صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 15 آبان

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): طبیعت استکبار سلطه است، دنبال سلطه است، دنبال فراگیر کردن سلطه است؛ هر ملّتی و هر نظامی که مقاومت نکند اسیر خواهد شد و در کمند آنها خواهد افتاد. (95/3/6)
تیغ بر صخره!
سلسله تحولات اخیر از تحریم‌های جدید کنگره آمریکا، مواضع ضد ایرانی سعودی‌ها و اماراتی‌ها در منطقه تا رفتار و اعلام مواضع و استعفای مشکوک سعد حریری در زمان و مکانی خاص و با متهم‌سازی حیرت‌انگیز ایران به مداخله در امور لبنان، که به گفته سید مقاومت بیشتر به بیانیه‌ای تحمیلی از سوی ریاض شبیه بود، همه در یک هدف، مشترکند و گویی همه این رفتارها معلول یک علت، قطعات یک جورچین و تاکتیک‌ها و تکنیک‌های یک راهبرد هستند که آن، چیزی نیست جز مهار ایران که در اتاق فکرهای آمریکایی برای متوقف‌سازی جمهوری اسلامی صورت‌بندی شده و از طریق ایادی آنها، مانند رژیم سعودی‌ به مرحله اجرا در‌می‌آید. 
دلیل اصلی این امر نیز به کم آوردن آمریکایی‌ها در هماوردی با نظام مقدس جمهوری اسلامی در تحولات منطقه‌ای غرب آسیا، به ویژه مسئله عراق، سوریه، لبنان و یمن مربوط می‌شود. بافته‌های استراتژیک آنها با سیاست‌های منطقی و معطوف به مقابله همگرایانه ایران با دیگر کشورهای منطقه که قربانی تروریسم و تکفیریسم ساخت آمریکا و سعودی هستند، رشته شده است. در ارزیابی‌ها و تحلیل‌های آنها، مسبب بهم ریختگی نظم مورد نظر آنها در منطقه‌، جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های آن است که باید به شدت محدود شده و با هر ابزاری جلوی آن گرفته شود. تنوع‌بخشی به سیاست‌ها، ابزارها و اهرم‌ها برای فشار بیشتر به ایران از تغییر محاسبات در رأس هرم تصمیم‌گیری و سطح نخبگان تا مرعوب‌سازی مسئولان و مردم، تاکتیک‌هایی هستند که آمریکایی‌ها با ابزارهایی، مانند سعد حریری، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپای همیشه تابع به کار می‌گیرند و به زعم خود انتظار دارند با استفاده از ابزارهای مذکور رفتار منطقه‌ای، رفتارها و سیاست‌های دفاعی و همچنین هر نوع رفتاری که از ایران صادر می‌شود و در تقابل با سیاست‌های آنها قرار دارد، با استانداردهای منطقه‌ای و جهانی غربی‌ها اصلاح شود.
اما این تیغ بر صخره کشیدن‌های غربی‌ها و سعودی‌ها محکوم به شکست است؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران امروز به کانون جوشان مقاومت و مبارزه با ظلم و سلطه با حداکثر اعتماد مردم مظلوم منطقه تبدیل شده و بیگانگان گریزی جز ترک منطقه ندارند.

▼ گزارش روز
خشونت روزافزون!
مراسم دعاخوانی روز یک‌شنبه در منطقه «سادرلند اسپرینگز» تگزاس آمریکا با صدای ممتد تیراندازی «دوین پاتریک کلی» 26 ساله با 27 نفر کشته و 27 نفر زخمی به پایان رسید. اما گویا  قصه تیراندازی‌ها و گسترش خشونت در ایالات متحده نه تنها پایان نمی‌یابد؛ بلکه هر چه پیش می‌رویم، بر تعداد و بزرگی آنها افزوده می‌شود. حمله مسلحانه روز گذشته تگزاس چندمین تیر‌اندازی در هفته‌های اخیر است که موجب مرگ شهروندان آمریکایی شده است؛ حمله‌های متوالی که از تیراندازی در یک کنسرت در  لاس‌وگاس  با 58 کشته و صدها زخمی آغاز شده و حالا به کلیسایی در تگزاس رسیده است. اگرچه گمانه‌زنی‌هایی درباره تروریستی بودن تعدادی از حمله‌های مسلحانه اخیر وجود دارد، اما کارشناسان آمریکایی مشکلات اجتماعی و اقتصادی در کنار قانون آزادی حمل سلاح در این کشور را عامل اصلی گسترش خشونت و تکرار این اتفاقات عنوان می‌کنند و خواستار وضع قوانینی برای ممنوعیت خرید‌وفروش و حمل سلاح در ایالات متحده آمریکا هستند؛ موضوعی که دونالد ترامپ به شدت با آن مخالف است و بارها از آزادی داشتن سلاح برای شهروندان آمریکایی بر اساس اصلی در قانون اساسی این کشور دفاع کرده است که می‌گوید: «داشتن یک نیروی منظم شبه‌نظامی مردمی برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه، نباید نقض شود.»
آمارها در این زمینه نشان می‌دهد، دست کم ۳۰ درصد از مردم آمریکا مسلح هستند و با وجود آنکه تنها 4/4 درصد از جمعیت جهان در آمریکا زندگی می‌کنند؛ اما حدود نیمی از همه اسلحه‌های شخصی جهان در آمریکا نگهداری می‌شود. فقط در سال ۲۰۰۹، حدود ۳۱۰ میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا خرید و فروش شد. همچنین، آمار مراجع درمانی آمریکا نشان می‌دهد، تیراندازی با سلاح گرم، یازدهمین عامل مرگ‌ومیر در آمریکاست.

▼ اخبار ویژه  
1ـ حبس شاهزادگان سعودی در یک هتل
«هافینگتون‌پست» عربی عنوان کرد: هتل پنج ستاره «ریتز کارلتون» که در جاده مکه ـ ریاض قرار دارد و میزبان ترامپ و خانواده‌اش و بسیاری از میهمانان خارجی ریاض بوده، از 4 نوامبر هیچ میهمانی را نپذیرفته و احتمالاً به بازداشتگاه شاهزادگان و وزرا و تجار متهم به فساد تبدیل شده است. هافینگتون‌پست افزود: این هتل ساعت یازده ظهر همان روز کلیه کارمندان خود را نیز مرخص کرده است، تخلیه «ریتز کارلتون» احتمال تبدیل شدن آن به محلی برای بازجویی از متهمان بلندپایه را افزایش می‌دهد. این خبرگزاری همچنین به مطلبی که «نیویورک‌تایمز» درباره پلمب بخش پرواز هواپیماهای اختصاصی فرودگاه‌های سعودی نوشته، اشاره کرد و نوشت: احتمالاً ولی‌عهد قصد داشته است مانع فرار تعداد بیشتری از ثروتمندان این کشور به خارج شود. این روزنامه افزود: چنانچه به پایگاه اینترنتی هتل «ریتز کارلتون» مراجعه کنید، با پیام «همه اتاق‌ها رزرو شده‌اند» مواجه خواهید شد.

2ـ آل‌سعود در بی‌ثبات‌ترین وضعیت نیم قرن اخیر
«بروس ریدل» تحلیلگر ارشد اندیشکده «بروکینگز» با اشاره به بازداشت‌ها و برکناری‌های صورت‌گرفته در عربستان، نوشته است: این کشور بی‌ثبات‌ترین وضعیت نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کند. وی در ادامه تأکید کرد: «تصمیم برای تحکیم قدرت ولی‌عهد هم نشان‌دهنده بلندپروازی است و هم نگرانی. شاهزاده جوان فردی است که عجولانه به دنبال تغییر کشورش است.»

▼ اخبار
1ـ حمله روزنامه اصلاح‌طلب به شمخانی و مراسم 13 آبان!

روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در مطلبی به دبیر شورای عالی امنیت ملی و مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی حمله کرد و نوشت: «دریابان علی شمخانی، وزیر دفاع دولت اصلاحات که در دولت میانه‌رو حسن روحانی وظیفه دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده گرفته است، در روزهای اخیر بیشتر از هر زمانی در برابر دوربین‌های صداوسیما و تریبون‌های رسانه‌ها ظاهر می‌شود... تصویری که این روزها از شمخانی مشاهده می‌شود هیچ نسبتی با روحیه او که سکوت رسانه‌ای است ندارد. روزی در نمایشگاه مطبوعات نشست خبری برگزار می‌کند و چند روز بعد در اختتامیه این نمایشگاه سخنران اصلی مراسم است و روز بعدش هم به میان جمعیتی می‌رود که برای سالگرد گروگان‌گیری و اشغال سفارت آمریکا گردهم جمع شده بودند. مراسمی که اصل برگزاری آن و نسبتش با منافع ملی محل سؤال و ابهام جدی است، چه برسد به آنکه یک مقام عالی‌رتبه دولتی نیز سخنران مراسم باشد.»

2ـ از هر گونه تحریمی که مانع فعالیت در ایران شود، تبعیت می‌کنیم
در حالی که شرکت «توتال» خود را برای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در ایران آماده می‌کند، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد، این شرکت فرانسوی در تلاش برای تقویت روابط خود با دولت آمریکا، دفتری در واشنگتن افتتاح کرده است. پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال که هنگام قرارداد با وزارت نفت ایران از وفاداری به قرارداد خود با ایران سخن گفته بود، با تأیید اینکه این شرکت یک دفتر روابط دولتی در آمریکا افتتاح کرده است، گفت: «ما باید مدت‌ها قبل این کار را می‌کردیم.» وی همچنین درباره چگونگی فعالیت این شرکت در ایران در صورت وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران، با بیان اینکه توتال از هرگونه تحریمی که مانع فعالیت این شرکت در ایران شود تبعیت می‌کند، افزود: تهران می‌داند که اگر ما نتوانیم کار را ادامه دهیم، این به دلیل تصمیم دولت آمریکاست.

3ـ اقتصاد آب مهم‌ترین چالش صنعت آب و فاضلاب
محمد پرورش، مدیرعامل آبفای استان تهران مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت آب و فاضلاب را اقتصاد آب عنوان کرد و در این باره گفت: وقتی برای یک متر مکعب آب (۱۰۰۰ لیتر) تنها معادل هزینه ۵۰۰ تومانی یک بطری آب معدنی از مشترکان آب و فاضلاب دریافت می‌کنیم، معلوم است که دخل با خرج متناسب نیست. وی با اشاره به هزینه فاضلاب شهری، گفت: منطقی نیست که در طرح جمع‌آوری فاضلاب کمتر از 50 درصد هزینه از مشترک دریافت شود. پرورش با بیان اینکه در سال‌های گذشته به ازای هر سال، نیم‌ درصد کاهش هدررفت آب داشته‌ایم، گفت: برای هر یک درصد کاهش هدررفت آب معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است و از آنجا که برای این امر اعتبار دولتی وجود ندارد، عملاً کاری از پیش نمی‌رود.

4ـ سعد حریری تابعیت سعودی دارد
«مجتهد» فعال رسانه‌ای سعودی در توئیتر خود درباره استعفای سعد حریری نوشت: «حریری هیچ نقشی در استعفای خود نداشت؛ چرا که وضعیت در لبنان به سمت کاهش مشکلات دولت پیش می‌رفت و تمامی مواضع او به رفتن وی به عربستان مرتبط است.» افشاگر معروف سعودی هدف اصلی از فراخوان حریری به ریاض را بازگرداندن دارایی‌های وی به عربستان و باج‌خواهی از وی عنوان کرد و نوشت: حریری اکنون در کنار شاهزادگان و مقامات بازداشت شده سعودی است. مجتهد همچنین فاش می‌کند: بیانیه‌ صادر شده از سوی حریری، برای او نوشته شده بود و وی از محتوای بیانیه و مسئله اعلام استعفا از ریاض اصلاً راضی نبود. او در پایان نوشت: حریری تابعیت سعودی دارد و دولت این کشور می‌تواند با او به مثابه یک شهروند برخورد کند.

▼ اخبار کوتاه
حسین مقصودی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از تدوین و امضای طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی 50 نفر از نمایندگان در خانه ملت خبر داد. وی درباره دلیل استیضاح ربیعی گفت: وزیر کار در جلسه رأی اعتماد قول‌ داد اوضاع وخیم کارگران در کشور را بهبود بخشد؛ اما متأسفانه تاکنون وعده‌های خود را عملیاتی نکرده و تمهیداتی هم برای مشکل آنها اندیشیده نشده است.
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «انفعال‌های پی‌درپی اصلاح‌طلبان» با انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان و ابراز نگرانی درباره از دست رفتن سبد رأی این جریان در انتخابات‌های آینده، نوشت: «اگر مردم از تحقق مطالبات خود از سوی دولت مورد حمایت اصلاحات، شهردار منتخب اصلاح‌طلبان و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ناامید شوند، آنها در انتخابات پیش رو طرفی نمی‌بندند.»
یک پایگاه نزدیک به میرحسین‌موسوی اعلام کرد: خانواده میرحسین‌موسوی به تازگی به ملاقات او رفتند. دو خواهر وی نیز اعلام کرده‌اند به تازگی توانسته‌اند به دیدار موسوی و رهنورد بروند. این پایگاه همچنین خبر داده که به خانواده موسوی اعلام شده است آنها روز جمعه هم می‌توانند با او و همسرش دیدار کنند.
سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه مراسم ترحیم پدر سردار سلیمانی با اشاره به ادعای مسئولان آمریکایی درباره مشارکت ایران در اصابت موشک انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض، گفت: ترامپ حرف‌های غلط، بی اساس و دروغ زیاد زده و این مورد هم از این قبیل حرف‌هاست.
شبکه خبری «اسکای‌نیوز» عربی در خبری فوری اعلام کرد: عربستان اعلام کرده است برای کسب اطلاعات درباره «عبدالملک الحوثی» و دیگر رهبران انصارالله یمن، 440 میلیون دلار جایزه پرداخت می‌کند. این اقدام پس از موفقیت انصارالله در شلیک موشک به فرودگاه ملک خالد ریاض انجام شده است.
شبکه «العربیه» از سقوط یک بالگرد ائتلاف سعودی در جنوب این کشور خبر داده است. این بالگرد حامل هشت نفر، از جمله شاهزاده «منصور‌بن‌مقرن» بوده است. وی از مسئولان منطقه «عسیر» و مشاور سابق محمد‌بن‌نایف، ولی‌عهد برکنار شده عربستان بود.
نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در جمع «شورای ملی اسرائیل‌ـ آمریکا» گفت: برجام توافقی «بسیار بسیار معیوب»‌ است؛ اما با این حال شانس اصلاح برجام، بدون خروج از آن وجود دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات