تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۷۴۰۱۵

ظریف:فکت شیت ایرانی وجود ندارد/ امریکا قابل اعتماد نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حتما از کسانی که از ما انتقاد می کنند، خرده می گیرند و دلواپس کار ما هستند تشکر می کنم چون یقین دارم که آنها هم برای ما دعا کردند .

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه نگاه یک گفت: بیش از همه باید از مردم تشکر کنیم. اگر امروز می توانیم در برابر ۶ قدرت جهانی که به ناحق خود را نماینده جامعه جهانی می دانند با صلابت بایستیم و از حقوق ملت دفاع کنیم به این دلیل است که مردم امید کسانی را که می خواستند آن ها را با فشار و تحریم به زانو در بیاورند نا امید کردند، آنها تنها به این دلیل به پای میز مذاکره نشستند. ما همیشه آماده مذاکره بودیم و آنها همین الان نیز به دنبال زورگویی در بیانات خود هستند. هیچ راهی نیست جز اینکه با این مردم از زبان تکریم صحبت شود.

وی افزود: امیدوارم در آینده بتوانیم کاری کنیم که ذره ای شایسته این همه محبت مردم باشیم. حتما از کسانی که از ما انتقاد می کنند و خرده می گیرند و دلواپس کار ما هستند نیز تشکر می کنم چون یقین دارم که آنها هم برای ما دعا کردند و خواسته اند این کار به ثمر بنشیند و خون شهدای ما پایمال نشود. امیدوارم با تلاش به جایی برسیم که با سر برافراشته در جهان امروز حضور مقتدر و پاینده ای داشته باشیم.

ظریف ادامه داد: بنده چون بیشتر سال های جوانی و سالخوردگی را مشغول کار دیپلماسی بودم نوروزهای بسیاری را در منزل نبودم.

وزیر امور خارجه درباره طولانی بودن مذاکرات و نخوابیدن های شبانه بیان کرد: من عادت دارم شب ها زود بخوابم. برای همین شرکت در این برنامه ها کار آسانی نیست. ولی من تمام عمرم را در دیپلماسی چند جانبه بودم که اکثرا شب بوده است. در این اجلاس ساعت ۹ شب شروع کردیم و ۱۰ دقیقه به ۶ صبح تمام کردیم که گفتند از ۱۹۱۰ میلادی طولانی ترین جلسه مذاکره یک آمریکایی بوده است و رکورد خواب من و دوستانم سه ساعت بود.

ظریف گفت: مذاکرات هم مفهومی و هم محتوایی و هم درباره کلمات و لغات بود و در طول ۹ ساعت تقریبا از صندلی بلند نشدم جز برای خوردن آب و... و از اتاق خارج نشدم. جان کری چند بار برای تلفن بیرون رفت. ما شام و نماز را داشتیم. آنها شام را هم در اتاق خوردند. مذاکرات هسته ای خیلی سخت و پیچیده است و شاید مجبور باشید یک مورد را صدها بار تکرار کنید.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان گفت: برنامه اقدام مشترک ژنو در آذرماه ماه سال ۹۳ تصویب شد بعد از چند دور مذاکرات نفسگیر و پس از آن نیز ۱۶ ماه است که مذاکره می کنیم. در این مدت مسائل عوض نشده است. مواضع آنها در ابتدای مذاکرات بویژه قبل از توافق ژنو بسیار تندتر بود. می خواستند اراک را با بولدوزر نابود کنند و در اراک را گل بگیرند و می گفتند ایران حداکثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ سانتریفیوژ می تواند داشته باشد و می خواستند یک محدودیت های چند ده ساله برای ایران ایجاد کنند.

وی گفت: آنچه که آنها فهمیدند این بود که نمی توانند برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند. آنچه که دیروز رئیس جمهور گفتند نکته بسیار مهمی است. تحریم ها ما را پای میز مذاکره نکشانده است. ما پای میز مذاکره بودیم. ما قبل از تحریم ها نیز پای میز مذاکره بودیم. زمانی که در دولت هشتم، آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئول مذاکره بودند و بنده نیز سرپرستی تیم مذاکره کننده را داشتم، ما پای میز مذاکره بودیم و تحریمی هم وجود نداشت فقط زور قبول نمی کردیم.

ظریف ادامه داد: آنها سخت ترین تحریم هایی را که در تاریخ سازمان ملل متحد و شاید بجز تحریم هایی که علیه دولت صدام اعمال شد سنگین ترین تحریم ها بود و همچنین سنگین ترین تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا را اعمال کردند. آنها می خواستند ایران را به تسلم وادارند و من بسیار افتخار می کنم که مردم ما کاری کردند که آقای کری که بعد از بنده در لوزان مصاحبه کرد برای چندمین بار ضمن حرف های نامربوطی که اعلام کرد به این نکته مهم اشاره کرد که ما نمی توانیم مردم ایران را وادار به تسلیم کنیم.

وزیر امورخارجه گفت: شاید برای تبلیغات قشنگ باشد که بگوییم مردم ایران را به تسلیم واداشته ایم اما واقعیت این طور نیست و ما باید در میز مذاکره بده بستان کنیم تا بتوانیم به راه حلی برسیم که بتواند مورد رضایت طرفین باشد.

وی تصریح کرد: همین که این واقعیت به بزرگترین کشورهای قدرتمند ظاهری دنیا تحمیل شد بسیار مهم است. این کشورها بی دلیل انتخاب نشده اند. ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت هستند. آلمان و انگلیس و فرانسه سه کشور اروپایی بودند که قبل از ورود پرونده ایران به شورای امنیت و زمانی که تحریمی وجود نداشت با ما مذاکره می کردند. بعد از ورود پرونده ورود ایران به شورای امنیت اعضای دائم وارد شدند که اسم آن ۱+۵ شد که اروپایی ها هنوز اصرار بر ۳+۳ دارند که اسم اصلی در اسناد همین است.

ظریف خاطرنشان کرد: می بینید که شش کشور بزرگ دنیا که همه آنها علی رغم اینکه برخی از جمله روسیه و چین دوست ایران بودند در قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران مشارکت کردند. در هر شش قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای ملل متحد که به ناحق تصویب شد هر ۵ عضو آن رای مثبت دادند و هر ۵ عضو بعضا بانی آن بودند که نشان دهنده این واقعیت است که این قدرت جمع شده بود که مردم ایران را به زانو در بیاورند و این افتخار را من به مردم ایران تبریک می گویم که وزیر امورخارجه امریکا می گوید نمی توانیم ایران را وادار به تسلیم کنیم.

وزیر امورخارجه ایران افزود: لغتی که جان کری به کار برد نیز بسیار جالب است که گفت نمی توانیم مردم ایران را به CPCAPCHULATION وادار کنیم که همان کاپیتولاسیون است که امام راحل با همین آرمان انقلاب کرد و چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه اگر زیاده خواهی کنند و در مرحله نگارش این اتفاق نیفتد در هر دو صورت هدف ما از مقاومت تامین شده که آمریکا به این نتیجه رسیده است که نمی تواند مردم ایران را تسلیم کند.

مذاکرات را بزرگ منشی ایرانی پیگیری می کنیم

وی خاطر نشان کرد: چون طرف مقابل به صراحت گفته است که ما انتخاب دیگری نداریم می توان به آینده این توافق امیدوار بود و انتخاب دیگر انتخاب نامناسب تری است و در حالی که 8 کشور بیشتر در دنیا غنی سازی نمی کنند پذیرفته اند ایران غنی سازی کند نشان دهنده آینده روشن است و ما باید این مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم و در مذاکراتمان اهل دروغ و دورویی نیستیم.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: آنها باید به این تاریخ نگاه کنند. صدام بر علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کرد. چندین هیئت سازمان ملل آمدند بازرسی کردند و دیدند که ما از سلاح شیمیایی گرچه توان آن را داشتیم استفاده نکردیم و ساکت نشستند حتی حاضر نشدند یک بار صدام را برای استفاده از سلاح شیمیایی محکوم کنند. با اینکه خود سازمان ملل اعلام کرده بود صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرده است تا اینکه صدام در حلبچه از سلاح شیمیایی استفاده کرد و من به آقای کری گفتم که در آن زمان نیز سازمان سیای شما یک برنامه منسجم تبلیغاتی را تدارک دید که بگوید ایران استفاده کرده است.

وی در این باره که واکنش طرف مقابل به این موضوعات چیست بیان کرد: یکی از وزرا گفت نمی خواهم راجع به آن وقت ها فکر کنم. یکی دیگر گفت ما از اقداماتی که صورت گرفته متاسفیم. یکی دیگر نیز گفت که می خواهیم یک آینده متفاوت با شما شکل دهیم اما در واقع ما اینها را یادآوری کردیم که آنها بدانند زیاده خواهی می کنند. یعنی آنچه بنده در مقابل دوربین های تلویزیونی گفتم که اینها زیاده خواهی می کنند بیشترش را به خودشان گفتم. اینطور نیست که ما در مذاکره حرفی بزنیم و یک توافقی بکنیم و در بیرون چیز دیگری بگوییم کما اینکه آنها انجام می دهند. ما مخصوصا با مردم خودمان روراست هستیم.

ظریف با اشاره به اینکه مذاکره به مفهوم بده بستان است اظهار داشت: افتخار ما این است که در برابر شش قدرت جهان ایستاده ایم و خود آنها گفته اند که نتوانستند ما را به تسلیم وادارند. سال گذشته آقای اوباما حرف مهمی زد و گفت اگر در اختیار من بود اجازه نمی دادم از برنامه هسته ای ایران یک پیچ و مهره باقی بماند که در خیلی از روزنامه ها در ایران تیتر شد اما حرف مهم بعدی ایشان که گفت نمی توانم، چندان مورد توجه قرار نگرفت. آمریکا گفته است که مجبورم با ایران مذاکره کنم تا بتوانیم مطمئن شویم برنامه هسته ای، صلح آمیز باقی بماند. این بزرگترین سند افتخار مردم است.

وزیر امورخارجه بیان کرد: اینکه آمریکا با ما سر خشونت داشته و از حقوق ما حمایت نکرده حرف جدیدی نیست. آنها تلاش می کنند برای مصارف داخلی هم پیمانان و رای انتخاباتی، حرفهایی بزنند. آنها نگرانی هایی دارند که در چهره اشان وقتی که صحبت می کنند قابل مشاهده است.

وی گفت: ما مدیون انقلاب هستیم که بتوانیم سرمان را بالا بگیرم و بدون ترس از هرگونه دولت و فشار و گروهی حرفمان را بزنیم. زورگویی آنها نشان قدرت نیست. دنیا، اکنون دنیای زور نیست.

هیچ فکت شیت ایرانی وجود ندارد

ظریف درباره فکت شیت ایرانی گفت: هیچ فکت شیت ایرانی وجود ندارد و وزارت خارجه هیچ متنی را منتشر نکرده است. چند تا از دوستان ما یک رشته دستاوردهایی از این مذاکرات را نوشته اند برخلاف آمریکایی ها که می گویند مذاکرات فکت شیت آنهاست.

وزیر امورخارجه با اشاره به متن بیانیه قرائت شده و اینکه در صدا و سیما برخی صحبت هایی را کردند درباره تفاوت بیانیه من و خانم موگرینی گفت: من با برخی از این دوستان در صدا و سیما صحبت کردم. آنها مترجم همزمان را شنیده بودند و این در حالی است که متن من و خانم موگرینی حدود یک ساعت و نیم قبل از مصاحبه مطبوعاتی به انگلیسی آماده شد که خود ما آماده کردیم. البته این متن یک بیانیه مطبوعاتی است چرا که ما از ابتدا گفته بودیم که تنها یک توافق خواهیم داشتم که در حداقل در ژوئن انجام می شود.

وی گفت: راه حل هایی که بحث کردیم به شکل یک چک نویس است هنوز درباره آنها اختلاف نظر وجود دارد. بیانیه ای که تدوین شد بین خود ما چند دور مورد مذاکره قرار گرفت و بعد از اینکه متن نهایی تهیه شد ما بدست همکارانمان دادیم که ترجمه شود و من تاکید کردم که عین همان متن ترجمه شود و حتی پیش از جلسه اختتامیه در آخرین لحظات من و آقای عراقچی این متن را چک کردیم که کم و زیادی از متن اصلی نداشته باشد و این در حالی بود که نیم ساعت بود که وزرا به محل کنفرانس مطبوعاتی رفته و منتظر ما بودند.

ظریف با اشاره به اینکه مترجم همزمان هر اندازه که قوی باشد ۵۰ درصد یک متن را می تواند ترجمه کند اظهار داشت: برخی به من ایراد می گیرند که چرا به فارسی مذاکره نمی کنم اگر من به فارسی مذاکره کنم آن کسی که ترجمه می کند ۵۰ درصد مفاهیمی را که من می خواهم بگویم را نمی تواند به طرف منتقل کند. متنی که ما تهیه کرده بودیم عین متن انگلیسی بود. ۴ وزیر خارجه و نمایندگان چین و روسیه در نشست حضور داشتند و آنها متن را چک می کنند حتی آقای کری سخنگوی فارسی زبان دارد و آنقدر به نمایندگان مردم اطمینان دارند که نگفتند ما می خواهیم متن را چک کنیم و حتی آالن ایرسخنگوی وزیرامورخارجه آمریکا به ما نگفت که ترجمه شما غلط است اما برخی دوستان ما اینجا گفتند که ترجمه یکسان نبوده است.

وزیر امورخارجه درباره فکت شیت آمریکایی ها با اشاره به اینکه در مذاکره ۹ ساعته پایانی راجع به راه حل ها صحبت کردیم بیان کرد: راه حل ها یک مجموعه مفهومی است که می خواهیم آن را تبدیل به یک متن نگارش کنیم و قرار است متن نهایی در پایان مذاکرات به عنوان متن کامل در بیاید و هیچ چیز در این فاصله متن توافق شده نیست. یکی از ایراداتی که به ما گرفته اند این است که چرا گفته شده این متن توافق شده و حقوقی نیست. این امر علت دارد چرا که همانطور که آقای عراقچی گفته است این متن چک نویس است.

وی گفت: آمریکایی ها آمده اند آنچه را که خودشان مایلند که بعضی از موضوعات در متن است و بعضی تناقض آشکار با متن دارد را منتشر کرده اند. مانند آنچه درباره تعلیق تحریم ها گفته اند که در این مورد نماینده اتحادیه اروپا به خانم شرمن ایمیل زده که چرا موضع ما را برخلاف واقعیت عنوان کرده اید و ما هم به این امر اعتراض کردیم که آمریکایی ها موضع خودشان را خلاف گفته اند و موضع شما را نیز خلاف می گویند. به خود جان کری هم اعتراض کردیم.

در بیانیه لغو کلیه قطعنامه ها آمده است

ظریف گفت: اگر بیانیه مشترک خانم موگرینی و بنده را ببینید به لغو کلیه قطعنامه های شورای امنیت اشاره می کند. در این باره که در متن وزارت خارجه آمریکا اعلام شده است که تفاهم یک ساختار بین الملللی دارد و آیا الزام آور خواهد بود بیان کرد: بیانیه مطبوعاتی الزام آور نیست. ما گفته ایم یک توافق خواهیم کرد. این چک نویسی که شروع به تدوین آن کرده ایم که بسیار مهم است یک سند حقوقی نیست و نهایتا یک توافق بین المللی است که حداکثر تا ۱۰ تیر خواهیم داشت و هنوز تصمیم نگرفته ایم که آن را امضا می کنیم و یا صادر می کنیم ولی در این مورد همه توافق کرده اند که یک قطعنامه ای تحت فصل هفتم منشور ملل متحد در شورای امنیت صادر می شود که تمام قطعنامه های قبلی را لغو می کند و این توافقنامه را تایید می کند و در آن زمان، این توافق تبدیل به یک توافق بین المللی می شود اکنون ما، راه حل های رسیدن به آن توافق بین المللی را کامل می کنیم.

وزیر امورخارجه افزود: در توافق بین المللی جملات دقیق و عباراتی داریم که یک جمله کامل است. وقتی می خواهیم راه حل مفهومی بنویسیم که در آن کاملا مشخص است .

وی ادامه داد: آمریکایی ها متن خود را روز چهارشنبه آماده کرده بودند. متن آنها از قبل آماده بود. دفعه پیش نیز همین کار را کرده بودند. من نمی خواهم بگویم آنها دروغ می گویند ولی در داخل مشکل دارند. فشار نتانیاهو و کنگره وجود دارد. به همین دلیل آنها فکت شیت را تهیه می کنند و بعد مذاکره می کنند اما ما این تعهد را داریم که هیچ گاه خلاف مذاکره نگویم. همان چیزی که برخی دوستان ما تهیه کردند نیز من گفته بودند هیچ چیز رسمی از وزارت خارجه نباید صادر شود. ممکن است یک روزی وقتی که متن کمی تمیزتر شد برای تنویر افکار عمومی آن را منتشر کنیم.

ظریف گفت: حتی تا ساعت ۱۱و ۳۰ شب که ما می خواستیم هتل را ترک کرده و به سمت فرودگاه بیاییم هنوز یک متن تمیز دستمان نبود. تازه در متن تمیز نیز به قول ما بین المللی ها پر از پرانتر است.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: تازه متنی را هم که در نظر می گیریم جمله های کامل نیست. به طور مثال به موضوع بازفرآوری اشاره می کند که در متن تبدیل به جمله می شود یا به طور مثال نوشته می شود برای ۱۰ سال که محدودیت برنامه غنی سازی ایران برای ۱۰ سال مد نظر است اما یک محدودیت هایی را نیز همه کشورهای دنیا پذیرفته اند که به طور مثال محدودیت ان پی تی است که یک محدودیت نامحدود است و اگر ما یک روزی پروتکل الحاقی را بپذیریم پایان ندارد.

وی در این باره که آیا توافق بر اساس همین راه حل ها تنظیم خواهد شد گفت: راه حل ها همین است اما طرز نگارش آن باید مورد توافق قرار گیرد.

هزار سانتریفیوژدر فردو تصمیم نظام بود

مجری برنامه سئوال کرد که اندازه سانتریفیوژها و غنی سازی مشخص شده است پس بر این اساس متن قرائت شده فراتر از یک بیانیه است و ظریف گفت: در این بیانیه ای که من و خانم موگرینی خواهیم هیچ جزئیاتی ندارد. در چک نویس راه حل ها تعداد سانتریفیوژها مشخص شده است که بیش از ۵ هزار سانتریفیوژ در نطنر و هزار سانتریفیوژ در فردو خواهیم داشت. سانتریفیوژهای نطنز غنی سا زی می کنند و سانتریفیوژهایی که در فردو هستند به عنوان یک روش ما برای برنامه هسته ای ما در آنجا باشند که این تصمیم نظام بوده است. آمریکایی ها گفتند مواد شکاف پذیر به آن سانتریفیوژها تزریق نمی شود که ما هم هیچ وقت خلاف این را نگفته ایم ولی آمریکایی ها هیچ جا نگفته اند که هزار سانتریفیوژ در فردو خواهد بود و این در آن چک نویس است و از مواردی است که درباره پرانتز وجود ندارد.

وزیر امورخارجه گفت: توافق شده دو زنجیره در حال چرخش بدون مواد در فردو باقی می ماند.

وی ادامه داد: ما و همه اعضای تیم می خواهیم که این مذاکرات به نتیجه برسد. ما می دانیم که مردم حق دارند بدانند اما نمی خواهیم کاری کنیم که مانع از به نتیجه رسیدن تفاهم شود لذا اکنون بنده نمی خواهم بر طرف مقابل خرده گیری کنم. یک روزی که توافق، نهایی شود این توافق به عنوان سند بین المللی منتشر می شود و اگر سندی نباشد که من بتوانم روی آن اطمینان داشته باشم نمی پذیرم.

ظریف افزود: از الان می گویم که هیچ سند توافق شده ای صد درصد به نفع یک طرف نیست. افتخار ما این است که با شش کشور بزرگ مذاکره کنیم و آنها نتوانند همه خواسته های خود را به ما تحمیل کنند و مجبور شوند خواسته های ما را بپذیرند. ما هم باید کارهایی را انجام دهیم. اقدامات ما در مسیر جلوگیری از پیشرفت صنعتی نیست بلکه در مسیر اعتماد سازی است.

وی خاطر نشان کرد: چون طرف مقابل به صراحت گفته است که ما انتخاب دیگری نداریم می توان به آینده این توافق امیدوار بود و انتخاب دیگر انتخاب نامناسب تری است و در حالی که 8 کشور بیشتر در دنیا غنی سازی نمی کنند پذیرفته اند ایران غنی سازی کند نشان دهنده آینده روشن است و ما باید این مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم و در مذاکراتمان اهل دروغ و دورویی نیستیم.

ظریف گفت: معتقدم که همه مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم و طرف های غربی باید بدانند که ما اهل دور رویی نیستیم و صادقانه مذاکره می کنیم.

تحقیق و توسعه ادامه دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت:در آمریکا اوباما و وزیر امور خارجه این کشور بسیار تحت فشار هستند اما در این کشور گروهی معتقد بودند که اصلاً ایران نباید در مسئله هسته ای خود بحث تحقیق و توسعه را داشته باشد اما ما از اولین روز توافق بر روی ماشین ir8 که بهترین ماشین با چندین برابر توانایی دربرابر ماشین هایIR1 است کار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است سه قسمت است، قسمت اول تحریم های شورای امنیت است قسمت دوم تحریم های آمریکا و قسمت سوم تحریم هایی است که اتحادیه اروپا اعمال کرده است و ما در آن بیانیه ای که موگریمی خواند کلیه قطعنامه های شورای امنیت از روز توافق حذف می شود و این شورا تنها نظارت بر اجرای توافق را بر عهده خواهد داشت.

ظریف گفت: اگر توافق انجام شود و در شورای امنیت به تصویب برسد دیگر آن بحثی که جمهوری خواهان در کنگره مطرح کرده بودند مبنی بر این که هر توافقی با اوباما تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری وی اعتبار خواهد داشت منتفی خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: شورای امنیت 6 قطعنامه علیه ایران تصویب کرده است و قطع نامه 1929 شورای امنیت یک فاجعه بزرگ بین المللی است و در توافق نامه ژنو در بحث تعلیق یا حذف تحریم ها سوء تفاهم هایی وجودداشت که دلیل آن نیز برداشت متفاوت از یک لغت بود اما در بیانیه اخیر از کلمه ای استفاده کرده ایم که در نظر غربی ها نیز به معنای "لغو" است و بر اساس آن تحریم ها لغو گردند.

ظریف اظهار داشت: البته برخی از بندهای قطعنامه های شورای امنیت که مربوط به اقلام اشاعه ای و تسلیحاتی است از قطعنامه شورای امنیت خارج خواهند شد اما لغو نمی شوند و به عنوان محدودیت برای مدت زمان معینی که روی آن توافق خواهد شد اعمال می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: روزی که قطعنامه تصویب شود طرفین می بایست اقداماتی انجام دهند و بین تصویب و اجرایی شدن توافق فاصله وجود دارد و ما نیز باید اقداماتی در فوردو، نطنز، اراک و دیگر تجهیزات هسته ای ما انجام دهیم که مورد توافق مسئولان نظام است و این اقدامات قطعاً بیهوده نخواهد بود و طی یک بازه زمانی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر این که لغو تحریم ها 6 ماه به طول خواهد انجامید گفت: این نظر وی است و بستگی به فعالیت دو طرف در این مدت دارد اما بهترین تضمین برای ما قطعنامه شورای امنیت است که با تصویب این شورا کشورهای طرف مذاکره با ایران باید به مباحث توافق شده عمل کنند .

آمریکا پس از قطعنامه شورای امنیت موظف به لغو تحریم ها است

ظریف با اشاره به اینکه هنوز درباره فاصله زمانی بین اقدامات اولیه و اجرا توافق نکرده ایم، اظهار داشت: از روزی که این قطعنامه اجرایی بشود و آژانس انرژی اتمی تایید کندکه ما اقدامات لازم را انجام داده ایم در آن لحظه آمریکا موظف است کلیه تحریم های اقتصادی و مالی را که علیه ایران وضع کرده بود متوقف سازد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه بیان داشت: بر اساس حقوق بین الملل دولت آمریکا متعهد می شود که کلیه تحریم ها را لغو کند اما در اتحادیه اروپا وضعیت فرق می کند و بعد از نهایی شدن توافق در همان روز بلافاصله تحریم ها لغو خواهد شد.

ظریف با بیان این که معماری تحریم ها توسط آمریکایی ها حفظ نخواهد شد افزود: امروز وزارت خزانه داری آمریکا بیانیه داده است که مردم آمریکا را متوجه کندکه هنوز تحریم ها لغو نشده است و این خود نشاندهنده مسائلی است و دو طرف می توانند در صورتی که توافق توسط طرف مقابل لغو نشود آن را متوقف سازند و در این شرایط قطعاً معماری تحریم ها حفظ نخواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: آمریکا اگر بخواهد بعد از توافق هسته ای با ایران اقدام دیگری انجام دهد و بر خلاف قطعنامه جدید شورای امنیت عمل کند و مجدداً ایران را تحریم کند دیگر این تحریم ها بی ارزش خواهد شد.

وی گفت: پیشنهادهایی مطرح شده است که در صورت پذیرش آن توسط طرف مقابل دیگر تحریم ها با موضوعات مختلف بازنخواهد گشت. اگر به توافق برسیم حتماً توافقی دو طرفه است و در این توافق ما به نیروگاه آب سنگین اراک دست یافته ایم و این در صورتی است که در گذشته غرب به شدت با آن مخالف بودند.

ظریف گفت: نیروگاه اراک را ما طراحی می کنیم اما به دلیل تحریم ها برخی از قطعات را از بازار سیاه خریداری کرده و این همواره برای ما مشکل ساز بوده است زیرا برخی اوقات این قطعات عملکرد تخریبی دارد و ما را دچار مشکل می کند

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و هر چه گفته و نوشته اجرا می کند و اگر آن ها تحریم ها را برگردانند دیگر اعتباری در میان افکار عمومی جهان نخواهند داشت و ما به دنیا نشان داده ایم که روی حرفمان می ایستیم .

ظریف اظهار داشت: اگر توافق نامه ای امضا شود ما عین آن توافق را انتشار می دهیم و مردم ایران آگاه هستند و دروغ هم پایدار نخواهد ماند و به سرعت در دنیای ارتباطات مسائل هویدا می شوند

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: ایران با توافق دو مرحله ای مخالفت کرده است و بیانیه ی اخیر تنها یک بیانیه مطبوعاتی است و بر خلاف آن که برخی در داخل می گویند به معنای توافق دو مرحله‌ای نیست

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات