یکی از شکایتهای اصلی افراد از روابط خود با عزیزانشان عصبانیت زودهنگام است؛ به گونهای که نمیتوانند خشم خود را مدیریت کنند و دوست دارند بدانند که چرا این اتفاق میافتد و چطور باید خشم خود را مدیریت کنند؟ کنترل خشم یک مهارت اساسی است که هر انسانی باید آن را به گنجینه مهارتهای ارتباطی خود بیفزاید. علت اهمیت فوقالعاده این مهارت آن است که اغلب انسانها در ارتباط با عزیزترین و نزدیکترین افراد زندگی خود از این موضوع غافل شده و آگاهانه یا ناآگاهانه به آنها آسیب میزنند و به مرور روابطشان رو به سردی میگذارد.
یکی از علل بروز خشم در افراد افکار برانگیزاننده است. دستهای از این افکار «بایدها»ی انسانها هستند. بایدها از احساس شما درباره شیوه صحیح و مناسب رفتار ناشی میشوند؛ برای نمونه، زمانی که مردی به منزل میرود و متوجه میشود ناهار حاضر نیست، این باعث نارضایتی و خشم او میشود؛ زیرا از نظر او ناهار باید سر ساعت حاضر باشد یا خانمی که تصمیم دارد خریدی انجام دهد و موافقت نکردن شوهر باعث نارضایتی و خشم او میشود؛ زیرا از نظر خانم او باید آن خرید را انجام دهد. بسیاری از افراد یک سری بایدها و اجبارهایی برای خود فرض کردهاند که رسیدن به آنها را الزامی میدانند و نرسیدن به این بایدها سبب میشود که هم خودشان آسیب ببینند و هم به عزیزانشان آسیب برسانند. گاهی اوقات نیاز است که در تنهایی خود در این بایدها و الزامها تجدید نظر کرده یا حتی اگر آنها را درست میدانیم و معتقد هستیم که باعث رشد ما میشوند، گاهی استثناهایی قرار داده و کمی منعطف عمل کنیم تا هم خودمان احساس رضایت و آرامش بیشتری در زندگی تجربه کنیم و هم به عزیزانمان این هدیه گرانقیمت را تقدیم کنیم.