صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 17 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انقلابی‌گری یعنی مسئولان کشور هدف‌شان را راضی کردن قدرت‌های مستکبر قرار ندهند. هدف‌شان را راضی کردن مردم، به کار گرفتن نیروهای داخلی و تقویت عناصر فعال در داخل کشور قرار دهند.(1396/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نظاميان و اقتصاد

با آنکه رقابت‌هاي انتخاباتي نزدیک به بيست روز است که به پايان رسيده و دولت یازدهم بار دیگر چهار سال فرصت يافته است تا به وعده‌هايش براي حل مشکلات کشور عمل کند؛ اما رئيس‌جمهور منتخب همچنان در حال و هواي ميتينگ‌هاي انتخاباتي است!
به تازگي وي در سخناني که در ضيافت افطار با رئیس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايراد کرده، با اشاره به آنکه اقتصاد بايد به اولويت مسائل کشور بدل شود، مدعي شده است که «بايد دولت اقتصاد را رها کند؛ نه دولت بنگاه‌دار خوبي است و نه عزيزان نظامي ما. بايد اقتصاد را به مردم واگذار کنيم و يک ميدان رقابت آزاد براي مردم به وجود بياوريم.»
درباره آنکه مردم و بخش خصوصي بايد در اقتصاد نقش مؤثر و فعال خود را برعهده بگیرند و دولت موظف است اين بستر را با واگذاري تدريجي امور فراهم کرده و تنها امور نظارتي را برعهده گيرد، اختلاف نظري نيست و اتفاقاً مطالبه‌ای است که دولت یازدهم در اجرایی کردن آن ناتوان بوده است؛ اما آنکه در اين ميان نظاميان مهم‌ترين مانع فعاليت بخش خصوصي معرفي شوند، دروغ بزرگ و اتهامي نادرست است.
در زمینه فعاليت مجموعه‌هايي، چون قرارگاه خاتم در عرصه اقتصادي بايد گفت که اين حضور اولاً، با هماهنگي و دعوت دولتمردان در طول دهه‌هاي اخير صورت گرفته است. ثانياً، توان اجرايي و فني مجموعه‌هاي نظامي در عرصه ساخت زيرساخت‌هاي اقتصادي، ارزشمند است و امروزه در سراسر جهان در خدمت دولتها قرار داشته و اين همکاري به جمهوري اسلامي منحصر نيست. ثالثاً، اين مجموعه‌ها هيچ گاه به مثابه رقيبي براي بخش خصوصي کشور وارد مناقصه‌هاي اقتصادي، عمراني و... نشده‌اند. کارنامه عملکرد اين مجموعه‌ها به خوبي حکايت از آن دارد که قرارگاه خاتم تنها در عرصه‌هايي وارد شده است که بخش خصوصي داخلي به دليل نداشتن سرمايه کافي از ورود به آن ناتوان بوده است! و پروژه‌ها بر زمین مانده است.
نبايد فراموش کرد که فرافکنی روز گذشته آقای روحانی در حالي صورت گرفته است که تحريم‌هاي ظالمانه بيگانگان با وجود امضای برجام همچنان ادامه داشته و دولت در جذب سرمایه‌های خارجی ناتوان است!

▼ گزارش روز
هزینه‌دار بودن سازش

 دوباره آمریکا و دوباره تحریم؛ در حالی که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته تحریم‌های تازه‌ای علیه کشورمان وضع شد و در مقابل از واکنش‌های قاطع و جدی مسئولان دستگاه دیپلماسی و مقامات ارشد دولتی در برابر این نقض‌های مکرر برجام خبری نبود، رسانه‌ها از تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه کشورمان در روزهای آینده خبر دادند. پایگاه هیل به نقل از میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا اعلام کرد: «قانون فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» که براساس آن قرار است تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال شود، به زودی در سنا به رأی گذاشته می‌شود. این پایگاه خبری درباره جزئیات این طرح می‌نویسد: این قانون در صورت تصویب سبب گسترش تحریم‌ها علیه ایران به بهانه‌هایی،‌ همچون موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و نقل و انتقال سلاح خواهد شد. درباره احتمال تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا هم منابع خبری اعلام می‌کنند که این طرح از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار است؛ چرا که مدت‌ها روی آن بحث و مذاکره شده است و در اواخر ماه گذشته به راحتی در کمیته روابط خارجی به تصویب رسیده است.
حال باید منتظر ماند و دید واکنش مسئولان دولتی در برابر وضع این تحریم‌ها چه خواهد بود؟! آیا دوباره شاهد سکوت و بی‌تفاوتی در این زمینه خواهیم بود؟ آیا این بار هم مسئولان دولت یازدهم که حالا دیگر تا سال 1400 بر سر کار هستند، باز هم در برابر این نقض‌های آشکار برجام از سوی ایالات متحده آمریکا سکوت خواهند کرد و ترجیح خواهند داد با دیده اغماض به این مصوبات ظالمانه بنگرند؟! اغماضی که می‌تواند در آینده هزینه‌های سنگینی را بر کشور و مردم تحمیل کند و می‌توان آن را مصداق روشن بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست که فرمودند: «بعضی عقلانیّت را در این می‌دانند و می‌گویند که چالش با قدرت‌ها هزینه دارد ـ [البتّه] اشتباه می‌کنند ـ بله، چالش هزینه دارد، امّا سازش هم هزینه دارد.»

▼ خبر ویژه             
50 هزار کانال تلگرامی از صحنه خارج شدند

سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات که برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان در کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی حضور پیدا کرده بود، در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «وزارت اطلاعات بر همه فعالیت‌های مجازی اشراف کامل دارد و رویکردهای آنها را می‌شناسد و قطعاً به کانال‌ها و پایگاه‌ها و... غیر مجاز اجازه فعالیت نمی‌دهد و با آنها مقابله می‌کند، تاکنون بیش از 50 هزار کانال ضد ارزشی و ضد اخلاقی از صحنه خارج شده‌اند که بخشی از آنها کانال‌های غیر اخلاقی، ضد انقلاب و ضد ارزش‌های دینی بوده‌اند.» علوی همچنین درباره دوتابعیتی‌ها گفت: «برخی از افراد مقیم هستند، یعنی به دلیلی در یک کشور دیگر اقامت داشته‌اند. اینها دو تابعیتی نیستند. افراد مقیم هیچ مشکلی برای تصدی مدیریت‌ها ندارند، مگر منع قانونی داشته باشند. نوع دوم اقامت آمریکا تحت عنوان گرین‌کارت است و پنج ساله محسوب می‌شود. این افراد هم دوتابعیتی محسوب نمی‌شوند و در صورت عدم منع قانونی می‌توانند تصدی مدیریت را داشته باشند و فقط دوتابعیتی‌ها، یعنی کسانی که با پاسپورت ایرانی و پاسپورت سایر کشورها سفر می‌کنند و رفت‌و‌آمد دارند، منع قانونی برای حضور در مسئولیت‌های کشور را دارند.» علوی توضیح داد: «ما صد هزار ایرانی دو تابعیتی در دنیا داریم. در سال 95 حدود 300 نفر از مدیران را احتمال می‌دادیم که دو تابعیتی باشند، پس از بررسی مشخص شد حدود 50 نفر آنها دوتابعیتی هستند و برکنار شده‌اند؛ ما در این زمینه کوتاه نیامدیم و نخواهیم آمد.»
 
▼ اخبار
1ـ راشاتودی:‌ مشکل عربستان با قطر بر سر گاز است

در حالی که عربستان حمایت قطر از تروریسم و اخوان‌‌المسلمین مصر را بهانه قطع روابط دیپلماتیک با این کشور قرار داده است، حقایق نشان می‌دهد کینه عربستان از این کشور به دو دهه گذشته باز می‌گردد. به گزارش راشاتودی، در سال 1995 قطر تولید گاز طبیعی مایع شده را آغاز کرد و همین امر برگ برنده این کشور در برابر عربستان شد. صادرات گاز طبیعی مایع شده از سوی قطر به قدری افزایش یافت که این کشور به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شد و سرانه درآمد آن را به 130 هزار دلار در سال افزایش داد. در حال حاضر، قطر یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی در جهان محسوب می‌شود و افزایش توان قطر در صادرات گاز و نقش‌آفرینی آن در بازار انرژی سبب شد تا این کشور بتواند از عربستان استقلال بیشتری یافته و عملاً به ایران نزدیک‌تر شود.

2ـ موسوی‌لاری:‌ مجمع روحانیون سالی یک بار با رهبری جلسه دارد
عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: «در سال‌‌های گذشته مجمع روحانیون به طور متوسط سالی یک بار با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند که غالباً هم با شام یا ناهار همراه بود. آن جلسات، جلسات با صفا و صمیمیتی بود. در یکی از این دیدارها آقای امام جماراتی سر سفره ناهار یا بعد از آن بین شوخی و جدی گفتند گویا حضرت عالی قبول ندارید که اقتصاد ما با مشکل تورم همراه است؟ رهبر معظم انقلاب گفتند: چطور؟ آقای جمارانی گفتند: این مبلغ پانصد هزار تومان اهدایی ماهانه حضرت امام به مجمع روحانیون، مربوط به قریب به ده سال پیش است. اگر تورم این سال‌ها لحاظ شود باید خیلی بیش از این پرداخت شود. ایشان تأملی کردند و از آن تاریخ تا امروز مبلغ یک میلیون تومان به مجمع روحانیون پرداخت می‌شود.»

3ـ نیویورک‌تایمز: طغیان دیپلمات‌های ارشد آمریکایی علیه ترامپ
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت: همزمان که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حال ایجاد تنش و صدمه زدن به اتحاد و روابط جهانی آمریکا است، برخی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی با سوابق کاری حرفه‌ای بی‌سروصدا در حال جدا شدن از ترامپ هستند. چندی پیش «دیوید رنگ» سرپرست سفارت آمریکا در پکن استعفای خود را به دلیل تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از تواقف آب و هوایی پاریس اعلام کرد. یک روز پس از آن نیز «لوئیس لوکنز» سرپرست سفارت آمریکا در انگلیس حمایت خود را از «صادق خان» شهردار لندن پس از وقوع حملات تروریستی مرگبار در پایتخت انگلیس اعلام کرد. ماه گذشته هم «دانا شل‌اسمیت» سفیر آمریکا در قطر به تصمیم ترامپ در عزل «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی واکنش نشان داد.

4ـ زیبا کلام:‌ حلقه نزدیک روحانی برای پیروزی‌ وی کاری نکردند
صادق زیباکلام با بیان اینکه پیروزی روحانی مرهون تلاش‌های خود اوست، اظهار داشت: «البته در این میان استثنای بزرگی به نامه مهندس جهانگیری وجود داشت که در قامت یک کاندیدا ظاهر شد و از روحانی دفاع کرد. اگر جهانگیری، ظریف، طیب‌نیا و زنگنه و تا حدودی رحمانی را فاکتور بگیریم، مابقی کابینه و حلقه نزدیک به روحانی، یعنی نوبخت و نهاوندیان حرکتی نکردند. کافی است عملکرد این آقایان را با نزدیکان احمدی‌نژاد مقایسه کنید. هنوز که هنوز است، با وجود اینکه احمدی‌نژاد کاملاً به حاشیه رانده شده، اما افرادی مثل مشایی، جوانفکر و هاشمی ثمره، قرص و محکم پشت او ایستاده‌اند. روحانی در نهایت در ضیافت افطار دلخوری خود را بروز اداد که خیلی هم دور از انتظار نبود.»

▼ اخبار کوتاه
اکبر آهنگران، مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور درباره واردات خرماهای صهیونیستی اظهار داشت: این محموله که شامل ۹ کامیون خرما بوده و وارد گمرک بازرگان شده است، قرار بوده به صورت قانونی وارد کشور شود؛ این در حالی است که واردات خرما به کشور ممنوع است؛ ضمن اینکه اساساً هرگونه وارداتی از مبدأ رژیم اشغالگر قدس، به ایران ممنوع است.
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با افزایش تنش‌های کشورهای عربی، ایران به درخواست قطر و ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) برای عبور از آسمان کشورمان مجوز داد. این سازمان همچنین تأکید کرد: برای برقراری جریان ایمن و منظم ترافیک هوایی بین‌المللی در منطقه و بر فراز آسمان جمهوری اسلامی ایران تمامی‌ ظرفیت‌های ممکن را به کار خواهد بست.
بسیج سازندگی با برگزاری کلاس‌های متعدد و اختصاص تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک، 33 واحد تولید سرکه سیب را در سمیرم راه‌اندازی کرده است. تولید سرکه از سیب برای ارزش‌افزوده، راهی برای کارآفرینی است و سالیانه ۷۰ تن سرکه سیب در سمیرم تولید می‌شود که پنج تن آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود.
یک منبع آگاه از ادامه مباحث مربوط به معاون اولی ناطق‌نوری در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: با تقویت احتمال رفتن جهانگیری به شهرداری تهران در دوره جدید، احتمال معاون اولی ناطق نوری در دولت دوازدهم قوت گرفته است؛ اما تاکنون روحانی برای حضور وی در معاون ‌اولی موافقت قطعی نداشته است.
سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران از آمادگی بنادر عباس، بوشهر و لنگه برای صادرات محصولات غذایی و میوه و تره‌بار از هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به تنش ایجاد شده در روابط میان قطر با کشورهای عربی، امکان تأمین تمامی نیازهای قطر به محصولات کشاورزی وجود دارد.
در نشست تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام شد: ایران در سال نخست اجرای برجام 372/3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است که این میزان 29/1 میلیارد دلار از سال ۲۰۱۲، [سال اجرای شدیدترین تحریم‌ها] کمتر است.
نظام رتبه‌بندی بین‌المللی سای ویژنز در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد، دانشگاه‌های ایران در پژوهش بهتر از فناوری و در فناوری بهتر از آموزش عمل کرده‌اند و ۹ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌ها قرار گرفتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات