صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۳۱۵۰۸

اخبار ویژه برخی از روزنامه های9 آذر


دنیای اقتصاد

واکنش جهرمی به صدور قرار مجرمیتش

مدیرعامل سابق بانک صادرات در مورد اعلام صدور قرار مجرمیت خود در پرونده فساد بانکی اخیر گفت:‌ هنوز در این مورد کیفرخواستی ندیده‌ام.

محمد جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه مراسم ختم پدر امیر محبیان افزود: زوایای پرونده فساد اخیر بانکی را آقای محسنی‌اژه‌ای در رسانه ملی اعلام کرد.وی در پاسخ به این سوال که «دادستان کل کشور گفته قرار مجرمیت شما به زودی صادر می‌شود»، گفت:‌ هنوز کیفرخواستی ندیده‌ام.

کناره‌گیری علی‌اکبر ناطق نوری از جامعه روحانیت مبارز

باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) نوشت: حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت، از پایان حضور خود در جامعه روحانیت مبارز که پیش‌تر از این یکی از اعضای فعال آن بود، خبر داد و گفت:‌ تمایلی به همکاری با جامعه روحانیت مبارز ندارم و فعالیت‌هایم در این راستا مسکوت است.

وی خاطرنشان کرد: به‌رغم شایعات منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در خصوص حضور من در جلسات جامعه روحانیت مبارز، چنین خبری صحت نداشته و بنده در این جلسات شرکت نخواهم کرد. علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از اعضای موسس و باسابقه جامعه روحانیت مبارز است.

کیهان: ورود هواپیماهای قطری زمینه‌ساز جاسوسی علیه ایران می‌شود

حسین شریعتمداری در سرمقاله دیروز روزنامه کیهان با اشاره به طرح ورود هواپیماهای قطری به خطوط هوایی ایران و با انتشار خبر امضای توافقنامه‌ای در این زمینه نوشت: ظاهرا آقای وزیر [راه و شهرسازی] از این نکته با اهمیت غفلت ورزیده‌اند که اقدام ایشان واگذاری بخشی از منافع ملی کشورمان به یک کشور خارجی است.

ضمن آن که این تفاهمنامه که متاسفانه بدون طی مراحل قانونی به امضا نیز رسیده است، پیامدهای سوء امنیتی، اطلاعاتی، اقتصادی و حیثیتی فراوانی هم برای کشورمان به دنبال خواهد داشت... کیهان می‌داند جناب آقای نیکزاد وزیر محترم راه و شهرسازی در امضای این تفاهمنامه غیرقانونی و مغایر با منافع ملی، تحت فشار یک «جریان خاص»! بوده است.شریعتمداری، این طرح را موجب ورشکستگی احتمالی شرکت‌های هواپیمایی داخلی، جلوگیری از پیشرفت و تحول در صنعت ناوبری هوایی کشور و شادی تحریم‌کنندگان ایران دانست و افزود: [با اجرای این طرح] کشور خارجی امتیازگیرنده در کشور میزبان، از تعدادی کنسولگری- به تعداد مبدأ و مقصد پروازهای داخلی خود- برخوردار می‌شود و می‌تواند از این طریق به جمع‌آوری اطلاعات کشور میزبان پرداخته و حتی شبکه جاسوسی و اطلاعاتی تاسیس کند!

جمهوری اسلامی

* تهمینه میلانی به دلیل حضور داور اسرائیلی از داوری چهل و دومین دوره جشنواره فیلم گوا در هند استعفا کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، تهمینه میلانی کارگردان فیلم‌های "دو زن" و "آتش بس" که برای داوری چهل و دومین دوره جشنواره گوا که در کشور هند برگزار می‌شود، دعوت شده بود در اعتراض به حضور داور اسرائیلی و همدلی با مردم فلسطین در میانه جشنواره از داوری استعفا کرد و راهی ایران شد. قبلاً خبرگزاری‌ها از قول او گفته بودند چون سیاست را نباید وارد هنر کرد، با حضور داور اسرائیلی مخالفتی ندارد. چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم هند از دوم تا دوازدهم آذر ماه جاری در گوا در هند برگزار می‌شود.

* ضعف نظارت بر رستورانها و مجتمع‌های پذیرایی به حدی افزایش پیدا کرده که برخی از ارائه دهندگان خدمات پذیرایی ضمن ارائه منوی اختصاصی برای قلیان! اقدام به در اختیار قرار دادن اسانس‌های مختلف تنباکو با طعم‌های متفاوت می‌نمایند. به گزارش آتی نیوز به نقل از صراط، مصرف قلیان در رستورانها نه تنها به امری عادی مبدل گشته بلکه در عین ناباوری فروش قلیان با طعم "شراب شیکاگو" اخیراً در برخی از مجتمع‌های پذیرایی رواج یافته است. هر چند که گردانندگان این رستورانها از ترس جریمه و تعطیلی از نوشتن نام کامل این نوع تنباکو خودداری می‌کنند اما با یک پرس و جوی ساده به راحتی متوجه خواهید شد که منظور از قلیان با طعم "ش؟" همان اسانس شراب است! مدیر یکی از رستورانهایی که قلیان با طعم شراب شیکاگو را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد به خبرنگار صراط گفت: الآن بیش از یک سال است که این منو در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و تاکنون هیچ برخوردی با ارائه دهندگان این نوع قلیان صورت نگرفته است. وی این نکته را هم متذکر شد که احتمالاً پشت پرده این ماجرا فرد یا افرادی خاص قرار گرفته باشند که عزمی جدی برای برخورد قانونی وجود ندارد. بعید به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی از این ماجرا بی‌اطلاع باشند اما چگونگی ادامه این روند قابل تامل به نظر می‌رسد

خراسان

جهان مدعی شد

شیخ محسن کدیور از فعالان ضدانقلاب که به آمریکا پناهنده شده حکم امام خمینی(ره) را درباره ارتداد سلمان رشدی زیر سوال برد و در ادعایی مضحک "ترور" توصیف کرد.او در نامه ای به حجت الاسلام محمد جواد فاضل لنکرانی، حمایت مرحوم آیت ا... فاضل لنکرانی از مجازات یک ملحد و هتاک به پیامبر اسلام را که اهل جمهوری آذربایجان است نیز مردود دانسته است.

تابناک نوشت

اسحاق جهانگیری عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه معتقد به حضور در انتخابات هستم گفت: جریان‌های سیاسی راهی جز حضور در انتخابات ندارند. آیا آنها تصور می‌کنند با عدم حضورشان در جریان انتخابات مشکلی از کشور حل می‌شود؟ سیاسیون باید بدانند که با عدم حضورشان بر مشکلات کشور افزوده می‌شود.

جهان مدعی شد

زمزمه استیضاح چهار وزیر (نامجو وزیر نیرو، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و عباسی وزیر ورزش و جوانان) در مجلس از هفته های پیش مطرح شده و همچنان در راهروهای مجلس اخباری در این زمینه شنیده می شود.

تابناک نوشت

ستاد انتخابات جبهه ایستادگی(طیف محسن رضایی)تشکیل و ابوالقاسم رئوفیان به عنوان رئیس این ستاد انتخاب شد. رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین یکی از تشکل‌های عضو جبهه ایستادگی ایران اسلامی است.

جهان نوشت

انتشار خبر تخلف هزار میلیارد تومانی درشستا و نیز نزدیک شدن زمان اعلام نتایج این تفحص در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باعث شده که فشار ها بر سلیمان جعفرزاده رئیس این کمیته و دیگر اعضا به جایی برسد که پای تهدید و پیشنهاد رشوه و اقدام به سرقت مدارک نیز به این داستان باز شود.در همین راستا سلیمان جعفرزاده درباره شایعاتی مبنی بر سرقت مدارک تخلفات مالی گفت: افرادی ناشناس به قصد سرقت مدارک دو بار به محل تشکیل جلسات کمیته تحقیق و تفحص ورود پیدا کردند ، اما هربار ناموفق بودند . از سوی دیگر بازرسان کمیته را هم تهدید کرده اند که به این قضیه ورود پیدا نکنند و پیام هایی مبنی بر پیشنهاد رشوه نیز داده اند.

رادیو آمریکا

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، سفر دو روزه خود را به آسیا آغاز کرد. این سفر شامل نخستین دیدار یک وزیر خارجه آمریکا در 50سال اخیر از کشور برمه خواهد بود وی در سئول با وزیر انرژی کره جنوبی دیدار و گفتگو می کند کره جنوبی ممنوعیت واردات فرآورده های پتروشیمی از ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

رادیو آلمان

در سال ۲۰۲۳ میلادی، صد سال از تاسیس ترکیه نوین به وسیله آتاتورک می‌گذرد. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه تضمین کرده است که تا آن سال ترکیه به یک قدرت جهانی تبدیل خواهد شد.رشد اقتصادی ترکیه اکنون۱۱ درصد است.

رادیو آلمان

امارات عربی متحده‌ ، با این که از یک‌سال پیش مناسبات بانکی و بازرگانی خود را با ایران محدود کرده، همچنان یکی از شرکای عمده ایران در خاورمیانه است و واسط بخش عمده مبادلات تجاری ایران با شرکت‌های خارجی نیز محسوب می‌شود.

رادیو آلمان

پس از تصمیم وزارت نفت برای پیش فروش نفت خام به شهروندان ایرانی، طرح پیش‌فروش گاز نیز به جریان افتاده است.

بی بی سی

وزارت خارجه ایران در مورد اقدام دولت مجارستان در جلوگیری از عبور هواپیمای وزیر خارجه ایران از فضای آن کشور از سفیر آن کشور توضیح خواسته است. اتحادیه اروپا، که مجارستان از کشورهای عضو آن است، شماری از مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی اکبر صالحی را در ارتباط با برنامه های هسته ای و همچنین نقض حقوق بشر در ایران مشمول تحریم قرار داده اند اما برخی از این افراد گاه برای شرکت در نشست های بین المللی اجازه سفر به این کشورها را یافته اند.

خبرگزاری فرانسه

سخنگوی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه از تصمیم ایران برای کاهش روابط بین دو کشور ابراز تاسف کرده و گفته است، لندن در حال بررسی اقداماتی درپاسخ به این رویکرد جمهوری اسلامی است.

رادیو فرانسه

معاون وزارت امور خارجه روسیه که برای یک دیدار رسمی در اسرائیل به سر می برد مخالفت خود را با تحریم های یکجانبه علیه ایران اعلام کرد.

شرق

این روزنامه در تحلیلی با اشاره به گرفته شدن 2پست از مسئولیت های مشایی (عضویت در کمیسیون اقتصادی وریاست کمیسیون فرهنگی )در هفته اخیر و کاهش نقش آفرینی وی در جلسات هیات دولت و سفرهای استانی، آورده است: هنوز کلید حل و کاهش اختلافات دولت با منتقدانش در جبهه اصولگرایان همچنان اسفندیار رحیم‌مشایی مشاور ارشد و رییس دفتر احمدی‌نژاد است.

مردم سالاری

پایگاه اطلاع رسانی معاونت اجرایی ریاست جمهوری، با انتشار پاسخی به روزنامه تهران امروز در پاسخ به مطلبی به نام " نامردی، از موزه ایران باستان تا بانک مرکزی " نوشته است که اگر نویسنده مطلب، "خائن به قلم و قداست آن" نیست، 48 ساعت فرصت دارد که اتهام ها و اهانت های مطروحه علیه مهندس بقایی رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ثابت کند.

مردم سالاری

حکیمی پور فعال اصلاحات ودبیر کل حزب اراده ملت از شرایط فعلی تحزب و فعالیت حزبی در کشور انتقاد کردو گفت: دورانی که اصلاح طلبان قدرت اجرایی کشور را در دست داشتند بیشترین مجوز فعالیت برای احزاب صادر شد ودوران اصلاحات بهار احزاب در کشور بود.

شرق

حمید مکارم‌شیرازی رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم با اشاره به دیدار اخیر وزیر خارجه با برخی مراجع عظام تقلید گفت: وزیر امور خارجه پس از پایان دیدارها به این نکته اشاره کرد که از میزان پیگیری مراجع و علما به تحولات جهان اسلام شگفت‌زده شده است و توصیه‌های این بزرگواران را با علاقه‌مندی پیگیری خواهد کرد.

مردم سالاری

مدیر عامل جدید بانک صادرات ایران تمام طرح های جهرمی مدیر عامل سابق ومتهم را به حال تعلیق درآورده است. طرح سپرده طلای صادرات از جمله این طرح ها بود که اکنون تعطیل شده و مابقی پروژه ها هم فعلا در کما است.

کیهان

آمریکا و اروپا صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند! (خبر ویژه)

باراک اوباما در اقدام تبلیغاتی که پس از ملاقات با چند مقام اروپایی صورت گرفت، ادعا کرد آمریکا و اروپا فشار بر ایران را افزایش می دهند.

وی بعد از ملاقات با رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپایی گفت: ما درباره ضرورت وارد کردن فشار بر ایران توافق کردیم.

بهره برداری تبلیغاتی از ملاقات اوباما با هرمان وان رومپی و خوزه مانوئل باروسو در حالی است که نشست یاد شده در واقع برای چاره اندیشی در زمینه گرفتاری های اقتصادی دولت های اروپایی و آمریکا برگزار شده بود و به سرانجام درستی هم نرسید.

به تازگی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی اعلام کرد 17 کشور عضو واحد پولی یورو در رکود شدید به سر می برند و بحران بدهی های حوزه یورو می تواند ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریکا بزند.

به گزارش منابع خبری اروپایی از جمله بی بی سی «اوباما در دیدار با مقامات اروپایی هشدار داد تا هر چه زودتر برای بحران بدهی ها چاره جویی کنند چرا که این بحران ممکن است به اقتصاد متزلزل آمریکا صدمه وارد کند».

یورونیوز در گزارشی اعلام کرد: «مقارن با دیدار وزرای دارایی منطقه یورو، فشار آمریکا و موسسات اعتبارسنجی بر تصمیم گیران اتحادیه اروپا تشدید شده است. اوباما از مقامات اروپایی خواست در چاره جویی برای بحران بدهی ها تعجیل کنند. خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا دراین باره گفت: چالش مشترک ما تحت کنترل درآوردن بحران بدهی ها و در عین حال ایجاد فرصتهای شغلی و کمک به رشد دوباره اقتصادی است. می دانیم که وظیفه دشواری است».

بنابر همین گزارش موسسه اعتبارسنجی مودی هشدار داده در صورت تداوم این وضع، درجه اعتباری 87 بانک فعال در 15 کشور بی ثبات اروپایی را کاهش خواهد داد. موسسه اعتبارسنجی استاندارد اندپور نیز با اتخاذ موضعی مشابه از احتمال کاهش رتبه اعتباری فرانسه دومین اقتصاد برتر منطقه پولی یورو، طی ده روز آینده خبر داده است.

دولت آمریکا نیز به عنوان بدهکارترین دولت دنیا، با بدهی 15هزار میلیارددلاری دست و پنجه نرم می کند و کمیته ویژه کنگره متشکل از دموکرات ها و کنگره نتوانست تدبیری برای جبران کسری بودجه بیاندیشد.

سازمان بین المللی توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) به عنوان نخستین موسسه اروپایی روز دوشنبه هشدار داد که منطقه یورو با تداوم بحران و رکود اقتصادی مواجه خواهد بود.

پییر کارلو پادوآن معاون دبیرکل سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی به یورونیوز، گفت: «ما در دوران سختی به سر می بریم. ما می توانیم این دوران را شرایط بحرانی تعریف کنیم. موقعیت منطقه یورو به سرعت رو به وخامت بوده و دامنه سرایت آن در حال گسترش است. ما فکر می کنیم که اقدامی قاطع و سریع برای جلوگیری از بدترشدن شرایط نیاز است.»

براساس گزارش OECD، رشد اقتصادی منطقه یورو سال آینده با افت شدیدی مواجه خواهد شد و از 6/1درصد در سال جاری به 2/0 درصد سقوط خواهد کرد.

پییر کارلو پادوآن، معاون OECD می گوید: متاسفانه زمان چندان زیادی نداریم. اگر در سطوح بالای منطقه یورو تصمیمهای جدی و روشنی اتخاذ نشود، خطر بروز سناریویی وجود دارد که ما آن را «سناریوی سقوط» می نامیم. براساس این سناریو منطقه یورو در چند سال آینده دچار رکود سنگینی می شود. به همین دلیل تصمیمهای جدی مورد نیاز است. اما در آمریکا هم باید راهی برای خروج از بن بست مالی پیدا شود تا مشکلات مالی کنونی که بارش بر دوش اقتصاد آمریکا است حل شود. خطر رکود اقتصادی در آمریکا هم وجود دارد.

یورونیوز از کارلو پادوآن پرسید «درباره آمریکا چه فکر می کنید؟ ما شاهد این هستیم که احیای اقتصاد آمریکا جهت خود را گم کرده است. بازار کار ضعیف شده و همین مساله بر میزان تقاضای مصرف کنندگان تاثیر گذاشته است. اما ما شاهد افزایش اندک هستیم. بحران بدهیهای اروپا تا چه میزان اقتصاد آمریکا را تهدید می کند؟». وی در پاسخ تصریح کرد: بحران یورو برای اقتصاد آمریکا تهدید محسوب می شود. اما اقتصاد آمریکا خودش هم تهدیدکننده خودش است. این شکست سیاستگذاری است، مشابه همان چیزی که به نوعی در اروپا شاهدش هستیم. متاسفانه بیش از یک سال و نیم است که ما می بینیم به سیاستگذاری در اروپا اهمیت داده نمی شود. همین اتفاق در آمریکا هم رخ داده است.

اسرائیل: زلزله انقلاب ها زیر سر ایران است (خبر ویژه)

نخست وزیر اسرائیل برای چندمین بار طی هفته های اخیر از انقلاب های منطقه و رشد فزاینده اسلامگرایی ابراز نگرانی کرد.

بنیامین نتانیاهو ضمن سخنانی در کنست (پارلمان)، اسرائیل گفت:بهار عربی که می گویند، وضعیت بی ثباتی درست کرده و باعث رشد اسلامگرایی در منطقه شده است. ما اکنون شاهد موج اسلامگرایی هستیم که پس از حضور ده ها سال حکومت های با ثبات در جهان عرب، این کشورها را در برگرفته است. بعضی ها آنچه را که در کشورهای عرب رخ می دهد، بهار عربی نامیده اند، ولی ما اکنون در برابر وضعی ناپایدار قرار گرفته ایم و نمی توان ارزیابی کرد تا چه هنگامی ادامه پیدا می کند و اوضاع به چه وضعی درمی آید.

نتانیاهو افزود: «موج اسلام گرایی به سود اسرائیل نیست زیرا وضع باثباتی که تاکنون در کشورهای عرب برقرار بود، در سال های آینده با خروج آمریکایی ها از عراق تغییر پیدا خواهد کرد و اسرائیل با مسائل بسیار دشواری روبرو خواهد شد این امر بر نیازهای امنیتی ما اثر قطعی خواهد گذاشت.

وی همچنین نسبت به سرنوشت پیمان سازش کمپ دیوید ابراز نگرانی کرد اما در عین حال گفت: ما در تلاش برای بهبود تاسیسات با دولت ترکیه هستیم. از سرگیری روابط با آنکارا به سود تل آویو است.

به گزارش رادیو اسرائیل، نتانیاهو درباره تحریم های ضد ایرانی تصریح کرد: این تحریم های جدید هم بی اثر خواهد بود. من فکر نمی کنم تحریم هایی که علیه ایران برقرار می شوند هر قدر هم که شدید باشد، بتواند جلوی ایران و برنامه هسته ای آن را بگیرد.

رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نیز در جلسه کنست گفت: علیرغم افزایش فشارها علیه ایران، برنامه هسته ای این کشور به پیشرفت های خود ادامه می دهد.

ژنرال «ایتای بارون» رئیس هیئت دپارتمان بخش تحقیقات اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در کمیته امور خارجی و دفاعی کنست تأکید کرد: برنامه هسته ای ایران علیرغم افزایش فشارها بر این کشور به پیشرفت خود ادامه می دهد.

رادیو اسرائیل در گزارش دیگری اعلام کرد: «طوفانی که در مصر ایجاد شده، در اسرائیل نگرانی زیادی را به بار آورده و چند تن از اعضای «کنست» که سال ها است از نزدیک با اوضاع مصر آشنایی دارند می گویند معلوم نیست اوضاع مصر به کجا خواهد کشید و این احتمال وجود دارد که در آن کشور همسایه جنوبی، یک دوره جدید و خطرناک آغاز گردد. بنیامین بن الیعاذر (عضو کنست و وزیر دفاع سابق اسرائیل) که از دوستان قدیمی پرزیدنت حسنی مبارک است، وضع مصر را یک زمین لرزه واقعی می داند و می گوید معلوم نیست اوضاع در آنجا چگونه پایان خواهد یافت. آنچه که در مورد انتخابات معلوم است این است که برای نخستین بار اسلام گرایان شاید حتی نیمی از نمایندگان پارلمان را تشکیل خواهند داد و ما مصر دیگری را در پیش روی خود خواهیم دید.

به گزارش رادیو اسرائیل دانی معاون وزارت خارجه این رژیم می گوید: «ردپای حکومت اسلامی ایران را در رویدادهای کشور مصر می بینیم. ما کاملاً شاهدیم که ایرانی ها نه تنها در مصر که در همه منطقه خاورمیانه فعالیت های خطرناک دارند.»

 

 

روایت یک عضو اپوزیسیون از روسپی گری سبزهای خارج نشین (خبر ویژه)

یکی از فعالان اپوزیسیون که در آمریکا اقامت دارد، تصریح کرد برخی مخالفان جمهوری اسلامی در مجموعه اپوزیسیون، ستون پنجم «پسامدرن» آمریکا و اسرائیل هستند.

حمید دباشی استاد دانشگاه کلمبیا در تحلیلی که برای سایت الجزیره نوشت، به نوشته های سفارشی کسانی چون مجتبی واحدی و مجید محمدی و... آنها پرداخت که با لحنی فریبکارانه، تهدیدهای غرب علیه ایران را توجیه کرده و از آن به عنوان لزوم مداخله بشردوستانه دفاع می کنند. دباشی درباره این قبیل افراد نوشت: این ستون پنجم پسامدرن مدام چشمک می زنند و دلبری می کنند تا آمریکا و اسرائیل را تحریک و تشویق به حمله علیه ایران کنند. این طایفه نوپدید از ستون پنجمی های ایرانی خام ترین اشارات شان را از دو مصاحبه پی درپی وزیر خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون، با صدای آمریکا و بی بی سی فارسی در اکتبر 2011 گرفتند که گفته بود آمریکا در صورت درخواست جنبش سبز به یاری آن ها می شتافت. بعضی از بی شرم ترین و ریاکارترین افراد این گروه آشکار از آمریکا خواستند که به ایران حمله شود... اگر خامی عبارات شان را بر آنها ببخشایید و سیاست و نثرشان را تحمل کنید، لفاظی و سخن پردازی آن ها، گفتار دوگانه شان، و معیارهای دوگانه داشتن شان، البته از نگاه خوانندگان دقیق و حساسی که مو به مو مواضع شان را می شکافند و ریاکاری شان را افشا می کنند، دور نمی ماند. آن ها همان ورد را تکرار می کنند- ایران تهدیدی علیه صلح جهانی به شمار می آید- که تنها خط دستگاه تبلیغاتی اسرائیل است، انگار اسرائیل خودش تنها سرچشمه صلح و آرامش این جهان است. در عین حال، برطبل جنگ علیه ایران می کوبند و باز هم بیانیه شان را «ضد جنگ» می خوانند. زبان اینها دیگر این جا صرفاً مستهجن نیست، بلکه پریشان دماغی است. مأموریت آنها شل کردن پیچ های استوار و محکم برخی مفاهیم کلیدی است.

وی می افزاید: «یک مثال کلیدی ماجرا این است که این ستون پنجمی های پسامدرن با ایده امپریالیسم به لاس زدن برخاسته اند؛ اصرار آن ها این است که دیگر هیچ امپریالیسمی وجود ندارد. این «گفتمانی کهنه» است و امپریالیسم امری بود متعلق به گذشته و تنها چپ گرایان عقب مانده همچنان بی هیچ فایده و خاصیتی به بازتولید آن می پردازند. در همان حال، بعضی از این ستون پنجمی ها خودشان در روزگار جوانی استالینیست هایی ستیزه جو بودند. اما حالا که از تهران به تهرانجلس مهاجرت کرده اند، امپریالیسم به چشم شان قدیمی می آید و از مد افتاده؛ ارتش آمریکا در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، لیبی، سومالی و سراسر جهان فقط مشغول گذراندن دوره مرخصی در میدان گلف است(!) از آن سو نکته دیگری که پیوندی تنگاتنگ با این نفی و طرد دارد، این است که این ستون پنجمی های پسامدرن این را نیز می گویند که «حاکمیت ملی» و «استقلال» دیگر هیچ معنایی ندارند. آن ها اصرار دارند که ملی گرایی قبیله گرایی است و این قبیله گرایی از «غرب» هیولایی ساخته است. بنابراین استعمارگری هم دیگر وجود ندارد. فلسطینی ها با مداخله بشردوستانه صهیونیست ها در اتاق خواب شان ذوق می کنند. نه آقا، از قانون تا سعید و اسپیواک، از خوزه مارتی تا و.ای.ب. دو بوآ تا مالکوم اکس، از مهاتما گاندی تا امه سزر و لئوپولد سدار سنگور؛ همه این ها لولوخورخوره هایی بودند که تو دل مردم را خالی می کردند».(!)

این جامعه شناس با هجو فرهنگ آمریکایی و تشابه ستون پنجمی ها به همان ها نوشت: حتی اوباما وقتی به دفاع از حمله نظامی به لیبی برخاست و بحرین و یمن با صدای بلند خواستار مقایسه می شدند، متوجه ریاکاری در قلب این اقدام بود. اما این مداخله جویان ایرانی، از اوباما هم کند ذهن ترند که هیچ تعارض و تناقضی نمی بینند. اگر این روزها سوار اتوبوس های نیویورک شوید، شاید از پنجره اتوبوس تان متوجه شوید که اخیراً روی تاکسی های نیویورک تبلیغ هایی دیده می شود که می گوید «عروسک های نیویورکی» در «کلوپ های مردان» موجودند. چرا وقتی می شود فاحشه خانه ها را «کلوپ مردان» بنامند، آن ها را روسپی خانه صدا بزنند؟ روسپی خانه و امپریالیسم در واقع «گفتمان ها»یی بسیار قدیمی و مبتذل هستند اما «کلوپ مردان» و «مداخله بشردوستانه» عباراتی بسیار ملایم تر و مهربانانه تر هستند!

دباشی ادامه می دهد: یکی دیگر از ترفندهای ستون پنجمی ها این است که مخالفان شان را با زدن انگ عامل جمهوری اسلامی بودن به آن ها خاموش کنند- که شاید فکر کنید ترفند چندان خلاقانه ای نیست- اما با این وجود گویا در حلقه پرازدحام جامعه های تبعیدی سخت مؤثر می افتد. اگر جسارت کنید و لب تر کرده و چیزی علیه بیهودگی ها و ترهاتی که می بافند بگویید، ناگزیر باید عامل جمهوری اسلامی باشید.

وی درباره جنجال غرب علیه برنامه اتمی ایران و ادعای ساخت سلاح هسته ای هم نوشت: ترکیب و صحنه آرایی فعلی قدرت منطقه ای و جهانی از هیچ اتوریته اخلاقی ای برخوردار نیست که به جمهوری اسلامی بگوید سلاح هسته ای نسازد. جمهوری اسلامی نهایتاً به نحوی به توانایی هسته ای تسلیحاتی [!؟] خواهد رسید و دولت پادگانی و آپارتاید اسرائیلی که خودش روی صدها بمب هسته ای نشسته و حتی از امضای معاهده عدم تکثیر سلاح های هسته ای هم امتناع می کند، هیچ کاری برای جلوگیری از آن نمی تواند بکند. هر کاری که اسرائیل و متحدان آمریکایی و اروپایی اش بکنند، در واقع باعث سرعت بخشیدن به این امر محتوم خواهد شد. اگر جمهوری اسلامی را به حال خود رها کنند، به این توانایی نزدیک تر خواهد شد. اگر به آن حمله کنند ایران این پروژه را بیشتر پیش خواهد برد.

 

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات