صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئولین‌ـ به خصوص در بعضی از بخش‌ها‌ـ در این حادثه(زلزله غرب کشور) خوش درخشیدند؛ کار کردند، تلاش کردند. البتّه بنده قانع نیستم؛ بنده معتقدم مسئولین بخش‌های مختلف بایستی مجاهدت خودشان را و تلاش خودشان را مضاعف کنند.(1396/8/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آخرین میخ بر تابوت داعش
سرانجام وعده فرمانده نیروی قدس سپاه که اعلام کرده بود «نابودی داعش نزدیک است و تا کمتر از سه ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم» محقق شد و در روزهای اخیر با فرماندهی میدانی سردار مقاومت، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت رزمندگان جبهه مقاومت آخرین میخ بر تابوت گروهک تکفیری‌ـ تروریستی داعش کوبیده شد و آخرین قرارگاه تحت سیطره این جنایت‌کاران منهدم شد. در پی این پیروزی تاریخ‌ساز و فتح‌الفتوح جبهه مقاومت، سردار سلیمانی در پیام مهمی به محضر فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نوشت: «آنچه پس از لطف خداوند سبحان و عنایت خاص رسول معظم اسلام(ص) و اهل بیت(ع) گرانقدرش باعث شکست این توطئه سیاه و خطرناک گردید، رهبری خردمندانه و هدایت‌های حکیمانه حضرت مستطاب عالی و مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌العظمی سیستانی بود که موجب بسیج کلیه امکانات برای مقابله با این طوفان مسموم گردید.» سردار سلیمانی در بخش دیگر این پیام به نمایندگی از کلیه فرماندهان و مجاهدان گمنام و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوریه‌ای، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را به رهبری، ملت ایران و ملت‌های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت گفت.
پیام سردار مقاومت حاوی دو نکته بسیار مهم است که بیان آنها خالی از لطف نیست؛
اول اینکه، تجربه تاریخی جهان اسلام نشان داده است همواره پیروزی‌های بزرگ به پشتوانه هدایت‌های رهبران آگاه و بیدار حاصل شده است. رهبری‌های حکیمانه و خردمندانه ولی امر مسلمین از جبهه مقاومت در اوج سلطه داعش در مناطق مختلف سوریه و عراق نشان از ایمان و اعتقاد ایشان به نصرت الهی داشت که این ایمان و باور قلبی جز با اعتقاد راسخ به وعده الهی میسر نمی‌شود.   
دوم اینکه، مدافعان حرم با خیزش آگاهانه و داوطلبانه فارغ از ملیت‌ها و وابستگی‌های سرزمینی خود توانستند با مجاهدت، جانفشانی، صبر و استقامت تروریست‌های مورد حمایت قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی را از پای درآورند و نوید پیروزی اسلام واقعی بر مترسک‌های ساخته و پرداخته غربی‌ها و صهیونیست‌ها را بدهند.

▼ گزارش روز
نقض یک مدعا
گسترش و نشر بی‌اعتمادی به نظام و نهادهای مسئول در کشور یکی از حربه‌هایی است که جریان‌های خاص به شکل بسیار هدفمند و گسترده آن را دنبال می‌کنند و در تلاشند تا این‌گونه القا کنند که مردم اعتماد خود را نسبت به نظام، نهادهای وابسته به آن از دست داده‌اند. موضوعی که چنان به شکل گسترده و با لطایف‌الحیل در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های ماهواره‌ای به آن پرداخته می‌شود که متأسفانه  برخی از ما نیز این موضوع را باور کرده‌ایم و رأی به بی‌اعتمادی مردم به نهادها و سازمان‌های دولتی می‌دهیم؛ این در حالی است که واقعیت خلاف این گزاره و مدعا را به اثبات می‌رساند. برای اثبات نقض این مدعا تنها کافی است نگاهی به میزان مبالغی بیندازیم که مردم در اختیار نهادهای دولتی و حکومتی  برای کمک به هموطنان‌مان در مناطق زلزله‌زده در غرب کشور قرار دادند! در این میان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که فقط یکی از سازمان‌های بزرگ دولتی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان است؛ به طور رسمی اعلام کرده است تا بامداد 29 آبان ماه افزون بر کمک‌های غیر نقدی فراوان و بی‌نظیر، بیش از 35 میلیارد تومان کمک نقدی به حساب این جمعیت واریز شده است یا در نمونه دیگر بر اساس اعلام پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) فقط در سه روز ابتدایی پس از وقوع زلزله در کرمانشاه مردم بیش از 11 میلیارد تومان به حساب این کمیته به منظور کمک به زلزله‌زدگان واریز کردند. حالا این مبالغ و تعداد تخمینی افراد واریزکننده را با مبالغی که به حساب‌های دیگر، اعم از حساب‌های شخصی چهره‌های سرشناس و حساب سمن‌های مستقل و غیر دولتی مقایسه کنید، فکر نمی‌کنم توضیح بیشتری برای پاسخ دادن به ادعای بی‌اعتمادی مردم به نهادها و سازمان‌های دولتی و حکومتی لازم باشد؛ البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که امتداد اخبار فسادهای اقتصادی و عملکرد برخی از مسئولان می‌تواند این اعتماد را با مخاطره روبه‌رو کند؛ از این رو ضروری است در مسیر مبارزه با فساد گام‌های جدی و قاطعی برداشته شود.

▼ اخبار ویژه
اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به سیاسی‌کاری اصلاح‌طلبان!
«شرق» در یادداشتی با عنوان «نپاشیدن نمک بر زخم زلزله‌زدگان» نوشت: «در چنین لحظات تلخ و دردناکی، بهره‌برداری از احساسات مردم، در حکم نمک بر زخم آنان پاشیدن است. مشکل مردم در چنین شرایط دردناکی مسکن مهر نیست و اشاره به آن در چنین شرایطی اگر خوش‌بین باشیم، عین بی‌تدبیری است... در شرایطی که ابعاد ویرانی بسیار وسیع و تعداد خانه‌های ویران‌شده و آوارشده و سقف‌های فروریخته بر سر مردم، خارج از شمارش است، انگشت‌نهادن بر ویرانی واحدهای مسکن مهر که در میان ویرانی‌های زلزله گم است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا بهتر نیست پای سیاست را از این‌گونه فجایع ملی بیرون بکشیم و امکانات کشور را در کاهش آلام مردم و حل مشکلات ساختاری عدیده مدیریتی بسیج کنیم؟» گفتنی است، روزنامه‌های اصلاح‌طلب در اولین روز پس از زلزله به طور گسترده به موضوع مسکن مهر پرداخته بودند.

تجارت دیپلمات‌های اروپایی در افغانستان!
در حالی که مشروبات الکلی در افغانستان ممنوع است و تنها دیپلمات‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان مجاز به وارد کردن آن برای خود هستند، «گاردین» فاش کرد، مأموران اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های اروپایی در افغانستان به کسب درآمد از فروش مشروبات الکلی مشغول هستند و دست‌کم 500 هزار دلار از این راه در ماه‌های اخیر به دست آورده‌اند.

▼ اخبار
1ـ مردم منتظر عذرخواهی جهانگیری هستند
روزنامه «صبح‌نو» در مطلبی نوشت: در اولین روزهای حادثه تلخ زلزله کرمانشاه بی‌تدبیری و ناخویشتن‌داری معاون اول رئیس‌جمهور در معرفی کردن مسکن مهر به عنوان عامل اصلی تخریب‌ها و تلفات زلزله، آن هم بدون هیچ سند و مدرکی، موجبات نگرانی شدید مردم به ویژه حدود 12 میلیون ساکن مسکن مهر را در سراسر کشور فراهم کرد. این در حالی است که متأسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با وجود ادعاهای بسیار، هیچ توفیقی در امر مسکن اجتماعی و انبوه نداشته و صرفاً با یک رفتار سیاسی درصدد تخریب اقدامات مثبت گذشته برآمده‌اند. با وجود اینکه گزارش‌های بعدی بی‌اساس بودن ادعای معاون اول رئیس‌جمهور را به اثبات رساند، اما جهانگیری تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاح گفتار اشتباه خود و عذرخواهی از افکار عمومی به عمل نیاورده است!

2ـ از بیانیه اتحادیه عرب شگفت‌زده شدیم!
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب که علیه ایران و حزب‌الله صادر شده است، موضع گرفت. این جنبش در بیانیه خود با ردّ تروریست بودن حزب‌الله و جنبش‌های مقاومت اعلام کرد: آنچه باید محکوم شود، دشمنی صهیونیستی و اقداماتش علیه ملت فلسطین است. حماس در ادامه این بیانیه تأکید کرد: ما از اینکه در بیانیه وزرای خارجه عرب اشاره‌ای به تروریسم صهیونیستی که روزانه ملت فلسطین را هدف قرار می‌دهد، نشد، شگفت‌زده شدیم. حماس در پایان بیانیه خود نیز با دعوت از کشورهای عربی برای حمایت از مبارزات مردم فلسطین، خواستار اتحاد دولت‌های اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی شد.

3ـ اظهارات تعجب‌انگیز سفیر سعودی در پاکستان!
«نواف‌بن‌سعید» سفیر عربستان در پاکستان در اظهاراتی تعجب‌برانگیز ابراز امیدواری کرد که ایران هم به کشورهای عضو ائتلاف سعودی پیوسته و تحت رهبری رژیم آل‌سعود با آنان که رژیم سعودی تروریست می‌خواند، مبارزه کند! این عضو خاندان سلطنتی سعودی همچنین با طرح این ادعا که پشتیبانی ایران از شورشیان یمنی سبب شده است جنگ یمن پیچیده و طولانی شود، گفت: ما اجازه نخواهیم داد به تمامیت ارضی عربستان آسیبی برسد. وی در بخش دیگری از اظهارات عجیبش تأکید کرد: فشاری که آمریکا بر پاکستان وارد می‌کند، کاملاً درست است و امیدواریم روابط آمریکا و پاکستان به زودی بهتر شود!

4ـ حضور رهبر معظم انقلاب قوت قلبی برای زلزله‌زدگان بود
هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه درباره بازدید رهبر معظم انقلاب از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: بنده صمیمانه از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بازدیدشان از کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده تشکر می‌کنم؛ چراکه حضور ایشان برای ما و مردم زلزله‌زده قوت قلب و دلگرمی بود. وی افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند مسکن روستاییان و مناطق شهری زلزله‌زده باید بسیار زود ساخته شود، به همین منظور مسئولان پس از بازدید ایشان جلسه‌ای با حضور فرمانده سپاه، فرمانده کل ارتش و آقای حقانیان برگزار کرده و راهکارهای اجرایی اسکان موقت زلزله‌زدگان را بررسی کردند.

5ـ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه مسیر تحریم ایرانیان و شرکت‌های خارجی همکار با اتباع و نهادهای کشورمان، «محمود سیف» و «رضا حیدری» را به دلیل داشتن ارتباط با سپاه، مشمول تحریم‌های ثانویه خود کرده است. آمریکا همچنین شرکت‌های ایرانی «تجارت الماس مبین» و «پردازش تصویر رایان» را در کنار شرکت‌های آلمانی «فورنت تکنیک» و «پرینتینگ ترید سنتر» با اتهامی مشابه به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این افراد و شرکت‌ها متهم هستند که با دور زدن رژیم کنترل صادرات اروپا، قطعات حساسی را برای کمک به اقدامات منطقه‌ای نیروی قدس سپاه وارد ایران کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
یعقوبی، مدیر کل بخش بین‌الملل بانک مرکزی درباره سرنوشت رابطه شبکه بانکی ایران با هالک بانک ترکیه گفت: هالک بانک برای دو بانک ایرانی سخت‌گیری‌های اعمال کرده بود که مذاکرات متعددی برای حل آن داشتیم و این مشکل تقریباً حل شده است. وی با اشاره به ارائه درخواست برقراری روابط کارگزاری پنج بانک ایرانی با این بانک ترکیه‌ای، تصریح کرد: با برقراری روابط کارگزاری، هزینه‌های نقل و انتقال به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
سخنگوی شرکت روستک روسیه اعلام کرد: ریاض و مسکو در حال مذاکره برای صادرات هواپیماهای مسافربری سوپر جت سوخو 100 و ام‌سی21 به عربستان هستند. کلادوف گفت: عربستان قصد دارد فناوری ساخت آنها را نیز وارد کند. فناوری هواپیماهای ام‌سی21، صد درصد روسی است. پیش از این نیز مدیرعامل شرکت روستک گفته بود، روسیه و امارات متحده عربی قصد دارند به صورت مشترک هواپیمای ام‌سی21 را تولید کنند.
یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امسال 1400 مرکز خرید، هشت میلیون و ۸۷۴ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از کشاورزان خریداری کرده‌اند. وی درباره نگهداری و ذخیره‌سازی گندم هم تأکید کرد: 13 میلیون تن ظرفیت استاندارد سیلوهای کشور است که با احتساب انبارهای روباز و مکانیزه ظرفیت به 18 میلیون و 11 هزار تن هم می‌رسد.
شبکه تلویزیونی «الجزیره» وابسته به قطر برای اولین بار سخنان ضد صهیونیستی و ضد سعودی سیدحسن نصرالله را به طور مستقیم پخش کرد. اتفاقی که کارشناسان مسائل سیاسی آن را نشانه جدیت قطر در همراهی با محور مقاومت در معادلات منطقه می‌دانند.
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در جمع خبرنگاران گفت: پاکسازی بوکمال سوریه به منزله آخرین قرارگاه داعش در آن کشور پیروزی بزرگی است که سردار سلیمانی قول داده بود و طبق همان قول داستان داعش به پایان رسید.
ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیلاری کلینتون متقلب، بدترین و بزرگ‌ترین بازنده تاریخ است.» ترامپ همچنین از رقیب دموکرات خود خواسته است در سال ۲۰۲۰ دوباره در انتخابات حاضر شود!
کاخ سفید از دادگاه عالی آمریکا خواست با لغو احکام دادگاه‌های بدوی، اجازه دهد فرمان مهاجرتی جدید ترامپ علیه اتباع شش کشور مسلمان و همچنین ونزوئلا و کره شمالی به طور کامل اجرا شود.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات