تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۳۲۰۰۷
افسران جوان جنگ نرم در میزگرد 9دی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج دانشجویی:

وظیفه جنبش دانشجویی؛ پیگیری آرمان بسیج جهانی مستضعفین

محسن زیرک Zirak.mohsen61@Gmail مقدمه: روز دوم آذر مصادف با تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب به فرمان امام خمینی (ره) در سال 1367 است؛ بهترین راه برای پی بردن به اهمیت و جایگاه والای این نهاد انقلابی، رجوع به تعابیر نابی است که رهبر فرزانه انقلاب درباره بسیج و بسیج دانشجویی بیان فرموده اند. ایشان در این باره می فرمایند:"بسیج یعنی آن عنصر دلسوزی که کشور را متعلق به خود و آینده را وابسته ی به تلاش خود می داند؛ نگران است چون به مانند صاحبخانه است".رهبر انقلاب درباره فرق تشکل بسیج دانشجویی با دیگر تشکل های دیگر مومن و انقلابی بیان داشتند: « بسیج به معنای فرد یا مجموعه ای آماده برآوردن نیازهای انقلاب است در هر زمان و از هر نوع؛ این معنای بسیج است. اگر دیگری در یک سازمان دیگر است و همین احساسات را دارد، او هم بسیجی است و فقط رسما جزو سازمان بسیج نیست. هرکس این احساس را دارد بسیجی است. ایشان بسیج را دریک جمله اینگونه بیان کردند که هر جا و در هر زمانی به شما نیاز است آنجا حاضر باشید این می شود بسیجی. کشور نیازمند روحیه بسیجی است. بر همین اساس و با توجه به اهمیت بالا و لزوم توجه جدی به بسیج دانشجویی، هفته نامه 9 دی بر خود واجب دید تا در قالب میزگردی صمیمی پای صحبت تنی چند از مسئولان و فعالان بسیج دانشجویی دانشگاههای تاثیرگذار کشور بنشیند و مسائل مدنظر این عزیزان را منتشر کند. محمد رضا کاشفی (عضو مجمع ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی) ، محمدجواد نیک روش (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)) ، محمدجواد اخوان (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) ومحسن میرحاجی( معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) بسیجیانی بودند که در دفتر هفته نامه 9 دی به دور میزگرد ما جمع شدند و به تبادل نظر و گفتگویی سه ساعته نشستند. آنچه در ذیل می‌خوانید مطالب مطرح شده در این میزگرد است.

* ضمن خوش آمد به شما به عنوان مسئولان فعال فعلی و سابق بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مطرح و تاثیر گذار در کشور، به عنوان مقدمه به عنوان کسانی که در بدنه بسیج دانشجویی فعال هستید، تحلیلتان از وضعیت جریان دانشجویی و خصوصاً بسیج دانشجویی کشور در شرایط کنونی چیست؟ مهمترین نکاتی که باید بر آن تکیه کرد کدام است؟ نقاط قوت و ضعف را در چه می بینید؟
** اخوان: برای رسیدن به تحلیل درست در این نشست باید، آرمان‌ها و فضای دانشجویی در دوران‌های گذشته، حال و آرمان‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی و بالاخص بسیج دانشجویی را مورد سنجش قرارداد و سپس سنجید که امروز در کجا قرار داریم.
ببینید دانشجویان را می توان یکی از گروه‌هایی دانست که به دلیل آشنایی و آگاهی بیشتر از جریانات سیاسی ـ اجتماعی، حضور آنان در تمامی صحنه‌های انقلاب کاملاً ملموس، محسوس و پررنگ است. رهبر انقلاب در تبیین نقش و جایگاه بسیج دانشجویی در استمرار و استحکام موقعیت ملت ایران به عنوان اتاق فرماندهی جبهه مقابله ملتها با نظام سلطه می‌فرمایند" در روند این حرکت عظیم، دانشجو به خصوص دانشجویی که از انگیزه و روحیه بسیجی برخوردار است، عنصری بی‌همتا به شمار می رود".
در خصوص سوالتان باید بگویم، بارزترین نقطه قوت بسیج دانشجویی حساسیت و درصحنه بودن نسبت به وقایع و مسائل روز است، که همیشه در تشکل‌ها به خصوص در بسیج دانشجویی عیان بوده است. دانشجویان بسیجی با رصد تحولات روز در داخل و خارج از کشور، روند مسیر انقلاب اسلامی، شاخص‌ها و... همیشه سعی کرده‌اند نقش و تکلیفی را که برعهده دارند به موقع انجام دهند. دانشجو همواره با حس آرمانخواهی، عدالت‌طلبی و تعالی‌خواهی که باعث حرکت جریان دانشجویی می‌شود و با استفاده از خصوصیات جوانی در میدان حاضر است. برای فهم دقیق‌تر وضعیت کنونی بسیج دانشجویی میزان و قرائت عملکرد این نهاد و قشر با جامعه ما، باید به چند مسئله دقت کافی داشته باشیم. جریان دانشجویی همیشه علاقمند بوده است نسبت به تحولات به خصوص تحولات استراتژیک و جهت‌گیری‌های کشور مسئولیت‌پذیر باشند. ولی بسترهای لازم برای این مسئله هنوز فراهم نیست. یعنی آن مقدمات و زیربناهایی که باید انجام بگیرد و نیازهای کشور و چالش‌ها، مواضع به دقت مورد بررسی قرار بگیرد هنوز فراهم نیست.
* آقای اخوان! چه کسی باید این مقدمات را فراهم کند؟
** این مسئله باید توسط خود دانشجویان دلسوز و متعهد انجام شود. ما در این راستا یک نوع، کم‌توجهی قشر دانشجویی به مسائل تئوریک عمیق را می‌بینیم. این در گذشته کمتر بود ولی امروز احساس می‌شود که اکثر کارها به سمت مسائل سطحی، کارهای تبلیغاتی صرف و مسائل سیاسی ظاهری سوق پیدا کرده است. به عبارت دیگر ظرفیت‌سازی و بسترسازی برای انجام امور عمیق و زیربنایی توسط قشر دانشجویی متعهد انجام نگرفته است. متاسفانه در برخی جاها فقط به اعلام موضع، صدور بیانیه و این قبیل امور پرداخته می‌شود که این فقط بخشی کوچکی از کار است و توقع از تشکل‌های دانشجویی به خصوص بسیج دانشجویی بسیار بالاتر ازاین‌هاست.
حرکت بدنه دانشجویی، بسیار برای حل مشکلات کشور می‌تواند راهگشا باشد ولی پرداختن صرف به برخی از این امور، باعث شده است که مجموعه دانشجویی از سوی مسئولان نیز جدی گرفته نشوند و این یک تهدید جدی است؛ چرا که موجب شده است. در برخی بخشها در حد شعار متوقف شویم و به کارهایی بپردازیم که فقط صرف هزینه‌‌ است و خروجی راهگشایی برای کشور ندارد.
* آقای نیک‌روش! آقای اخوان به چند نکته اشاره کردند، از ضعف تئوریک سخن گفتند که گاهاً منجر به سطحی‌نگری، کارهای شعاری در برخی نقاط شده است؛ شما بفرمایید برای رفع این نقایص چه باید کرد؟ برای تقویت مبانی تئوریک بسیج دانشجویی که تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، چه کارهایی لازم است؟
** نیک‌روش: انصافاً این موضوع‌ بسیار با اهمیتی است، زیرا با توجه به گستره‌‌ای که جریان دانشجویی دارد نیاز است به این مسائل به طور جدی توجه شود. این گستردگی و فراگیری بدنه دانشجویی در کشور به یک معنا نقطه قوت است و اگر به درستی برای آن برنامه‌ریزی نشود، یک نقطه ضعف و آسیب‌زا خواهد بود. قبل از پاسخ به سؤال شما لازم است اول به معیارهای خودمان در بسیج دانشجویی بپردازیم و به دو مؤلفه مهم" بسیجی بودن و دانشجو بودن" توجه کنیم. رهبر معظم انقلاب درباره این مؤلفه بیانات حکیمانه و دقیقی را بیان فرموده‌اند و شاخصه‌هایی را مطرح کردند که باید به آن دقیق شد. ایشان در این باره می‌فرمایند:" فکر و تحلیل و روشن‌بینی را نیاز اول و ضرورت اصلی بسیج دانشجویی است.
این تشکل باید با اندیشه پردازی و کار تئوریک و نظری در عرصه های مختلف، همواره از ذهنی پویا و مبتکر برخوردار باشد و از ورای جناح بندی‌های سیاسی موجود، واقعیات و حقایق کشور را ارزیابی کند تا بتواند به وظایف خویش عمل کند. جهاد علمی ، توجه مستمر به اخلاق و معنویت و خودسازی ، برخورداری از اتاق فکر و مجموعه اندیشه ورز ، حساسیت درباره گزینش اعضای بسیج دانشجویی، پیشتازی، عدالت طلبی، میدان داری عرصه‌های حیاتی و حساس کشور، احساس صاحب خانه داشتن نسبت به کشور، حفظ اتحادِ سازمانی و تشکیلاتی و فعالیت و پرکاری مستمر دیگر نیازهای بسیج دانشجویی است که به یاری پروردگار بسیج به خصوص بسیج دانشجویی در آینده کشور نیز، نقشی مهم تر و بیشتر از گذشته ایفا خواهد کرد". بنابراین لازم است ما امروز عملکرد بسیج دانشجویی را با این شاخص‌ها بسنجیم، لذا سخن ما امروز درباره دانشجویی است که بسیجی است، یعنی دارای تفکر بسیجی است، لذا ما باید مجموعه سازمان و نهادهای بسیج دانشجویی را با این شاخص‌ها بسنجیم یعنی تا چه میزان این ملاک‌های دانشجویی بسیجی بودن و حرکت در مسیر آرمانهای آن را دارند؟
درباره سؤال شما باید بگویم، دانشجو بدون پشتوانه و عقبه تئوریک معنی پیدا نمی‌کند. امروز ما از بسیجیان دانشجو و یا دانشجویان بسیجی به عنوان افسران و رزمندگان جنگ نرم یاد می‌کنیم، لذا این افسر نیاز ضروری به عقبه تئوریک دارد و این حداقل لازمه کار در میدان چند بعدی امروز است.
دانشجوی ما زمانی در عرصه جنگ سخت و در دوران دفاع مقدس در صحنه بود و امروز هم اگر تهدیدی از سوی دشمن به کشور ما وارد شود با قدرت و ایمان کامل در صحنه دفاع از کیان ایران اسلامی خواهد بود، ولی امروز عرصه جنگ نرم است. ما به تعبیر یکی از بزرگان عرصه دفاع مقدس دو بار اعلام جنگ علیه دشمن داشتیم.
یکی توسط امام (ره) بود که دفاع مقدس را اعلام فرمودند و دیگری حضرت آقا اعلام جنگ در عرصه جنگ نرم را اعلام فرمودند. چرا که دشمن امروز بعد از شکست در رویارویی سخت، دست به جنگ ناجوانمردانه نرم و خزنده علیه ملت و جوانان پاک ضمیر کشورمان زده است. جنگ نرم امروز یک جنگ جدی و آشکار است که لازم است ما به عنوان دانشجویان بسیجی که عنوان افسران جنگ نرم را یدک می‌کشیم، به ابعاد آن آگاه باشیم و با علم و آگاهی و ایمان مسیر مشخص خود را طی کند.
امروز طبق تأکیدات مکرر رهبر انقلاب ما باید به کارهای فکری اندیشه‌ای، روی بیاوریم. این نشان می‌دهد ما در این زمینه‌ها تا به امروز ضعف داشته‌ایم و با توجه به نیازهای مسلم روز رهبر انقلاب تأکید فرمودند که دانشجویان بسیجی با آن شاخصه‌هایی که دارند وارد این عرصه شوند و سدها را بشکنند.
نکته‌‌ای که باید در اینجا عرض کنم این است که گاهاً وقتی می‌خواهیم درباره یک تشکل صحبت کنیم، به طور غیرمنصفانه، آن را با عقبه و شرایط گذشته آن مقایسه می‌کنیم. یعنی احساس می‌کنم ما درباره بسیج دانشجویی گاهاً دچار این آفت می‌شویم در حالیکه اهداف، برنامه‌ها و عملکردهای بسیج دانشجویی در دهه‌های گذشته، اقتضائات زمان خود را داشت. در دهه اول انقلاب به یک نحو، در دهه دوم انقلاب و در دوران به اصطلاح کارگزاران و دوم خردادی‌ها به یک نحو دیگر نقش ایفا می‌کرد و علیه آسیب‌ها و کج‌راهه‌ها مبارزه می‌شد. در آن دوره مرزها میان منحرفان و دشمنان تا حدود زیادی روشن بود اما امروز اوضاع متفاوت شده است مثلاً شرایط فتنه ۸۸ و غبار آلوده بودن فضا با قبل متفاوت بود و این همان جنگ نرمی است که دشمن آن را هدایت می‌کند و ما باید تفاوت‌های روز را با قبل بسنجیم و با این تفاوت‌ ما قضاوت کنیم.
از آسیب‌هایی که می‌توانم امروز درباره بسیج دانشجویی عرض کنم، این است که اقدامات تکراری و تقلیدی شده است، گاهاً اقدامات فقط در حد تجمع جلوی فلان سفارتخانه و غیره خلاصه می‌شود که این فقط یکی از ابزارهاست و ما باید با خلاقیت و نوآوری، اقدامات تأثیرگذار جدیدی را نیز انجام دهیم. دشمن از تاکتیک‌ها و حیله‌های مختلف برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند به همین جهت نیاز است ما نیز برای مقابله با تاکتیک‌های مختلف دشمن، از تاکتیک‌ خلاقانه بهره ببریم که یکی از آن روشها استفاده درست و به هنگام از رسانه در انواع مختلف آن است.
امروز ما در فضای داخلی با سه جریان معاند داخلی یا فتنه‌گران، گروههای انحرافی و ساکتین فتنه88 مواجه هستیم؛ مرز جریان بسیج دانشجویی با فتنه‌گران و ساکتین فتنه روشن و با گروههای انحرافی مشخص است، بنابراین لازمه حرکت در مسیر صحیح داشتن بصیرت و پیروی از ولایت مطلقه فقیه است. ما واقعاً نیاز به کارهای اندیشه محور و تئوریک داریم. زیرا عرصه نبرد امروز در حوزه اندیشه هاست. ما امروز باید در اسلام‌شناسی دقیق باشیم تا در فتنه‌ها بازنده نباشیم.
 در خصوص اعلام مواضع نیز باید بگویم، ما نباید منفعل باشیم، یعنی نباید منتظر شبهه‌افکنی و یا توطئه دشمن باشیم و بعد از آنکه دشمن ضربه زد، ما موضع خود را اعلام کنیم؛ حرکت‌های ما باید فعالانه باشد و در بسیاری از جاها باید ما تعیین کننده زمین‌ بازی باشیم.
* آقای نیک روش! بسیج دانشجویی به عنوان افسران جنگ نرم، چقدر توانسته است تخصصها و مهارتهای لازم را برای رویارویی با دشمن فرابگیرد، در حالی که انقلاب اسلامی ما فقط محدود به کشورمان نبوده است؛ امروز هم می‌بینیم رهبر معظم انقلاب در تحولات جهانی و منطقه نقش بسیار بزرگی ایفا می‌کنند، با این وجود وظیفه تشکلی مثل بسیج دانشجویی چیست؟
** این بحث بسیار مهم و ضروری است بعد از اینکه گفتم ما نیاز به پشتوانه تئوریک قوی و کارآمد داریم در ادامه نیاز داریم این پیامها را علاوه بر داخل کشور به جویندگان پیام حق در سایر نقاط هم برسانیم. یکی از ضعف‌هایی که ما همیشه در این عرصه داشتیم عدم ارتباط مستمر و منظم با قشر دانشجویی خارج از کشور به خصوص با کشورهای اسلامی بوده است. امروز واقعاً جای خالی اتصال جریانات دانشجویی اسلامی به هم در این تحولات حساس منطقه احساس می‌شود که باید هرچه سریعتر و با دقت فکر اساسی برای آن صورت گیرد.
امروز در عرصه جهانی شاهد مباحث حساس و تعیین کننده‌‌ای هستیم که هر کدام به نوعی به مسائل انقلاب اسلامی و ایران مرتبط می‌شود. مسائلی مانند مبارزه با استکبار جهانی، عدالت، اقتصاد اسلامی، قیام مستضعفان علیه سرمایه‌داران جهانخوار مانند قیام وال استریت، حرکت‌های اسلامی منطقه و مسئله هسته‌ای و پیشرفت‌های علمی جهان اسلام و.... هر کدام می‌تواند دستاویزی برای ایجاد یک شبکه منظم میان مسلمین و مستضعفان جهان باشد و این همان سخن امام درباره تشکیل بسیج جهانی مستضعفین می تواند باشد. ما می‌بینیم که ملت‌ها بیدار شده‌اند، پس باید کاری کرد ملت‌ها و جوانان به هم متصل شوند که به نظر می رسد شکل‌های دانشجویی می‌توانند در این عرصه بسیار تأثیرگذار باشند. لذا این در عرصه ابزار رسانه می‌تواند یکی از همان مهارت‌های ضروری برای قشر دانشجوی متدین باشد. می‌توان با استفاده از ابزارها و مهارتهای ارتباطی این شبکه را ایجاد کرد و این در معادلات جهانی بسیار مؤثر است.
* آقای میرحاجی! دوستان به تفصیل مسائل را توضیح دادند، سؤال ما از شما این است که رهبر انقلاب چندی قبل فرمودند عدم شناختن هویت ایرانی اسلامی امروز نسل جوان ما را تهدید می‌کند. شما این را امروز چقدر در فضای دانشگاه ملموس می‌بینید؟ و این مهم چه وظیفه‌ای را متوجه جریان دانشجویی و به خصوص بسیج دانشجویی می‌کند؟ چرا رهبر انقلاب وظایف به این مهمی را در جمع دانشجویان بیان می‌کنند؟
** میرحاجی: من درابتدا، شهادت شماری از پاسداران انقلاب اسلامی را در حادثه اخیر تبریک و تسلیت می‌گویم و معتقدم ریشه‌های انقلاب اسلامی با خون این شهدا مستحکم‌تر می‌شود. به عقیده بنده، بسیج دانشجویی از ثمرات انقلاب اسلامی و دستاورد مهم نظام ما است که توسط حضرت امام (ره) پایه‌گذاری شد تا انقلاب اسلامی از برکات آن بهره کافی را ببرد. من هم این سخن شما را قبول دارم که رهبر معظم انقلاب آرمانی‌ترین و مبنایی‌ترین سخنان خود را معمولاً در جمع دانشجویان بیان می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:«آمادگی برای برآورده کردن نیازهای مختلف انقلاب در هر زمان و در هر زمینه و موقعیت» جوهره بسیج دانشجویی است.. با نگاهی به مجموعه سخنان و بیانات رهبر انقلاب درباره بسیج دانشجویی و دانشگاه، به روشنی می‌توان متوجه وظیفه و نقش سنگین بسیج دانشجویی شد. ایشان مسئولیت‌های حساس و مهمی بردوش دانشجویان بسیجی قرار داده‌اند. انتظار حضرت آقا از بسیج دانشجویی این است که در فضای دانشگاه خط‌شکن باشد و کارهایی را که کسی توان انجام آن را ندارد، باید بسیج دانشجویی یا بسیج اساتید از زمین بردارد و به سرمنزل مقصود برساند و این یک انتظار به حق است. امروز کارهای زیادی در دانشگاه در عرصه مختلف دانشگاهی هست که رهبری معظم و حکیم انقلاب آنها را خواسته‌اند، تا انجام شود ولی متأسفانه حرکتی جدی و در خور توجه از سوی مسئولان و بخش‌های دیگر انجام نشده است، که بارزترین آن راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در فضای دانشگاه است. به نظر من بسیج دانشجویی باید پیشتاز ایجاد و راه اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی باشد، زیرا فضای آزاد اندیشی خواسته اسلام است. مبانی و اصول اسلام آنقدر محکم‌ و عمیق است که اگر فضای آزاد برای بیان و تبیین آن ایجاد شود همه فطرت‌های پاک بشری آنرا با جان و دل می‌پذیرند. بنابراین بسیج دانشجویی باید فضا شکن کرسی‌های آزاد اندیشی باشد و اجازه ندهد کج اندیشان عرصه را به دست گرفته همچون دوره‌های دوم خرداد از آزادی سوء استفاده شود و با ایجاد فضای هیجانی دروغین، حقیقت روشن نشود.
از وظایف دیگر بسیج دانشجویی این است که فضای نخبگان متدین و مذهبی را در سطح دانشگاه‌ها تشکیل دهد. ما تا به امروز در این حوزه‌ها ضعف داشتیم اگر تشکل‌های دانشجویی متعهد و دلسوز قبلا این کارها را به موقع انجام می‌دادند امروز وضعیت نابسامان نبود و رهبر انقلاب از عدم انجام برخی‌ وظایف گله‌مند نبودند که این نشان از ضعف‌ ما است. تشکیل کادر نخبه و مومن به عنوان بازوی توانمند انقلاب اسلامی، وظیفه بسیج دانشجویی است. جوانانی که آینده ساز نظام جمهوری اسلامی هستند وظیفه دارند پیام‌های روشن، متعالی و جهانی اسلام را به گوش جهانیان برسانند. بسیاری از دغدغه‌های انقلاب اسلامی و اندیشه‌های ناب امام خمینی (ره) بایستی از فضای دانشگاه تبدیل به گفتمان بشود و سپس به جامعه گسترش پیدا کند.یک دانشجوی نخبه بسیجی باید به تئوریسین و مغز متفکر و فعال جامعه تبدیل شود. این وظیفه یک دانشجوی بیدار، آگاه و فهمیده است که با رصد اوضاع کشور آسیب‌ها را ببینید و آنرا دلسوزانه نقد کند و در عین حال برای رفع آن آسیب راهکار درست ارائه دهد. امروز کشور ما با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سینما، ورزش، هنر، سیاست و ... دانشجویان ما در رشته‌های مختلف باید برای نیازهای کشور راهکار ارائه دهند. مثلا دانشجویان اقتصاد برای همین موضوع طرح تحول اقتصادی و مسائل اقتصادی جاری کشور، اوضاع را رصد کرده و برای بهبود امور راهکار ارائه دهند، این رسالت جنبش دانشجویی و به خصوص بسیج دانشجویی است. دانشجو باید یک منتقد دلسوز برای نظام باشد. که ما در دانشگاه تهران در حال حرکت در این مسیر هستیم و در ادامه برنامه ریزی‌های ما در این جهت خواهد بود.
یک دانشجوی بسیجی با احساس مسئولیت به نظام و انقلاب خود باید نسبت به خلاءهایی که وجود دارد احساس تکلیف کرده و برای پر کردن آن اقدام کند. عرصه فعالیت در جمهوری اسلامی ایران باز است البته موانعی وجود داردکه باید با همت و غیرت بسیجی آستین‌ها را بالا زد و وارد میدان شد. در کل به نظر بنده خط اصلی تشکل‌های دانشجویی باید خطوطی باشد که رهبر معظم انقلاب آنرا ترسیم فرموده‌اند.
از مطالبات جدی و مهم رهبری جهاد علمی بوده است بسیج دانشجویی باید پرچم دار این جهاد علمی باشد . نهضت نرم افزاری و تولید علم از دیگر وظایف دانشگاه‌های ما است. امروزدر دانشگاه‌های ما به خصوص در رشته‌های علوم انسانی، مطالب ترجمه‌ای غربی و تاریخ مصرف گذشته تدریس می‌شود و نتایج بسیاری بدی را به دنبال دارد، لذا لازم است بسیج دانشجویی برای تغییر حرکت این مسیر غلط با جدیت پا به میدان بگذارد. به طور کل علم و ایمان دو بال هستند که یک دانشجوی بسیجی می‌تواند با آن پرواز کند و قله‌های دست نیافتنی را فتح کند. به عقیده ما با توجه به اینکه بسیج متشکل از نیروهای دلسوز انقلاب است، باید مدیریت میدانی دانشگاه‌ها را به دست بگیرد و با همکاری تشکل‌های دلسوز متعهد دیگر در فضای دانشگاه، جهت حرکت‌ها را به سمت آرمان‌‌ها و اهداف اصلاح کند.
* رهبر معظم انقلاب سال گذشته تاکید کردندکه تشکل‌های دانشجویی تعاملاتشان را با بدنه عمومی دانشجویان زیاد کنند و از وضعیت فعلی چندان راضی نبودند به نظر شما برای افزایش سطح تعاملات و ارتباط تشکل‌های دانشجویی با عموم دانشجویان چه باید کرد؟
** میرحاجی: پیرو سخنان حکیمانه رهبر انقلاب ما نیز برنامه‌های خود را در این مسیر قرار دادیم. ما نیز معتقدیم نیروهایی تاثیر گذار و تشکل‌ها به خصوص بسیج دانشجویی باید در کف دانشگاه‌ها با همه دانشجویان ارتباط موثر و خوبی را بر قرار کند. ما در جلسات مختلف از دفاتر بسیج دانشجویی خواسته‌ایم که ارتباط عمومی خود را با عموم دانشجویان گسترش دهند و در مدیریت میدانی دانشگاه‌ها وارد میدان شوند. بسیج دانشجویی باید چتر فعالیت خود را آنچنان باز بکند که هر کسی خواست فعالیتی بکند با کمک و همراهی صمیمانه بچه‌های بسیج دانشجویی باشد.
* آقای کاشفی! مسئولان قوا و دیگر مسئولان کشور تا چه میزان با بدنه دانشجویی کشور و بالاخص بسیج دانشجویی در ارتباطند آیا این ارتباط راضی کننده است؟
**‌ ببینید به نکته خوبی اشاره کردید ما شاهد هستیم که بالاترین مقام رسمی و معنوی انقلاب یعنی رهبر معظم انقلاب به طور مرتب و منظم با تشکل‌های دانشجویی دیدار دارند و در این دیدار مهمترین و ریشه‌ای ترین نیازهای کشور را با دانشجویان مطرح می‌کنند. ولی متاسفانه مسئولان دیگر اهتمام چندانی به این ارتباط ندارند البته به عقیده من بخشی از این اتفاق متوجه خود تشکل‌های دانشجویی است. این از ضعف ما بوده است که در امور جدی نبودیم و بالطبع مسئولان نیز در این ارتباط و پاسخگویی به بدنه دانشجویی کشور توجه چندانی را نداشته است.
**‌ میرحاجی: به نظرم یکی از آسیب‌هایی را که من می‌توانم درباره فعالیت‌های بسیج دانشجویی به آن اشاره کنم تمرکز بیش از حد بر کارهای سطحی در امور است. این کارها سبب دلسردی و به هدر رفتن نیروهای بسیج و یک نوع سرخوردگی از فعالیت‌ نخبگان، عمیق و پژوهشی در فعالیت‌ها می‌شود. راهکاری که رهبر معظم انقلاب در این خصوص دادند این است که فرمودند به فعالیت فکری و فرهنگی، عمق بخشی شده و کارها هدفمند و برنامه مند شود. که مسئولان سازمان بسیج دانشجویی نیز باید به آن توجه کنند.
مثلا اگر قرار است کرسی‌های آزاد اندیشی راه اندازی شود باید از فضای هیجانی استادیومی دور شویم و یک فضای فکری و اندیشه‌ورز را ایجاد کنیم.
حضرت آقا درباره بسیج دانشجویی می‌فرمایند:" بسیج دانشجویی نیازهای اصلی و عنصری و اساسی دارد. نیاز اولش به فکر و تحلیل و روشن‏بینی است. فکر، تفکر و اندیشه‏پردازی (کار تئوریک) در زمینه‏ی مسائل اسلام، در زمینه‏ی مسائل انقلاب، در زمینه‏ مسائل بین‏المللی و در زمینه‏ی مسائل جاری؛ به طوری که دانشجوی بسیجی، در هر جمع دانشجویی، ذهن روشنتر، زبان گویاتر و ابتکار بیشتری داشته باشد. همان طوری که اشاره شد، حقایق را از ورای جناح‏بندی‏های سیاسی نگاه کند و ببیند؛ از بالا نگاه کند و جبهه را ببیند. از بالا اوضاع کشور را نگاه کند؛ آن وقت جای خودتان را درست پیدا می‏کنید که کجا باید باشید، چه کار باید بکند، به چه چیز باید حساسیت نشان بدهد، به چه چیز باید حساسیت نشان ندهد. همان طور که گفته شد گاهی یک حرف حق را نباید زد؛ چون گفتن این حرف، پازل دشمن را تکمیل می‏کند.یک نیاز دیگر عبارت است از جهاد علمی. جهاد علمی برای بسیجی لازم است. باید در میدانهای علم وارد بشود. یکی دیگر از نیازهای عمده‏ی بسیجیان مسأله‏ی اخلاق و معنویت است. انصافاً جوانهای بسیجی ما، جوانهای خوبی هستند. اما خوبی مراتبی دارد. هیچ وقت نباید در خوب بودن و خوب شدن حد شناخت؛ مرتب در حال بالاتر رفتن باشید. بسیجی بایستی از لحاظ اخلاق خودسازی کنید. از جمله‏ نیازهای دیگر بسیجیان، یک مجموعه‏ی اندیشه‏ورز است. یک مجموعه‏ی فکری باید درست شود که اینها بنشینند فکر کنند، فکرهای عالی بکنند. از افراد مطمئن، خاطرجمع و خوشفکر استفاده کنند. نشریات بسیج دانشجویی جزو پُرمایه‏ترین و غنی‏ترین نشریات باشد که هر دانشجویی یا هر استادی یا هر کسی بیرون از محیط دانشگاه آن را نگاه کرد، از آن استفاده کند؛ این جزو نیازهای بسیجیان است".
به عقید من لازم است قبل از اقدام به هر عملی توسط بسیج دانشجویی اعضای آنرا جمع کرد و در یک فضای گفتمانی و اندیشه‌ای راهکارها را مورد بحث و بررسی قرارداد و در نهایت به یک راهکار عملی بر آمده از اندیشه‌ها ارائه داد و گاهی می‌بینیم که برخی کارها بدون فکر کافی انجام می‌شود که انرژی و وقت زیادی را از نیروها تلف می‌کند.
در کل به عقیده من خلاصه کار بسیج دانشجویی " ایفای نقش به موقع و به هنگام" و "تربیت کادر" است. بسیجی یعنی اینکه هر کجا انقلاب اسلامی نیاز به نیرو دارد در صحنه‌ حاضر باشد و به تکلیف عمل کند. ما باید با خلاقیت، مدل بومی تشکل‌های دانشجویی را تعریف کنیم که متناسب با اهداف و آرمان‌های خودمان باشد.
* آقای کاشفی! نظرات دوستان را شنیدید، نظر شما در باره این موارد چیست؟
** تشکل‌های دانشجویی ما در این سه دهه انقلاب فراز و فرودهای فراوانی را داشتند. مثلا در دوره‌ای مانند اصلاحات دیدیم که چگونه این تشکل‌های دانشجویی ابزار دست این جریان قرار گرفت و جریان دانشجویی را پیاده نظام خود کرده و اهداف و اغراض سیاسی خود را از طریق تشکل‌ها دنبال کردند که اوج آن در حادثه 18 تیر کوی دانشگاه بود و امروز بعد از گذشت 12 سال از آن ماجرا می ببینیم که بازیگران آن حادثه در شبکه‌های صهیونیستی و آمریکایی علیه اسلام و انقلاب هنجره درانی می‌کنند. این حرکات و سوء استفاده‌های دوم خردادی‌ها از تشکل‌های دانشجویی بزرگترین جفا و ستم در حق جریان دانشجویی بود و باعث شد جنبش دانشجویی تضعیف شود. جنبش دانشجویی به عنوان یک جریان تاثیر گذار و گفتمان ساز دراین دوره دچار آسیب شد در حالی که می‌توانست در راستای خدمت به کشور و نظام قرار گیرد.
به عقیده من، جنبش دانشجویی به پیروی از رهبرمعظم انقلاب، گفتمان عدالت طلبی را پیگیری می‌کرد و شاید بتوان گفت موفقیت گفتمان عدالت در سال 84 بعد از هدایت‌های شبانه‌روزی رهبر انقلاب، مرهون تلاش‌های جنبش دانشجویی و به خصوص بسیج داشجویی است. در سال 84 جنبش دانشجویی با یک فضای جدید و گفتمان جدید کار خود را شروع کرد و شاید آسیبی را که بتوان دراین دوره به جریان دانشجویی وارد دانست این بود که وظیفه نقادی جریان دانشجویی به خوبی صورت نگرفت. جنبش دانشجویی بر اساس برخی مصلحت اندیشی‌ها، آنطور که باید و شاید نقدهای لازم را انجام نداد و گاها آسیب‌های آن دیده شد. بعد از آن و در عرصه فتنه 88، دیدیم که دشمن چه طراحی را برای دانشگاه‌های ما کرده بود که داستان آن مفصل است.
* نقش بسیج دانشجویی را در این فضا چگونه می‌بینید؟
** بسیج دانشجویی همواره جدی ترین مدافع گفتمان انقلاب از بدو تاسیس تاکنون بوده است. بعلاوه اینکه معتقدم سازمان زنده و پویا باید خودش به آسیب شناسی خود بپردازد تا به موفقیت برسد؛ بنابراین همانطور که دوستان اشاره کردند، امروز اگر بخواهیم به نوعی کار بسیج دانشجویی را آسیب شناسانه نگاه کنیم، در بعضی بخش‌ها ضعف تئوریک را می‌بینیم البته نه در همه جا، چرا که در برخی بخش‌ها کارهای خوبی در حال انجام است.
مثلا بسیج دانشجویی طرح ولایت در سطوح مختلف اجرا می‌کند و آموزش‌های جدی در بعضی بخش‌ها انجام می‌شود ولی در برخی نقاط ضعف احساس می‌شود. دوستان هر کدام به موضوع کرسی آزاد اندیشی اشاره کردند در این فضا که می‌بینیم در دانشگاه کم کاری در بحث کرسی‌های آزاد اندیشی است و هر کسی توپ تقصیر را به زمین دیگری می‌اندازد؛ بسیج دانشجویی باید وارد میدان شود و مسئولیت‌ها را به دوش بگیرد. زیرا اگر بسیج دانشجویی بخواهد کار انجام شود قطعا این کارها را در دانشگاه‌ها انجام می‌داد.این توانمندی در دانشجویان بسیجی دانشگاه‌ها که کم هم نیستند وجود دارد. اگر بسیج دانشجویی وارد میدان شود کسی نمی‌تواند جلوی انجام این مهم را که خواسته رهبر معظم انقلاب است، بگیرد. ضعف اصلی امروز در خود مجموعه بسیج دانشجویی و خود بچه‌ها است این نقد به بسیج دانشجویی وارد است که خوب وارد میدان نشده است.
* آقای کاشفی آیا شما هم قبول دارید که ارتباط تشکل‌های دانشجویی مانند بسیج دانشجویی با عموم دانشجویان کمرنگ است؟
** بله، ما در دانشگاه‌ یک قشر خاکستری داریم که قطعا و یقینا این قشر باید در برنامه‌های مختلف مد نظر قرار بگیرد نباید برنامه‌ها را محدود به قشر خاص بکنیم. این یک ایراد وارد است که باید اصلاح شود. دوستان هر کدام به آسیب‌هایی اشاره کردند که من هم آنها را قبول دارم و از تکرار آنها خود داری می‌کنم به خصوص در عرصه منطقه‌ای و بین المللی تشکل‌های دانشجویی‌ ما وظایف سنگین بر عهده دارند که لازمه آن ارتباط بیشتر با قشر دانشجویی و جوانان انقلابی کشورهای منطقه است که باید در دستورکار قرار بگیرد.
* نظرتان راجع به سازمان بسیج دانشجویی چیست؟
** هر سازمان از ایجاد تا بلوغ، به مدت زمانی نیاز دارد، به نظر من امروز سازمان بسیج دانشجویی به مرحله بلوغ خود رسیده است. امروز تغییرات تکاملی خوبی را داشته است. ضمن این نقاط ضعفی که دوستان و خودم اشاره کردیم، کارهای مثبت خوبی هم در حال انجام است. سازمان بسیج دانشجویی امروز برنامه محور شده است و بر اساس برنامه‌های راهبردی کارها انجام می‌شود.
* آیا این بحث‌ها و کارها استراتژیک است تا با تغییر مدیریت و نسل حاضر کارها از صفر شروع نشود؟
** بله، کارهای استراتژیکی در حال پایه گذاری و انجام است برای رفع مشکلات تغییر نسل در سازمان بسیج دانشجویی پژوهشکده‌هایی ایجاد شده است که کارها در آن انجام و ادامه می‌یابد که این کارها در حوزه‌های مورد نیاز کشور است.مثلا مطلع هستم برای بحث‌های اخیری که رهبر انقلاب در خصوص نو سازی انقلاب در کرمانشاه مطرح ‌فرمودند؛ در بسیج دانشجویی کارهایی شروع شده است. البته برای تحقق امور باید نهادها و بخش‌های مختلف کشور دست به دست هم دهند تا کارها به سرانجام برسد.
* در تشکل بسیج دانشجویی فعالیت‌های گسترده و زیادی صورت می‌گیرد؛ اما سؤال اینجاست که خروجی و ظهور و بروز این فعالیتها کجاست؟ آیا قبول دارید که بروز این فعالیتها محدود در سطح تشکل و یا حداکثر دانشگاه است؟ آیا به نظر شما بستری فراهم شده است که دانشجویان بسیجی با استفاده از رسانه کارهای خود را در جامعه عرضه کنند؟ آیا نشریات دانشجویی تقویت شده است؟
** اخوان: با توجه به شناختی که از روحیه بچه‌های بسیج دانشجویی دارم معمولا فعالیت‌های خود را در راستای خودنمایی و یا تبلیغ خود انجام نمی‌دهند. منتهی قاعدتا در عرصه جنگ نرم و لزوم پیام رسانی به جامعه لازم است نیروهای خوش فکر بسیج از ابزارهای رسانه‌ای حداکثر بهره را بگیرند و این مسئولیتی است که سازمان بسیج دانشجویی باید نسبت به آموزش مهارت‌های استفاده از ابزار رسانه در اشکال انواع مختلف برای نیروهای بسیج دانشجویی اهتمام جدی بورزد. چرا که دشمن همواره سعی کرده است از ابزار ارتباطاتی افکار و اندیشه‌های باطل و شیطانی خود را در جهان منتشر کند و لذا لازم است نیروهای متدین بسیجی نیز برای انتشار سخن حق از ابزارهای ارتباطی استفاده کنند که استعدادهای ما در استفاده از این ابزار دارای ظرفیت بالایی است.
نکته ای که باید اینجا عرض کنم این است که رسانه‌های رسمی کشور مثل رسانه ملی، تا حدودی با تشکل‌های دانشجویی فاصله دارند. هر چند در رسانه ملی سلیقه‌های مختلفی حاکم است ولی برآیند کلی از سیاست رسانه ملی این نیست که بخواهد جریان دانشجویی را در کشور مطرح کند.
** نیک‌روش: جریان دانشجویی ما تا چندی قبل خیلی با فضای رسانه در فضای سایبری و فضای مجازی مأنوس نبود ولی بعد از فتنه ۸۸ و نبرد رسانه‌ای دشمن علیه ما موجب شد که روند حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از این ابزار توسط نیروهای متدین دانشجویی باشد ولی لازمه کار بیشتر هنوز احساس می‌شود و دشمن در این فتنه سبب خیر شد و به قول معروف "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد." پتانسیل بالایی در تشکل‌های دانشجویی حزب اللهی وجود دارد. ولی متأسفانه از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود، بنابراین لازم است برنامه ریزی‌های دقیق و کارشناسی در این خصوص صورت گیرد.
**‌میرحاجی: امروز متهم ردیف اول در این عرصه خود ما هستیم که خیلی جدی به این موضوع‌ها نپرداخته‌ایم علاوه بر این لزوم آشنایی با زبان‌های خارجی برای برقراری ارتباط با مجموعه‌های دانشجویی کشورهای دیگر نیز احساس می‌شود تا بتوان از این ابزارهای رسانه‌ای استفاده بهتر کرد. تحولات منطقه بهترین فرصت است که جریان دانشجویی پا به میدان بگذارد و با ارتباط رسانه‌ای در فضای مجازی هم افزایی ایجاد کند.
** کاشفی: جوانان و مردم کشورهای منطقه تشنه پیام انقلاب هستند، بنابراین ما باید تجارب و دستاوردهای خود در طول این سه دهه را با استفاده از رسانه در اختیار آنها قرار دهیم.
* یکی از آسیب‌های جریانات دانشجویی در طول مدت‌های گذشته، استفاده ابزاری برخی احزاب و گروه‌های سیاسی از تشکل‌های دانشجویی بوده است. نظرتان در این باره چیست؟
** اخوان: بله در گذشته ما دچار این آسیبها بوده‌ایم همواره برخی جریانات سیاسی سعی داشتند از تشکل‌های دانشجویی به عنوان پیاده نظام خود استفاده کنند.
* کدام جریانها؟
** نمی‌خواهم اسم بیاورم. ولی نگاه برخی مسئولان متأسفانه اینطور بوده است.
* امروز در سال انتخابات هستیم جریانات سیاسی و ترکیب‌های مختلفی را در حوزه احزاب شاهد هستیم، ارزیابی شما از جریانات سیاسی کنونی چیست؟ موضع جریان بسیج دانشجویی درباره این ترکیبها چیست؟ آیا جریان دانشجویی به سمت یکی از جریانها سوق دارد؟ ملاک و شاخص جریان دانشجویی چیست؟
** اخوان: نگاهی که احزاب و گروه‌ها و کانون‌های قدرت و جریانات سیاسی به تشکل‌های دانشجویی دارند نگاه صحیحی نیست یعنی در سطح پایین و در حد پیاده نظام به آنها نگاه می‌کنند. آنها همیشه برای فشار از پایین برای چانه زنی در بالا به بدنه دانشجویی نگه می‌کنند. ای کاش سوء استفاده می‌شد ولی در سطح بالاتر. در گذشته شاهد بودیم اگر جریانی می‌خواست جریان رقیب را تحت فشار بگذارد از جریان دانشجویی استفاده ابزاری می‌کرد که نمونه‌های آن را به روشنی در دوره اصلاحات دیدیم و دوستان اشاره کردند. به عقیده من این یک توهین به جریان دانشجویی است و در بلندمدت باعث رکود این جریان می‌شود.
رهبر معظم انقلاب راجع به ورود بسیج و بسیج دانشجویی به عرصه سیاست می فرمایند : "مگر مجموعه‏ی بسیجی – آن هم بسیجی انقلاب و دانشجوی انقلاب – می‏تواند نسبت به مسائل سیاسی کشور بی‏تفاوت یا بدون موضع و بدون نظر باشد؟! مگر چنین چیزی ممکن است؟! من، شما دانشجوهای بسیجی را توصیه می‏کنم به این که محافظه‏کار نشوید و همواره دانشجو و بسیجی – به همان معنای مثبت و پُرخون و پُرتپش – باقی بمانید. البته دنباله‏ ی این که می‏گوئیم ” محافظه‏کار نشوید ” این است که ” ولی هوشیار هم باشید “. کاملاً هوشیار باشید. شعار می‏دهید: دانشجو بیدار است! بله، همین توقع هست؛ من می‏خواهم به شما عرض بکنم : بیدار باشید.بله، وارد سیاست بشوید و فکرِ سیاسی کنید؛ اما بسیار هوشیار. دشمن نباید بتواند از هیچ حرکت و اظهار و موضعگیری شما استفاده کند. این، اصل اول و یک خط قرمز است. اما اینکه دشمن و این خط قرمز ها را چگونه بشناسیم باید به این نکته توجه داشت که اگر هم در جایی برای انسان مطلب روشن نیست، آن جا نباید حرکت کند. اگر دیدید زیر پا محکم است، پا بگذارید؛ اگر دیدید مشکوک است، پا نگذارید. بنابراین محافظه‏کار نباشید، اما هوشیار باشید؛ این، آن خط سیاسی است.» انتظار ایشان از دانشجوی بسیجی در یک جمله این است که : “ جمع بندی کردن و مطالب را از بالاسر خطوط سیاسی و جناح بازیها دیدن".
** میرحاجی: ما همیشه شاهد هستیم که برخی از این آقایان در طول سال یک بار سمت دانشگاه نمی آیند و در محافل دانشجویی پیدا نمی‌شوند ولی در نزدیکی فضای انتخابات خودشان به دنبال حضور در دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی می‌آیند.
** اخوان:‌ عرصه انتخابات فصل دروی کانون قدرت و جریانات سیاسی است به همین دلیل به سمت جریانات دانشجویی سوق پیدا می‌کنند. چرا که بدنه دانشجویی در معادلات سیاسی و انتخاباتی کشور تأثیرگذار است.
نیک روش: این جریانات همیشه در دقیقه ۹۰ که بحث تقسیم قدرت در انتخابات مطرح می‌شود به یاد جریان دانشجویی می افتند. زمانی که ما کارهای عمیق، پژوهشی انجام می‌دهیم کسی از آقایان مارا تحویل نمی‌گیرد و حمایت نمی‌کند ولی در عرصه انتخابات و یا مسائل سیاسی به سرعت به سراغ تشکل‌های می‌آیند و استفاده خود را می‌برند. این حاکی از این است که برعکس رهنمودها و تأکیدات رهبر انقلاب برخی مسئولان و جریان‌ها نگاه صحیحی به جریانات دانشجویی ندارند، در حالی که دانشگاه و دانشجو شأن اجل از تعابیر است. تشکلی مانند بسیج دانشجویی یک تشکل اندیشه‌ورز و در صحنه است. رهبر انقلاب تأکید دارند دانشجو در فضای سیاسی انتخابات در صحنه حاضر و دارای موضع باشد اما نباید به هیچ تشکل سیاسی و حزبی وابستگی خاصی پیدا کند. من تاکید دارم و خطاب به همه این جریانات سیاسی می گویم که "حمایت بسیج دانشجویی به عنوان یک جریان دانشجویی از گروه‌ها، حمایت گفتمانی خواهد بود" هرکس در گفتمان و عملکرد خود دارای شاخص‌های صحیح بود حمایت بسیج دانشجویی را نیز با خود خواهد داشت. برای بدنه عظیم و گسترده بسیج دانشجویی، افراد و اشخاص و این ترکیب ها مهم نیستند بلکه گفتمان این گروه‌ها مهم است؛ هرچند توجه به این شاخصها و ملاکها خود به خود گزینه و مصداق خود را پیدا می‌کند.
* در گفتمان های گروه‌های مطرح درکشور، گفتمان کدام جریان را به گفتمان انقلاب و رهبری نزدیک می بینید؟
** نیک‌روش: در گفتمان، ما مشترکات زیادی با جبهه پایداری داریم، یعنی مثلث، فتنه‌گران، ساکتین فتنه و منحرفین را ما هم رد می‌کنیم. ما فقط به شاخص هایی که رهبر انقلاب تا به امروز بیان فرمودند و بعد از این بیان خواهند نمود توجه خواهیم کرد. ما در این عرصه به تکلیف خود عمل خواهیم کرد. برای ما این ترکیب‌ها خیلی مهم نیست، لذا ممکن است شخصی دارای ملاک و شاخص‌ها باشد که در این ترکیب‌ها قرار نگرفته نباشد. مردم ما نیز ثابت کرده‌اند که در خیلی جاهای حساس از خواص خیلی بهتر متوجه راه درست می‌شوند و شاخص‌های درست را تشخیص می‌دهند.
** اخوان: ما به برخی از این گروه‌ها انتقاد داریم، زیرا در ترکیب آنها افرادی وارد شده اند که جزو ساکتین فتنه هستند، بدنه دانشجویی کشور این ها را می‌بیند و به وظیفه خود عمل خواهد کرد.
** کاشفی: بسیج دانشجویی به دلیل عدم وابستگی به قدرت و ثروت مسیر خود را با توجه به رهنمود رهبری طی کرده است و بعد از این نیز طی خواهد کرد.
* این ساختار و ترکیب‌هایی که امروز شاهد آن هستیم. مثلا ترکیب 8+7 و جبهه پایداری و ... چه مقدار با این شاخص‌‌هایی که بیان شد، مطابقت دارند؟
** کاشفی: ما همه ائتلاف هایی که شکل گرفته است را تفرقه‌هایی که وجود دارد، سهم خواهی هایی که برخی به دنبال آن هستند در این ائتلاف‌ها قابل مشاهده است. ولی آنچه که از لحاظ جریان دانشجویی خصوصا بسیج ملاک است نسبت آنها با آرمان‌ها، و دغدغه‌های انقلاب و اصول انقلاب اسلامی و تطبیق آنها با گفتمان رهبر معظم انقلاب است. ارزیابی ما این است که گروه‌هایی که در حال شکل گیری و ائتلاف هستند، بتوانند اولا به وعده‌های خود عمل کنند و این وعده‌ها مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی باشد. ما حتی به نوع تبلیغات و عملکرد این گروه‌ها توجه داریم و کسانی که از شیوه‌های باطل غرب برای تبلیغ استفاده می‌کنند قطعا مورد توجه مردم و تشکل‌های دانشجویی نخواهند بود.
* نظرتان راجع به موضوع وحدت که مرتباً عنوان می‌شود، چیست؟
** میرحاجی: وحدت هدف اصلی همه جریانات سیاسی، دلسوز انقلاب اسلامی باید باشد و تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بر همین اصل استوار است. اما سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که وحدت حول کدام محور و ارزش؟ اگر وحدت حول محور گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌ها است ما هم این وحدت را می‌پذیریم. وحدتی که در آن فتنه گران و ساکتین فتنه باشند مورد قبول ما نیست. متاسفانه می‌بینیم در فرآیند وحدتی که برخی به دنبال آن هستند ساکتین فتنه و فتنه گران نیز جای گرفته‌اند. اما در عین حال پرچم وحدت را بالا برده‌اند و می‌خواهند جریان اصولگرایی را مدیریت کنند.
جنبش دانشجویی و بسیج دانشجویی وحدتی را قبول دارد که به این مسائل ارزشی توجه جدی و عملی کند و فقط شعار ندهد. این یک سنگ محک است و وحدت اگر بر مبنای حق و اصول باشد هر عقل سلیمی آنرا می‌پذیرد.
* اما برخی ملاک‌های دیگری را مطرح می‌کنند! مثلا می‌گویند فلان آقا دارای رای بالایی در فلانی شهر است! آیا این نوع ملاک ها قابل قبول است؟
** نیک‌روش: این حرف‌ها متاسفانه از سوی برخی زده می‌شود که کاملا ما آنرا رد می‌کنیم اینها متاسفانه با ارزش‌ها و شاخص‌ معامله می‌کنند. اگر اینها مدعی اعتقاد به ارزش‌ها هستند باید در عمل نشان دهند. اینها خلاف روش و سیره امام (ره) و رهبر انقلاب است. در زمان انقلاب بسیاری از مصلحت های اینچنین وجود داشت که امام (ره) می‌توانست از بسیاری از اصول کوتاه بیاید، اما امام (ره) بر سر اصول ایستاد و ارزش‌ها را حفظ کردند. هیچ کدام از این جریان‌ها حق ندارند به جریان دانشجویی که جریان نخبه این کشور است نگاه ابزاری داشته باشد. ما فقط خود را سرباز رهبر انقلاب می‌دانیم و شاخص‌های حکیمانه‌ای که معظم له بیان می‌کنند را مد نظر قرار می‌دهیم و لا غیر. تجربه نیز نشان داده است قاطبه مردم نگاه این چنین دارند و خیلی به تقسیم بندی‌های معمول سیاسی اهمیت نمی‌دهند. اشتباه بزرگان برخی از این آقایان به اصطلاح خواص این است که هنوز مردم ما را خوب نشناخته‌اند. مردم فریب شعارهای ظاهری را نمی‌خورند، بلکه به دقت اعمال، مواضع اینها را رصد می‌کنند و در زمان مقرر تصمیم خود را می‌گیرند.
** اخوان: امروز احزاب و گروه‌ها به دلیل استقبال گسترده مردم به تفکر امام (ره) و ارزش های انقلاب می‌دانند که باید شعارهایی در این راستا بدهند. حتی کسانی که زمانی معتقد بودند که اندیشه‌های امام (ره) را باید به موزه تاریخ سپرد، امروز مجدداً دم از امام (ره) می‌زنند. همانطور که دوستان بیان کردند، تشکل دانشجویی نگاه دقیقی به این گروه‌های سیاسی، افراد و بازیگران آنها دارد. ما عملکرد و مواضع این آقایان را در دوره‌های مختلف انقلاب از جمله فتنه 88 مد نظر داریم. و به روند حرکت این گروه ها در ظاهر و در پشت پرده واقفیم. لذا مجددا به آنهایی که به دنبال استفاده ابزاری از تشکل‌های دانشجویی هستند می‌گوییم که شان بسیج دانشجویی بالاتر از آن است که بخواهد دنباله رو گروه سیاسی خاصی شود.
** میرحاجی: اهداف و آرمان‌های بسیج دانشجویی مشخص و روشن است. وظیفه بسیج دانشجویی این است که ملاک‌ها و فضای گفتمانی لازم را در دانشگاه‌ها ایجاد کند، تا مردم و جوانان بتوانند با دید باز و آگاهانه جریان‌ها و کاندیدهای اصلی را انتخاب کنند به عبارت دیگر وظیفه ما روشنگری است، تا ابهامی درباره افراد و جریان‌ها باقی نماند. ملاک برای ما همخوانی افراد و جریان‌های با گفتمان امام (ره) و رهبری در شعار و عمل است.
** کاشفی: علاوه بر این، بسیج دانشجویی به دنبال حضور حداکثری مردم در انتخابات است. در این دوره هم علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های حضور حداکثری سعی خواهیم کرد با دعوت از افراد و گروه‌های مختلف مباحث جدی و روشنی را با آنها مطرح کنیم و آنها را به مردم معرفی کنیم. ما در این خصوص نقدهایی جدی را به برخی ترکیب ها داریم و با آنها در میان خواهیم گذاشت.
* دوستان بزرگوار خیلی متشکریم که وقت خود را در این گفتگو و میزگرد در اختیار هفته نامه 9دی گذاشتید.
** ما نیز از شما متشکریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات