صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 17 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علّت اینکه امروز ارتش ما، سپاه ما، نیروهای مسلّح ما در بین مردم محبوبیّت دارند این است که مردم می‌بینند اینها مثل خودشان فکر می‌کنند، مثل خودشان عمل می‌کنند، اعتقاداتی مشابه اعتقادات خودشان دارند، برای همان چیزهایی دل می‌سوزانند که مردم دل می‌سوزانند؛ این، ارتباط بین مردم و نیروهای مسلّح را افزایش می‌دهد.(1394/1/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
قوه قضائیه کوتاه نمی‌آید
هفته قوه قضائیه نیست؛ اما می‌خواهیم از این نهاد حرف بزنیم؛ چرا که قوه قضائیه در هفته‌ها و روزهای اخیر به سیبل انتقادات و اتهامات طیفی از مقامات و رسانه‌های بیرونی و داخلی تبدیل شده که یک سر آن مراکز فکری صهیونیسم و طراحان عملیات روانی بیگانه به محوریت آمریکاست و سر دیگر آن، در داخل و در میان مسئولان (قدیم و جدید) و رسانه‌ها (اعم از تصویری و مکتوب و مجازی و...) قابل رصد و شناسایی است.
در میان همه اتهامات واهی و بدون سند و مدرکی که به خادمان نهادهای انقلابی زده می‌شود، انگ و برچسب سیاسی به قوه قضائیه مهم‌تر است و پیامدهای سوء زیادی دارد که باید در راستای دفاع از اصل انقلاب و نهادهای خدوم، مانند دستگاه قضا که در اوج اقتدار مظلوم واقع شده‌اند، به آن پرداخت. عمق فتنه‌آفرینی و اهمیت مسئله زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که بدانیم تصویرسازی وارونه از نهادهای انقلاب با هدف سایش و کاهش اعتماد مردم به نظام و اعتبارزدایی از مسئولان ارشد آن در مراکز فکری غربی‌ـ صهیونیستی، مانند مؤسسه مطالعاتی امنیت ملی اسرائیل، رند و بروکینگز و... ساخته و پرداخته شده و برای اجرا در اختیار نهادهای سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفته است.  
این موضوع مورد اشاره دادستان کل کشور در ششمین گردهمایی مدیران مؤسسات حفاظتی و مراقبتی ناجا قرار گرفت و حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری گفت: «قوه قضائیه وقتی با هر جریانی که ریشه سیاسی دارد می‌خواهد برخورد کند، انگ سیاسی به او می‌زنند، یک انگ سیاسی می‌زنند، فکر می‌کنند قوه قضائیه عقب می‌کشد این طور نخواهد بود.»
این در حالی است که مفهوم انگ سیاسی جانبداری نسبت به یک فرد یا جریان فکری و سیاسی را القا می‌کند که در داوری حکمی برخلاف حق و عدالت و صرفاً به دلیل علاقه و انتساب به یک جریان صادر می‌شود؛ اما عملکرد قوه قضائیه حاکی از برخورد قاطع با مرتکبان جرم و جنایت و تخلف بوده و از تمام گروه‌های سیاسی چپ و راست در بین آنها دیده می‌شود و از قضا بخش زیادی از این اتهامات و انتقادات از سوی همین افراد و جریان‌ها و مسئولان قدیم و جدیدی است که قوه قضائیه با منسوبان آنها برخورد کرده است.

▼ گزارش روز
سرمایه‌های دشمن
کاش می‌شد این گزارش را با عبارتی، چون تصور کنید، فکر کنید و... آغاز کرد؛ اما متأسفانه آنچه در ادامه خواهد آمد، اتفاقی است که در برابر چشمان خود شاهد آن هستیم؛ امروز می‌بینیم که وقتی سرداران و سربازان پاسدار جمهوری اسلامی ایران و حافظان امنیت یک کشور 80 میلیونی در برابر دشمن سینه سپر می‌کنند، در جبهه داخلی، افرادی با ملیت ایرانی و هزار ادعا درباره ایران‌دوستی و... به جای حمایت از این نیروهای مقتدر و حمایت از مسیری که آنان در آن گام گذاشته‌اند، خنجرهای خود را در درون کشور تیز می‌کنند و آتش بیار معرکه می‌شوند که آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها میدان‌دار اصلی آن هستند؛ اقدامی که یک نمونه روشن و واضح آن روز گذشته اتفاق افتاد؛ وقتی سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه شورای راهبردی سپاه در واکنش به برخی ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی با تشریح اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها علیه ملت ایران، گفت: «تحریم‌های جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد و اگر قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود، این کشور باید پایگاه‌های نظامی منطقه‌ای خود تا شعاع دو هزار کیلومتری [برد موشک‌های ایران] را برچیند. اگر دولت آمریکا سپاه را گروه تروریستی قلمداد کند، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به ‌ویژه منطقه خاورمیانه، هم‌سنگ داعش در نظر خواهد گرفت»؛ مصطفی تاج‌زاده‌ها به جای حمایت از مواضع مقتدرانه فرمانده کل سپاه، این نهاد انقلابی را جنگ‌طلب خواندند، درست همان حرفی که ترامپ و سناتورهای آمریکایی می‌زنند! درست همان‌طور که سران رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی دوست می‌دارند! این افراد همان‌هایی هستند که در سال‌های ۷۸ و ۸۸  نیز در رأس آشوب و فتنه و خیانت بودند و آن مقام رژیم صهیونیستی درست گفته بود که اینها سرمایه‌های  دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی هستند.

▼ خبر ویژه          
آیا لاریجانی به اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌رود؟!
پایگاه خبری «انتخاب» در یادداشتی از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی آورده است: «اگر لاریجانی اعلام کاندیداتوری کند، احتمالاً مهم‌ترین مسئله آن است که اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از او حمایت خواهند کرد یا خیر. درباره این موضوع باید به چند نکته توجه داشت؛ اول اینکه لاریجانی با عملکرد خود در دهه اخیر به ویژه در چهار سال گذشته، عملاً خود را در کنار حسن روحانی و پشت سر مرحوم آیت‌الله هاشمی به عنوان یکی از تصمیم‌سازان جریان اعتدالگرایی مطرح کرده است. در ثانی، سخنان اخیر دکتر عارف درباره احتمال عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در سال 98، هم یک زنگ خطر است و هم یک پالس ناامیدکننده. سومین نکته پس از پذیرش لزوم تداوم ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و میانه‌روها، تأثیر رفتار سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخاب کاندیدای نهایی است. به بیان ساده‌تر، اگر اصلاح‌طلبان به دنبال شخصی به جز لاریجانی هستند، دست کم دو کار جدی را باید زمینه‌سازی کنند. یکی تلاش برای بهبود روابط با ارکان تصمیم‌گیر نظام که می‌تواند زمینه حضور کاندیداهای آنها را فراهم کند و نیز زمینه‌سازی برای معرفی کاندیدایی رأی‌آور که بتواند از فیلترهای تأیید صلاحیت نیز عبور کرده و حساسیت‌زا نباشد و دوم جلب رضایت اعتدالگرایان برای توافق روی کاندیدای موردنظر برای حفظ ائتلاف.»
 
▼ اخبار
1ـ ترامپ باید به سپاه تعظیم کند
«حمیدرضا آصفی» سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات طی یادداشتی در روزنامه «جام جم» نوشت: «سپاه پاسداران نماد اقتدار و ضامن امنیت کشور است که از دل مردم برخاسته است. اقدام احتمالی آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، نه ‌تنها نشانه رفتن اقتدار، امنیت و منافع آحاد مردم ایران است؛ بلکه به چالش کشیدن امنیت منطقه است. ترامپ نباید فراموش کند که اگر دلاوری‌های سپاه در سوریه و عراق نبود، اکنون تروریست‌ها در این دو کشور حکومت می‌کردند؛ البته برای افکار عمومی کاملاً روشن است که ژست مبارزه با تروریست و داعش از سوی سردمداران آمریکا به ویژه آقای ترامپ فریبکاری است. اگر ترامپ واقعاً با تروریست در منطقه مخالف است، باید خود از حامیان سپاه باشد و به دلاوری‌های آن تعظیم کند.» وی همچنین در بخش دیگری از یادداشت خود ‌آورد:‌‌ اظهارات روز گذشته سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حرف نظام و مردم ایران است.

2ـ شاید موجب «خسرالدنیا والاخره» بشود
صادق زیباکلام به تازگی در یادداشتی با انتقاد از نحوه سیاست‌ورزی رئیس دولت اعتدال، نوشت: «بهترین توصیفی که از سخنرانی‌های آقای رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران می‌توان ارائه کرد، آن است که بگویم سخنرانی‌های او با «جزر و مدهای سیاسی»، «قبض و بسط‌های سیاسی» یا «پستی و بلندی‌های سیاسی» همراه است. بسیاری شاید از این همه حرکت پاندولی آقای روحانی شگفت‌زده شده باشند؛ نه به حرف‌هایش در دانشگاه تهران و نه به مصاحبه زنده‌اش در تلویزیون حدود دو ماه گذشته که بیش از یک ساعت، تنها گفت‌وگو کرد؛ اما یک کلام درباره رأی ۲۴ میلیونی و مطالبات آنان حرف نزد.»! وی همچنین اضافه می‌کند: «رئیس‌جمهور با ادامه این روش، ۲۴ میلیونی را هم که با امید و انتظار به او رأی دادند، ناامید و سرخورده خواهد کرد.‌ به زبان ساده‌تر شیوه‌ای که روحانی در پیش گرفته است، شاید موجب «خسرالدنیا والاخره» هم بشود.»

3ـ تحریم‌های آمریکا مواضع ما را تغییر نمی‌دهد
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه گروه تروریستی تکفیری داعش وجود سرطانی در منطقه دارد و آمریکایی‌ها مانع جنگ علیه داعش می‌شوند، گفت: نیروی هوایی آمریکا به ارتش سوریه و متحدان آن اجازه پیشروی نمی‌دهد. دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: آمریکا طولانی شدن عمر داعش را خواستار است و اگر دولت‌ها و ملت‌های منطقه نمی‌ایستادند، جنگ علیه داعش سال‌ها طول می‌کشید. سیدحسن نصرالله در ادامه افزود: مأموریت داعش تخریب لبنان، سوریه، عراق و نابودی ارتش‌ها و ملت‌ها است. دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین با تأکید بر نقش رژیم عربستان سعودی در ادامه حیات این گروه تروریستی، تصریح کرد که صلح و امنیت منطقه‌ای زمانی محقق می‌شود که عربستان گوشه‌ای بنشیند و از حمایت از گروه‌های تروریستی دست بردارد.

4ـ هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم
نشریه «نیویورکر» در گزارشی درباره نشست اخیر اعضای برجام نوشت: در این جلسه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران فهرستی از گلایه‌های ایران را طرح کرده و گفته است که ایالات متحده آنطور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم. ظریف دولت آمریکا را به دلایل مختلف، از جمله خودداری از صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» به ایران به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و گفته است: «نمی‌خواهیم در این مورد بحث کنیم؛ چرا که اگر دنبال بهانه‌ای برای نقض توافق بودیم، انبوهی [از بهانه] داشتیم.»

▼ اخبار کوتاه
طبق اعلام مسئولان مربوطه، فعلاً ارقام مربوط به دلار و نفت در بودجه سال 97 نهایی نشده و احتمال چالشی بودن آن وجود دارد؛ اما برای دلار نرخ‌هایی بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۵۰  و حتی ۳۴۰۰ تومان در هیئت دولت مطرح شده است. این در حالی است که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برای هر دلار در سال جاری نرخی حدود ۳۴۰۰ تومان تعیین شده است. گفتنی است، نرخ دلار در بودجه سال جاری حدود ۳۳۲۰ تومان بود.
ارزش صادرات جمهوری اسلامی به روسیه در شش ماهه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به دوره مشابه سال پیش ۳۶ درصد افزایش یافت. مقایسه آمار تجارت خارجی دو کشور نشان می‌دهد، صادرات ایران به روسیه از ۱۶۸ میلیون دلار در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶، به ۲۲۸ میلیون دلار در دوره مشابه سال کنونی رسیده است. همچنین واردات ایران از روسیه با هدف متعادل کردن تراز بازرگانی 16 درصد کاهش داشته است.
علی‌اکبر ناطق‌نوری در همایش مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس در سخنان جالب توجهی با بیان اینکه مدیریت، تعقل و سعه‌صدر از صفات شخصیتی آقای هاشمی بود، گفت: ایشان فضا را طوری مدیریت کرد که اکنون هر چه سد، فولاد، سیمان و پتروشیمی در کشور وجود دارد، متعلق به دوران ریاست‌جمهوری هاشمی است!
فاطمه هاشمی درباره این اظهار نظر که می‌گوید هاشمی فرمانده جنگ نبود، گفت: بله، آقای هاشمی فرمانده جنگ نبود؛ وی فرمانده صلح بود؛ هاشمی برای صلح به جبهه می‌رفت و با امام(ره) صحبت می‌کرد و در جلساتی که با فرماندهان می‌گذاشت، در پی این بود که صلح را به مردم ایران تقدیم کند!
کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و از چهره‌های نزدیک به رئیس مجلس به طرح کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات واکنش نشان داد و گفت: طرح زودهنگام این مسئله از سوی برخی افراد غلط است؛ چرا که هنوز تا انتخابات بعدی چهار سال دیگر فرصت داریم.
مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی رشد اقتصادی سال 95، ضمن اشاره به محاسبه عدد 4/6 درصدی و 3/3 درصدی رشد اقتصادی بدون نفت از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، این رشد را پس از حذف صنایع وابسته به نفت، 7/2 درصد محاسبه کرد.
وبگاه «بلومبرگ» به نقل از سه مقام دولتی آمریکا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده به دنبال به‌کارگیری استراتژی است که هم توافق هسته‌ای را حفظ کند و هم تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات