تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۳۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4111- دوشنبه 28اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جاهلیت امروز با توان بسیار بالا و خطر صدها برابر جاهلیت دوران اول اسلام بازتولید شده است. (26/2/94)

 

سرمقاله

  دانلود اخبار روزانه به شکل word

جنون و جنایت صهیونیستی

موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشستی که حزب دست راستی فعال حقوقی رژیم غاصب به نام «شورات هادین» برگزار کرد، از عملکرد رژیم صهیونیستی کودک‌کش در جنگ‌های چند سال اخیر که به گفته منتقدان به جان غیرنظامیان اهمیتی داده نشده بود، دفاع کرد. وی گفت: در صورتی که حملات دقیق و حساب‌شده نتوانند باعث رسیدن به هدف‌های نظامی شوند، ممکن است اسرائیل[رژیم صهیونیستی] تدابیری فوق‌العاده در نظر داشته باشد که جان غیرنظامیان را با خطر روبه‌رو می‌کند. وی به تصمیم «هری ترومن» رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای حمله اتمی به ژاپن در جنگ دوم جهانی اشاره و تصریح کرد: ما هنوز به چنین مرحله‌ای نرسیده‌ایم... به یاد دارم که زمانی از ترومن پرسیده شد که بعد از حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی چه حسی داشت؛ حمله‌ای که به کشته‌شدن دویست هزار نفر انجامید. وی گفت: زمانی که من از افسران خود شنیدم که جایگزین این حمله، جنگی طولانی با ژاپن است، این تصمیم را اخلاقی یافتم. درباره این اظهارات که به سبب وقیحانه‌بودنش دو هفته پس از برگزاری نشست مذکور رسانه‌ای شد، دو نکته مهم وجود دارد:

1- اظهارات یعلون کودک‌کش که به راحتی از کشتن هزاران انسان بی‌گناه سخن می‌گوید و بسیار آشکار ذات پلید دست‌پروردگان صهیونیسم را نشان می‌دهد، اگر از طرف یک سیاستمدار غیرغربی بیان می‌شد و به‌ویژه اگر مخاطبش رژیم صهیونیستی بود، غربی‌ها و رسانه‌های‌شان با حمله همه‌جانبه و بی‌وقفه به وی لحظه‌ای آرامش نمی‌گذاشتند و با تفسیرهای کذا و کذا هزاران انگ با طعم تروریسم به وی می‌زدند؛ حال آنکه همه آنها در برابر میل خون‌آشامی آشکار شده چنین حیوان درنده‌ای سکوت کرده‌اند.

2- یعلون کودک‌کش برای توجیه اظهارات ددمنشانه‌اش به گفتار و رفتار هری ترومن استناد می‌کند؛ در حالی که هری ترومن در زمره جنایتکارترین جانیان تاریخ قرار دارد و نه اینکه برای آمریکا که برای تاریخ بشریت ننگ پاک‌نشدنی است. در حماقت افرادی مانند یعلون و ترومن همین بس که گمان کرده‌اند با گذاشتن نام «تصمیم اخلاقی» بر حیوانی‌‌ترین رفتارشان می‌توانند خود را تبرئه کنند، غافل از اینکه در هر نسل جهانی شاید در بین سیاستمداران و اندیشمندان تعداد بسیار اندکی که در توحش و پلیدی از جنس آنها هستند، این‌گونه جنایات را تأیید کنند و میلیاردها انسان با کینه و بدنامی از آنها یاد می‌کنند و آنها را در شمار درنده‌ترین حیوانات قرار می‌دهند. برخی، اظهارات یعلون کودک‌کش را متوجه ایران دانستند که اگر چنین باشد؛ باید از صهیونیست‌ها پرسید که آیا جرئت چنین کاری را دارند و آیا در برابر پیامدهای چنین رؤیای شیطانی مصونیت تضمین‌شده‌ای یافته‌اند؟!

ترجمه

ایران‌هراسی از نوع انگلیسی

گروه ترجمه - روزنامه گاردین 16 می 2015 (26 اردیبهشت) در مقاله‌ای به راهبردهای ایران در عراق پس از توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: عراق و امنیت آن به بحث اصلی پس از توافق ایران و گروه 1+5 تبدیل شده است. کشورهای عربی خلیج‌فارس وحشت دارند که تهران رهاشده از بند تحریم‌های اقتصادی تلاش کند که سلطه خود را بر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را گسترش دهد. مطابق این استدلال، سلطه ایران فراتر از همه بر عراق تأثیر خواهد گذاشت؛ کشوری که ایران نمی‌خواهد در آن نظامی دموکراتیک از نوع غربی ایجاد شود. موافقان داخلی و خارجی این دیدگاه به این نکته اشاره می‌کنند که قدرت رو به رشد گروه‌های شیعه طرفدار ایران که با دولت اسلامی (داعش) می‌جنگند، اثبات‌کننده تلاش‌های ایران برای ایجاد عمق در دولت عراق است؛ شبیه شرایط حزب‌الله در لبنان.

در ادامه مقاله آمده است: چنین نگرانی‌هایی مشروع است، اما بزرگنمایی می‌شود. احتمالاً نفوذ ایران نمی‌تواند به ایجاد دولتی درون دولت عراق منجر شود؛ حتی اگر برخی عناصر در ایران به آن متمایل باشند؛ همچنین این مسئله به تحقق یا عدم تحقق توافق‌نامه هسته‌ای ربطی ندارد. بی‌تردید، نیروهای شبه‌نظامی شیعه در عراق در حال خیزش هستند و این مسئله ممکن است شکاف‌ها و مرزبندی‌های فرقه‌ای را تشدید کند. نیروهای شیعه ستون فقرات دولت مرکزی در بغداد را تشکیل می‌دهند.

در پایان مقاله آمده است: پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت: «در صورتی‌که داعش از عراق بیرون رانده شود و نتیجه آن ظهور شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به عنوان نیروی قدرتمند در عراق باشد، پیامدهای بسیار منفی و مضری برای ثبات و استقلال عراق خواهد داشت. جان برنان، مدیر سازمان سیا اظهارات مشابهی درباره نقش «بسیار سلطه‌جویانه و فعال» ایران سخن گفته است؛ اما این تصویری کامل نیست و عوامل مهمی در صحنه وجود دارد که چشم‌انداز تبدیل شدن گروه‌هایی، مانند الحشد الشعبی به نیروهایی مسلط را تضعیف می‌کند. اگرچه بیشتر شهروندان شیعه عراق به وجود ایرانی پررونق و موفق در همسایگی خود تمایل دارند، اما ساده‌انگارانه است که مدعی شویم آنها تمایل دارند که عراق به کشوری دست‌نشانده و تحت سلطه ایران تبدیل شود. از زمان تشدید خشونت‌ها در عراق در سال 2011 و ظهور داعش، شمار زائران شیعه عراق به ایران به سرعت افزایش یافته است.

اخبار و تحلیل‌ها: بسیاری از مقامات و رسانه‌های غربی که از تحکیم روابط ایران و عراق ناخشنودند، پیوسته تلاش می‌کنند تا از طریق بزرگنمایی‌هایی به اختلافات مذهبی دامن بزنند تا هیچ‌گاه توازن قومی – مذهبی که امنیت عراق را تضمین می‌کند، در این کشور شکل نگیرد و با حاکمیت سایه ناامنی عراق همیشه متزلزل و نابسامان باقی بماند یا در آن حکومتی سر کار آید که منافع غرب را تأمین کند.

   

اخبار

مجلس ششم شاخص سنجش نیست

 به‌تازگی محمد عطریانفر در مصاحبه‌اي با روزنامه «آرمان»، شورای راهبردی اصلاح‌طلبان را اصل دانسته و افزوده است، آقای خرازی که حزب تأسیس کرده‌اند یا آقای عارف، اگر مي‌خواهند در عرصه سیاست نقش مؤثری ایفا کنند، باید به این کاروان بپیوندند و اگر بخواهند کوس استقلال بزنند، شکست خواهند خورد. آقای عارف اگر بخواهد توفیق داشته باشد، نباید فراموش کند که باید ذیل جبهه اصلاحات فعالیت کند تا از او حمایت شود. اگر کسی بگوید من کاری با شورای راهبردی ندارم، قطعاً رقیب تلقی خواهد شد. وی با بیان اینکه عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری از خودگذشتگی نکرد، ‌افزود: اقدام وی یک تصمیم عاقلانه بود، چراکه او جز این مسیر، مسیر دیگری نداشت. اگر آقای عارف انصراف نمی‌داد، چه مي‌شد؟ قطعاً برای آینده سیاسی ایشان هم بد بود و مورد نفرین قرار می‌گر‌فت. وی مجلس آینده را شبیه مجلس پنجم مي‌داند و در پاسخ به خبرنگار که مي‌پرسد چرا شبیه مجلس ششم نباشد؟ می‌گوید که مجلس ششم مجلس شاخصی نیست که ما بتوانیم چیزی را با آن بسنجیم. مجلسی است که در طول حیات چهارساله خودش دستاوردی به نفع مردم نداشت. بهترین شاهد این مطلب، گفته رئیس اصلاحات است. او گفته بود: ما در طول فعالیت در دولت هفتم هیچ‌گاه با مجلس پنجم که به اصولگرایان تعلق داشت، مشکلی نداشتیم و در مقابل با مجلس ششم که متعلق به خودمان بود، مشکلات زیادی داشتیم.

معرفی و بازجویی ممنوع

 علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، از درخواست غربی‌ها برای بازجویی و مصاحبه با برخی دانشمندان و مقامات ایران خبر داد و اظهار داشت: خاطره تلخ انتقال اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شهادت شهدایی، همچون شهید شهریاری همراه بود که حکایت‌ از نامطمئن بودن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شناخت عناصر انسانی مؤثر در حوزه فناوری هسته‌ای دارد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: بنابراین، این درخواست که همزمان با نظارت‌هایی که مي‌کنند، با افراد ایرانی و دانشمندان ما مصاحبه داشته باشند و به تعبیری اقدام به «بازجویی» کنند، پذیرفتنی نیست. این نماینده مجلس با بیان اینکه این اقدام خطرهای بنیادینی را معطوف دانشمندان ما و دانش هسته‌ای کشور مي‌کند، تأکید کرد: معتقدیم که نظارت باید متعارف باشد و هرچه از این دست مطالبات مطرح مي‌شود، در راستای زیاده‌خواهی‌های آمریکا و نظام سلطه و به‌منظور اهداف شوم‌شان برای نابودی دانش و دانشمندان هسته‌ای ایران است.

اخبار و تحلیل‌ها: تمام اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در زمره اسرار ملی هستند و هیچ‌کس حق ندارد آنها را با هر عنوانی در اختیار اجانب قرار دهد.

     

اخبار کوتاه

   * احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم پیشنهاد عجیبی را برای ایجاد رابطه میان آمریکا و ایران مطرح کرده است. وی در گفت‌وگویی پیشنهاد کرده است که دیپلماسی پارلمانی بین ایران و آمریکا فعال شود! و نمایندگان مجلس ایران با طیف غیرتندرو نمایندگان کنگره آمریکا وارد گفت‌و‌گو شوند.

   * محمدجواد لاریجانی که  ریاست پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و همچنین ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضائیه را به‌ عهده دارد، در گفت‌و‌گویی بیان داشته است: ما باید مذاکره را ادامه دهیم؛ اما با یک ملاحظه بسیار مهم و آن اینکه باید ریل‌مان را عوض کنیم. این شعارهای چرخیدن سانتریفیوژ متناسب با چرخیدن چرخ اقتصاد و شعار برد ـ برد مودالیته‌ای است که مشکلات فعلی مذاکراتی و هسته‌ای ما ناشی از آن است؛ اما مودالیته دیگری هم وجود دارد. مودالیته دیگر که پیشنهاد من است، آن است که «شفافیت در مقابل همکاری» داشته باشیم. آن هم شفافیت در چهارچوب NPT، نه بازرسی‌های ویژه، البته نباید به یکباره شفافیت نشان ‌دهیم، بلکه شفافیت ما در مقابل همکاری است. معنی همکاری این نیست که به تلویزیون بیایند و از ما تعریف کنند، بلکه باید تحریم‌ها رفع شود و همکاری اثباتی صورت بگیرد و تمام حقوق ما طبق NPT به ما داده شود. تا زمانی که مقصود غربی‌ها کوچک‌کردن و تحقیر ایران باشد، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید؛ اما اگر مقصود آنها افزایش شفافیت باشد، نتایج خوبی به دست مي‌آید؛ زیرا علی‌الاصول شفافیت به نفع ماست.

   * پایگاه اینترنتی «صدای آمریکا» نوشت: رادیو فارسی «صدای آمریکا» وابسته به وزارت امور خارجه این کشور، دو روز دیگر تعطیل خواهد شد. گفتنی است، این رادیو پس از 36 سال فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم استقبال مخاطبان مجبور شد که به کار خود پایان دهد.

   * درحالی که اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا رضا فرجی‌دانا را از حوزه انتخاب تهران راهی مجلس کنند، وزیر سابق علوم در مصاحبه‌اي اظهار داشته است: من اکنون در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مشغول به کار هستم و تصمیم ندارم که در انتخابات شرکت کنم. وی اضافه مي‌کند، من به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورم، مجلس سیاستمدار مي‌خواهد و من اگر به درد کاری بخورم، آن دانشگاه است؛ لذا من سعی مي‌کنم وظیفه‌ام را در سنگر معلمی به شیوه احسنت انجام دهم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات