صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که از درون می‌جوشد و احتیاج ما را به دیگران کم می‌کند و استحکام کشور را در مقابل تکانه‌های خارجی افزایش می‌دهد. این معنای اقتصادی مقاومتی است.(1395/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
استيضاح وزير

رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست علني روز گذشته از استيضاح وزير راه، در روز يکشنبه هفته آينده خبر داد. اين چهارمين وزيري است که تأیید صلاحيت وی برای ادامه حضور در وزارتخانه به رأی مجلس دهم سپرده شده است. عباس آخوندي در حالي به جلسه استيضاح مجلس دهم مي‌رود که پيش از اين نیز در مهرماه سال گذشته در مجلس نهم استيضاح شده بود؛ اما توانست با کسب ۱۵۹ رأي از ۲۸۴ رأي ماخوذه که افزايش 1/11 درصدي اعتماد نمايندگان به آخوندي نسبت به گذشته را نشان مي‌داد، تصدي وزارت مزبور را حفظ کند.
اين استيضاح پس از ماه‌ها فرازونشيب در دستور کار مجلس قرار گرفته است و موضوعاتي چون تداوم مشکلات مسکن مهر، اعتراض به عملکرد ناموفق مديريت سيستم ريلي و حوادث پيش آمده ناشي از آن، حمايت بي‌رويه از مديران خطاکار وزارتخانه، ابهام در فعاليت اقتصادي وزير و منسوبان به وي، مخفي ماندن توافقات خريد هواپيما، فعاليت‌هاي سياسي در وزارتخانه، نبود شفافيت در قراردادهاي شرکت فرودگاه‌هاي کشور و فقدان نظارت، عدم پاسخگويي صحيح در زمینه سوانح مرگبار هوايي و ريلي، از دست رفتن کريدورهاي هوايي بين‌المللي عبوري از ايران و عملکرد پرابهام مسئول حراست وزارتخانه، دلايل استيضاح وی برشمرده شده است.
اين استيضاح در حالي صورت مي‌گيرد که کمتر از شش ماه تا پايان کار دولت يازدهم باقي مانده و بی‌شک تغييرات در وزارتخانه فوق چندان مؤثر نخواهد بود! و عملاً تا فرآيند انتخاب، رأي اعتماد و استقرار وزير جايگزين طی شود، زمان براي دولت به پايان رسيده است! ضمن آنکه نبايد فراموش کرد برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت ماه نيز فضاي کشور را متأثر از خود خواهد کرد.
تجربه دولت نيز حکايت از آن دارد که تغييرات، رو به جلو و مبتني بر کارآمدي نبوده و تفاوت چنداني بين وزراي جايگزين و قبلي وجود ندارد! که نمونه برجسته آن را مي‌توان در جايگزيني دانش‌آشتياني به جاي فاني در وزارتخانه آموزش و پرورش مشاهده کرد؛ وزيري که چند ماه بيشتر از انتخاب وي نمي‌گذرد؛ اما هم اکنون به دليل عملکرد پرابهام در صف استيضاح قرار دارد! از این‌رو به نظر مي‌رسد استيضاح در این فرصت باقی‌مانده کم تا پایان دولت یازدهم چندان مؤثر و موفق نخواهد بود!

▼ گزارش روز
تطبیق‌ناپذیر

«باید کاری کنیم که در شرایط آینده، از محصولات کشاورزی این سرزمین استفاده کنند، نه اینکه با مسیر توسعه واردات و حذف تعرفه‌ها، کشاورزی ایران را تعطیل کنیم و با واردات محصولات کشاورزی، صنعت کشاورزی دیگر کشورها از جمله شیلی، آرژانتین و فرانسه را توسعه دهیم»؛ این جملات و عبارات مشابهی چون «سال‌های قبل اشتغال ایجاد شد، اما برای جوانان چینی» از گفته‌های جناب آقای حسن روحانی در کارزارهای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری است! اظهاراتی که افکار عمومی در یافتن رابطه میان آنها و واقعیت‌های سال پایانی دولت تدبیر و امید دچار سردرگمی و تردید شده‌اند! و از خود می‌پرسند آیا تعبیر و تحقق چنین شعارها و وعده‌هایی این است که امروز در اخبار بخوانیم منابع مصری اعلام کرده‌اند شرکت نهاده‌های دامی جاهد به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی مسئول خرید پرتقال از مصر شده است و محموله خریداری شده به میزان 100 تا 160 کانتینر به وسیله شرکت «یونایتد عرب شیپینگ» در راه ایران است و تا هفته آینده در یکی از بنادر جنوبی ایران پهلو خواهد گرفت. پرتقال‌هایی که به گفته نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با رقمی حدود دو هزار تومان خریداری شده و قرار است با رقمی بین پنج تا شش هزار تومان در مقابل پرتقال جنوب ایران با بهای کیلویی هفت تا ده هزار تومان برای شب عید به طور رسمی در بازار عرضه شود! یا اینکه گمرک کشور رسماً اعلام می‌کند در ده ماهه اول امسال، شش هزار و ۵۴۶ تن مربا از کشورهای دوردستی، چون اتریش، شیلی و دانمارک به کشور وارد شده است! شاید همین خبر تعبیر شعارهای آقای روحانی باشد که چندی پیش از زبان مفتح، معاون بازرگاني وزارت بازرگاني اعلام شد و آن، اینکه تعرفه واردات میوه‌هایی، چون سیب و پرتقال 5 درصد کاهش می‌یابد!

▼ خبر ویژه
برنامه «سیا» از چندین دهه قبل برای براندازی در سوریه

یک سند قدیمی از سازمان سیا که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده، نشان می‌دهد دولت آمریکا از چندین دهه قبل راهبردهایی مشابه سیاست‌های فعلی را برای بی‌ثبات کردن سوریه مد نظر داشته است. گزارش اطلاعاتی 24 صفحه‌ای سیا با عنوان «سوریه: سناریوهای تغییرات چشمگیر سیاسی» که در میان عده محدودی از سران نهادهای امنیتی دولت وقت آمریکا توزیع شده بود، نشان می‌دهد که مخاطبان آن را تنها افراد رده‌ بالای دولت ریگان تشکیل می‌داده‌اند. گزارش اطلاعاتی سیا، نزاع بر سر انتقال قدرت و کودتای نظامیان جدا شده از بدنه دولت را یکی از سناریوهایی دانسته است که می‌تواند به سقوط دولت سوریه منجر شود. همچنین به نوشته «لیبرترین انستیتو» در اسناد اطلاعاتی آمریکا راهبردهای تغییر حکومت در سوریه همواره بر بهره‌گیری از شکاف‌های فرقه‌ای استوار بوده‌ است. یکی از مصادیق مشهور چنین راهبردی را می‌توان در سندی مربوط به سال 2006 مشاهده کرد که از سفارت آمریکا در سوریه به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده و در آن از واشنگتن خواسته شده است آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف دولت سوریه در این زمینه را شناسایی کرده و از آنها بهره‌گیری کند. گفتنی است، در بخشی از مؤلفه‌هایی که واشنگتن در سند سال 2006 آورده، آمده است: در بخش‌هایی از جامعه سوریه این هراس وجود دارد که ایرانی‌ها در حال انجام فعالیت‌هایی برای تغییر مذهب اقشار فقیر گروه‌های سنی هستند.
 
▼ اخبار
کتمان یا گزارش ناقص مستوجب محرومیت از حقوق اجتماعی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای رهبر، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان پیش و بعد از خدمت را به اعلام اموال و دارایی‌های خود ملزم کردند. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه ششم توسعه به بررسی ایراد شورای نگهبان در ماده 135 پرداختند که کمیسیون تلفیق برنامه این ماده را حذف کرده بود؛ ماده‌ای که بر اساس آن قوه قضائیه موظف شده بود سالیانه گزارشی از نحوه اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران را به مجلس ارائه کند. نمایندگان با حذف این ماده مخالفت کردند و سرانجام پس از طرح پیشنهادات مختلف، به یک پیشنهاد رأی موافق دادند. بر اساس موافقت و تصویب مجلس در ماده 135، کلیه مقامات موضوع اصل 142 قانون اساسی موظف هستند اموال و دارایی خود را طبق اصل مذکور به رئیس قوه قضائیه اعلام کنند. عدم اعلام اموال، کتمان آن یا گزارش ناقص آن جرم محسوب می‌شود و مستوجب مجازات تعزیری درجه شش (محرومیت از حقوق اجتماعی) است.

حصر یک تصمیم ملی است
جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در واکنش به برخی مطالب روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری درباره موضوع حصر و اظهارنظرهای اخیر برخی مسئولان و نشریه‌ها مبنی بر نشان دادن چراغ سبز به رفع حصر سران فتنه، گفت: حصر یک تصمیم ملی است و بسیاری از دستگاه‌های ذی‌صلاح در این تصمیم دخالت داشته‌اند؛ از این رو برخی افراد نمی‌توانند بگویند که حصر را قبول ندارند و چنین اظهاراتی فاقد مبنا است؛ زیرا این مسئله مربوط به مصالح ملی و کلان کشور است. در همین رابطه محمود صادقی طی سخنانی در دانشگاه خواجه نصیر طوسی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در زمینه ماجرای حصر گفت: با پیگیری‌های خستگی‌ناپذیر دکتر مطهری، ان‌شاءالله تا قبل از عید خبرهای خوبی خواهیم شنید.

▼ تا انتخابات
الهیار ملکشاهی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها اظهار داشت: پیشنهاد مطرح شده در این زمینه این بود که یک حساب بانکی برای کاندیدا مشخص شود و تمامی هزینه‌های انتخاباتی در این حساب انجام شود تا مخارج انتخاباتی کاندیداها روشن باشد. این پیشنهاد می‌توانست به شفاف‌سازی کمک کند؛ ولی تاکنون چنین نشده است. وی افزود: در حال حاضر باید بر انتخابات نظارت عمومی شود، یعنی شورای نگهبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری نظارت داشته باشد و مجلس نیز بر انتخابات شوراها نظارت کند تا هزینه‌های کاندیداها متعارف باشد.
حدادعادل، با اشاره به بازنگری تجربه‌های انتخابات گذشته گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تلاش می‌کند بین جریان‌های سیاسی مورد نظر خود، سازوکاری طراحی کند که فرد واحدی از طرف این جبهه و جریانات همسو در انتخابات شرکت کند. وی درباره معرفی کاندیدای واحد اصولگرایان برای انتخابات پیش افزود: تلاش ما بر این است که در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری بدون تفرقه به وحدت برسیم و نامزدی واحد داشته باشیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره کاندیداتوری خود گفت: چنین قصدی ندارم.
محمدعلي پورمختار با اشاره به سخنراني برخي از اصولگرايان، از جمله آقایان جليلي و بذرپاش در شهرهاي مختلف اظهار داشت: بحث فرد تا امروز در جريان اصولگرا تعيين و نهايي نشده است و اگر آقايان جليلي و بذرپاش در شهرها سخنراني مي‌كنند، امر شخصي است؛ اینها به تداوم اين نوع سخنراني‌ها و شفاف‌سازي‌ها و بيان مواضع و ديدگاه‌ها علاقه‌مند هستند؛ ولي به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري نيستند.

▼ اخبار کوتاه
با ورود موج جدید سرما در بیشتر استان‌های کشور، گزارش‌ها رسیده حاکی از آن است که برخی افراد سودجو این فرصت را مغتنم شمرده و با فروش بنزین به قیمت دو هزار تومان، از مسافران مستأصل و در راه مانده سودجویی می‌کنند. این اتفاق در حالی صورت می گیرد که عرضه فرآورده‌هایی، نظیر بنزین و گازوئیل خارج از باک خودرو و در داخل ظروف بر اساس قوانین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با جایگاه‌های متخلف برخورد خواهد شد.
لاریجانی، رئیس مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، با اشاره به مصوبه 13 دی ماه امسال هیئت دولت مبنی بر جواز واریز بهای هزار میلیارد ریال از سهام فروخته شده شرکت «هتل‌های هما» به حساب شرکت ایران‌ایر، اعلام کرده است: با توجه به اینکه این مصوبه بر اساس اختیارات دولت طبق قانون بودجه سال 91 تصویب شده، مغایر با مواد 1 و 6 قانون محاسبات عمومی کشور بوده و باید ظرف یک هفته اصلاح شود؛ در غیر این‌صورت لغو خواهد شد.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین یک طرح دوفوریتی به عنوان تأمین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی، برای برهم‌زنندگان این گونه مراسم‌ها مجازاتی را تعیین کردند. این طرح که با قید دوفوریت تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده است، به امضای 34 نماینده رسیده و با صلاحدید هیئت‌رئیسه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
زنگنه با اشاره به اینکه از 30 فاز در حال اجرای پارس جنوبی تنها اطلاعات دو فاز به توتال ارائه شده است، گفت: اگر ثابت شود که این شرکت فرانسوی اطلاعات ما را به طرف قطری داده است، مسئله به دعوایی ختم می‌شود و توتال باید غرامت بپردازد.
قدرت‌الله علیخانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از اعضای کابینه دولت در انتقال دقیق مشکلات معیشتی به رئیس دولت یازدهم شفاف عمل نمی‌کنند. در مقابل نیز روحانی با برخی از اعضای کابینه خود رودربایستی دارد و در بیان دغدغه‌های خود با اعضای دولت راحت نیست.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تبادل‌نامه‌ای را با آژانس خدمات مالی ژاپن امضا کرد که بر اساس آن شرایط حضور بانک‌های معتبر ژاپنی و ایرانی در این دو کشور تسهیل می‌شود.
وزیر تجارت سوئد در پاسخ به انتقادات احزاب این کشور به دلیل پوشیدن روسری در سفرش به ایران، گفت: برای رعایت کردن قانون این کار را کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات