صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۱۰۲۶۴۴
مسئولان عقیدتی - سیاسی سپاه تاکید کردند

بازنگری در نظام آموزش عقیدتی - سیاسی با رویکرد معنویت‌افزایی

مقدمه: اداره آموزشهای عقیدتی - سیاسی سپاه سوالاتی را برای معاونت های عقیدتی - سیاسی نمایندگیهای ولی فقیه در نیروهای سپاه مطرح کرد که تعدادی از این نیروها به سوالات مطرح شده پاسخهایی را ارائه کردند. در اینجا با توجه به عدم امکان درج کامل نظرات در قالب چند محور اصلی چکیده نظرات حجت الاسلام سید علیرضا ادیانی (معاون عقیدتی -سیاسی نیروی دریایی)، دکتر حمید قنبری (معاون عقیدتی - سیاسی نیروی هوایی) و حجت الاسلام رمضانعلی کوهستانی (معاون عقیدتی - سیاسی نیروی زمینی سپاه) از نظرتان می گذرد:

* راهبردهای اساسی تحول در آموزش
حجت‌الاسلام ادیانی:
- تعلیم و تعلم همگانی و فراگیر در حوزه معارف دینی، بگونه ای که از صدر تا ذیل کارکنان در همه سطوح و طیف ها در عرصه آموزش دینی در قالب یاد گیرنده یا یاد دهنده حضور یابند.
- عمق بخشی و اثر بخشی آموزشهای عقیدتی - سیاسی با رویکرد تقدم تزکیه بر تعلیم با تکیه بر منابع اصیل دینی یعنی قرآن و سنت.
- بهره گیری از شیوه های متنوع، کارآمد در تقویت و ارتقاء آموزشهای عقیدتی - سیاسی در سطح کلیه مخاطبین و فراگیران.
- بازنگری و اصلاح نظام آموزش عقیدتی - سیاسی با رویکرد معنویت افزایی و ایجاد تحول و تعالی فکری روحی.
- توسعه و تقویت پژوهشهای بنیادی و کاربردی عقیدتی - سیاسی برای احصاء نیازها و تامین محتوای آموزشی دوره های عقیدتی - سیاسی.
دکتر قنبری:
حداقل بخشی از اهداف اصلی آموزش های عقیدتی - سیاسی تربیت و معنویت افزایی برادران سپاهی است. بنابراین باید ابتدا عوامل موثر بر تربیت و معنویت افزایی را مشخص کرد و سپس نظام آموزشی را تدوین نمود.
- بازنگری جدی نظام آموزش های عقیدتی - سیاسی و دوره های گوناگون عقیدتی - سیاسی به ویژه سرفصل ها و موضوعات درسی، مدت دوره ها، فاصله بین دوره ها، نحوه سطح بندی، روشهای تدریس، شیوه های گوناگون و نوین آموزش.
- تحول در روشهای آموزشی و استفاده از ابزار و شیوه های جدید فیلم، نمایش، قصه و ادبیات غنی اسلامی ایرانی.
- بازنگری در شیوه جذب، تامین و بکارگیری و ارتقاء اساتید و مربیان.
- معادل سازی دوره های آموزشی با مقاطع تحصیلی و تاثیر گذاری آموزش ها در حقوق و مزایا.
- نظر سنجی و بررسی بازخورد اثربخشی آموزش ها به طور مستمر و تاثیرگذاری آن در تغییر و اصلاح نظامها و روشها.
- تقویت اساسی و بنیادین نیروی انسانی در شبکه عقیدتی - سیاسی.
حجت الاسلام کوهستانی:
- ترسیم ابعاد تربیت و معنویت گرایی اسلامی و دینی و شناخت ریشه های پیدایش و عوامل گسترش آن در دنیا
- تبیین اصالت مناسبات ارزشی و انسانی در روابط انسانی و سازمانی
- توجه به الگوهای معنوی، تربیتی و الهام گیری از آنها
- عرضه روزآمد و اصیل ارزشهای تربیتی و باطنی اسلام
- آسیب شناسی تربیت محوری و معنویت افزایی
- شناسایی منابع اهداف تربیتی و معنوی
- مطالعه فرآیندهای اجتماعی و جنبه های تربیتی آن
*راهکارهای ارتقاء معنویت و بصیرت دینی
حجت الاسلام ادیانی:

- ایجاد بستر مناسب ارتقاء معنویت و بصیرت دینی در سپاه
- شناسایی، تبلیغ و ترویج عوامل ایجاد اقبال روحی به اعمال و رفتار معنوی
- تربیت مربی قرآن و نماز از نیروهای جدیدالورود که در مراکز آموزش سپاه در حال گذراندن دوره عمومی هستند.
-معرفی الگوهای معنوی مانند سرداران شهید، جانبازان، ایثارگران در قالب متون آموزشی که تاثیرات فراوانی دارد.
- تامین منابع مالی، منابع انسانی، فضا و امکانات متناسب آموزشی
دکتر قنبری:
- تقویت و تعمیق معنویت و اصلاح و تربیت دینی و ترویج ساده زیستی فرماندهان و مدیران و مربیان.
- عمق بخشیدن به آموزشهای دینی کارکنان و مستند نمودن تعبد عملی به تعقل و تفکر نظری
- شناسایی علل بروز مشکلات اخلاقی، مالی و ... و سعی در رفع آنها
- ملموس کردن و تبیین صحیح آثار معنویت بر زندگی فردی و اجتماعی.
حجت الاسلام کوهستانی:
- توجه به سطوح علمی، آمادگی ظرفیت و تفاوتهای فردی فراگیران
- توجه به جنبه های تربیتی و معنوی آموزشها مبتنی بر فهم و تعقل
- انتخاب الگوهای متناسب آموزشی، تدریس، تعلیم و تربیت، پژوهش، نوآوری، شکوفایی و ...
*مشکلات و نارسایی های فراروی آموزش عقیدتی - سیاسی
حجت الاسلام ادیانی:
- فقدان نظام کارآمد و پویا و پاسخگو به نیازهای فکری و معنوی امروز سپاه
- کهنگی و فرسودگی متون آموزشی از نظر معنا و محتوا
- کمبود ابزارها و امکانات نوین آموزشی در مراکز آموزش
- کمبود مربیان کارآمد، توانمند و پاسخگو
- فقدان ساختار مناسب در رده های صفی.
دکتر قنبری:
- عدم توجه و اهتمام کافی و نداشتن جایگاه در خور آموزش های عقیدتی - سیاسی
- عدم جوابگویی نظام آموزشی موجود
- کمبود شدید مربیان و مدیران عقیدتی با کارآیی و کیفیت و تجربه بالا (به دلیل بازنشستگی)
- کمبود فضا، امکانات و مکان های آموزشی
- عدم همخوانی موضوعات و متون با نیازهای مخاطبان
- طولانی بودن مدت برخی دوره ها و در کنار آن فاصله بین برگزاری دوره ها
- پراکندگی نسبی آموزشهای عقیدتی و نداشتن انسجام و عدم هدفمندی
حجت الاسلام کوهستانی:
- فقدان الگوهای مورد نیاز و قابل دفاع برای تدوین محتوا
- عدم توجه کافی به ارتقای مهارت ها در عرصه خانواده و اجتماع
- نداشتن بستر مطلوب نیازسنجی و نقد و بررسی محتوا
- عدم توجه کافی به امر پژوهش در مسائل مورد نیاز
- بی توجهی به عوامل بیرونی و تاثیرگذاری بر روی آموزش فراگیران
*راهکارهای اثربخشی آموزش
حجت الاسلام ادیانی:

برای اثربخشی آموزش مولفه هایی وجود دارند که بخشی از آنها برعهده مجموعه آموزش دهنده است و بخش دیگری نیز خارج از اراده و اختیار آنها. اما در بحث عوامل مربوط به مجموعه عقیدتی - سیاسی، مهمترین آنها اساتید و مربیان آموزشی، متن و محتوا و مجموعه مدیریت آموزش است.
اگر استانداردهای مربوط به این سه عامل رعایت شود، قاعدتا خروجی آموزشها، آموزشهای اثربخشی خواهد بود که منجر به تغییر رفتار و تحول و تعالی مورد نظر می گردد.
حجت الاسلام کوهستانی:
- مفهوم شناسی دقیق در کلید واژه های ماموریت ذاتی و نگاه نظام مند و علمی به این مفاهیم.
- ارتقاء مهارتها و کاربردی کردن آنها
- استفاده از آخرین شیوه ها و ابزار آموزشی
- تقویت آموزشهای اقتضایی و ویژه براساس مقتضیات و شرایط

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات