* راهبردهای اساسی تحول در آموزش
حجتالاسلام ادیانی:
- تعلیم و تعلم همگانی و فراگیر در حوزه معارف دینی، بگونه ای که از صدر تا ذیل کارکنان در همه سطوح و طیف ها در عرصه آموزش دینی در قالب یاد گیرنده یا یاد دهنده حضور یابند.
- عمق بخشی و اثر بخشی آموزشهای عقیدتی - سیاسی با رویکرد تقدم تزکیه بر تعلیم با تکیه بر منابع اصیل دینی یعنی قرآن و سنت.
- بهره گیری از شیوه های متنوع، کارآمد در تقویت و ارتقاء آموزشهای عقیدتی - سیاسی در سطح کلیه مخاطبین و فراگیران.
- بازنگری و اصلاح نظام آموزش عقیدتی - سیاسی با رویکرد معنویت افزایی و ایجاد تحول و تعالی فکری روحی.
- توسعه و تقویت پژوهشهای بنیادی و کاربردی عقیدتی - سیاسی برای احصاء نیازها و تامین محتوای آموزشی دوره های عقیدتی - سیاسی.
دکتر قنبری:
حداقل بخشی از اهداف اصلی آموزش های عقیدتی - سیاسی تربیت و معنویت افزایی برادران سپاهی است. بنابراین باید ابتدا عوامل موثر بر تربیت و معنویت افزایی را مشخص کرد و سپس نظام آموزشی را تدوین نمود.
- بازنگری جدی نظام آموزش های عقیدتی - سیاسی و دوره های گوناگون عقیدتی - سیاسی به ویژه سرفصل ها و موضوعات درسی، مدت دوره ها، فاصله بین دوره ها، نحوه سطح بندی، روشهای تدریس، شیوه های گوناگون و نوین آموزش.
- تحول در روشهای آموزشی و استفاده از ابزار و شیوه های جدید فیلم، نمایش، قصه و ادبیات غنی اسلامی ایرانی.
- بازنگری در شیوه جذب، تامین و بکارگیری و ارتقاء اساتید و مربیان.
- معادل سازی دوره های آموزشی با مقاطع تحصیلی و تاثیر گذاری آموزش ها در حقوق و مزایا.
- نظر سنجی و بررسی بازخورد اثربخشی آموزش ها به طور مستمر و تاثیرگذاری آن در تغییر و اصلاح نظامها و روشها.
- تقویت اساسی و بنیادین نیروی انسانی در شبکه عقیدتی - سیاسی.
حجت الاسلام کوهستانی:
- ترسیم ابعاد تربیت و معنویت گرایی اسلامی و دینی و شناخت ریشه های پیدایش و عوامل گسترش آن در دنیا
- تبیین اصالت مناسبات ارزشی و انسانی در روابط انسانی و سازمانی
- توجه به الگوهای معنوی، تربیتی و الهام گیری از آنها
- عرضه روزآمد و اصیل ارزشهای تربیتی و باطنی اسلام
- آسیب شناسی تربیت محوری و معنویت افزایی
- شناسایی منابع اهداف تربیتی و معنوی
- مطالعه فرآیندهای اجتماعی و جنبه های تربیتی آن
*راهکارهای ارتقاء معنویت و بصیرت دینی
حجت الاسلام ادیانی:
- ایجاد بستر مناسب ارتقاء معنویت و بصیرت دینی در سپاه
- شناسایی، تبلیغ و ترویج عوامل ایجاد اقبال روحی به اعمال و رفتار معنوی
- تربیت مربی قرآن و نماز از نیروهای جدیدالورود که در مراکز آموزش سپاه در حال گذراندن دوره عمومی هستند.
-معرفی الگوهای معنوی مانند سرداران شهید، جانبازان، ایثارگران در قالب متون آموزشی که تاثیرات فراوانی دارد.
- تامین منابع مالی، منابع انسانی، فضا و امکانات متناسب آموزشی
دکتر قنبری:
- تقویت و تعمیق معنویت و اصلاح و تربیت دینی و ترویج ساده زیستی فرماندهان و مدیران و مربیان.
- عمق بخشیدن به آموزشهای دینی کارکنان و مستند نمودن تعبد عملی به تعقل و تفکر نظری
- شناسایی علل بروز مشکلات اخلاقی، مالی و ... و سعی در رفع آنها
- ملموس کردن و تبیین صحیح آثار معنویت بر زندگی فردی و اجتماعی.
حجت الاسلام کوهستانی:
- توجه به سطوح علمی، آمادگی ظرفیت و تفاوتهای فردی فراگیران
- توجه به جنبه های تربیتی و معنوی آموزشها مبتنی بر فهم و تعقل
- انتخاب الگوهای متناسب آموزشی، تدریس، تعلیم و تربیت، پژوهش، نوآوری، شکوفایی و ...
*مشکلات و نارسایی های فراروی آموزش عقیدتی - سیاسی
حجت الاسلام ادیانی:
- فقدان نظام کارآمد و پویا و پاسخگو به نیازهای فکری و معنوی امروز سپاه
- کهنگی و فرسودگی متون آموزشی از نظر معنا و محتوا
- کمبود ابزارها و امکانات نوین آموزشی در مراکز آموزش
- کمبود مربیان کارآمد، توانمند و پاسخگو
- فقدان ساختار مناسب در رده های صفی.
دکتر قنبری:
- عدم توجه و اهتمام کافی و نداشتن جایگاه در خور آموزش های عقیدتی - سیاسی
- عدم جوابگویی نظام آموزشی موجود
- کمبود شدید مربیان و مدیران عقیدتی با کارآیی و کیفیت و تجربه بالا (به دلیل بازنشستگی)
- کمبود فضا، امکانات و مکان های آموزشی
- عدم همخوانی موضوعات و متون با نیازهای مخاطبان
- طولانی بودن مدت برخی دوره ها و در کنار آن فاصله بین برگزاری دوره ها
- پراکندگی نسبی آموزشهای عقیدتی و نداشتن انسجام و عدم هدفمندی
حجت الاسلام کوهستانی:
- فقدان الگوهای مورد نیاز و قابل دفاع برای تدوین محتوا
- عدم توجه کافی به ارتقای مهارت ها در عرصه خانواده و اجتماع
- نداشتن بستر مطلوب نیازسنجی و نقد و بررسی محتوا
- عدم توجه کافی به امر پژوهش در مسائل مورد نیاز
- بی توجهی به عوامل بیرونی و تاثیرگذاری بر روی آموزش فراگیران
*راهکارهای اثربخشی آموزش
حجت الاسلام ادیانی:
برای اثربخشی آموزش مولفه هایی وجود دارند که بخشی از آنها برعهده مجموعه آموزش دهنده است و بخش دیگری نیز خارج از اراده و اختیار آنها. اما در بحث عوامل مربوط به مجموعه عقیدتی - سیاسی، مهمترین آنها اساتید و مربیان آموزشی، متن و محتوا و مجموعه مدیریت آموزش است.
اگر استانداردهای مربوط به این سه عامل رعایت شود، قاعدتا خروجی آموزشها، آموزشهای اثربخشی خواهد بود که منجر به تغییر رفتار و تحول و تعالی مورد نظر می گردد.
حجت الاسلام کوهستانی:
- مفهوم شناسی دقیق در کلید واژه های ماموریت ذاتی و نگاه نظام مند و علمی به این مفاهیم.
- ارتقاء مهارتها و کاربردی کردن آنها
- استفاده از آخرین شیوه ها و ابزار آموزشی
- تقویت آموزشهای اقتضایی و ویژه براساس مقتضیات و شرایط