراطی یانکی در شهر شارلوتسویل با شعار «اتحاد راست» که 6 هزار نفر برآورد شد، بزرگ‌ترین تجمع راست‌گرایان افراطی در یک دهه اخیر در آمریکا محسوب می‌شود. این آشوب با حمایت تلویحی رئیس‌جمهور آمریکا از نژادپرستان مهاجم و نفرت‌پراکن، به سراسر آمریکا گسترس پیدا کرد؛ آشوبی که نشان می‌دهد برخلاف آنچه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، آنها نه تنها نمی‌توانند الگوی دموکراسی در جهان باشند؛ بلکه در چهره واقعی ایالات متحده آمریکا نشانه‌های فراوانی از نژادپرستی یافت می‌شود! ایالات متحده که با شعار گسترش دموکراسی به کشورهای جهان لشکر می‌کشد و هزاران انسان را به بهانه گسترش دموکراسی، آزادی و برابری به کام مرگ می‌فرستد در داخل کشورش با بحران‌های متعدد اجتماعی روبه‌رور است. براساس این مباحث، این سؤال مطرح است که چگونه برخی از جریان‌های داخل کشور با شیفتگی حیرت‌انگیزی آمریکا را که در ایجاد زیست مسالمت‌آمیز میان نژادهای مختلف در کشور خود با بحران روبه‌رو است، یک جامعه آرمانی و یک الگو برای کشورمان که با وجود قوم‌ها و مذاهب مختلف متحد و یکپارچه است، معرفی می‌کنند؟ پر بیراه نیست اگر بگوییم؛ کشور ما یک نمونه منحصربه‌فرد در جهان در زمینه ایجاد یکپارچگی و وحدت میان اقوام و مذاهب است، پس با این وجود چرا هنوز عده‌ای با ندیدن واقعیات به دنبال پیاده کردن نسخه‌ها و راه‌حل آمریکایی برای ارتقای جامعه ایران هستند؟!

▼ خبر ویژه
چراغ کابینه با افق لاریجانی 1400 روشن شد

از اخبار و نشانه‌هایی که از برخی گفت‌وگوهای سیاسی نزدیکان دولت و نزدیکان لاریجانی منتشر می‌شود، زمینه‌سازی برای حضور لاریجانی در پاستور پس از حسن روحانی قابل استنباط است. حضور چهره‌های نزدیک به لاریجانی در وزارتخانه‌ها، انتخاب واعظی برای اداره دفتر رئیس‌جمهور دولت دوازدهم و معرفی رحمانی‌فضلی برای وزارت کشور که چینش فرمانداران و استانداران و مدیریت فضای اداری سیاسی کشور را در دست خواهد داشت. البته این مسائل که در هفته گذشته در عرصه رسانه‌ای کشور مطرح شده بود از سوی رئیس مجلس و شخصیت‌های سیاسی نزدیک به وی رد شد، این تکذیب در حالی است که رحمانی‌فضلی در اثنای گفت‌و‌گویش با یکی از رسانه‌ها مدعی شده بود، لاریجانی برای ماندن حجتی، زنگنه و قاضی‌زاده‌هاشمی اصرار داشته است. از نظر گروهی از تحلیلگران سیاسی نیز حضور هشت ساله رحمانی‌فضلی در وزارت کشور به نوعی آماده کردن فضای سیاسی کشور در دورترین نقاط ایران برای ریاست جمهوری لاریجانی در 1400 است؛ امری که طبیعتاً در این برهه خوشایند اصلاح‌طلبان نیست. آنها پس از درخشش جهانگیری در انتخابات 96 که با هدف پشتیبانی از روحانی حضور یافته بود، او را برای ریاست‌جمهوری دوران پساروحانی در نظر گرفته‌اند؛ اصلاح‌طلبانی که با وجود بدنه رأی قابل توجه، هنوز نتوانسته‌اند صندلی مهمی را در وزارتخانه‌ها به دست بیاورند.

▼ اخبار
1ـ درآمد ۲۵۰ میلیارد دلاری دولت از فروش نفت

عبدالحمید نادریان از فعالان صنعت نفت با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: با ادامه مسیر دور اول دولت روحانی، دولت دوازدهم وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد. هدایت نقدینگی و پول مردم به سمت بانک‌ها و شبه‌بانک‌ها در 1500 روز اول دولت روحانی عملاً کار اقتصادی در ایران را از توجیه خارج کرده است. وی افزود: بودجه جاری دولت امسال به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که در سال 92 این رقم 88 هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین دولت روز به روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. نادریان اعلام کرد: دولت روحانی ظرف 48 ماه 250 میلیارد دلار و دولت احمدی‌نژاد در 96 ماه 531 میلیارد دلار از  منبع نفت درآمد کسب کرده‌اند؛ یعنی اکنون با نفت بشکه‌ای 60 دلار نزدیک به 20 دلار محصولات بالادست صنعت نفت از تولیدکننده دریافت می‌کنند.
 این فعال صنعت نفت تأکید کرد: اگر به جای 3000 روز 30000 روز هم به آقای روحانی فرصت داده شود، او نمی‌تواند به صنعت، مسکن و بورس رونق بیاورد.

2ـ هدررفت سالانه ۲۵ میلیون تن مواد غذایی در کشور
مهدی کریمی نایب‌رئیس خانه صنعت جوانان از هدررفت سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن موادغذایی در کشور خبر داد و گفت: سالانه 130 میلیون تن مواد غذایی در ایران تولید می‌شود که به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی مناسب، حدود 20 تا 25 میلیون تن آن هدر می‌رود. وی افزود: افغانستان و عراق بیشترین سهم را در صادرات مواد غذایی ایران دارند. هرچند سالانه 8 میلیارد دلار مواد غذایی به عراق وارد می‌شود، اما سهم ایران فقط 900 میلیون دلار است و با توجه به هم‌مرز بودن دو کشور، میزان صادرات ما به عراق در حد پایینی است. کریمی تصریح کرد: سالانه 3 میلیارد دلار واردات موادغذایی به قطر انجام می‌شود که سهم ایران از این رقم در سال گذشته 18 تا 20 میلیون دلار بود، ولی با توجه به اعمال برخی تحریم‌ها علیه قطر برای امسال پیش‌بینی می‌شود سهم کشور به بیش از 100 میلیون دلار برسد.

3ـ عربستان روی منابعی به جز نفت سرمایه‌‌گذاری می‌کند

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، عربستان پس از گذشت نیم‌ قرن استفاده از نفت، برای چرخش اقتصادی، حالا می‌خواهد روی منابع طبیعی فراوانی که دارد سرمایه‌گذاری کند تا خود را فرا‌تر از عصر نفت ببرد. در آوریل گذشته زمانی که چشم‌انداز 2030 عربستان مطرح شد، در طرح ۸۴ صفحه‌ای گفته‌ شد که دولت بر روی نجات و بازسازی شهرهای اقتصادی کار خواهد کرد. بلومبرگ نوشته است: عربستان قصد دارد ۵۰ جزیره و ۳۴ هزار کیلومترمربع از سواحل دریای سرخ را به مقصد گردشگری جهان تبدیل کند. ایجاد «شهر اقتصادی شاهزاده عبدالعزیزبن‌محمد» از دیگر پروژه‌های مدنظر آن است. پادشاه سعودی قصد دارد با ساختن شهرهای به‌ اصطلاح اقتصادی، مناطق ویژه لجستیک و گردشگری، روی منابعی به جز نفت سرمایه‌گذاری کند.

4ـ روحانی از پوست اصلاح‌طلبی خود درآمده است
محمد زارع‌فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه پس از بازداشت حسین فریدون، آقای روحانی محافظه‌کار شده است، گفت: به نظر می‌رسد که روحانی از پوست اصلاح‌طلبی خود درآمده و روح اصولگرایی به خود گرفته است که این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وی درباره ترکیب کابینه دولت دوازدهم که هفته گذشته اعلام شد هم اظهار داشت:‌ کابینه پیشنهادی نواقص زیادی دارد که مهم‌ترین آن جوان نبودن و حضور نداشتن زنان در کابینه است. ضمناً تغییری در کابینه صورت نگرفته و تنها افراد در دولت جابه‌جا شده‌اند، باید گفت که هیچ‌گونه گردش نخبگانی در کابینه مشاهده نمی‌شود. اکنون می‌تواند کشور را با چالش روبه‌رو کند.

▼ اخبار کوتاه
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران گفت: اتحادیه پوشاک رسماً به افتتاح این مرکز اعتراض کرده است؛ چرا که این کار به صلاح تولید نیست. اما مسئولان در پاسخ به اعتراض ما می‌گویند که هدف از افتتاح این مرکز از سوی ترک‌ها معرفی کالا است، وی گفت: اگر واقعاً هدف معرفی کالاست، ما هم باید این شرایط را در کشور و بازار آنها برای معرفی کالاهای‌مان داشته باشیم.
پس از نشت ده‌ها هزار بشکه نفت به آب‌های خلیج‌فارس، نیروهای امدادی کویت برای جلوگیری از نشت نفت به آب‌های منطقه‌ای کویت، نزدیک میدان نفتی مشترک با عربستان سعودی هستند. بر اساس برآورد کارشناسان، ممکن است حدود ۳۵ هزار بشکه نفت به آب‌های منطقه الزور نشت کرده باشد. گفتنی است، کویت در این منطقه سرگرم ساخت یک مجتمع نفتی بزرگ به ارزش ۳۰ میلیارد دلار است.
حامد مظاهریان، معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نسبت به دیگر بخش‌ها، اشتغال‌زایی بیشتری دارد. وی با بیان اینکه، به ازای هر 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری حدود یک شغل ایجاد می‌شود، افزود: در صنعت پتروشیمی به ازای هر 300 میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود. اگر هدف اشتغال‌زایی باشد، سرمایه‌گذاری در این بخش تا حدودی می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مهم‌ترین اولویت سازمان انرژی اتمی این است که فعالیت‌های صنعت هسته‌ای با قوت و قدرت پیش برود. اکنون حدود 60 میلیون یورو در حوزه رادیو داروها سرمایه‌گذاری شده است و ان‌شاءالله تا پایان بهره‌برداری از این پروژه ظرف سه تا چهار سال ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده رادیو دارو در غرب آسیا تبدیل خواهد شد.
قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق اعلام کرد که عربستان سعودی از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق خواسته‌ است برای عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض میانجی‌گری کند. این در حالی است که روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان پس از حادثه منا و شهادت شیخ نمر به دست حکام سعودی رو به تیرگی گذاشته است.
قالیباف، شهردار تهران فعالیت‌های سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران در زمینه هوشمندسازی را باقیات‌ صالحات نامید و گفت: عدالت جنسیتی در حوزه سازمان فناوری هم رعایت شده و می‌بینیم که بانوان در این فعالیت‌ها چه نقشی دارند. هر چند که خیلی‌ها این شعار را می‌دهند، اما در عمل اتفاق دیگری می‌افتد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات