(روزنامه شرق ـ 1395/02/14 ـ شماره 2574 ـ صفحه 3)
تا فردی مختصر طعنهای میزند، با مشت به سینه او کوبیده میشود این، یعنی عدم تحمل مخالف
حضرت آیتالله خامنهای مقام معظم رهبری صبح دیروز (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور ضمن تجلیل از تلاشها و زحمات جامعه معلمی، «تربیت نسل آیندهای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخصهای ممتاز و جریانساز» را وظیفه اصلی و بسیار خطیر آموزشوپرورش و معلمان دانستند و تأکید کردند: «اگر جامعهای با چنین ویژگیهایی شکل بگیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر زیادهخواهیها معنا پیدا خواهد کرد».
مقام معظم رهبری، کار معلمی را کاری دشوار توصیف کردند و گفتند: «کار مخلصانه و برای خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمینه کار مخلصانه در شغل معلمی، کاملا وجود دارد». حضرت آیتالله خامنهای، حرکت و آثار شهید آیتالله مطهری را نمونه درخشانی از کار مخلصانه و بابرکت برشمردند و افزودند: «نتیجه اخلاص آن عالم زمانشناس و نیازشناس، ماندگاری آثار برجسته اوست، بهگونهای که دهها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فکر از آثار آن بزرگوار، بهترین بهرهها را میجویند». مقام معظم رهبری تأکید کردند: «البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسئولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفتهایم و باز هم میگوییم، هر هزینه و بودجهای که در آموزشوپرورش صرف میشود، درواقع سرمایهگذاری است». مقام معظم رهبری سپس به طرح بحث اصلی خود پرداختند و گفتند: «موضوع اساسی این است که آموزشوپرورش نسل آینده را با چه ویژگیهایی میخواهد تربیت کند و کشور برای ادامه مسیر خود به چگونه نسلی نیاز دارد؟».حضرت آیتالله خامنهای قبل از بیان ویژگیهای موردنیاز برای تربیت نسل آینده به یک نکته اشاره کردند و افزودند: «ما برای تربیت نسل آینده در یک فضا و میدان خالی از رقیب قرار نداریم، بلکه با حریفی به نام «نظام سلطه بینالمللی» مواجه هستیم».
ایشان خاطرنشان کردند: «ممکن است برخی تعجب کنند که چه ارتباطی میان آموزشوپرورش و «نظام سلطه بینالمللی» وجود دارد، درحالیکه واقعیت این است که نظام سلطه برای نسل جوانِ ملتها بهویژه ملتِ ایران برنامه دارد». مقام معظم رهبری، آمریکا، سرمایهداران صهیونیسم و برخی دولتهای مستکبر را مظهر «نظام سلطه بینالمللی» دانستند و تأکید کردند: «نظام سلطه میخواهد نسل آینده کشورها، نسلی باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سلیقه موردنظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار همانگونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد». حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به قدمت این برنامه فرهنگی استعمار، گفتند: «متفکران غربی بارها گفتهاند به جای کشورگشاییهای استعماری قرن نوزدهم، بهترین و کمهزینهترین روش، تزریق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد».
ایشان برخی دولتهای منطقه را نمونه بارز این برنامهریزی استکباری دانستند و افزودند: «این دولتها اکنون همان کاری را انجام میدهند که آمریکا میخواهد و حتی همه هزینههای آن را هم متقبل میشوند و هیچ امتیازی نیز نمیگیرند و فقط در مقابلِ آن، آمریکاییها، این دولتها را حفظ میکنند و مانع از سقوط آنان میشوند». مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه حریف ما چنین برنامهای برای نسل آینده کشورمان دارد، لزوم ترویج فکر و فرهنگ و زبان بومی را خاطرنشان کردند و گفتند: «متأسفانه در برخی مواقع به جای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج میشود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهدکودکها کشیده شده است». حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: «این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است». ایشان با تأکید بر اینکه کشورهای دیگر برای مقابله با ترویج زبان و فرهنگ بیگانه برنامه دارند، گفتند: «متأسفانه در کشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه خاصی وجود ندارد و میدان را برای گسترش فرهنگ بیگانه باز گذاشتهایم». مقام معظم رهبری با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختیها برای ترویج زبان فارسی در برخی از کشورهای غربی، افزودند: «در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمیدهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج میکنیم، آیا این کار واقعا عقلانی است؟».
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: «این سخنان به معنای تعطیلکردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامهریزیهای دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده کشور دارد».
ایشان سپس به بیان شاخصها و ویژگیهای موردنیاز برای تربیت نسل آینده کشور پرداختند و گفتند: «مهمترین شاخصهای که باید در تربیت دانشآموزان مدنظر قرار گیرد، شکلگیری «هویت مستقل، عزتمند و دینی» در نسل آینده است».
مقام معظم رهبری تأکید کردند: «باید نوجوانان و جوانان کشور را بهگونهای تربیت کنیم که به دنبال سیاست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگی در این مسائل مذموم به شمار آید».
حضرت آیتالله خامنهای کشور را از لحاظ این موضوع، دچار آسیب دانستند و افزودند: «علاقه بیشازحد به استفاده از تعابیر فرنگی یک نمونه از این آسیبدیدگی است که از دوران طاغوت برای ما به ارث رسیده است». ایشان یکی از لوازم اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی را شکلگیری هویت مستقل در نوجوانان و جوانان دانستند و خاطرنشان کردند: «تازمانیکه روحیه استقلال و مقاومت و ایستادگی وجود نداشته باشد، اگر مسئولان صدها جلسه هم برای اقتصاد مقاومتی بگذارند، در نهایت کار به نتیجه کامل و صحیح نخواهد رسید». مقام معظم رهبری افزودند: «اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامی معنا پیدا میکند که هویت مستقل در جامعه شکل بگیرد». حضرت آیتالله خامنهای احیای «شاخصهای ممتاز و مفاهیم جریانساز» در دانشآموزان را یکی دیگر از وظایف سنگین معلمان و آموزشوپرورش دانستند و گفتند: «ایمان، اندیشهورزی، مشارکت و همکاری اجتماعی و اصلاح الگوی مصرف از جمله این شاخصهای برجسته است که باید در نسل آینده رشد پیدا کنند». ایشان با اشاره به مشکلات موجود در کشور درخصوص الگوی مصرف، چند نمونه را بیان کردند و افزودند: «مصرف کالاهای خارجی و قاچاق دهها و صدها میلیاردی کالاهای لوکس، نمونههایی از الگوی مصرف غلط در کشور است که باید اصلاح شوند و یکی از زیرساختهای اصلی برای اصلاح آنها، فرهنگسازی در نسل جوان است». مقام معظم رهبری، «تحمل مخالف» را یکی دیگر از شاخصهای برجسته برای نسل آینده برشمردند و گفتند: «تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنهای میزند، با مشت به سینه او کوبیده میشود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف».
حضرت آیتالله خامنهای «ادب و مؤدببودن» و «تدین و اشرافی بار نیامدن» را از دیگر شاخصهای موردنیاز برای تربیت دانشآموزان دانستند و تأکید کردند: «نهادینهکردن این شاخصها در نسل آینده و فرهنگسازی درباره آنها از وظایف بزرگ معلمان و آموزشوپرورش است».
ایشان با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش بهتنهایی نمیتواند این «وظیفه مقدس» را انجام دهد، به نقش بخشها و دستگاههای مختلف اشاره کردند و افزودند: «معاونت پرورشی آموزشوپرورش از جمله بخشهایی است که در این زمینه نقش تأثیرگذار و وظیفه سنگینی دارد و باید با اقدامات پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم از لحاظ اعتقادی، سیاسی و اخلاقی در این مسیر گام بردارد و هرگونه کوتاهی در این زمینه ضربه به آموزشوپرورش و نسل آینده خواهد بود».
مقام معظم رهبری صداوسیما را یکی از دستگاههای دارای مسئولیت درخصوص نهادینهکردن شاخصهای ممتاز در نسل آینده و فرهنگسازی در این زمینه دانستند و با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفتند: «سال گذشته هم درباره لزوم برنامهریزی دقیق و صحیح صداوسیما برای نسل جوان مطالبی بیان شد اما متأسفانه عمل نشده است». ایشان افزودند: «صداوسیما باید با استفاده از افراد صاحباندیشه و متخصص، یک سرفصل کاری ویژه برای آموزشوپرورش داشته باشد». حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به نامه یکی از دانشآموزانی که هفته پیش با ایشان دیدار داشتند و گلایه وی از نبود برنامههای مناسب و تأثیرگذار برای جوانان دبیرستانی در صداوسیما گفتند: «باید در رسانه ملی با شیوههای هنرمندانه و کارشناسانه، برنامههایی برای اقناع فکری، روحی، دینی و علمی جوانان تهیه شود و برنامههای کنونی در برخی شبکهها بههیچوجه با نیازها در این زمینه همخوانی ندارند». ایشان وزارت ارتباطات را نیز یکی دیگر از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: «کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصهای که لغزشگاه است، باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بهصورت رها و غیرقابلکنترل باشد».
مقام معظم رهبری با گلایه از وزارت
ارتباطات و شورایعالی فضای مجازی گفتند: «کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست،
زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ
خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوبهایی قرار میدهند، ما فضای مجازی را رها
کردهایم؟». حضرت آیتالله خامنهای، یکی دیگر از کارهای لازم در آموزشوپرورش را
تزریق روحیه شادابی و جوانی در معلمان خواندند و از همین زاویه بر نوسازی نظام
آموزشی کشور تأکید کردند. مقام معظم رهبری با اشاره به فرسوده و کهنهبودن نظام
آموزشی، گفتند: «نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون «اثری
موزهای»، دستنخورده باقی مانده و کهنه شده است، درحالیکه لازم است نوسازی شود».
ایشان، نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رونویسی از دست غربیها را کاری غلط
برشمردند و افزودند: «البته استفاده از تجربیات خوب است اما صاحبان فکر و اندیشه
باید در قالب طرح تحول آموزشوپرورش، نظام نوین آموزشی را طراحی و اجرا کنند».
حضرت آیتالله خامنهای، توجه به اهمیت مراکز فنیوحرفهای در «مهارتافزایی و کارآمدی نسل جوان» را یکی از دیگر اولویتهای آموزشوپرورش برشمردند و افزودند: «طبق گزارشها، ۱۲هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آیا باید همه دانشآموزان با استعدادهای گوناگون، مسیر واحد و یکسانی را در تحصیلات خود طی کنند؟». مقام معظم رهبری تأکید کردند: «باید استعدادهای دانشآموزان شناسایی و پرورش داده شوند تا استعدادهای پرورشیافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفههای گوناگون شوند». انتقاد از «استفاده برخی نامها و نشانهای مربوط به دوران طاغوت همچون پیشاهنگان» یکی دیگر از محورهای سخنان رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزشوپرورش بود. ایشان افزودند: «در آموزشوپرورش با وجود عناوین و تشکلهایی همچون بسیج دانشآموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، نباید از تعابیر و الفاظ گذشته که معانی خاصی را بهدنبال خود منتقل میکنند، استفاده شود».
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به موضوع مدارس دولتی و غیرانتفاعی اشاره کردند و گفتند: «آموزش و پروش در قانون اساسی، مسئلهای «حاکمیتی» است، البته این به معنای قرارگرفتن همه بار و وظایف بر دوش دولت نیست، اما دولت باید در آموزشوپرورش نقشآفرینی کند و بر همین اساس، تبدیلکردن روزافزون مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی که بعضی از آنها نیز شهریههای سنگینی میگیرند، لزوما کار درست و سنجیدهای نیست». مقام معظم رهبری تأکید کردند: «باید سطح و کیفیت مدارس دولتی آنچنان ارتقا یابد که رغبت خانوادهها به این مدارس افزایش پیدا کند». حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به سلامت فکری و عملی وزیر محترم آموزشوپرورش بر لزوم استفاده از این فرصت برای انجام وظایف سنگین در این دستگاه تأکید کردند و گفتند: «دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز بسیار مهم است که باید برای توسعه کمی و کیفی آن هر آنچه میتوان، سرمایهگذاری کرد». ایشان در جمعبندی سخنان خود با تأکید بر اهمیتِ ساختن و قدرتمندکردن کشور و نقش برجسته معلمان در این مسیر، مهمترین عنصر قدرتساز را «علم» خواندند و خاطرنشان کردند: «قدرت، فقط به داشتن سلاح نیست بلکه «علم، ایمان، شخصیت ملی، ایستادگی و هویت انقلابی»، عناصر تولید قدرت هستند».
مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: «دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقبنشینی خواهد شد، اما وقتی در نشاندادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنیم یا بترسیم، دشمن «گستاخ» میشود». ایشان با اشاره به طرحی که در کنگره آمریکا علیه رزمایشهای دریایی ایران در جریان است، افزودند: «امروز دشمنان حرفهایی میزنند که بزرگتر از دهانشان است و مثلا طراحی میکنند که «ایران در خلیجفارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد»؛ درحالیکه این سخنان، غلط اضافی است». حضرت آیتالله خامنهای همه این زیادهخواهیها را از سوی ملت بزرگ و بیدار ایران قابل پاسخگویی دانستند و خاطرنشان کردند: «خلیجفارس، خانه و محل حضور ملت ایران و ساحل خلیجفارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم و این آمریکاییها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش بهراه میاندازند؟».
مقام معظم رهبری تأکید کردند: «اینگونه باید با قدرتهای زیادهخواه مواجه شد و برخورد کرد». ایشان، ماندگاری و قدرتمندترشدن روزافزون جمهوری اسلامی را نشانه شکست دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: «قرآن به ما آموخته است که باید بهگونهای خود را آماده کنیم که دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد». پیش از سخنان مقام معظم رهبری، وزیر آموزشوپرورش با گرامیداشت یاد شهیدان مطهری، رجایی و باهنر و با تبریک هفته معلم، تأکید کرد: «وزارت آموزشوپرورش تلاش میکند از طریق فرهنگسازی، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی فراهم کند». آقای فانی با بیان اینکه برنامههای راهبردی آموزشوپرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود، گفت: «تدوین نقشه راه سند تحول آموزشوپرورش، طراحی رشتههای جدید، ارتقای منزلت معلمان، تدوین برنامه راهبردی دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تقویت مشارکتهای مردمی و توسعه پژوهشسراهای دانشآموزی از مهمترین فعالیتهای آموزشوپرورش در سال گذشته بوده است».
منبع: پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری
http://www.sharghdaily.ir/News/91957
ش.د9500308